KULT
A Rovatból

Mozikban a legcukibb Super Mario-film, amit egy rajongó kívánhat

Azoknak, akik játszottak már Mario játékkal, minden második pillanat tartogat egy utalást. Akik pedig nem annyira jártasak ebben a világban, azok se aggódjanak, mert ez egy látványos, szórakoztató animációs film, nem csak gyerekeknek.
B. M.; képek forrása: RottenTomatoes és YouTube - szmo.hu
2023. április 06.



Az 1993-as Super Mario Bros. film annyira nagy bukás volt, hogy a Nintendo azóta nem mert belefogni mozis projektbe. Pedig bőven van alapanyaguk, elég a Zeldára, a Metroidra, vagy cikkünk tárgyára, a Super Mariora gondolunk. 30 évvel később

úgy döntöttek, megpróbálnak a legkisebb kockázattal nagyot szakítani

és összeálltak a Universal stúdió Illumination animációs cégével, hogy egy mindenkinek szórakoztató gyerekfilmet készítsenek. Ez sikerült is, meg nem is.

Az Illuminationről azt kell tudni, hogy az animációs filmjeik viszonylag kis költségvetéssel és hihetetlenül erős marketinggépezettel működnek. Elég a Minyonokra, vagy a Kis kedvencekre gondolni, mindkét animációs sorozat maximum közepes minőségű, hatalmas bevételekkel.

Ehhez nagyon ért az animációs cég, beleépíteni a gyermekek tudatalattijába a termékeiket, hogy utána a csapból is ez folyjon.

A Super Mario Bros.: A film esetében is hasonló a helyzet. Az animáció szép, de nem kimagasló, a stílus különlegesnek hat, de inkább cuki, ha jobban megfigyeljük, semmi extra, az akció követhető és néha kimondottan kreatív. De a marketing, ami mögötte van, valószínűleg köröket ver a film készítési költségére.

Nem feltétlenül gyerek-kompatibilis a legújabb Mario, teljesen megérdemelt a 12-es karika.

A kisebb korosztálynak egy-egy jelenet félelmetes lehet, illetve némelyik poén erősen morbid, vagy elvont. Ami nem baj, mert a felnőtt gyerekek, akik évtizedek óta rajongói a Mario játékoknak, azok imádni fogják a filmet. Nem túlzok, ha jobban figyelünk, a film minden percében lehet valami utalást, finom poént találni a számtalan Nintendo termékre. Hogy csak a legfontosabbakat említsem, lesz Super Mario Kart-verseny, Super Smash Bros verekedés és klasszikus Super Mario Bros. platformokon való ugrálás is, amelyek a film leglátványosabb és egyben legjobb pillanatai.

Mi nem működött? Egyszerű: a forgatókönyv és egy-két szereplő. Történet, annyi volt, mint egy Mario játékban, ami alapvetően elég, ha egy videojátékról beszélünk, de itt már több kell. Csavartak egyet a dolgokon, most nem Peach hercegnőt kell megmentenie Mariónak, hanem testvérét, Luigit. Ez nem egy kimagaslóan kreatív változtatás, de dob azért a szokásos „mentsd meg a hercegnőt” klisén. Sőt Peach egy elég aktív és erős karakter lett, nem pedig egy háttérdísz, mint ahogy Toad sikerült.

Mario, mint főszereplő teljesen semleges a film folyamán,

nem történik nála semmi karakterfejlődés, nincs igazi íve a történetének, nem egy klasszikus karizmatikus szereplő, csak jelen van és a többi érdekesebb állatka viszi a hátán. A viccek működtek, sok esetben azért az Illumination-féle cuki humor ütött, a kreatívabb felnőtt poénokból kevesebb jutott sajnos, de még így is azt érzem, hogy egy felnőtt rajongót sokkal jobban megérintett a film, mint a gyermekeket.

Volt egy nagyon furcsa déjà vu-m, a 2016-os Suicide Squad ugrott be. A Super Mario Bros.: A film tele van felesleges zenei betétekkel. Az eredeti szinkronszínészek gázsiján felül a legtöbbet valószínűleg zenei licencekre költötték, ugyanis a film csurig van a 80-as évek klasszikus rock számaival, sőt még találkozhatunk a Kill Bill-ből híres „Battle Without Honor or Humanity”-témával is.

Ezek a zenék sokszor teljesen kizökkentettek a filmből, mert annyira osztályidegenül hatottak.

Persze menők a dalok, ugyanakkor, amikor Mario zenére gondolok, nem az apu-rock jut elsőre eszembe. Mindemellett a zeneszerző, a most is remek Brian Tyler kiválóan integrálta Koji Kondo eredeti Nintendo-zenéjét modern köntösbe. Nem értem, ez utóbbit miért kellett elnyomni egy AC/DC-Thunderstruckkal. Furcsa volt, mintha a stúdió nem bízott volna Kondo eredeti műveiben eléggé.

Mi kellhet még? Az akció működik, vicces, látványos, hangos, színes-szagos, ilyennek kell lennie egy gyerekmesének, és ilyennek kell lennie egy Mario-filmnek. Ez a minimum és a maximum, amit el tudok képzelni. Ezért is írtam, hogy egyszerre zseniális és gyenge is a mozi. Így erős közepesre tudom értékelni az Illumination és a Nintendo közös gyermekét.

Tegyük hozzá, hogy még mindig mérföldekkel jobb az 1993-as nézhetetlen förmedvénynél.

Nem váltja meg a világot, de úgy gondolom, aki kicsit is felkapja a fejét arra, hogy Super Mario film, az nem fog rosszul járni, főleg az autóversenyzős és egyéb játékból átemelt elemeknél. Aki rajongó, az már rég megvette a jegyét és nem fog csalódni.

Mint videojáték fan, egy dolog mellett nem tudok elmenni. Jólesett a szívemnek a főcím alatt Shigeru Miyamoto nevét látni nagyvásznon. Csak ez a produceri kredit jobban megmozgatott, mint hogy az eredeti nyelvű szinkronra Chris Prattet, Charlie Dayt, Jack Blacket, Keegan-Michael Keyt, vagy Anya Taylor-Joyt szerződtették. Nem tudom elmondani, hogy egy 30+-os rajongónak mit jelent a világ egyik legnagyobb kreatív zsenijének a nevét egy mozifilm előtt látni.

Miyamotonak sokkal tartozik a gamer közösség.

Egyébként biztosan állíthatom, hogy mi „30-40 éves még mindig gyerekek” jobban fogunk szórakozni a Mario Bros. filmen, mint a fiatalok.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Majka bocsánatot kért Gáspár Lacitól, Valkusz Milán "levizelte magát" – ilyen volt az X-Faktor negyedik élő show-ja
Tóth Andi szépségének dicsérete és a műsorvezetők poénkodása most sem maradhatott el. Majka versenyzőjét pedig még a „fantasztikus” Nika sem mentette meg a kieséstől.


Hamarosan vége az idei X-Faktornak. Már csak két mentornak van esélye a végső győzelemre, hiszen az előző héten Valkusz Milán után Gáspár Laci is elvesztette az összes versenyzőjét. Érdekes helyzet lenne, ha tiszta Majka-csapat döntő alakulna ki, azt hiszem, ilyesmire még nem volt példa.

Már megszokhattuk, hogy a két műsorvezető, Miller Dávid és Pápai Joci minden adás elején új ökörséggel áll elő. Most azt sikerült kiizzadni, hogy Dávidot egy hatalmas ajándékdoboz várta a színpadon rajta egy üzenettel, miszerint Joci ma nem tud eljönni, mert beszippantotta a SpongyaBob sorozat (nyilván a remek fordításom miatt, khm khm), ezért egy robotot küldött maga helyett. Úgyhogy legalább 5 percnyi műsoridő elment azzal, hogy a dobozban rejlő Joci robotosdit játszott.

A negyedik élő adásba minden fellépő két dallal érkezik: egy sztárduettel és egy egyéni produkcióval. Egymás után adják elő, és a két előadás után dönt a zsűri arról, hogy leülhet-e a versenyző a két mentőszék egyikére vagy sem.

Megint téma lett Tóth Andi öltözködése. Dávid szerint ma visszafogottan öltözött, Józsi szerint, mint egy mesebeli hercegnő. Az énekesnp ezt megfejelte azzal a megjegyzéssel, hogy "visszatértünk az elegáns vonalhoz". Mondjuk én még nem láttam, olyan mesebeli hercegnőt, akinek a ruhájából kibuggyan a melltartója, és az elegáns öltözködésről is mást gondolok, de lehet rossz meséket nézek. Bár az is igaz, hogy amióta a Disney megszerezte a Rocky Horror Picture Show jogait, sokak szerint a harisnyatartós Tim Curry is Disney hercegnőnek számít.

Féleértés ne essék, öltözzön Andi, ahogy akar, egészségére, csupán a hasonlatot furcsállottam. Illetve, amit kicsit helytelenítek még, hogy mindig kiemelik a szépségét, táplálva azt a szép, régi patriarchális hagyományt, hogy egy nőben a külseje a legfontosabb.

Terítékre került Laci outfitje is, Állítólag ő maga skiccelte fel ezt a ruházmányt az előző élő show alatt, Józsi szerint Songokura hasonlít.

A két műsorvezető egy rövid Hacsek és Sajó jelenetet is előadott. Dávid Joci öltözékét kommentálta így:

– Nekem ez a "tatai mátrix" a kedvencem.

– Mordor vagyok. Vagy ki vagyok, Dávid? – kérdezte Joci.

– Morpheusz!

Mint kiderült Joci nem látta a Mátrix filmeket (és nagyjából semmit sem).

Majka egy szép gesztussal bocsánatot kért Lacitól, amiért az előző adásban kicsit hevesen nekiment, és hogy kifejezze kozsói mélységű szeretetét, hozott minden mentornak ajándékba egy játékfigurát. Dávid és Joci kimaradt a szórásból, amit a rapper annyival intézett el, hogy csak annak hozott ajándékot, aki számít.

Varga Imi kezdte a szereplést, akinek Takács Nikolas lett a duettpartnere, ami valljuk be, elsőre jól hangzik. Mindketten remek énekesek. Azt viszont nem tudom nem megjegyezni, kicsit furán jött ki, amikor a két szakállas faszi duettben azt énekelte, hogy A boldogság te vagy.

Nem mondom, hogy két pasi nem vallhat egymásnak szerelmet a színpadon, ha ez a mondanivaló, de itt nyilván nem ez volt a szándék.

A másik megállapításom, hogy nekem túlságosan hasonló volt a két hangszín, számomra nem volt annyira izgalmas az előadás. Laci nem osztotta véleményemet, szerinte jól kiegészítette magát a két énekes. Külön kiemelte, milyen alázattal nyúltak a dalhoz.

„Tök jó volt, két oldalról simogatott két hang”

– ezt már Tóth Andi mondta, és szerinte Imi most komfortosabb volt a színpadon, amit Nikolas hatásának tulajdonított. Milán kicsit hiányolta az adrenalinlöketet. Úgy érzi, valamivel több kéne, de ő maga sem tudta megfogalmazni, mi.

Közben Laci szerzett játékfigurát (gondolom kiküldött valakit a Camponába bevásárolni), hogy kapjanak a műsorvezetők és Majka is (Petinek egy Jabba jutott, amiért elvetemült Star Wars-figuragyűjtőként erősen irigykedem).

Mindezzel csináltak egy kis időt Varga Iminek, hogy szusszanjon kicsit a szóló produkciója előtt. Ezúttal a United Végső vallomás című slágerét énekelte. Milán itt-ott erőtlennek érezte az előadást, mintha Imi nem lett volna mindig jelen. Andi szerint nagy volt a különbség magabiztosságban az előzőhöz képest, Imi végig lefelé nézett, bizonytalan volt. Laci egyenesen úgy érezte, mintha Imi kezdene szétesni.

Majka megfejtette a jelenséget: Imi elrontott a szöveget, és ez kizökkentette. A kritikák ellenére a versenyző széket kapott.

Egyedül Milán mondott nemet, akinek azt sikerült kiejteni a száján:

„Én most nélkülöztem, úgyhogy nem.”

Legyünk jóindulatúak, biztos szerette volna demonstrálni Imi előtt, hogy íme, még a mentorok is bakiznak.

A Tonix Honix mellé Majka tavalyi versenyzőcsapata, az Éberkóma érkezett, akik egyébként idén az online bejelentkezéseket is csinálják az X-Faktor reklámszüneteiben. Laci szerint a srácok megállták a helyüket az összeszokott csapat mellett. Andi vitatkozott vele, éppen ellenkezőleg látta. Szerinte a Tonix Honix energiaszintben "nem jött meg annyira". Milán soknak találta a 7 fellépőt, nehéz volt koncentrálni, hogy mikor kire figyeljen az ember. A refrént zseniálisnak nevezte, a bridge viszont nem tetszett neki.

Majka mellett szól, hogy nem próbálta mentegetni a mentoráltjait, elismerte a hibákat. Szerinte kicsit talán a Tonix Honix kárára ment, hogy eddig mindig székről jutottak tovább.

„Nem kell azt gondolni, hogy mindig minden a legjobb úgy, ahogy mi gondoljuk. Ha kitaláltok valamit, annak működnie kell.”

Jocinak megint becsúszott egy baki. Reklámszünet előtt így buzdította a nézőket: „Ne felejtsenek el szavazni a 2026-os X-Faktorba!” „Vagy jelentkezni” – javította ki Dávid.

Következett a rapperduó szóló produkciója. Az ének kicsit hamiskásra sikerült itt-ott, és hát bevallom, egy kezdő, 14 éves duótól kicsit indokolatlanul arrogánsnak tűnik arról énekelni, hogy "nem érdekel a kritika". Andi szóvá is tette ezt a maga kedvesen vicces módján. A dalt nem találta elég eredetinek, és szerinte a refrén is vontatott volt. Többet várna, látni akarja, hogy a fiúk is "akarják", de most túlságosan biztosra mentek.

Laci szerint elveszett az a vagányság, amiért megszerette a Tonix Honixot. A mostani éneklésük kicsit gyerekes volt. Majka azt hozta fel mentségükre, hogy míg az énekesek énekelhetnek mások által írt, régi slágereket, a rappereknek adásról-adásról most már heti két slágert kell legyártaniuk. A mentortársakat nem hatotta meg, Majkán kívül senki nem szavazott széket a srácoknak, így a Tonix Honix veszélyzónába került.

Farkas Ancsi szereplését Majka egy személyes vallomással kezdte. Mint elmondta, 8 évvel ezelőtt találkozott valakivel, aki megváltoztatta a gondolkodását arról, hogyan kell énekelni és a színpadon viselkedni. Ez a személy Veres Mónika, "Nika", aki Majka szerint "messze az ország legjobb énekesnője." Messze lehet, itt azért tudnék vitatkozni, de hát a vélemény szabad.

Pia Zadora és a szegény ember Jackója, Jermaine Jackson duettjével érkeztek, a When the Rain Begins to Fall-al. Ancsi éneklése kicsit bizonytalan volt számomra, Niki uralta a produkciót.

Andi is úgy érezte, hogy Nika kicsit beárnyékolta Ancsit. A profi énekesnő annyira erős energiákat hozott, hogy Majka versenyzője kicsit elhalványult mellette. Ancsi most énekelt először gyors, tempós számot, és Andi szerint még nem működik elég jól. Milán és Laci is kritikusan beszélt, csak abban értett egyet minden mentor, hogy Nika fantasztikus.

Következett a szóló produkció. A felvezető kisfilm különös fordulatot vett. Az, hogy Ancsi sütivel akart kedveskedni Majkával, az oké. Az viszont némileg furcsa volt, hogy mindehhez felhívta az x-faktoros énektanárát, Mártit, hogy menjen segíteni neki, ő pedig már ugrott is. Nyilván nincs semmi jobb dolga egy énektanárnak, mint hogy sütit süssön a tanítványával Majkának. Kicsit sem tűnik megrendezettnek az egész.

Ami még furább volt, amikor Márti őszintén meglepődött, amiért Majkának ízlett a süti. Mit tehettek bele?

Ancsi visszaült a retró vonatra, és ismét egy régi nagy slágert hozott. Ezúttal Koncz Zsuzsa és a Mama, kérlek került terítékre. Sokkal jobban sikerült, mint a duett,

„Látod” – kezdte az értékelést Laci „Ezt mondom nektek hetek óta: Akkor fogsz nagyot énekelni, ha nem akarsz nagyot énekelni. Ma este ez volt a legjobb éneklés” – mondta. Andinak is nagyon tetszett, tökéletesnek látta, hallotta. Milánnak viszont pont az egyszerűséggel volt baja.

A szavazásnál megint sikerült valami furát mondania: „Valahogy nem vagyok beteljesülve”.

Ezért nemmel szavazott. A többiek viszont igennel, ezért Ancsi leülhetett Varga Imi mellé.

Fura dolog ez a "sztárduett" elnevezés. Ha azt mondják, "sztár", olyan valakit várok, akinek legalább a nevét ismerem akkor is, ha soha egy számát nem hallottam. GWM például sztár, soha nem hallottam tőle semmit, de folyton szembejön minden honnan, tudok róla, hogy létezik. ByeAlexet sem hallgatok, a Kedvesemen kívül nem tudnék egy számot sem mondani tőle, de ennek ellenére elég sokat tudok róla. És ennek semmi köze ahhoz, hogy mennyire jó vagy nem jó előadó az illető. Heti szinten fedezek fel a neten olyan énekeseket, akiket nagyon jónak tartok, és soha nem hallottam róluk korábban.

Amikor felkonferálták Belano partnerét, VZS-t, nem is értettem, mi a neve. Még jó, hogy kiírták. A hiphopon belül biztos nagyszám (nem tudom), de kétségeim vannak, mennyire lehet sztárnak nevezni. Semmivel sem tűnik felkapottabbnak, mint sok olyan énekes, aki elindult a versenyben.

Mint kiderült, VZS gyerekkora óta ismeri Belanót, mindketten nyolcadik kerületiek, sőt, Belano a lemezén is szerepelt. Majkának tetszett, hogy Belano végre más stílust hozott, illetve kiemelte, nagyon jók voltak Belano duplái, amikor VZS énekelt.

„Végre volt egy olyan produkció a színpadon, ahol azt éreztem, hogy döntős akarok lenni” – mondta Laci.

Őt is abszolút meggyőzte a rapper produkciója. Milánt is meglepte, bár némi R&B-s finomságot hiányolt az éneklésből. Andi megköszönte a sok pozitív visszajelzést. Kiemelte, hogy Belano nem akar autotune-hoz nyúlni, hanem arra törekszik, hogy minél jobb legyen az éneklése.

A szóló produkcióra Belano visszatért a biztos terepre, és hozta azt, amit adásról adásra megszokhattunk tőle. Majka jogosan teszi szóvá, hogy mindig az az érzése, ha ugyanannak a dalnak a remixét hallaná. De az nyilvánvaló, hogy ez a rajongókat (és, a többi mentort) nem zavarja.

Milánnak annyira tetszett a pordukció, hogy leöntötte magát vízzel, aztán hosszasan viccelődtek azon a műsorvezetők és a mentorok, hogy Milán összehugyozta magát – erre a poénra a Megasztárban is csettintettek volna.

Belano három igent kapott (Majka nem adott neki széket, mivel az ő két versenyzője ült), így biztossá vált, hogy ő ott lesz a fináléban.

A közönség szavazatai alapján Ancsi került veszélybe. Így Imi is fellélegzhetett, már csak az a kérdés maradt hátra, hogy a Tonix Honix vagy Farkas Ancsi lesz a döntő harmadik résztvevője. Bár a srácok aranyosak, én örültem volna, ha több az énekes a fináléban. De hát Koncz Zsuzsát énekelni ma már nem trendi, úgyhogy a rapper srácok ünnepelhettek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Szentesi kolesztől az MVM Dome-ig: a Pogány Indulóról szóló HBO-dokusorozat felfedi a hirtelen jött siker sötét oldalát is
A Pogány Induló – Vajon mit mondana anya című dokumentumsorozat egészen intim módon követi a rappert. Ez nem csak egy fiatal zenész története, hanem egy generáció vallomása is egyben.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. november 30.



Korábban, a sorozat előtt nem ismertem Szirmai Marcellt, vagy ahogy a zenei életben ismerik, Pogány Indulót. A szegedi származású fiú az interneten robbant be a zeneiparba.

Egy tinédzser, aki a szentesi kollégium szobájából két év kitartó munkával megtöltött egy MVM Dome-ot 2024-ben, csupán 18 évesen.

A különleges hangú fiú utazását Tóth Olivér Márk dokumentumfilm-rendező követte 2023 óta. Már akkor elkezdte a sorozatát, amikor még nem lehetett tudni, hogy Pogány Induló valóban befut-e. A koncertek egyre nagyobbak lettek és ezzel együtt a nyomás is.

A Pogány Indulóról szóló dokumentumsorozatot nézve az az érzés fogalmazódik meg legelőször, hogy ez nem sztárportré, hanem egy természetes fejlődés. Olyan gyorsan növekedő pályát látunk, amely még nem ért a végére és talán még a csúcsán sincs.

Nem egy karrier összegzője, hanem egy indulás dokumentuma, legalább is az első epizód alapján. Nagyon hitelesnek hat az egész.

Nagyon jó kiindulópont ez a doksinak: honnan jött ez a szegedi srác, akinek dalaival mostanra több százezrek azonosulnak? A korábbi kollégiumi szoba, a szentesi fiatalkor, az iskolapadban töltött évek, összességében nem marketingfogások, hanem részét képezik annak az alapkőnek, amivel a fiatal énekes felnő.

A produkció rendezés-stílusa érzékeny, visszafogott, egészen intim közelségből követi a rappert. Nem kérdez-felelek-interjúfilm, hanem sokszor monologizál a főszereplő: beszél, rappel, verseket mond. Szinte olyan kommunikációt látunk, amiben a kamera nem kívülálló, hanem szemtanú.

A háttérben szóló zene nem egy show-elem, hanem minimalista módon így mutatják be Marci életét, saját zenéjén keresztük.

Emiatt a dokumentum ereje nem a csillogásban, hanem az őszinteségben rejlik. A sorozat nem csak egy rapper történetét meséli el, hanem sokkal inkább egy egész generáció küzdelmeit, a szegénységben és az elkeseredettség okozta drogfüggőségben.

Számomra különösen izgalmas az, hogy a sorozat nem hallgatja el nehézségeket: megmutatja a hirtelen jött népszerűség árnyoldalát is. Pogány Indulót már korábban is kritizálták, például amiatt, hogy dalaiban és színpadi mondataiban droghasználatra buzdít. 2025-ben egy kormányzati figurának is feltűnt ez: az egyik fellépésén készült videóra hivatkozva azzal vádolta, hogy hozzájárul a drogkultúra népszerűsítéséhez.

A széria nem sunnyog: láthatjuk, hogy a reflektorfény nem csupán taps, hanem súlyos felelősség is és hogy a fiatal művész életében a sikerek és a vádak sokszor kéz a kézben járnak.

Bár azért hozzá kell tenni, hogy sok kormányközeli zenész, művész is hasonló dalszövegek mellett semmi kritikát nem kap kormányoldalról. Gondolva itt Curtisre, vagy Dopemanre (akinek a neve konkrétan Drogosembert jelent angolról magyarra fordítva...).

Ez a kettősség teszi szerintem a sorozatot értékessé: nem egy felemelkedés-mese, nem egy marketingdarab, hanem valódi, nyers, korunk magyar valósága. Fiatal vidéki srác, aki az iskolapadból röpült az első nagy koncertjére, még mielőtt elvégezte volna a középiskolát, betört a zeneiparba, tele botlásokkal, tévedésekkel és kételyekkel.

Ez az a történet, amit nem szokás kimondani: hogy a siker nem old meg mindent, hanem újabb sebeket nyithat meg.

A zenei vonalat sem hanyagolja el a sorozat. A produkció és a kritika is elismeri, hogy Pogány Induló stílusa bár merőben más, mint a mai mainstream-pop/rap, mégis friss, őszinte, és közelebb hozza a rap gyökereihez a mai generációt.

Ugyanakkor, az a pikantéria, hogy minden sokkal intimebb, személyesebb, mint azt vártuk. Mint írtam, én nem ismeretem Marcit a sorozat előtt, de ahogy teltek a percek a doksiból, egyre közelebb éreztem magam egy teljesen idegenhez. Szinte voyeurista élményként éltem meg, ahogy a zeneiparba belecsöppentünk.

A kamera előtt megismerjük a barátokat, az anyával való viszonyt, a kamasz sráctól a sztárig ívelő utat.

Sokak szerint talán túl korán is jött el ez a siker, amikor még az identitás nem alakult ki, a lelkivilág képlékeny és törékeny. De szerintem épp ez az, ami fontos: dokumentálni a felnövekvő generációt valóságosan, nem idealizálva, hanem emberien. Sokszor pont ez hiányzik a médiából, amikor egy sikertörténetet vagy botrányt látunk, sosem ismerjük a háttérben megbúvó részleteket.

Összegzésként, az első rész és a sorozat eddigi előzetesei után azt mondom, a „Pogány-doksi” nem csak Pogány Induló története. Sokkal inkább tükör a mai magyar fiatalokról, a vidéki boldogulásról, a gyors siker csapdáinak, a művészet felelősségének nehézségeiről.

Eközben megismerünk egy szenvedő művészt, aki saját nyilatkozatai alapján addig fogja ezt csinálni, amíg élvezi.

A sorozat érzékeny, néha fájdalmas, de rendkívül hiteles. Aki eddig úgy gondolta, hogy a rap csak dübörgő basszus és nagy szavak, az most meglepődhet: ez a dokumentum egyszerre zenei utazás, generációs portré és önismereti tükör. Én itt leszek a többi részre.


Link másolása
KÖVESS MINKET: