KULT
A Rovatból

Sztriptíztáncosnőből kíméletlen üzletasszony – A fájdalom ügynökei lerántja a leplet a pofátlan gyógyszercégekről

Rengeteg ember halála szárad a lelkükön, ők azonban továbbra is rendesen megszedik magukat a függőséget okozó fájdalomcsillapítókon. A Harry Potter-filmek rendezője most bemutatja, egyesek milyen alávaló módszerekkel gazdagodnak meg a halálos betegek fájdalmából.

Link másolása

Manapság igen népszerű a filmesek körében az opioidkrízis témája. 2022-ben a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt ítélték oda a Mennyi szépség és kín című dokumentumfilmnek, amely pellengérre állítja a Sackler családot, akik a Purdue Pharma nevű cégük által forgalmazott fájdalomcsillapítójukkal, az OxyContinnal beindították az opiátjárványt. A népszerű és engedélyezett gyógyszer természetesen súlyos függőséget okoz, amely már több ezer életet követelt.

A nemrég a Netflix kínálatába felkerült horror-dráma, Az Usher-ház bukása pedig épp a Sackler család által ihletett Usher famíliát tette a középpontjába, amelyben a Purdue Pharmát Fortunatónak, az OxyContint pedig Ligodone-nak hívták. Vagyis a karakterek, a cég és minden más fiktív, de egyértelműen Sacklerék inspirálták őket.

Nemrég pedig szintén a Netflix mutatta be A fájdalom ügynökeit, amelyben hasonló tematikát találunk. A történet szerint az epilepsziás tinilányát, Phoebe-t (Chloe Coleman) egyedül nevelő Liza Drake (Emily Blunt) egzotikus táncosőként próbál valami pénzt keresni. Egy este a klubban megismerkedik a Zanna nevű kisebb gyógyszercégnél dolgozó Pete Brennerrel (Chris Evans), aki munkát ajánl neki: Lizának orvoslátogatóként kellene házalnia a vállalat Lonafin nevű fentanilalapú fájdalomcsillapítójával.

Kezdetben természetesen folyamatos kudarc kíséri kísérleteit, majd, amikor végre sikerül rábeszélni egy orvost, hogy írja fel rákos betegének az egyébként valóban működő Lonafint, beindul a szekér, a Zanna szárnyalni kezd, és mindenki rendesen meggazdagszik. Majd persze beüt a krach, amikor kiderülnek a gyógyszer népszerűsítésének illegális módszerei (+ maga a szer természetesen szintén függőséget okoz).

A sztori magja Evan Hughes 2018-as, a The New York Times Magazine számára írt oknyomozó cikkéből indult ki, amely az Insysről, a milliárdos John Kapoor által alapított cégről szólt.

Kapoor a Subsys nevű opioidkészítményt népszerűsítette, egy nagyon erős fájdalomcsillapítót, amelyet eredetileg a rákos fájdalom kezelésére használtak. Kapoor egy úgynevezett "bónuszprogram” révén talált sikerre, amelyben az orvosok népszerűsítették a terméket, természetesen jutalékért cserébe. Vagyis rávették az orvosokat, hogy szükségtelen és erősen addiktív gyógyszereket írjanak fel a kiszolgáltatott betegeknek. 2020-ban Kapoort az orvosok megvesztegetése és "zsarolási összeesküvés" miatt 66 hónap letöltendő szabadságvesztésre ítélték.

Hughes a cikkből könyvet írt The Hard Sell: Crime and Punishment at an Opioid Start-Up címmel, amely felkeltette David Yates rendező figyelmét, aki egy fiktív elbeszéléssé fejlesztette azt. Megváltoztatták a neveket, új karaktereket találtak ki. Pl. Liza Drake sem létezett a valóságban (csupán azon alapul, hogy Hughes cikkében említésre kerül, hogy az Insys egy volt egzotikus táncosnőt vett fel), John Kapoort viszont az Andy Garcia által alakított baktériumfóbiás és különc milliárdos Jack Neel figurájában adaptálták a sztoriba, Chris Evans karaktere pedig leginkább Hughes egyik főszereplőjére, Alec Burlakoffra hasonlít.

Vagyis A fájdalom ügynökei szereplői kitaláltak, s ahogy a film elején kiírják, a filmben látottakat a valós események csupán inspirálták.

Ezt David Yates is elismerte, akinek a neve amúgy négy Harry Potter- (A Főnix Rendje, A Félvér Herceg, A Halál Ereklyéi 1. és 2. rész), valamint a három eddigi Legendás állatok-filmből (Legendás állatok és megfigyelésük, Grindelwald bűntettei, Dumbledore titkai) lehet ismerős, tekintve, hogy mindent ő rendezte (+ a 2016-os Tarzan legendáját is, de azt fedje jótékony homály).

A fájdalom ügynökei érezhetően egy „kisebb”, személyesebb projekt volt Yates számára a sok nagy költségvetésű Varázsvilág-kaland után, és bár kudarcot nem vallott vele, azért azzal sem vádolhatjuk, hogy igazán emlékezeteset alkotott volna. Egy sokszor látott felemelkedés és bukás-sztoriról van szó, amelynek elején főhősünk a létminimumon tengődik, majd kitartásának és leleményességének köszönhetően hirtelen a legnagyobbak között találja magát, a siker, a pénz és a hatalom végül korrumplálják őt, a kapzsiság miatt pedig a rendszer összeomlása elkerülhetetlen, így a számára két út marad: vagy együtt bukik vele, vagy időben kiugrik belőle, és próbálja helyrehozni a bűneit (ilyen volt az utóbbi időben példáiul a WeCrashed vagy az Isten hozott a Chippendalesben sorozatok is).

Emily Blunt továbbra is hiteles minden általa játszott szerepben (lehet akciósztár, romantikus hősnő, hideg üzletasszony vagy dögös sztripper is), Chris Evans viszont, akármennyire is próbál érezhetően kitörni Amerika Kapitány szerepköréből, s előnyben részesíteni az utóbbi időben a negatív karaktereket (Tőrbe ejtve, A szürke ember, A fájdalom ügynökei), más típusú karakterek eljátszására hivatott.

A törtető, lelkiismeretlen vállalatvezetőt legalábbis kevésbé hisszük el neki, mint a világ bátor szívű megmentőjét.

Azért érdemes utánajárni, hogy Blunt és Evans mit alkottak ezúttal, mert ha nem is telítődhetünk életre szóló élményekkel, azért egy mindvégig pörgős és érdekes, ugyanakkor megbotránakoztató történet a jussunk (még ha sablonos is), amely talán sokak szemét felnyitja a gyógyszercégek mohósága és kapzsisága kapcsán.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: