Karácsony Gergely Rákosrendezőről: Az első lakások akár nyolc év múlva elkészülhetnek, a teljes megvalósítás 20 évig is eltarthat
Ahogy arról beszámoltunk, a kormány tudomásul vette a fővárosi cég elővásárlási jogát, és ha a Budapesti Közművek Zrt. (BKM) teljesíti ugyanazokat a feltételeket, amelyeket az arab befektetők is teljesítenének, akkor megkaphatja a rákosrendezői területet. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a kormány végre elismerte, hogy Budapest érdekei fontosabbak, mint egy újabb „mini-Dubaj” létrehozása.
A témával kapcsolatos pénteki szakmai konferencián a főpolgármester elmondta: függetlenül attól, hogy a kormány mit kommunikált, nagyon komolyan gondolják azt, hogy a főváros tulajdonosként elő tudja segíteni azt a város fejlesztést, amire Budapestnek szüksége van ezen a 85 hektáros területen. Karácsony szerint a fejlesztések tervezését úgy kell kezdeni, hogy először megvizsgálják a magyar főváros problémáit. A legnagyobb kihívásokat a növekvő gépjárműforgalom, az emelkedő átlaghőmérséklet és az agglomerációba költöző, csökkenő népesség jelenti. A jelenlegi előrejelzések szerint a következő évtizedekben az agglomerációkban élők száma elérheti a fővárosban élőkét.
A főpolgármester emlékeztetett arra, hogy az elmúlt évtizedek során kialakult egy „kifli alakú rozsdaövezet” a belváros szélén, amik jó fejlesztési lehetőséget jelentenek, de egykori ipari-vasúti területként szennyezettek.
Az arab befektetők eddig látott egyoldalas tervével szemben a fővárosnak a főpolgármester szerint komoly anyagok készültek arról, mit lehetne kezdeni ezzel a területtel.
– mondta Karácsony, aki arra törekszik, hogy a földterületet ne adják el, az maradjon budapesti, közösségi tulajdonban, vagyis kizárólag az épületek legyenek a befektetőké, akiktől a földért pedig bérleti díjat lehet majd beszedni.
A főpolgármester azt is hangsúlyozta, hogy „másfél millió négyzetmétert lehet itt építeni, és lehetőség van magasházak emelésére, de nem 500 méteres felhőkarcolókra, hanem legfeljebb 90 méteresekre, amilyeneket a törvények jelenleg engednek.”
– hasonlóan egy bécsi példához, amely Budapesthez mérhető nagyságú és összetettségű volt – tette hozzá.
Karácsony Gergely ismét elmondta, hogy „aktív kormányzati segítség és hozzáállás nélkül nem lesz semmi a projektből”.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője, Vitézy Dávid kiemelte, hogy bár a terület Budapest egyik legnagyobb tartaléka, a jelenlegi vasúti tevékenység miatt meg kell állapodni nemcsak az állammal, hanem a MÁV-val is. De ha ez sikerül, a kedvező adottságok miatt a terület jól illeszthető a városszerkezetbe. Vitézy szerint a fejlesztési célokat a lakhatási, klíma- és zöldválság enyhítésének kell alárendelni, mivel ezek jelentik Budapest legfőbb kihívásait.
„A Balkánon sincsenek ilyen rossz állapotok, mint a rákosrendezői vasúti vonalon" – mondta Vitézy, aki úgy gondolja:
miközben a zöldterületek és közterek is hangsúlyos szerepet kapnak.
Vitézy a szükséges közlekedési fejlesztések kapcsán a kisföldalatti meghosszabbítását emelte ki. A Budapesti Fejlesztési Központ által korábban kidolgozott koncepció és a MÁV-val egyeztetett részletes terv már rendelkezésre áll, így van mire építeni.
(via Blikk)