Egyedülálló magyar expedíció a Földközi-tenger körül
82 évvel azután, hogy két magyar végigrepülte a Földközi-tengert, februárban egy hazai gyártású géppel egyedülálló kalandra indul Földi Zoltán pilóta és a dunaújvárosi fotóriporter, Hankusz Kálmán - írja a duol.hu.

Napra pontosan 82 évvel később, mint amikor a Gerle 13 nevű repülőgéppel Bánhidi Antal és Bisits Tibor elindult, majd végigrepülte ezt a távot,
az Ég és Föld között - Fellegvándorok a világ körül emlékexpedíció
ugyanerre vállalkozik. A magyar fejlesztésű géppel Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós február 19-én vág neki a nem mindennapi túrának, miközben fentről végig fényképezik majd az utat, több tízezer felvétellel megörökítve a legszebb látnivalókat és a nagy kalandot. Hankusz Kálmán büszkeséggel mondta a Magnus Fusion repülő kecskeméti bemutatóján, ahol bejelentették indulásuk időpontját, hogy több komoly nevet sikerült megnyerniük támogatóként.


A National Geographic televíziós csatornája és a magazinja is felkarolta az expedíciót, ráadásul már az indulást megelőzően bizalmat szavaztak nekünk, az ő logójuk alatt repülhetünk. "Magyarországon, úgy tudom, mi vagyunk az egyetlenek, de világviszonylatban is csak kevesen mondhatják el ezt magukról" - fogalmazott, majd megtudhattuk, az álomból miként is vált valóság.
Minden három évtizeddel ezelőtt kezdődött, a szolnoki MHSZ bázison, ahol Földi Zoltán repülni kezdett: "Szorgalmas voltam és lelkes, ezért minden évben kaptam egy könyvet, így került a kezembe a Gerle 13 útja című kötet is, amely a nagy utazás öt évtizedes jubileumára jelent meg. Ez nagyon nagy hatással volt rám, sokat tanultam belőle a célok fontosságáról, a tervezésről, a kontrollról és a kitartásról. Ekkor elhatároztam, én is teljesíteni szeretném a túrát, így tisztelegve az elődök előtt. Ám ez a nyolcvanas években volt, amikor még négyévente mehettünk csak külföldre, azaz nem a legszerencsésebb volt a csillagzat egy ilyen kalandhoz. Később pedig az élet másfelé vitt, de végül egy éve három hónapja és tizenkilenc napja minden megváltozott, ugyanis a szatymazi repülőnapon akkor találkoztam Kálmánnal."


A pilóta arra lett figyelmes, hogy van egy fotós, aki mindig ott volt, ahol nem lett volna szabad, de közben remek képeket készített. Később együtt is repültek, rövid idő alatt jó kapcsolatba kerültek, majd egyszer megkérdezte tőle, volna-e kedve végigrepülni vele a Földközi-tengert? "Rám nézett és hosszan, legalább két másodpercig tűnődött, majd rávágta, mi az, hogy!" - tette hozzá.
Innentől kezdve munkához láttak, eredetileg egy negyvenéves Cessnával indultak volna útnak, de Földi eltűnődött, hogy a Gerle magyar gyártású volt, messze megelőzve a korát, miért ne indulhatnának ők is hazai készítésű repülővel. Végül a támogatók, a Magnus repülőgépgyár, a média és a diplomácia részéről hatalmas összefogás eredménye az, hogy mára startra készek lettek.

Hankusz Kálmán vallja: valósítsd meg álmaidat, még ha az elején mindenki hülyének is néz. Tőle is komoly felkészülést és szakmai munkát kíván meg az út, hiszen a levegőből való fotózás nehézségi foka igen magas. Számolnia kell például a levegő páratartalmával, a 200 kilométeres átlagsebességgel.
A tervek szerint mintegy 15-20 ezer felvételt készít, melyek közül számos viszontlátható lesz a National Geographic-ban, több kiállításon, valamint néhány ország imázsfilmjében.

A fiúk végül elárulták: a Földközi-tenger körüli út mondhatni csak egy főpróba lesz,
a végső cél a Föld megkerülése!
A következő országokat érinti az út alatt az expedíció: Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Algéria, Tunézia, Líbia, Egyiptom, Izrael, Jordánia, Ciprus, Törökország és Görögország. A tervek szerint harminc nap alatt próbálják teljesíteni az 1933-as rekordot, de természetesen az időjárás ezt módosíthatja, így plusz napokat is beterveztek.
Ha tetszik a kezdeményezés, nyomj egy lájkot!