HÍREK
A Rovatból

Szegeden épül a BYD első európai gyára – a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz

Több ezer új munkahely jön létre a kínai cég betelepülésével. Szijjártó Péter köszönetet mondott többek közt a szegedi városvezetésnek is.


Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD. Ez a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz, amelynek nyomán több ezer új munkahely jön létre - jelentette be a tárca közlése szerint pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A tárcavezető arról számolt be, hogy a globálisan idén minden negyedik elektromos autót eladó vállalat a világpiaci sikerei nyomán újabb gyárakat épít, és így Európában is sokáig helyszínt keresett ehhez.

A cég igazgatósága pedig végül a Nemzeti Befektetési Ügynökséggel lefolytatott 224 tárgyalási fordulót követően előző nap úgy döntött, hogy Szegeden építi fel első üzemét a kontinensen, amely hazánkban immár a hatodik autógyár lesz

- tájékoztatott.

Az idén szeptemberig több mint 20 ezer milliárd forintnyi bevételt regisztráló, nagyjából 630 ezer főnek munkát adó BYD nem akkumulátorokat, hanem elektromos autókat fog előállítani Magyarországon, és ez a projekt a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz, amely nyomán több ezer új munkahely jön létre - tette hozzá.

Majd arra is kitért, hogy a kormány pénzügyi támogatást nyújt a beruházáshoz, viszont ennek mértéket csak az Európai Bizottság jóváhagyását követően hozzák majd nyilvánosságra.

Szijjártó Péter közölte, hogy mindez tovább erősíti a magyar gazdaság pozícióit, a hosszú távú gazdasági növekedés alapjait, egyúttal pedig hazánk szerepét is a globális elektromos autóipari átállásban.

"Ez a beruházás is aláhúzza, hogy Magyarország vezető szerepet játszik a technológiai forradalomban. Nagyon régen volt már olyan, hogy ilyen alapvető globális technológiai megújulásban Magyarország az élen ment volna, most ez történik"

- mutatott rá. Valamint köszönetet mondott képviselőtársainak, a szegedi városvezetésnek és a Nemzeti Befektetési Ügynökségnél dolgozó kollégáinak az együttműködésért.

"Az elmúlt 224 tárgyalási forduló alatt világosan bebizonyítottuk azt, hogy egy nemzetgazdaság van, és ennek a nemzetgazdaságnak a sikerében mindannyian érdekeltek kell, hogy legyünk, függetlenül attól, hogy milyen politikai nézeteket vallunk vagy milyen pártban politizálunk" - fogalmazott.

A miniszter hangsúlyozta, hogy az utóbbi évek során válságok sorozatán ment keresztül a világ, viszont volt egy folyamat, amely minden bizonytalanság ellenére is töretlenül, stabilan ment előre, ez pedig az európai és a globális gazdaság egyfajta gerincoszlopának számító autóipar elektromos átállása.

Szavai szerint ez a folyamat meghatározó lesz a következő világgazdasági korszak szempontjából, és ez az új iparág dönti majd el, hogy a világ mely országai lesznek ennek a nyertesei és melyek a vesztesei.

"Hogy melyik ország mely kategóriába kerül, azt pedig az dönti el, hogy mely országok tudják magukhoz vonzani ezen új autóipari korszak beruházásait"

- mondta.

Végül pedig emlékeztetett, hogy a három prémium német autómárka már jelen van Magyarországon, és az Audi, a BMW, illetve a Mercedes is ide helyezte elektromobilitási stratégiája egy jelentős részét.

A szegedi önkormányzat közleményében azt írta, a dinamikusan fejlődő világcég Szegeden, a város határában lévő mintegy 300 hektáros ipari parkban, az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet és a Science Park szomszédságában építi fel az elektromosautó-gyárát, ahonnan az európai piacot szolgálja majd ki. A több ezer új munkahelyet létrehozó BYD az akkumulátorgyártás és a vegyipari tevékenységek kivételével a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja meg.

A világ vezető elektromos és plug-in hibrid autó gyártója, a kínai BYD Szegedet a nemzetközi szintű kutatói háttere, tudományos rangja, kiváló infrastruktúrája, kedvező elhelyezkedése, zöld szemlélete miatt választotta európai gyártóközpontjának

- áll az önkormányzati közleményben.

(via MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Várkonyi Andrea üzent „a fanyalgóknak és a kötekedőknek”: Rettenetesen ki van a világ fordulva magából
A Pro Filii Alapítvány 200 millió forinttal támogat rászoruló családokat. Az elnök szerint inkább a segítségre kellene figyelni, nem a kritikára.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 01.



Várkonyi Andrea Zalakaroson beszélt arról, hogy a Pro Filii Alapítvány idén nyáron 200 millió forint értékben támogatja 480 rászoruló család nyaralását. A segítség egyszülős és nagycsaládos családokat érint, akiknek így lehetőségük nyílik kikapcsolódni.

Az alapítvány kuratóriumi elnökeként Várkonyi egy rövid videót is megosztott az eseményről az Instagram-oldalán, vette észre a Telex. Ebben azt mondta, hogy számít a kritikus hangokra, de szerinte a hangsúlynak máshol kellene lennie.

„Rettenetesen ki van a világ fordulva magából, teljesen el van veszítve a fókusz. Azt gondolom, hogy a fanyalgóknak és a kötekedőknek azt kéne meglátni, hogy mi legalább segítünk, mert a lehetősége, hogy segítsen, mindenkinek megvan, a saját körülményeihez és adottságaihoz mérten”

– fogalmazott.

Azt is hozzátette: nagyon sokan élnek nehéz helyzetben, és „nekünk pedig kutya kötelességünk, hogy az anyagi helyzetünktől függetlenül támogassuk őket.”

A lap megjegyzi, hogy a Pro Filii Alapítványnál egy évvel ezelőtt történt személyi változás: akkor vette át a kuratóriumi elnöki posztot Várkonyi Andrea Mészáros Beatrix helyett.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Reagált a Quimby, miután drag queen táncolt a dalukra a Pride-on
A zenekar nem a rendezvény ellen szólalt fel, hanem azt kéri: előre jelezzék, ha a dalaikat felhasználják. Szerintük a művészi szándék is számít.


A Quimby zenekar is megszólalt azután, hogy a szombati Budapest Pride-on elhangzott a Most múlik pontosan című daluk a Csík zenekar feldolgozásában, írja a Blikk. A felvétel alatt egy kokárdás ruhába öltözött drag queen, Mia Szösz táncolt, a produkcióról készült videót pedig Orbán Viktor miniszterelnök is megosztotta.

A dal előadásának körülményei többeket érzékenyen érintettek. Majorosi Marianna, a Csík zenekar énekesnője már korábban jelezte, hogy előadóként zavarja, ha nincs beleszólása abba, hogy hol és hogyan használják fel az általa előadott dalt. Most a Quimby is nyilvánosságra hozta véleményét.

Facebook-oldalukon úgy fogalmaztak:

„Sajnos mindannyian érezzük a társadalmi és politikai feszültség fokozódását. Nem tudhatjuk mi áll még előttünk... Ezért arra kérünk minden szervezőt, hogy ha szeretnék felhasználni a zenénket, előtte jelezzék nekünk, hogy az milyen kontextusban történne. Ez nemcsak a jogokról szól, hanem arról is, hogy tiszteletben tartsuk a művészi munkát és a mögötte álló szándékot. Egy kis odafigyelés sokat jelent nekünk.”

A zenekar kiemelte, hogy noha a jelenlegi szabályozás alapján nincs szükség a szerzők előzetes hozzájárulására, ők örülnének, ha a szervezők legalább jeleznék számukra a felhasználás szándékát. Mint írják, a Most múlik pontosan az évek során rengeteg helyen felcsendült már, ezekről azonban általában csak utólag értesülnek.

Fontos részlet, hogy a Quimby nem a Pride-felvonulás témájával kapcsolatban fogalmazott meg kritikát. Éppen ellenkezőleg: Kiss Tibi, a zenekar frontembere videóüzenetben biztosította támogatásáról a résztvevőket, és az eddigi legnagyobbnak nevezte az idei Budapest Pride-ot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Kiakadt a Csík zenekar énekesnője, mert a Pride-on az ő hangjára táncolt egy drag queen
Orbán Viktor is megosztotta a videót, amin egy férfi női ruhában szerepel a dalukkal. A Kossuth-díjas énekesnő azt szeretné, ha nem terjesztenék tovább a felvételt.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. július 01.



A szombati Pride egyik meglepő pillanata volt, amikor felcsendült a Quimby Most múlik pontosan című dalának ismert feldolgozása, amit a Csík Zenekar tett igazán emlékezetessé. A színpadon egy női ruhába öltözött férfi táncolt a dalra, nemzeti színekbe öltözve.

A jelenetről Orbán Viktor is megosztott egy videót a közösségi oldalán, a következő szöveggel: „Van, aki erre büszke. Mi nem kérünk belőle!”

A bejegyzés alatt megszólalt Majorosi Marianna, a Kossuth-díjas énekesnő is, aki mélységesen felháborodott azon, hogy az előadói munkáját ilyen formában használták fel. Szerinte nem helyes, hogy előzetes engedélye nélkül került a hangja egy politikai tartalom mellé, vette észre a 24.hu.

„Igyekszem tisztességgel minden alkalommal a közönség összetételétől függetlenül, szórakoztatva közvetíteni a zenét. Mélységesen felháborít, hogy nekem, mint előadónak nincs jogom megelőzni, hogy valaki ezt tegye a hangommal. De igyekszem keresni a módját, hogy többé a személyemet érintő hasonló eset nagy plénum előtt ne történhessen meg. Első lépésként kérem, ne osszák meg ezt a felvételt”

– fogalmazott kommentjében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Ezt is megfenyegeti Lázár? Új térképen látszik, hol késnek legtöbbet a magyar vonatok
A vonat-keses.hu június óta gyűjti a MÁV járatainak adatait, és látványosan mutatja be a késéseket. Kiderül, melyik járat késett a legtöbbet, melyik állomás a legproblémásabb, és mikor a legrosszabb a helyzet. Az oldal készítője Ferenci Tamás biostatisztikus.


Megjelent egy új magyar weboldal, amely részletesen bemutatja a hazai vonatkésések alakulását, vette észre a Telex. A vonat-keses.hu június 1. óta dolgozza fel a MÁV nyilvános adatbázisának adatait, amelyeket minden nap este 11 órakor frissít. Az oldal így nem terheli a vasúttársaság rendszerét, mivel nem csúcsidőben történik az adatletöltés.

A portál különlegessége, hogy térképeken, grafikonokon és táblázatokban is böngészhetjük az adatokat, és szinte mindenre rá lehet keresni: dátum, vonatszám, állomás, sőt még a késés hossza alapján is. A Heti mintázat nevű funkció például azt mutatja meg, hogy

a késések hogyan alakulnak a hét különböző napjain. Az eddigi adatok alapján úgy tűnik, szombaton a legrosszabb a helyzet.

Júniusban több mint egymillió esetben érkeztek meg a MÁV vonatai valamilyen állomásra. Ezek közül 29 százalék pontosan, míg 53 százalék maximum 5 perc késéssel érkezett. A 20 percnél nagyobb csúszások aránya 2,2 százalék volt.

Az oldal szerint a hónap legnagyobb késését a 64-es számú Railjet Xpress produkálta június 28-án: 272 perc késéssel érkezett Győrbe Budapestről. A weboldal térképén ez a járat piros színnel jelölve is látható.

A legproblémásabb állomásként Rákospalota-Újpest / Rákospalota-Újpest vá szerepel, de ez csak egy vonatpótló buszmegálló.

A tényleges állomások közül Somogyudvarhely volt a legrosszabb, ahol a vonatok átlagosan 13,9 percet késtek.

Nagykanizsán ugyan „csak” 12 perc volt az átlag, de ez egy sokkal forgalmasabb állomás, ahol közel 900 megállás történt.

A késések mérésében fontos szempont, hogy egy vonat több állomáson is megáll, így minden egyes késés külön rögzül. Az adatok szerint az átlagos késés júniusban 3,5 perc volt. A járatok 18,8 százaléka több mint 5 percet, 2,2 százaléka pedig több mint 20 percet késett.

A statisztikákból az is kiderül, melyik vonattípus késett a legtöbbet. A listát a EuroCity vezeti 15 perces átlagos késéssel, utána jön a EuroNight (13 perc) és a Railjet Xpress (12 perc). Ezek jellemzően nemzetközi járatok, amelyek már határon túli késéssel érkeznek. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) állnak az élen.

Az oldal készítője, Ferenci Tamás biostatisztikus így fogalmazott:

„Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, teljesen transzparens módszertannal készült, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis.”

A honlapon található Időbeli trendek grafikonon megfigyelhető, hogy június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok, de június 26. sem maradt el sokkal. A percentiliseket külön lehet bekapcsolni:

– 4 perc az az idő, amit a vonatok 75%-a nem lép túl,

– 9 perc az, amit csak 10% lép túl,

– 29 perc pedig az, amit mindössze 1% halad meg.

A vonat-keses.hu olyan térképeket is rajzol, amelyek színekkel jelzik az ország különböző szakaszain tapasztalt késéseket. Ezeket a felhasználók saját időintervallumra is szűrhetik, és így napra lebontva is láthatják, mikor voltak a legnagyobb csúszások.


Link másolása
KÖVESS MINKET: