SZEMPONT
A Rovatból

Takács Márk: Az oroszok most túllőttek a célon, ez egy „bökjük meg őket, nézzük meg, mit csinálnak” típusú hozzáállás

Új szint most az, hogy halált okozó eszközökkel, kifejezett pusztítási céllal indított drónokat és manőverező robotrepülőgépeket lőtt le a lengyel légvédelem. - mondja a szakértő.


Kedd este 23:30 és szerda reggel 6:30 között orosz drónok sértették meg Lengyelország légterét. Donald Tusk szerint tizenkilenc eszköz repült be, több Belaruszból érkezett; a lengyel és NATO-gépek négyet lelőttek, holland F–35-ösök segítették a lengyel F–16-osokat, a német Patriotok és egy olasz légtérfigyelő gép is részt vett a műveletben. Több helyen találtak roncsokat; Wyrykiben egy háztető és egy autó sérült, személyi sérülés nem történt.

Európai vezetők Varsó mellett sorakoztak fel, Moszkva tagad, Minszk navigációs zavarra hivatkozik.

Mi történhetett, és hogyan reagálna egy hasonló helyzetre a magyar légvédelem? Takács Márk Oroszország-szakértőt kérdeztük.

– Először is: mi volt ez? Támadás vagy incidens?

– Nyílt provokáció: egy incidens, amely támadásnak minősül.

– Mi különbözteti meg ezt attól, amikor egy országot valóban katonailag megtámadnak?

– Definíció szerint semmi; a valóságban a méret és a körülmények különböztetik meg. Az ördög a részletekben rejlik.

– Hallani, hogy a NATO reakcióját akarták tesztelni. Valóban ez volt a cél?

– Nyilván ez is egy eszköz. Oroszországot mindig a birodalmi gondolkodásmódján keresztül kell nézni, és ehhez illeszkedik a katonai gondolkodása, a modus operandi is. Az orosz katonai gondolkodásban erősen jelen van a harccal történő felderítés. Ezt nemcsak az oroszok, hanem a NATO is ismeri, de ők tatár és bizánci hagyományaik miatt előszeretettel alkalmazzák. A háború a politika folytatása más eszközökkel, és vice versa: a háborús célokat politikai eszközökkel is érvényesíteni lehet. Ez a hibrid hadviselés lényege, ami nem orosz találmány, ősi kínai eredetű megközelítés. Ők a politikai céljaikat, hogy Oroszország nagy és erős, félni kell tőle, mert birodalom, katonai eszközökkel is igyekeznek alátámasztani. Ez egy „bökjük meg őket, nézzük meg, mit csinálnak” típusú hozzáállás.

– Nem túl kockázatos ez egy NATO-országgal szemben? Csináltak már ilyet az oroszok vagy a szovjetek, hogy így teszteljenek NATO-államokat?

– Persze. Ne felejtsük el: az U–2-es kémrepülőgépet a szovjet légtérben lőtték le. Az oroszok rengeteg, főként felségvíz-sértést hajtottak végre a Balti-tengeren, például svéd vizek ellen; a norvégok NATO-tagállamok, ellenük is volt ilyen. A brit légteret rendszeresen „megkopogtatják” orosz nehézbombázók.

A balti államok légterét, amelyet többek között a magyar repülőgépek is védenek, szintén gyakran tesztelik.

Ez régi hagyomány. Az új szint most az, hogy halált okozó eszközökkel, kifejezett pusztítási céllal indított drónokat és manőverező robotrepülőgépeket lőtt le a lengyel légvédelem. Direkt károkozási céllal küldték be őket – ez szintlépés.

– Mi indokolja ezt a szintlépést?

– Igazából semmi – pontosan ez a lényeg. Jól látszik, hogy Ukrajna megsegítésének koalíciója tötyörög, lassan dönt, lassan halad a segítségnyújtás. Most ráadásul kimondták – ami sejthető volt –, hogy nyugati NATO-szövetséges katonák csak tűzszünet esetén lépnek Ukrajna területére. Márpedig tűzszünet akkor lesz, amikor az oroszok akarják. Szerintem – és ez az én értékelésem – most túllőttek a célon. Eddig az oroszok húzgálták a vörös vonalakat: „ha ezt átlépitek, megtorlás lesz”, és nagyjából 24–25 vörös vonalat átléptünk, mégsem történt semmi, üres kardcsörtetés volt. Viszont most az oroszok lépték át a saját keretüket: közvetlen provokáció nélkül megtámadtak egy NATO-tagállamot. Nem teljes értékű támadás, de agresszív, offenzív katonai tevékenység. Erre válaszul például

a lengyelek kérhetik az Észak-atlanti Tanácsban, vagy akár ukránokkal bilaterálisan egyeztetve, hogy a lengyel légvédelem az ukrán oldalon, a határtól számított 20–30–40 kilométeres mélységben védje az ukrán légteret, mert Lengyelország biztonsága ezt megköveteli. Ilyesmibe belevághatnak,

Oroszország ez ellen nem tehet semmit, csak ha nyílt háborút kezd a NATO-val, miközben Ukrajnával sem bír. Itt hibáztak az oroszok. Fontos, hogy a NATO Észak-atlanti Tanácsában összeülnek a döntéshozók: az állam- és kormányfők. Ha úgy döntenek, hogy Lengyelország ezt megteheti, vagy más eszközök bevetéséről határoznak, nem feltétlenül katonaiakról, akkor Oroszország jogos válaszlépést kap, akár nem katonai eszközökkel. Kívánatos volna, hogy a válaszintézkedés a NATO és a nemzetközi jogrend keretein belül maradjon, jogszerű legyen: „ti koszosan játszotok, mi tisztán, és mégis vissza tudunk vágni”. Egy ilyen megoldás mindenképp kívánatos.

– Milyen válaszintézkedés jöhet szóba?

– Ha Ukrajnának olyan eszközöket adnak, amelyeket eddig nem, vagy többet adnak a meglévőkből. Keddi hír, hogy az amerikaiak megint visszafogták a légvédelmi eszközök átadását. Adhatnak csapásmérő képességeket, hogy az ukránok még nagyobb mértékben pusztíthassák az orosz kőolaj-finomítási kapacitást; határozottabb fellépést az orosz „árnyékflotta” ellen; kibertámadásokat; bármit a hibrid háború eszköztárából – az enyhe propagandától a gazdasági szankciókon át akár felkelések szításáig. Bármi, ami fáj az oroszoknak, és világos az üzenet: „ezt ezért kapjátok”. Ez nagyon komoly mérlegelés kérdése. Attól tartok, a nyugati vezetők nem mindig állnak azon a szellemi szinten, hogy ezt végiggondolják. Abban reménykedem, hogy betartják a vezetéselmélet egyik alapját: minden vezetői szint a saját illetékességi körében tevékenykedik, a „hogyan”-t a szakértőkre bízza, ők csak megmondják a „mit”. Abból még jól is kisülhet.

– Szóba került vagy kerülhet a 4-es cikkely aktiválása? Napirendre kerülhet?

– Biztos vagyok benne, főleg, hogy a lengyelek ezt jelezték. Az Észak-atlanti Tanácsban közös döntés van. Az 5-ös cikkely esetében ez biztos: közösen háborúba megyünk. A 4-es cikkely más, itt akár előfordulhat, hogy valaki azt mondja, például Magyarországon, hogy „ez erős lenne”. Ez nagy tesztje a NATO-nak. Az oroszok valószínűleg abban bíznak, hogy több NATO-tagállam, vagy akár az Egyesült Államok azt mondja: hagyjuk figyelmen kívül.

Így a NATO nem erős, jól működő szervezet képét mutatná, hanem szétesett, lebénult szervezetét, amely nem képes együtt dönteni. Ezt akarják elérni.

Itt kellene bölcsességet mutatni, együtt dönteni, és lehívni az orosz blöfföt, eddig 25-ször lehívtuk, és nem történt semmi.

– Tehát nem a NATO közvetlen műveleti kapacitásait tesztelték, hanem a NATO szervezeti képességét? Mondhatjuk így, hogy valószínűleg ez történik?

– Igen, pontos megfogalmazás. A NATO katonai képességeivel tisztában vannak: legyőzhetetlen az oroszok számára. Ukrajnával sem bírnak, tegyük hozzá a lengyel és a finn hadsereget, a francia és brit légierőt, flottát, az európai NATO-tagállamok önmagukban is sokkal erősebbek az oroszoknál. Nem ez a kérdés, hanem az, mennyire működünk. Ha a NATO-állampolgárok, és főleg az oroszok azt látják, hogy nem működik, teszetoszaság van, az baj, azt ki tudják használni.

– Ha nem születik egységes válasz a NATO részéről, akkor ott megbukott a rendszer, és az oroszok viszik a meccset?

– Igen, még akkor is, ha katonailag nem tudnak sokkal többet csinálni. Okosan egyensúlyoznak az eszkalációs küszöbnél és az erő alkalmazásában. Ha nem tizennyolc drónról van szó, hanem jóval többről, az már egészen más helyzet: nyílt háborús agresszió. Ez így „csak” kötözködés.

– Pillanatokon belül megkezdődik egy nagy orosz–belorusz hadgyakorlat a határ keleti oldalán. Ebben a helyzetben ez nem ugyanaz, mintha négy évvel ezelőtt történne, ugye?

– Igen is, meg nem is. Négy éve, 2021-ben már voltak hangok, hogy az oroszok megtámadhatják Ukrajnát, és így is indult az invázió: a második-harmadik hadgyakorlat után „ott felejtették magukat”, és nem hazafelé indultak, hanem a másik irányba. Most azt látjuk, hogy ha ezzel az erővel valamelyik NATO-államba belekötnek, az Ukrajnánál is sokkal súlyosabb tragédiát jelentene az orosz haderőnek.

Onnan biztosan nem fognak támadni, viszont a feszültség magasabb.

Katonailag lehet rá válaszolni: például a légvédelmi ellenőrzési zóna kiterjesztésével és komolyabb segítséggel Ukrajnának, még mindig van hova fokozni.

– Ha a politikai válaszra még várunk is: haditechnikai, katonai-szakmai értelemben hogyan vizsgázott a NATO együttműködése Lengyelországban?

– Kiválóan. A lengyel légvédelem és a szövetség is tette a dolgát. Személyi sérülés nem történt, minden célt lelőttek.

– Gondolom, a harckészültség megmarad. A feszültség erről a szintről nem megy le egyhamar.

– Jó eséllyel így marad egy darabig, amíg Oroszország nem szolgáltat biztosítékot az ellenkezőjére.

– Mit várhatunk a NATO diplomáciai döntéseitől? Ott vannak a balti államok: ott érdekesebb, hogyan reagálnának egy ilyenre. A lengyel hadsereg robusztus, a balti államokban is állomásoznak NATO-erők, köztük a magyar légierő egy része is. Várható, hogy ha a balti államokkal próbálkoznak, azt ugyanilyen gyorsan és effektíven le tudják kezelni?

– A balti államok relatíve kis haderővel rendelkeznek, de komolyan veszik a feladataikat. A drónok és a különféle modern technológiák korában relatíve kis hadseregeknek is sok védekezési és válaszcsapási lehetőségük van. Ráadásul sok szövetséges erő állomásozik ott, így valószínűleg ugyanilyen védelmet élveznének.

– Nem tudom megkerülni: ha hasonló fenyegetés érné Magyarországot, érkezne-e ilyen effektív válasz? A háború elején simán átrepült egy drón a magyar légtéren, és valahol Horvátországban ért földet.

– Igen, Zágráb mellett csapódott be. Annyival egyszerűbb dolgunk van, hogy a lengyelekhez Ukrajnán át vezet az út, és a lengyel határ mellett folyamatosan mennek ezek a csapások. Ha a lengyel határ melletti célt támadnak az oroszok, egy pár perces pályaeltéréssel már Lengyelországban vannak. Nálunk, ami Magyarországot eléri, annak át kell repülnie a Kárpátokon, tehát magasan repül, észrevesszük. Az ukrán légvédelem aktivitása Magyarországról is látható; nem nyílt forrásból biztosan pontosabb információk is vannak. A nehezebb rész: a magyar légvédelem és légierő nyilván a lengyelének a töredéke; egyetlen légi bázisunk van; a földi telepítésű légvédelmi eszközök Budapest környékén vannak, most már van állandó légvédelem Budapestnek pár hónapja, valamint Győrben is rendelkezésre állnak, ha kell.

Egy váratlan fenyegetés ellen sok mindent nem tudnánk tenni, legfeljebb a lakosságot értesíteni, hogy menjenek le a pincébe.

Mivel a lakosság nincs felkészítve ilyesmire, valószínűleg bambán nézne: „mi ez a hülyeség, biztos valami phishinges e-mail”. Így nem tudnánk hatékony ellenintézkedést tenni.

– Magyarország és Ukrajna között feszült a diplomáciai viszony. Ettől függetlenül lenne-e olyan katonai együttműködés, hogy az ukránok értesítenék a magyarokat, ha érzékelhetően Magyarország felé indulnak célpontok?

– Valószínűleg megpróbálnának értesíteni, már csak azért is, hogy elkerüljék: a magyar kormány hamis zászlós műveletként állítsa be. Kiegészítés: ha Munkácsot egy hónapja minden héten csapás éri, biztos vagyok benne, hogy a Magyar Honvédség vezetése a keleti határhoz rendelné a légvédelmet, magasabb készenlétbe helyezné az erőket, és akkor már szinte bármit le tudnánk lőni, ami felénk jön. A váratlan meglepetésre nem lehet felkészülni; de mint a lengyeleknél is, ahol hónapok óta arra repülnek ezek az orosz drónok, most az egyik áttévedt, és a lengyel légvédelem résen volt. A miénk is résen lenne.

– Elképzelhető, hogy a lengyelországi eset után nem várnak meg semmit, hanem a magyar légvédelmet is fokozottabb készültségbe emelik?

– Nem lepődnék meg. A magyar katonai vezetés magas szakmai színvonalon van, biztos vagyok benne, hogy jó döntés születik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
A Külügyből kirúgott Ercsi Dániel a Partizánnak: Illés Boglárka államtitkár lejárató anyagot kért tőlem a TISZA-adóról
A 22 éves Dánielnek a próbaideje alatt kellett döntenie: teljesíti a pártfeladatot vagy repül. Azt mondja, olyam is előfordult, hogy az államtitkárok lájkjait kellett összesítenie.


A Partizánnak adott interjút Ercsi Dániel, a 22 éves fiatal, akit a próbaideje lejárta előtt öt nappal bocsátottak el a Külgazdasági és Külügyminisztériumból. Az interjúban részletesen beszélt a minisztériumban szerzett tapasztalatairól, a neki kiosztott pártpolitikai feladatokról, elbocsátásának körülményeiről és jövőbeli terveiről.

Az interjú elején Gulyás Márton felvetette Szikra Levente, az Alapjogokért Központ igazgatóhelyettesének Facebook-posztját, amelyben az igazgatóhelyettes csodálkozását fejezte ki, hogy mit keres egy TISZA Párt-szimpatizáns, kormányváltást akaró fiatal a közigazgatásban.

„Szikra Levente ezzel szerintem tökéletesen definiálta, mit jelent az, hogy pártállam” - mondta erre Ercsi Dániel.

„Ha az ő véleménye szerint csak azok dolgozhatnak a közigazgatásban, illetve államigazgatásban – vagy bármilyen, a közt szolgáló intézményekben –, akik Fidesz-szimpatizánsok, vagy egyet kell érteniük a kormánnyal, akkor itt ne csak a minisztériumban dolgozókra gondoljunk, hanem például a tanárokra, a rendőrökre, az orvosokra, és még sorolhatnám” – fogalmazott. Állítása szerint Szikra logikája alapján mindenkinek, aki a közszférában dolgozik, a Fideszt kellene támogatnia.

Ercsi Dániel a kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkárságon dolgozott, amelyet Illés Boglárka vezet. Arra a kérdésre, hogy voltak-e rajta kívül más ellenzéki érzelműek is a közvetlen kollégái között, azt válaszolta, hogy erről nem tud nyilatkozni, mivel kevesen voltak és a politikai nézetekről nem beszélgettek. Ugyanakkor hozzátette, hogy a „nagy számok törvénye alapján” valószínűsíthető, hogy nemcsak a Külügyminisztériumban, hanem más minisztériumokban is vannak TISZA-szimpatizánsok.

Elmondása szerint munkaviszonya áprilisban kezdődött az államtitkárságon, ezt megelőzően pedig egy külképviseleten volt gyakornok. Arra a kérdésre, hogy miért pont a Fidelitas egykori elnöke, Illés Boglárka által vezetett, vélhetően erősen átpolitizált államtitkárságra került, azt felelte: „Ott volt szabad hely. Igazából ennyi.”

„Amióta önállóan tudok gondolni – és most nagyot mondok, hogy 2010, mert akkor 7 éves voltam, de tegyük fel –, valójában inkább 11-12 éves kortól, ebben a rendszerben nevelkedtem. Nem láttam alternatívát, ahogy sok fiatal sem” - tette hozzá később.

Munkakörét koordinációs referensként írta le, ami főként szakmai feladatokat jelentett, például háttéranyagok bekérését a szakmai főosztályoktól az államtitkár megbeszéléseihez, valamint kapcsolattartást a nagykövetségekkel.

Elmondása szerint azonban pártpolitikai feladatokat is kapott.

Példaként említette, hogy részt kellett vennie a „Nők a Párbeszédért Digitális Polgári Kör” (DPK) alakuló rendezvényének megszervezésében. Amikor Gulyás Márton rákérdezett, hogy ez a feladat nem volt-e összeegyeztethetetlen a munkakörével, Ercsi visszakérdezett: „Szerinted volt más választásom, más lehetőségem?”

A kabinetfőnök kérte fel a feladatra, hivatkozva a precíz munkavégzésére. Azt mondta, 22 éves, pályakezdő fiatalként, akinek a Külügyminisztérium egy álom megvalósulását jelentette, a próbaideje alatt nem tehette meg, hogy nemet mondjon, mert az valószínűleg azonnali elbocsátáshoz vezetett volna.

Beszélt egy másik, lelkiismereti dilemmát okozó feladatról is. Állítása szerint, amikor a Fidesz „bekapcsolta a kommunikációs gépezetét nagyobb volumenre”, az volt a dolga, hogy Illés Boglárka mellett az összes többi államtitkár Facebook-oldalát manuálisan átnézze, és egy táblázatba rögzítse, hogy a kötelezően kommunikált elemeket posztolták-e, és mekkora volt ezek elérése, hány megosztás, lájk érkezett rájuk.

A beszélgetés során szóba került az a külügyi forrásokból származó információ, miszerint Ercsi legvitatottabb politikai feladata egy háttéranyag elkészítése volt Illés Boglárkának, az úgynevezett „TISZA-adó” külügyi dolgozókra vonatkozó hatásairól.

Ercsi Dániel megerősítette, hogy kapott ilyen feladatot. „Ez nem felkérés. Ezek a feladatkiosztások nem úgy működnek, hogy felkérnek rá, hanem mondják” – jelentette ki. Elismerte, hogy írnia kellett egy lejárató anyagot a TISZA Pártról, amely azt taglalta volna, hogyan érintené a diplomatákat és külképviseleti dolgozókat a Fidesz által kitalált „TISZA-adó”.

A feladathoz a minisztérium belső rendszeréből kellett adatokat kinyernie a juttatásokról, valamint a Fidesz által létrehozott tiszado.hu weboldal kalkulátorát kellett használnia.  Bár az anyagot elkészítette, de csak a „minimumot” nyújtotta.

Úgy gondolta, hogy a próbaidő lejárta után, a véglegesítését követően már nagyobb mozgástere lett volna az ilyen jellegű feladatok elutasítására.

Elbocsátásának körülményeit felidézve elmondta, hogy az teljesen váratlanul érte. Október 17-én, egy pénteki napon, munkaidő vége előtt hívatta be Illés Boglárka. Az államtitkár közölte vele, hogy „kikerültek az adatai”, mert letöltött egy applikációt, „amit mindannyian tudjuk, kik fejlesztettek”.

Ercsi Dániel szerint egyértelmű volt, hogy a TISZA Párt applikációjáról van szó, amelyet elmondása szerint október 11-én töltött le. Ez felvetette benne a kérdést, hogyan kerülhettek ki az adatai már október 17-én, ha a nagy, 200 ezres adatbázis csak november elején vált nyilvánossá, ő pedig az október 6-i, 20 ezres adatbázisban még nem szerepelhetett.

„Lehetséges, hogy október 17-én az államnál már megvolt a 200 ezres lista?” – tette fel a kérdést.

Azt is furcsállotta, honnan tudhatott a minisztérium arról, hogy a magántelefonjára mit tölt le, mivel állítása szerint nem írt alá semmilyen papírt, ami feljogosította volna a munkáltatót a telefonja monitorozására.

„Ha azt tudják, mit töltöttem le a saját privát telefonomra, vajon mi mást tudnak? Látták, kikkel beszélgettem?” - tette fel a kérdést.

Elmondása szerint nem kért részletes magyarázatot az államtitkártól, mert meg akarta őrizni a méltóságát, és el akarta kerülni a vitát.

Kirúgása után Magyar Péter egyik fórumán is felszólalt. Erről azt mondta, az egy spontán döntés volt. „Az, hogy odamegyek, még nem jelentette azt, hogy fel is szólalok. Elmentem, motoszkált bennem ez a kérdéskör, de nem úgy mentem, hogy »na, én most felszólalok«” – idézte fel.

Határozottan tagadta, hogy a jelenet előre megrendezett lett volna. „Nem így volt. Teljesen esetleges. Hirtelen felindulásból eldöntött dolog volt. Én lepődtem meg a legjobban” – állította. A Magyar Péter által felajánlott gyakornoki álláslehetőségről az Európai Parlamentben és a TISZA külügyi munkacsoportjában való részvételről azt mondta, megtisztelőnek tartja, és valószínűleg élni fog a lehetőséggel, de hangsúlyozta, nem ez volt a célja a felszólalással, hanem a történetének bemutatása.

A jövőjével kapcsolatban elmondta, nem szeretne politikus lenni, de kormányváltást akar, és aktivistaként valószínűleg továbbra is részt vesz a TISZA Párt munkájában, például a párt újságjának terjesztésében.

Az interjú végén üzent a kortársainak, akik hasonló karrierdilemmákkal szembesülnek.

„Remélem, a kiállásommal sikerült bátorságot adni számukra is” – fogalmazott.

Felidézett egy személyes történetet, amikor 16-17 évesen édesanyja megkérdezte tőle, hogy elfogadna-e egy jó pozíciót a Fidesztől. Akkor nemmel válaszolt, mert úgy érezte, csak így tud a tükörbe nézni. Bár a Külügyminisztériumban végül elvállalt egy pozíciót, úgy érzi, sikerült megőriznie az integritását.

„Ezt tudom ajánlani mindenkinek – fiatalnak, idősebbnek –: mindig úgy döntsetek, hogy még a tükörbe tudjatok nézni. És ne féljetek” - üzente a Partizán műsorában.

A teljes interjú

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Deák Dániel: A Fidesznek nem érdeke támadni a tiszás jelölteket, mert akkor Magyar Péter le tudná cserélni őket
A kormánypárti politikai influenszer arról is írt, hogy a Tisza sok helyen belpesti jelöltekkel akar nyerni vidéki körzetekben. Szerinte többek között ez is bizonyítja, hogy a párt egyértelműen baloldali.


Deák Dániel politikai influenszer a Facebook-oldalán elemezte a Tisza Párt képviselőjelöltjeit. A posztban öt pontban foglalta össze véleményét a jelöltállítás folyamatáról és a jelöltek személyéről.

Az influenszer szerint a jelöltállítás folyamata kapkodó, miután a párt mobilalkalmazása csődöt mondott. Azt állítja, „több száz millió forintért fejlesztettek ukránokkal mobilalkalmazást Magyar Péterék, azon keresztül akarták kiválasztani a jelöltjeiket. Ez az alkalmazás azonban csődöt mondott, kétszázezer tiszás személyes adatai kerültek Ukrajnába.” Deák Dániel szerint Magyar Péter ezért egy honlapon keresztül mutatja be a jelöltjeit, és az „előválasztást” senki sem ellenőrzi, vélhetően már eldőlt, ki hol indul.

Második pontjában Deák arról ír, hogy a Tisza Párt jelöltjei helyben nem beágyazottak, „ejtőernyőztetettek”. Úgy fogalmaz: „Nemzetközi és hazai kutatások is bizonyítják, hogy főként a vidéki körzetekben kiemelten fontos, hogy az adott jelölt helyben beágyazott legyen. Ez a Tiszánál sok esetben nem érvényesül, jó példa erre Nagy Ervin baloldali színész, aki Fejér megye 4-es számú választókörzetében indul, úgy, hogy ugyan Dunaújvárosban született, de életvitelét tekintve ő egy újlipótvárosi baloldali ember. Ez hasonlít a 2022-es ellenzékre, ők is belpesti embereket indítottak el vidéki körzetekben, akik ki is kaptak.”

Az elemző szerint a jelöltek és a program is baloldali. Álláspontja szerint „Eddig, amikor például a genderaktivista Bódis Kriszta kiállt a bevándorlás vagy Nagy Ervin Ukrajna finanszírozása mellett, Magyar Péter azzal védekezett, hogy ők nem a Tisza politikusai, így nem a Tisza álláspontját képviselik. Innentől kezdve azonban ezek a túlságosan is baloldali emberek a Tisza jelöltjei, így amit ők képviselnek, az a Tisza álláspontja is egyben. Innentől kezdve még világosabb lesz, hogy a Tisza valójában egy baloldali párt.”

Deák Dániel úgy véli, a jelöltek „Brüsszelből könnyen irányítható emberek” lesznek, akik szerinte teljesíteni fogják a brüsszeli elvárásokat Ukrajna, a háború, az adóemelések vagy a migráció ügyében. Véleménye szerint ezt a Tisza eddigi politikusai is világossá tették, és felidézi Tarr Zoltán, a párt alelnökének kijelentését, miszerint ha mindent elmondanának a terveikből, abba belebuknának.

Végül Deák Dániel arról ír, hogy a Fidesznek nem érdeke most támadni a jelölteket. Állítása szerint ez értelmetlen lenne, mert így Magyar Péter még le tudná cserélni a népszerűtlen jelölteket. A Fidesznek szerinte majd akkor lesz érdeke rávilágítani a tiszás jelöltek gyenge pontjaira, ha már nem lehet őket lecserélni.

A Tisza Párt eredetileg a Tisza Világ mobilalkalmazáson keresztül tervezte a képviselőjelöltek kiválasztását, azonban a folyamatot később a nemzethangja.hu weboldalra helyezték át. Magyar Péter november 17-én ígérte a körzetenkénti jelölt-jelöltek bemutatását, a végleges névsor bejelentését pedig november 30-ra időzítették. Az alkalmazást érintő adatvédelmi ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) október 7-én hivatalból indított vizsgálatot, miután előbb egy körülbelül 18 ezer, majd egy 200 ezer fős lista is felbukkant az interneten. A hatóság jogellenesnek minősítette a kiszivárgott személyes adatok további közzétételét. Kormányközeli lapok ukrán fejlesztőkről írtak, a vizsgálat tényét pedig a független sajtó is megerősítette.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor: A Tisza jelöltlistája legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását
A politológus megjegyezte, hogy általános vélemény szerint ez lesz a Tisza Párt számára a legnehezebben megugorható része a kampánynak. Azt is állítja: most szűnt meg a Tisza egyszemélyes párt lenni.


Kedd délelőtt Török Gábor is reagált arra, hogy hétfő éjjel nyilvánossá vált, kik a Tisza Párt képviselőjelölt-jelöltjei szűk 5 hónappal a 2026-os országgyűlési választás előtt.

A politológus Facebook-oldalán megjegyzi, hogy erről a folyamatról gondolta a legtöbb elemző azt, hogy „a választási kampány egyik legnehezebben megugorható része lesz az ellenzéki párt számára”. Szerinte az elmúlt választási kampányidőszakokhoz képest kuriózumnak számít, hogy „Orbán Viktor a saját hangján (vagyis oldalán) foglalkozott az ellenzéki jelöltekkel, mondván, hogy nincs itt semmi látnivaló, ez a régi baloldal.”

Hozzátette: „Magyar Péter ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a jelöltek átlagemberek, civilek. Ha megnézzük a listát, az első benyomás inkább az utóbbi értelmezéshez áll közelebb,

és legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását: a többség érdemi politikai múlt nélküli embernek látszik, bár nyilván a kormánymédia hamar megtalálja majd az ő értelmezésükhöz fontos szálakat, kapcsolatokat.”

Török arra is kitért, mit tart a legfontosabbnak a jelöltállításban: „A lényeg azonban nem ez, hanem az a tény, hogy ettől a pillanattól kezdve megváltozik a Tisza helyzete: közel háromszáz ember hivatalosan is a párthoz tartozik, erősíti vagy gyengíti a szervezetet. A Tisza ezzel – a nyilvánosság felé is – megszűnt egyszemélyes vagy pár emberes politikai vállalkozásnak lenni, annak minden előnyével és hátrányával.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Kaiser Ferenc: Az oroszok leszereléséhez, pláne hogy most nyerésre állnak, komolyabb engedményeket kell tenni
Amerika és Oroszország olyan békefeltételet dolgozott ki, ami Ukrajna szerint elfogadhatatlan. Csakhogy egyre nehezebb helyzetben vannak, a fronton hiányoznak a katonák, a hátországot pedig óriási korrupciós botrány rázta meg.


​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Egyre többet lehet tudni a legújabb orosz-amerikai béketervről, ami szerint Ukrajnának át kellene engednie a Donbaszt Oroszországnak, amit Amerika a Krímmel együtt elismerne orosz területként. A kiszivárgott információk alapján drasztikusan csökkentenék az ukrán hadsereg létszámát, betiltanának bizonyos nagy hatótávolságú fegyvereket, megtiltanák a külföldi csapatok ukrajnai állomásoztatását és az ukránok nem csatlakozhatnának a NATO-hoz. Emellett feloldanák az Oroszország elleni szankciókat és leállítanák a háborús bűnök kivizsgálását. Cserébe Oroszország törvénybe iktatná, hogy nem támad további ukrán területeket, az Egyesült Államok és Európa pedig biztonsági garanciát adna az ukránoknak. A befagyasztott orosz vagyonból 100 milliárd dollárt az ország újjáépítésére költenének, amihez Európa is hozzátenne ugyanennyit. Ukrajna máris jelezte, hogy mindez számára elfogadhatatlan.

Csakhogy a katonai helyzet az ukránok szempontjából egyre rosszabb, és Zelenszkij a legnagyobb korrupciós botránnyal küzd, ami elnöksége alatt kirobbant. Az Energoatom állami atomenergetikai vállalatnál közel 100 millió dollárt oszthattak vissza. Gyanúsított lett, majd külföldre menekült Zelenszkij korábbi üzlettársa, belebukott az ügybe az igazságügyi és az energiaügyi miniszter, és már Ukrajna második emberének a széke is inog. A botrány Ukrajna nemzetközi hitelességét is kikezdte. A lehetséges következményekről, és a háború mostani állásáról Kaiser Ferencet, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docensét kérdeztük.

— Ukrajnát egy masszív korrupciós botrány rázta meg. Ez egészen Zelenszkijig érhet el. Mennyire befolyásolja ez az ukrán állam működését, különös tekintettel a háborúra?

— Nyilván jelentősen. Az információk alapján a katonák morálja is megszenvedte ezt, mert szembesülniük kellett azzal, hogy ők a fronton az életüket, testi épségüket, mentális egészségüket kockáztatva védik a hazát, miközben a vezetők a hátuk mögött szétlopják az országot.

Ez egyes források szerint ez növelte a dezertálók arányát is, mert komolyan felvetődik a kérdés a katonákban: értük haljak meg?

Ez az egész ukrán társadalmat is megrázta, és a fegyveres erők harcképességére is hatással van. Ukrajna nagyrészt külföldi támogatásoktól függ. Most már gyakorlatilag egyáltalán nem érkezik amerikai támogatás, tehát az EU-s pénzügyi és katonai támogatás az, ami maradt, ami lehet, hogy úgy EU-s, hogy európai pénzből amerikai fegyvereket vásárolnak.

— Zelenszkij, mennyire érintett ebben a dologban?

— Erős a gyanú, hogy a környezetében sokan érintettek, és már ott tartunk, hogy a kabinetfőnök, Andrij Jermak távozása is felvetődött. Nem tenném tűzbe a kezem, hogy Zelenszkij tudta nélkül történt ez a dolog. Vélhetőleg volt rálátása néhány részletre, nyilván ez a botrány az ő presztízsének is sokat árt.

— Előállhat olyan helyzet, hogy Zelenszkij ebbe belebukik?

— Igen, de egyelőre még nem. Valószínűleg néhány jelentős tisztáldozattal, de meg tudja oldani Zelenszkij, hogy hatalomban maradjon.

— Kiszivárgott egy új amerikai béketerv, ami gyakorlatilag a Donbász és a Krím feladását jelentené Ukrajna részéről. Ezek kemény feltételek. Összefügghetnek-e az amerikaiak által előterjesztett békefeltételek ezzel a korrupciós botránnyal?

— Szerintem nem. Ennek a mostani csomagnak egy jelentős részéről már augusztusban, az alaszkai csúcson is egyeztettek, ez egy hosszabb tárgyalási folyamat során körvonalazódott.

Nem hiszem, hogy sok köze lenne a mostani ukrajnai belpolitikai helyzethez.

Az USA pontosan tudja, hogy az oroszokat kell leültetni a tárgyalóasztalhoz úgy, hogy meg is akarjanak egyezni, akkor lehet a leghatékonyabban lezárni ezt a konfliktust. Az oroszok leszereléséhez, pláne hogy most nyerésre állnak, komolyabb engedményeket kell tenni.

— Miből lehet arra következtetni, hogy az oroszok állnak nyerésre?

— A hadműveletek jellege megváltozott. Sokáig azt lehetett látni, hogy az oroszok legfeljebb egy helyen tudtak nagy erőkkel támadni. Most viszont több helyen támadnak jelentős erőkkel az arcvonalon, kihasználva, hogy az ukrán haderő kezd kifogyni a humán erőforrásokból. Az orosz oldalon jól látható élőerő-fölény van, amit börtönökből kikerült rabokkal és kényszersorozással próbálnak fenntartani. Tüzérségi lőszerfölényük is van, Észak-Korea is a beszállítójuk lett.

Ez oda vezet, hogy lassan, lépésről lépésre haladnak előre az oroszok. A hadászati kezdeményezés is az oroszok kezében van, és ezekből a sikeres támadásokból némi építkezést és területi gyarapodást is el tudtak érni.

Ez nem gyors tempó, de például most Pokrovszkot már birtokba vették, és más helyeken is támadnak. Az oroszok lassan, de biztosan az ukrán haderő meggyengítésére koncentrálnak.

— Arra gondol, hogy a tartós nyomás alatt egyszer csak összeroppan az ellenállás, mint az első világháború végén?

— Igen, főleg az ukrán erők kimerültsége miatt.

— Ha ez így van, racionális lenne az ukránok számára, hogy lenyelik a területi veszteségeket?

— Racionális lenne. Az ukránok egyébként már megegyeznének. Az a baj, hogy az oroszok nem. Itt az a különbség, hogy ha az oroszok nem folytatják a hadműveleteket, vége a háborúnak, de ha Ukrajna nem folytatja, akkor megszűnik létezni.

— Elképzelhető, hogy az oroszok a négy megyénél megállnak, amelyeket már Oroszország részévé nyilvánítottak?

— Nem valószínű. Az oroszok már Dnyipropetrovszk megyében is bent vannak, ami nem része a deklarált négy megyének.

Valószínűleg nem állnának meg Donyeck és Luhanszk, illetve Herszon és Zaporizzsja határánál.

Szeretnék elvágni Ukrajnát a Fekete-tengertől, ami jelentősen megnehezítené az ország külkereskedelmét és ellátását.

— És így elérnék Moldovát is.

— Igen, ott van a szakadár Dnyeszter Menti Moldáv Köztársaság (Transznisztria), mintegy 1500 fős orosz kontingenssel, ami ürügyet adhatna a beavatkozásra.

— Jelenleg ez a beékelt orosz bábállam eléggé tragikus helyzetben van gazdaságilag. Ha az oroszok nem érnek oda, össze is omolhat.

— Viszont Moszkvának érdeke, hogy fenntartsa a jelenlétét Transznisztriában. Illegális fegyverkereskedelmi központként is működik, és amíg létezik, Moldova nem csatlakozhat sem a NATO-hoz, sem az EU-hoz. Ez orosz szempontból hasznos helyzet.

— Kivéve, ha Moldova lemond Transznisztriáról, így csatlakozhat az EU-hoz és a NATO-hoz.

— Igen, Maia Sandu, Moldova nemrég megválasztott elnöke már tett ilyen kijelentést. Moszkva reakciója erre nem volt túl lelkes, nyilván, mert célja, hogy függőségben tartsa Moldovát.

— Elképzelhető, hogy az oroszok a záhonyi határnál állnak csak meg?

— Nem valószínű, de teljesen kizárni sem lehet.

— Miért? Lehetséges, hogy egy kis Ukrajnát meghagynak? Mi lenne az értelme orosz szemszögből?

— Ukrajna nyugati része, amely sokáig nem volt a cári Oroszország része, nem is hagyományosan oroszbarát terület. Megtartani sokkal nehezebb lenne, mint a Fekete-tengeri partvidéket.

A modern világban nem képzelhető el népirtás, bár az oroszoktól nem áll távol, de eléggé megégtek Bucsa és Irpiny után.

— Mi a realitás az elkövetkező évre?

— Az orosz nyomás fennmarad, amíg az orosz haderő ki nem fárad. Komoly humán erőforrás- és utánpótlási problémáik vannak, de például Észak-Korea is a beszállítójuk lett. Amint már nem éri meg a katonai erő fenntartása, elképzelhető a tárgyalás. Ebben az USA lehet a közvetítő.

— Zelenszkij pozíciójáról már beszéltünk, de mi a helyzet Putyin pozíciójával? Mennyire tartható a helyzete?

— Az elbukott Prigozsin-puccs után a rendszer keményebben lép fel a belső ellenzékkel szemben. Jelenleg Putyinnak nincs valós alternatívája Oroszországban. Nem igazán van markáns politikai erő vagy szereplő, aki kihívója lenne Putyinnak.

— Esetleg a hadsereg? Egy puccs?

— Egy jobboldali puccs? A Prigozsin-puccs után a fegyveres erők vezérkarát is átvilágították, több tábornokot félreállítottak. Bár kicsi az esélye, inkább valószínű, hogy Putyin hatalmát nem fenyegeti senki és semmi.

— Az orosz–ukrán háború már lassan hosszabb ideje tart, mint a második világháború volt...

— A második világháború öt évig tartott, az első négyig. Most iszonyatosak a veszteségek mindkét oldalon, főleg az ukrán infrastruktúra és lakosság körében. Az ukrán polgári lakosságból legalább tízmillió ember menekült külföldre. Százezrek haltak meg, sok civil, milliók váltak hajléktalanná.

Ukrajna kezd kifáradni, főleg a nyugat-európai támogatások tartják egyben.

Amióta Trump-kormány van hatalmon, amerikai pénzügyi segély nem érkezett.

— A közvetlen amerikai segítség hiánya látszik is az ukrán katonai teljesítményen?

— Kevésbé, mert az európai támogatások volumene felugrott arra a szintre, mint amit korábban az USA és Európa együtt adott. Az európaiak megnövekedett szerepe Ukrajna támogatásában megakadályozza az összeomlást, feltéve, hogy nem fogynak ki teljesen az emberekből.

— Mi szükséges ahhoz, hogy erők tekintetében kiegyensúlyozottabb helyzet alakuljon ki. azaz mindkét fél azt érezze, ideje tárgyalni?

— Az oroszok szeretnék elérni az ukrán vezetők leváltását. Egy oroszbarát ukrán elnök beiktatása viszont nem valószínű. Bármi lesz Zelenszkij sorsa, a legvalószínűbb utódja Valerij Zaluzsnij volt vezérkari főnök. Zaluzsnij már 2023 októberében azt mondta, hogy meg kell egyezni az oroszokkal, az ukrán erők nem képesek már jelentős területeket visszafoglalni.

— Akkor lett volna alkalom a megegyezésre?

— Nem. Amíg az ukránok támadtak, ők nem akartak megegyezni. Most az oroszok komolyabb nyomást gyakorolnak Ukrajnára, bombázzák az infrastruktúrát. A lakosság morális ellenálló képességét is meg akarják roppantani, és sajnálatos módon nem is csinálják rosszul.


Link másolása
KÖVESS MINKET: