SZEMPONT
A Rovatból

Infláció és forintgyengülés – mi lesz velünk, és megmenthetett volna-e minket a magyar euró?

Sok illúziónk, és még több tennivalónk van, hogy ne kerüljünk rosszabb helyzetbe. Interjú Pogátsa Zoltán közgazdásszal.


Szép lassan több generáció nőtt fel olyan gazdasági környezetben, hogy számottevő inflációt nem érzékelt. Az utóbbi időkben viszont változtak a dolgok. Az, hogy baj van az infláció terén, már tudtuk a háború előtt is. A háború pedig elhozta a drámai forintgyengülést. Nem kell közgazdásznak lenni, hogy elkezdjünk komolyan aggódni, mi történhet velünk.

Búcsút inthetünk a nyugodt gazdasági klímának, ránk szakad-e az égbolt? Megúszhatjuk-e a legrosszabbat? Egyáltalán, mi a legrosszabb? És persze előkerül az is, hogy jobb lenne-e, ha már Euróval fizethetnénk?

A szakember válaszaiból az is kiderül, hogy valóban baj van, de lenne itt megoldás is.

 – Itt a forintgyengülés, az infláció meg szépen pörög fel. Mi történik velünk?

– Eleve úgy mentünk bele a háborús időkbe, hogy már volt egy nagyon magas infláció. Felső egyszámjegyű. A mostani körülményekben ebből nyilvánvalóan kétszámjegyű infláció lesz.

Az élelmiszerek árában már eddig is kétszámjegyű volt a növekedés, a hétköznapi ember fogyasztói kosarát jobban érinthette, erre a háború most még jobban ráerősít.

Nézzük például a növényi olajok árát, ott már 25 százalékokat is mértek. Persze más és más termékeknek különböző volt az áremelkedése, de az élelmiszerek esetében egyértelmű a magasabb növekedés. Mivel az energiaárak, a benzin ára be van fagyasztva, két dolog mehet érzékelhetően nagyon el, az élelmiszerek ára és a lakhatás. Ezek azok, amiket mindenki megérez, akiknek csak a létfenntartásra futja, azok erőteljesebben szenvedik meg. A teljes infláció 7-8 százalék környékén volt a háború előtt. Az már biztos, hogy egy csomó importtermék ára meg fog drágulni, ráadásul nemcsak a forint/euró árfolyam ment el, hanem maguknak a termékeknek az ára is brutálisan megemelkedett a nemzetközi piacokon.

Például a gáz ára háromszorosára emelkedett. A gabona, a növényi olaj ára is kilőtt a háború nyomán, soha nem látott mértékben. Ha marad a háború, ennek a kettőnek együtt, tehát a forint romlásának és az inflációnak egyszerre, brutális hatása lesz.

A rezsicsökkentés már teljesen veszteséges. Sok százmilliárd forintnyi veszteséget termel a költségvetésnek. Ha az olajár magas marad, de a benzinkutakon marad az árszabályozás, az is veszteséges. Rövid távon az infláció, amivel szembe kell néznünk. De itt van hosszabb távon a földgáz beszerzése. A nyári hónapokban Magyarországnak, mint minden országnak fel kell töltenie a tározókat, hogy a téli hónapokban ne legyen fennakadás. Iszonyatosan drága lesz feltölteni a tartalékokat ilyen áron.

– Orbán nemrég még azt mondta, hogy előnyös Putyinnal, jóval alacsonyabb áron jön a gáz...

– Erről tegnap Marnitz István jelentetett meg egy írást a Népszavában, melyből kiderül, hogy ez így valószínűleg nem igaz.

A KSH külkereskedelmi adatait elemezve azt mutatja ki, hogy az oroszoknak fizetett gáz körülbelül két hónappal követi a holland tőzsdei árat, tehát a (titkosított) szerződéses gázár nem egy csodaszer. A rezsicsökkentést nem Putyin jóindulata, hanem a magyar költségvetés finanszírozza.

– Az történik, hogy sok ember nem látja, hogy a költségvetésben milyen kiadások vannak, csak azt érzékeli, hogy ő maga valamennyivel kevesebbet fizet. Amikor a beszerzési ár nagyjából a rezsicsökkentett ár környékén volt, akkor ez nagyjából rendben volt, de most nagyon messze vagyunk ettől. Az, hogy ez többszázmilliárdos költségvetési hiányt teremt, az átlagember nem gondolja át.

A hiány márpedig azt jelenti, hogy vagy több adót kell beszedni, vagy ennyivel kevesebb pénzünk van a közös céljainkra. Például oktatásra, vagy egészségügyre.

Vagy ez a hiány az alacsony közalkalmazotti bérekben, tanári fizetésekben, leamortizált kórházakban és rossz utakban nyilvánul meg. Ez persze indirektebb hatás, mint a saját pénztárcán érzékelhető rezsicsökkentés, de azért visszaüt.

–  Van ebből kiút anélkül, hogy a kisember fellázadjon?

– Itt az a baj, hogy ha mindenkinek adunk, akkor a gazdagok, akik többet fogyasztanak, sokkal többet kapnak a közösből. Nagyobb házaik vannak, akár több épületet is fűtenek. Ennek az alternatívája az lenne, hogy nem rezsicsökkentést adunk, hanem rendes szociálpolitikát csinálunk. Például, ma vannak Magyarországon olyan kisnyugdíjasok, akik harmincezer forintból kénytelenek megélni.

Ha olyan szabály lenne, ami alapvető civilizációs norma szerintem, hogy létminimum alatt nem lehet nyugdíj, akkor akik rászorulnának, nagyobb nyugdíjat kapnának. Akkor a magasabb energiaszámlát is ki tudnák fizetni anélkül, hogy a leggazdagabbakat jóval többel támogatnánk közben.

Ugyanez a helyzet az üzemanyaggal is. Miközben Magyarország aláírta a Párizsi Egyezményt, vállalva, hogy csökkenti a CO2 kibocsátást, eközben ellehetetlenítjük a piaci hatások érvényesülését. Ugyanez van, akinek nagy autója van, többet fogyasztó autója van, megteheti, hogy többet használja, az a hatósági árral több támogatást kap. Ehelyett inkább a szegényeknek kellene transzfereket adni. Tehát szociálpolitikára lenne szükség. Gazdasági értelemben ezek a szabályozott árak nyilván fenntarthatatlanok. Politikailag azonban nagyon sokáig fenn lehet tartani ezeket, azt gondolom. Ha a kormány ezt úgy ítéli meg, hogy ez neki népszerűséget hoz, akkor a költségvetésből folyamatosan lehet finanszírozni. Azért is, mert ahogy korábban mondtam, az emberek kevésbé tudatosak a büdzsével kapcsolatban, mint a saját pénztárcájuk dolgában.

Pogátsa Zoltán

– Egy jó szociálpolitika is drága dolog. Nem gondolhatjuk azt, hogy akkor már tökmindegy, hova szórjuk a pénzt?

– Nem. Egyrészt a szociálpolitikai megközelítés igazságosabb. Másrészt ráadásul kevesebbe is kerül. Gondoljunk bele, kevesebb embernek kellene adni. Ha mindenkinek adunk, az csak drágább tud lenni.

– Infláció most nagyjából mindenhol van. Nálunk azonban magasabb. Mitől?

– Azt mondanám, hogy nagyjából a kétharmada az, ami külső, globális hatás, amiről nem tehet a kormány. Ha megnézzük az elmúlt hónapok átlagos inflációs számait, akkor azt látjuk, hogy az EU-, vagy az OECD-átlag infláció nagyjából a kétharmada a hazainak. Ráadásul Lengyelországban és a balti államokban a magyarnál is magasabb volt az infláció.

Ami a magyar inflációt megnyomta, az szerintem a választási kiadások, a választási költségvetés, de az is látszik, hogy a magyar élelmiszeripari árak leváltak a régióról, az elmúlt fél- háromnegyed évben gyorsabban emelkedtek a magyar élelmiszeripari árak, mint a régiósak.

Eddig még nem láttam jó agrárpiaci elemzést ennek az okairól.

– A jelenlegi folyamat, a drágulás és forintgyengülés így együtt kontrollálható a kormány által? Kézben tartják jelenleg? Mi a legrosszabb forgatókönyv, ami bekövetkezhet?

– A magyar államadósság átlagosnak mondható. A költségvetési hiány miatt tehát kevésbé aggódnék. Ez a nyolcvan százalék, ahol nagyon régen vagyunk, ez tíz éve még magas volt nemzetközileg, de a világ többi országa, ahogy jobban eladósodott, így nem lógunk ki az átlagos szintből. Én persze nem csinálnék nyilvánvalóan választási költségvetést, de egy évben belefér.

Sokkal erősebben hat az infláció.

Az, hogy 400 forint az euró, az azt jelenti, hogy kicsúszott a kontroll.

És itt már nem lehet monetáris eszközökkel operálni, mert az, hogy ennyire elszállt az árfolyam, az nem a monetáris politika, hanem az energiapolitikának a következménye. Ha azt kérdezzük, miért négyszáz az euró, szerintem elsősorban azért, mert a befektetők úgy ítélik meg, teljesen reálisan, hogy jelenleg Magyarország a legkitettebb ország az egész Európai Unióban az orosz energiaimport irányába. Arról szoktunk beszélni, hogy

Magyarország rendkívül egyoldalúan a nyugat-európai, de főleg német multikra támaszkodik a feldolgozóipar tekintetében, de ennél még durvábban egyoldalúan Oroszországra támaszkodik az energiapolitikájában.

Legyen az gáz, olaj de akár a nukleáris fűtőelemek tekintetében is. Majdnem száz százalékos a függésünk Oroszországtól. Ráadásul még ebben a megváltozott helyzetben is ragaszkodik a kormány, hogy az oroszokkal, Paks-2-vel oldja meg a magyar energiafenntarthatósági stratégiát. Ebben a helyzetben a befektetők teljesen reálisan úgy ítélik meg, hogy ez óriási kitettség.

Ha akár az oroszok állítanák le a gázszállítást, akár az EU döntene egy teljes bojkottról Oroszország tekintetében, de akár ha csak harci cselekmények miatt leállna a gázimport, Magyarország a legsebezhetőbb. És ez van beárazva ebbe az árfolyamba.

Szerintem most már a kormányzatnak kellene határozott és elkötelezett energiapolitikai fordulatot végrehajtania, az tudná megnyugtatni a piacokat. Az vinné vissza a forintot egy elfogadhatóbb szintre.

Szerintem ma már sem a kamatemelésnek, sem a jegybanki intervencióknak nincs igazán hatása. Tehát a jegybank ebben a helyzetben vagy kamatot emel, de már egy ideje emeli és láthatóan nincs hatása a folyamatokra, vagy feláldozza a valutatartalékát. Szerintem ez ugyanannyira haszontalan stratégia. Nem fog működni. A piacon arra várnak, hogy egy energiapolitikai elkötelezettséget mutasson a kormány.

– A mostani kormány nem lép. Ha kormányváltás lesz, egy Márki-Zay-kormány egy ilyen energiapolitikai fordulat meghirdetésével le tudná nyugtatni a piacokat?

– Az a baj, hogy nem hirdet ilyet. Egyértelműbben kellene mondani az ellenzéknek, hogy egészen más energiapolitikát akar.

Azt látom, hogy Márki-Zay szintén atomban gondolkodik, ami szerintem elképesztően veszélyes, láttuk a zaporizzsjiai erőműben mi történt. Lehet, hogy nem az oroszokkal építtetné, de nem világos számomra, mi az ő energiastratégiája.

Nem tűnik nekem nagyon elkötelezettnek a fenntartható energia iránt, sokkal markánsabban kellene kiállnia emellett. Ha mutatna ilyen elkötelezettséget és meghirdetne egy diverzifikációt, akár a mostani kormányzat, akár a következő, az segíthetne. De azt gondolom, hogy Magyarország egyoldalú energiafüggését csökkenteni kell.

– Igaz-e az a vélekedés, miszerint, ha Magyarországon már euró lenne a fizetőeszköz, akkor ez a kitettség így nem állna fenn?

– Közkeletű tévedés, hogy az euró stabilitást ad. Nagyon fontos, hogy megértse a magyar közvélemény, hogy ez fordítva van.

Ha van stabilitás, akkor lehet euró. Azt az országot engedik be az eurózónába, amelyik a stabilitását tudja bizonyítani.

Különböző fiskális és monetáris kritériumoknak kell megfelelni és ráadásul még az árfolyamot is stabilan kell tartani. A magyarországi mutatókkal be sem engedtek volna minket az eurózónába. Szerintem az eurózónával sok probléma van, de ha tudnánk stabilitást teremteni, akkor érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy megfelelne-e nekünk az eurózóna-tagság. Ez egy szakmai vita. De azt gondolni, hogy egy instabil országnak stabilitást ad az eurózóna, pontosan olyan tévedés, mint amikor először a NATO-tagságtól vártunk stabilitást, utána meg az EU tagságtól.

– Tehát sosem, az elmúlt hosszú évek konjunktúrája alatt sem volt olyan időszak, amikor az ország alkalmas lett volna az euró bevezetésére?

– Utána kellene nézni. De az a helyzet, hogy a forint 2008 óta folyamatos leértékelődésben van. Tehát ez nem Fidesz-specifikus dolog. Ez nem tenné lehetővé, hogy stabil árfolyamot mutassunk fel. Két éven keresztül kellene az ERM II-ben tartani az árfolyamot. Nem volt szerintem valaha olyan szintű stabilitás, amivel be lehetett volna lépni.

Az ezeken kívüli mutatók közül volt olyan, amikor azok, az államadósság kivételével megfeleltek. De azt pont talán el is néznék. Viszont árfolyamstabilitás, az elmúlt tizennégy évben sosem volt meg.

– Más gazdaságpolitikával közelebb lehettünk volna ezekhez a kritériumokhoz?

– Nézzük a mutatókat. Az első a költségvetési stabilitás. Azt azt szoktam mondani, hogy

öt perc alatt, bármikor lehet teremteni költségvetési stabilitást, csak meg kell vágni a kiadásokat. Kiegyensúlyozott költségvetést könnyű létrehozni: nem kell költeni oktatásra, egészségügyre, stb. Magyarországon ez történt. Meg lehet nézni.

Magyarország végig sokkal kevesebbet költött szociálpolitikára, oktatásra, egészségügyre. Úgy könnyű költségvetési stabilitást létrehozni, hogy közben nem finanszírozom meg a jövőt megalapozó alrendszereket.

A másik az infláció. Ennek a szempontjából egy szerencsés nemzetközi környezet volt. Az egész világban lementek az inflációs ráták. Néhány negyedévben még defláció is volt. Itt azért volt egy nagyon szerencsés nemzetközi környezet. Ez már megváltozott.

A kamatszintet is könnyű volt levinni, amikor egy ilyen alacsony inflációs nemzetközi környezet volt. A mostani korszakból látszik, mennyire elképesztően kitett az ország a nemzetközi hatásoknak.

Volt pár év, amikor ezek a mutatók megfelelőek voltak, de azok fenntarthatatlan költségvetési egyenlegek voltak. És közben nem változott meg az a képlet, hogy az ország alapvetően a multinacionális cégek exportjától és az orosz energiától függ.

És még egy dolog: amikor ez a relatív stabil időszak volt, ez sajnos egybeesett az eurózóna válságával. Ekkor pontosan az is látszott, hogy az eurózónának óriási szerkezeti problémái vannak. Azt gondolom, hogy érthető, hogy volt egy szkepszis a magyar társadalomban az eurózónával kapcsolatban.

– Nem arról van szó, hogy azért ez egy politikai húzódozás is? Gondolok arra, hogy a környező országok szép lassan eurózóna tagokká válnak...

– Magyarországon sok minden politikai, de pont ebben a kérdésben szerintem egy szakmai megközelítés van a jegybank részéről. Olyan sok ország a térségből még nem lépett be, csak a Baltikum, Szlovákia és Szlovénia. És pontosan a Baltikum a példa arra, hogy az eurózóna nem véd meg például a magas inflációtól. Az elmúlt időszakban a Baltikum inflációja magasabb volt, mint a magyar. Észtországban 12 százalékos negyedéves inflációk is voltak. Tehát az euró nem védte meg őket. Az infláció továbbra is nemzeti jelenség, nem lesz uniós infláció. Van rengeteg illúzió az eurózónával kapcsolatban, ez az egyik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Megláttam az árakat, ez nem a magyaroknak szól” - így költöttünk Budapesten augusztus 20-án
Kimentünk a Várkert Bazárhoz, a tömegben kérdeztük az ünnepi rendezvényeken résztvevőket, hogy mit és mennyiért fogyasztanak, vásárolnak. Meglepően különböző válaszokat kaptunk.


Idén tizenötödik alkalommal rendezték meg a Magyar Ízek Utcáját a Várkert Bazárnál, amely mára a Szent István-napi ünnepségek egyik legnagyobb gasztronómiai eseménye lett.

A háromnapos fesztiválon több mint 150 kiállító mutatta be portékáit, az idei év kiemelt tematikája a „Vadat és halat”, a díszvendég pedig Kárpátalja, így a magyarországi vad- és halételek mellett a kárpátaljai konyhával is találkozhattak az érdeklődők.

Stábunk kiment a helyszínre, és megkérdezte az embereket arról, mit vesznek, mit esznek-isznak, és hogy drágának vagy elfogadhatónak találják az árakat:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET: