HÍREK
A Rovatból

Veszélyben a nemzetközi áruforgalom: két hétre leállhat a fővárosi konténerszállítás

A főváros öt legnagyobb intermodális áruszállítási terminálját nem lehet majd vasúton elérni. Ezek az elmúlt évtized átlagában Magyarország nemzetközi áruforgalmának tizedét bonyolították le.


Képzeld el, hogy a magyar gazdaság ütőerének számító M1, M3, M5 és M7 autópályákat egy időre lezárják. Pont ilyen szintű káoszt okozna, hogy a főváros öt legnagyobb intermodális áruszállítási terminálját nem lehet majd vasúton elérni.

Most ugyan szakaszosan, de szépen sorban 16 napig tartó lezárásokra számíthatunk, ami kihathat az egész nemzetközi áruforgalomra.

A Soroksári út felett átvezető vasúti vágányokat a tervek szerint augusztusban le fogják zárni, mert a fővárosi közútkezelő addig nem engedélyezi az út kétszer egy sávra szűkítését, amíg el nem érjük a téli iskolai szünetet, írja a G7.

Ezek a vágányok kötik össze Ferencváros állomást a Budapest-Belgrád vonal fővárosi szakaszával, és innen ágazik ki a Gubacsi híd szárnyvonala is,

ami az egyetlen elérhetőség négy konténerterminál (MCC, METRANS, Masped, Budapesti Szabadkikötő) felé.

Az ötödik, és egyben legnagyobb fővárosi konténerterminál, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) is ebből a vonalból ágazik ki délebbre.

A következő hónapokban négyszer három napra a Gubacsi hidat is lezárják, mert már szinte romokban hever.

A budapesti kombinált terminálok az elmúlt évtized átlagában Magyarország nemzetközi áruforgalmának tizedét bonyolították le.

A nemzetközi áruforgalomban különösen fontos szerepet játszik a konténerek és kamion-félpótkocsik kombinált szállítása.

A Gubacsi híd annyira rossz állapotban van, hogy a vonatok már évek óta lépésben haladnak rajta. Kisebb tömegű mozdonyokat kell használni, ami drága és lassú megoldás, teljes felújítás viszont nem lesz, mert nincs rá pénz.

Pedig 2017-es kormányhatározat van arról, hogy bruttó 10 milliárd forintért fel kell a hidat újítani.

Idén pedig egy újabb kormányhatározat szerint bruttó 44 milliárd forintból, közvetlen uniós (CEF) forrásból valósítanák meg a fejlesztést, de ez a pénz egyelőre nincs felfüggesztve.

A MÁV mozgástere a kormányzati pénzmegvonások és a rendkívül alacsony felújítási büdzsé miatt nagyon korlátozott. A Budapest-Belgrád vasútvonal kivitelezésének késése is hozzájárul a problémához:

ha már kész lenne a szakasz, a BILK-et dél felől is meg lehetne közelíteni.

Bár néhány nap lezárás nem tűnik tragikusnak, a szakemberek szerint hónapokon át késések várhatók a vonatközlekedésben, növekedhetnek a költségek az áruszállításban, rontva a magyarországi termelő vállalatok versenyképességét.

Az országhatárokhoz közelebb lévő vállalatok inkább határon túli terminálok irányába nyithatnak, ami a forgalom elvesztéséhez vezethet.

Ez pedig az amúgy is forráshiányos hazai vasúti infrastruktúra pályahasználati díjaktól és a költségvetés adóbevételektől való elesését eredményezheti.

A szakemberek szerint ráadásul a Soroksári út feletti híd egyelőre nincs kritikus állapotban, ezért teljes felújítása a Budapest-Belgrád vonal többi részének elkészülte után, 2026-ban is lehetséges lenne.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Toroczkai László: Nem Schadl György volt a végrehajtói maffia feje, hanem egy miniszter
A Mi Hazánk elnöke azt állítja, hogy jövő héten olyan bizonyítékot hoznak nyilvánosságra, amely „megrendíti a kormányt”.


Toroczkai László, a Mi Hazánk elnöke nemrég Magyar Péter fórumán beszélt arról, hogy hamarosan nyilvánosságra hoz egy, a végrehajtó maffiával kapcsolatos bizonyítékot hoznak, amely „megrendíti a kormányt”.

Az ATV Egyenes beszéd című műsorában Toroczkai most elárult néhány részletet ezzel kapcsolatban. A politikus elmondta, hogy jövő héten a YouTube-csatornáján teszik közzé a bizonyítékokat, amelyek elmondása szerint hangfelvételek.

Toroczkai azt állította, hogy nem a végrehajtói kar bíróság előtt álló, korábbi vezetője, Schadl György volt a végrehajtói maffia feje.

„Nem ők voltak a csúcson. Amit mi meg fogunk mutatni, az egy miniszter, egy kormánytag”

– fogalmazott a Mi Hazánk elnöke, de azt nem árulta el, hogy az illető jelenleg is tagja-e a kormánynak. Azt ígérte, két héten belül elmondja, kiről van szó.

Megnevezett azonban egy személyt, aki állítása szerint kapcsolatban állt a miniszterrel: Bohács Zsoltot, aki ötszörös kenu világbajnok volt, és 2010–2014 között a Fidesz színeiben országgyűlési képviselőként dolgozott.

Toroczkai azt mondta, állítását hangfelvétellel tudja igazolni, és feljelentést tett Bohács ellen. Azt viszont nem részletezte, pontosan milyen ügyben. Annyit mondott, hogy „ugyanúgy adták-vették 20 millió forintokért a végrehajtói helyeket”.

Szerinte a nyomozati anyagban egyáltalán nem szerepelnek azok a szálak, amelyeket feltártak.

A forrásaival kapcsolatban azt is elárulta, hogy végrehajtók segítik a munkájukat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Újabb fotó Hatvanpusztáról: Hadházy most egy 193 négyzetméteres étkezőről posztolt
A független országgyűlési képviselő azt állítja, hogy eljutottak hozzá a hatvanpusztai birtok két nagyobb épületének tervei. Azt ígérte: ezeket is hamarosan bemutatja.


Folytatta sorozatát Hadházy Ákos: a független országgyűlési képviselő ezúttal a hatvanpusztai birtok „vendégháznak” vagy „nyugati szárnynak” nevezett épületének étkezőjéről posztolt fotót a Facebook-oldalán.

„Mivel eljutottak hozzám a kastélykomplexum két nagyobb épületének tervei, azt is tudjuk, hogy ez a szerény étkező 193 négyzetméteres...”

– fogalmazott a képviselő, aki azt ígérte: rövidesen részletesen bemutatja a terveket.

„Addig álljon itt egy kis bepillantás Pusztaverszáj »félkész mezőgazdasági üzemének« egyik kis étkezőjébe” – tette hozzá Hadházy, aki megkért egy építészt, hogy tárgyilagosan írja le, mit láthatunk az általa megosztott képen.

„Kerámia lapburkolat, a külső nyílászáró tömör (nemes?) fa lehet, archaizálni hivatott látszó gerendás, deszkás födém, beépített spotlámpákkal, acél pillérek és gerendák, amelyeknek láthatóan tartószerkezeti szerepe is van, de esztétikai okokból választották. A középső fapadló: hajópadló valószínűleg kemény, esetleg minőségibb fenyő”

– sorolta.

„Namost, ha valaki megmondja nekem, hogy ebben az étkezőben milyen mezőgazdasági munka fog folyni, akkor ígérem, azonnal lemondok és hamut is szórok a fejemre”

– jegyezte meg Hadházy, aki szerint a „félkész” meghatározás is nehezen értelmezhető.

„Lehet, hogy arra gondolt a miniszterelnök, hogy nincsenek még mindenhol bent a bútorok? Ez igaz, csak a »Tisztilaknak« nevezett épület van berendezve, igaz, az fényűzően”

– fogalmazott a képviselő, aki hozzátette: rendkívül meg lenne lepve, hogyha „a korábban 150 évig a »Vendégház« helyén álló, Orbánék által lerombolt ipari műemlékként védett juhakol így nézett volna ki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:





Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Szijjártó Péter: újabb támadás érte a Barátság-kőolajvezetéket
„Ez egy újabb támadás hazánk energiabiztonsága ellen. Egy újabb kísérlet arra, hogy belerángassanak minket a háborúba” - fogalmazott a külügyminiszter.


„Az éjszaka folyamán kaptuk a hírt, hogy ismételten - rövid időn belül immár harmadszor - támadás érte a Barátság-kőolajvezetéket az orosz-belorusz határnál.

A Magyarországra irányuló kőolajszállítás újra leállt!”

- közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken a Facebookon.

„Ez egy újabb támadás hazánk energiabiztonsága ellen. Egy újabb kísérlet arra, hogy belerángassanak minket a háborúba”

- írta a miniszter.

„Nem fog menni! Mi továbbra is minden erőnkkel támogatjuk a béke iránti erőfeszítéseket, a nemzeti érdekeinket pedig megvédjük!” - áll a bejegyzésben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: