Lázár János: Kimozdítottuk a MÁV-ot és a Volánt abból a válságból, amiben 40-50 éve voltak
Lázár János az Építési és Közlekedési Minisztériumban hétfőn tartott Közlekedésinfón azt mondta, 2022 novembere óta sikerült kimozdítani a MÁV-ot és a Volán-csoportot abból a válságból, amelyben 40-50 éve vannak. Úgy fogalmazott, a mögöttük hagyott hónapokat az elmozdulás időszakának lehet nevezni, és reméli, hogy a vállalat visszafordíthatatlanul a megújulás útjára lépett.
Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója az eseményen arról beszélt, hogy 2025 első hét hónapjában 700 millió utazás történt a MÁV és a Volán járatain. Nyáron 15 ezerrel több diák váltott országbérletet, mint tavaly, és ugyanekkora többlet volt a felnőttek között is.
A késési biztosításról ugyancsak szó esett. 2025-ben 10 ezer vonat késett 20 percnél többet, de ez a szám tavalyhoz képest megfeleződött, de így is 316 millió forint kártérítést fizettek az utasoknak.
A vezérigazgató szerint a mosdófelújítási programot év végéig befejezik, és a vasút utasainak fele már most felújított mosdókat használ. Folyamatosan érkeznek az új buszok is, a 20 évnél idősebbeket kivonják a forgalomból, így a járművek átlagéletkora 9 év lesz.
Lázár hangsúlyozta, hogy céljuk a MÁV–Volán működésének megváltoztatása, de a nagy rendszer átalakítása nem könnyű: a szolgáltatások még messze nem olyanok, amivel elégedettek lennének, és a cégcsoport sok kritikát kap. A miniszter felhívta rá a figyelmet, hogy a magyar tömegközlekedés Európában az ötödik legolcsóbb, és az emberek a növekvő autóvásárlások mellett egyre többet használják a közösségi közlekedést.
A miniszter hozzátette, hogy a magyar állam évente 1100 milliárd forintot költ a közlekedés megszervezésére, ebből 100 milliárdot mozgósítottak a 10 pontos program finanszírozására. Új pénzt ehhez nem kértek a költségvetésből. 2023–2024-ben 15 százalékkal nőtt a tömegközlekedést használók száma, idén pedig 10 százalékos emelkedés várható.