ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Home office: a legnehezebb feladat a magánélet és a munka összeegyeztetése

A tavaszi időszakban az a korábban valószerűtlennek tartott helyzet is megvalósult, hogy egy-egy nagy cég akár több ezer munkatársa is tartósan otthonról dolgozzon. Melyek a rendkívüli helyzet tanulságai? Mit őrzünk meg belőlük?


A járvány kirobbanásával egyidőben sok cégnek és munkavállalónak kellett pillanatokon belül átállnia az otthoni munkavégzésre. Bár sok vállalatnál van kultúrája a home office-nak, ez korábban általában heti egy-két napot jelentett az irodától távol és többnyire limitált volt az is, hogy egyszerre hányan dolgoznak otthonról.

Nem volt ez másként az OTP Banknál sem: Magyarországon több mint tízezer embert alkalmaz a bank, mégis, március végén, április elején két hét alatt sikeresen megoldották, hogy 3500 dolgozójuk átálljon tartós otthoni munkavégzésre.

Korábban csupán kb. 50-60 fő dolgozott otthonról, a járványhelyzet alatt azonban olyan nap is volt, hogy 4955 fő, a hazai OTP-dolgozók közel fele végezte munkáját hazulról.

A bankfiókokban, ügyfelekkel foglalkozó munkatársak persze nem maradhattak otthon, így részükre a bank maszkot, az ügyfélteret leválasztó plexifalat és gyakoribb fertőtlenítést biztosított. A Contact Centeres ügyfélszolgálat működtetése is kihívást jelentett, itt ugyanis jellemzően sokan dolgoznak egyszerre, egy légtérben, ráadásul a hitelmoratórium bevezetésekor jelentősen megnőtt az ügyfélmegkeresések száma is. Itt is a védőfelszerelések biztosításával, otthoni munkavégzésre való átállással oldották meg, hogy az ügyfelekkel zavartalanul és biztonságos körülmények között tarthassák a kapcsolatot.

Mindezen túl azoknak, akik bejártak az irodákba vagy a bankfiókokba dolgozni, az OTP Bank a saját költségén biztosította a koronavírus tesztelést, hogy biztonságban tudhassa munkatársait. Ez 10 ezernél is több tesztet jelentett az elmúlt időszakban.

Hogy volt ez más munkahelyeknél?

Nemrég mi is készítettünk egy *online felmérést, amelyben azt vizsgáltuk, hogyan élték meg a magyar munkavállalók az elmúlt időszakot. A kérdőív eredményei szerint a munkavállalók többsége úgy vélte, a munkáltatója felelősen cselekedett: bevezette a legalapvetőbb higiéniai intézkedéseket, és akinél a munkaköre azt megengedte, otthoni munkavégzést rendelt el.

A kitöltők 63%-a vélte úgy, hogy munkáltatója helyes döntéseket hozott a munkavállalók biztonsága érdekében. A home office pedig nem várt hatékonysággal, már beépülni látszik a mindennapokban.

A felmérésben résztvevők 34%-a ugyanúgy bejárt dolgozni, mint a rendkívüli helyzet előtt, közel 60%-uk pedig otthonról teljesítette munkahelyi kötelességeit. Bár nagyon sokan féltek a bevételek csökkenésétől és a munkahely elvesztésétől is, a kitöltők legtöbbje (közel 49%) elsősorban a szerettei miatt aggódott. Ezt követte a személyes kapcsolatok hiánya (44%) és a betegségtől való félelem (29%).

Miután rengetegen dolgoztak otthonról (63%) feltételezhető, hogy a legnehezebb feladat a magánélet és a munka összeegyeztetése volt, hiszen minden egy térre koncentrálódott. Az adatok alapján valóban sokaknak jelentett nehézséget, hogy családtagjaik körében nem tudtak elég hatékonyan dolgozni,

a legzavaróbbnak azonban mégis a járványhelyzetből adódó stressz feldolgozását (közel 40%), és a folyamatos kesztyű- és maszkviselést (36%) ítélték a válaszadók.

Személyes találkozók helyett online együttlét

Az OTP Bank egy hasonló témájú belső felmérése alapján, amelyet saját munkavállalói körében készített, is az látszik, hogy a munkavállalók egy részének a munka-magánélet egyensúlyát nehezebb volt megtalálniuk. A bank ennek érdekében számos olyan szolgáltatást tett elérhetővé, amelyek a dolgozók mentális egészségének megőrzését segítették, mint például pszichológiai konzultációk, vagy tematikus webinárok.

„Nálunk pozitív módon a videocallok alatt is jutott idő a poénokra, a közös nevetésekre a kollégákkal. Ha valaki esetleg leeresztett egy kicsit, mindenkinek volt hozzá egy-két jó szava, ez sokat jelentett a folyamatos bezártságban” – meséli Zentai Annamária, az OTP Bank HR Szakértői Központjának igazgatója, aki azt is megosztotta velünk, hogy amellett, hogy videón keresztül tartották egymásban a lelket, nagy sikert aratott Karantén híradó is. Ez egy, a belső csatornán futó híradó volt, ahol a HR-munkatársak egymásnak adogatták a képzeletbeli labdát és számoltak be képekkel, sztorikkal arról, mivel foglalkoznak otthon a szabadidejükben.

Az OTP Bank belső felmérésében a kollégák a csapatszellem – talán sokaknak meglepő – megerősödéséről számoltak be. A több mint 2500 dolgozó és 50 felsővezető tapasztalatait összefoglaló kutatás szerint a munkatársak szorosabbnak érezték a szűkebb csapaton belüli együttműködés intenzitását a karantén alatt, és bizonyos szempontból, a szűkebb csapatokon belül ennek minőségét is jobbnak értékelték a korábbinál.

Hogyan tovább?

Bár az irodák az elmúlt pár hétben újranyitottak és elkezdtek visszaszállingózni az ott dolgozók, Zentai Annamária szerint a járványhelyzet egyik hozadéka lehet, hogy átgondolják egyes munkakörökben akár a heti szintű home office bevezetését is, de az otthoni és irodai munkavégzés ideális arányát még vizsgálják.

A munkavállalók nagy része pozitívan élte meg az önálló munkavégzést. Ebben valószínűleg az is szerepet játszott, hogy a bank mind nagyobb része áll át agilis munkavégzésre, az agilis keretrendszer és gondolkodásmód pedig erős támaszt adott a hirtelen jött változáshoz. Fontos tapasztalat volt az is, hogy az agilis ceremóniákat, a közös ötleteléseket, a fejlesztési feladatok végrehajtását nem hátráltatta, hogy a csapatok egymástól távol és nem egy légtérben dolgoztak.

Szintén fontos kérdés, hogy a jövőben milyenek lesznek az irodák és az azokban való munkavégzés. Az OTP Bankban amellett, hogy a visszatérőknél figyelnek a szabályok betartására – például a munkatársak közötti megfelelő védőtávolság megtartása az irodákban, tárgyalókban és éttermekben is, online értekezletek preferálása a nagy létszámú személyes megbeszélések helyett,– a jelenleg épülő új irodaházuk belsőépítészeti kialakításakor már ezeket az új tapasztalatokat is figyelembe veszik.

*A felmérésről:

Az OTP Bank és a szeretlekmagyarorszag.hu közös felmérése.

Mintanagyság: 777 fő (a felmérésben felülreprezentáltak a nők, a budapesti lakosok és a szellemi foglalkozásúak)

Az adatfelvétel ideje: 2020. május – június

Adatfelvétel módja: online, feleletválasztós kérdések


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: