Távolról is leállíthatja a kínai gyártó az elektromos buszait Európában – Dániában gőzerővel keresik a megoldást
Sürgős vizsgálatot indítottak a dán hatóságok egy biztonsági rés miatt, amely lehetővé teszi több száz kínai gyártmányú elektromos buszuk távoli leállítását. Az ügy azután robbant ki, hogy Norvégiában kiderült: a kínai gyártó szoftverfrissítések és diagnosztika ürügyén hozzáfér a járművek vezérlőrendszereihez – írja a The Guardian.
A norvég tömegközlekedési vállalat, a Ruter a lehetséges biztonsági kockázatok miatt két elektromos buszt tesztelt elszigetelt környezetben. Bernt Reitan Jenssen, a cég vezérigazgatója szerint a tesztelés olyan kockázatokat tárt fel, amelyek ellen országos szintű intézkedések szükségesek.
Dániában a legnagyobb közlekedési vállalat, a Movia 469 kínai elektromos buszt üzemeltet, ebből 262-t a Yutong gyártott. Jeppe Gaard, a Movia operatív igazgatója elmondta, tudomást szerzett arról, hogy „az elektromos buszok – akárcsak az elektromos autók – távolról leállíthatók, ha a szoftverrendszereiknek van internetes elérésük”. Hozzátette azonban, hogy szerinte
A dán polgári védelmi ügynökség közölte, nincs tudomásuk konkrét leállítási esetről, de figyelmeztettek, hogy a járművek internetkapcsolattal rendelkező szenzorai (kamerák, mikrofonok, GPS) sebezhetőséget jelenthetnek.
Egy szóvivőjük szerint ezeket az adatokat kizárólag a járművekkel kapcsolatos karbantartásra, optimalizálásra és fejlesztésre használják, ügyfélfelhatalmazás nélkül senki nem férhet hozzá ezekhez az adatokhoz, és nem tekintheti meg azokat.
Az ügy politikai vihart is kavart. Thomas Rohden, a Dán Kína-kritikus Társaság elnöke szerint Dánia „túl lassan” reagált a kínai cégektől való függőségre.
– jelentette ki a politikus, aki szerint miközben Dánia az orosz hibrid támadások miatt próbál ellenállóbb lenni, „nem túl ellenálló megoldás teljes mértékben Kínától függeni”.