KULT
A Rovatból

A dadogása miatt sokat csúfolták, majd biztonsági őr és magánnyomozó lett, mielőtt leuralta volna Hollywoodot – Bruce Willis 70 éves

Az egyik legnagyobb filmsztár 2022-ben tette le a lantot az egyre súlyosbodó demenciája miatt, addigra azonban egy a maga nemében páratlan karriert hozott össze. Ő már sokat felejt, de mi sosem feledjük őt!


Walter Bruce Willis 1955. március 19-én született az akkori NSZK-ban, Idar-Obersteinben. Édesanyja, Marlene német volt, Kasselből származott, édesapja, David Willis pedig egy épp ott állomásozó amerikai katona volt. Van egy húga is, Florence és két öccse, Robert (már elhunyt) és David. Miután az apja 1957-ben leszerelt a hadseregből, a családját áttelepítette szülővárosába, Carneys Pointba, New Jersey-be. Marlene egy bankban dolgozott, David pedig hegesztő, gépészmester és gyári munkás volt.

Bruce gyerekként dadogott. A Penns Grove gimnáziumba járt, ahol az iskolatársai sokat piszkálták emiatt, és gúnyból „Buck-Buck”-nak becézték. Szerencsére azonban voltak barátai is, akik Brunónak becézték.

Minden beszámoló szerint népszerű, jó humorérzékkel megáldott gyerek volt, akit a középiskolában a diáktanács elnökévé választottak. Szerette a csínytevéseket, szóval gyakran került bajba. Ehhez azonban párosult egy kissé lágyabb oldala is, amelynek középpontjában a színház és a színpad iránti érdeklődése állt. Ez furcsa módon abból a felismerésből született, hogy a dadogása azonnal megszűnt, amint elkezdett nagyobb csoportok előtt fellépni. Ezért hát csatlakozott az iskola drámaklubjához, majd 1973-ban érettségizett Penns Grove-ban.

A középsuli elvégzése után biztonsági őrként kezdett dolgozott a salemi atomerőműben, majd úgy döntött, kipróbálja magát magánnyomozóként, s talán ez is vezette őt a színészet felé. E munkájában szerzett tapasztalatait később A simlis és a szende (1985-1989) című sorozatban és Az utolsó cserkész (1991) című akció-vígjátékban is kamatoztatni tudta.

Willis beiratkozott a Montclair State University drámaprogramjába, ahol szerepet kapott a Macska a forró bádogtetőn című előadásban. 1977-ben azonban otthagyta az iskolát, és New Yorkba költözött, ahol az 1980-as évek elején Manhattan különböző szórakozóhelyein, köztük a Kamikazéban, a Cafe Centralban és a Chelsea Centralban pultosként tartotta fenn magát, miközben a Hell's Kitchen negyedben élt, és folyamatosan járkált meghallgatásokra. A legnagyobb színészi bálványaiként Gary Coopert, Steve McQueent, John Wayne-t és Robert De Nirót nevezte meg, utóbbival pedig volt szerencsére együtt játszani a 2008-as Minden azzal kezdődött című Barry Levinson-filmben.

Simlis vagy szende?

1977-ben kapta az első fizetős színészi munkáját, amikor az Ég és föld című off-Broadway-darabban debütált. Ezt további színpadi munkák követték, de 1980-ban Willis átváltott a filmre, amikor egy apró szerepet kapott Frank Sinatra és Faye Dunaway Az első halálos bűn című filmjében. Két évvel később (ismét egy kis feltűnés erejéig) a Paul Newman főszereplésével készült Az ítélet (1982) című Oscar-jelölt filmben lehetett őt látni, majd ezután a tévében, például a Miami Vice és az Alkonyzóna egy-egy epizódjában.

1984-ben, miután Ed Harrist helyettesítette a Fool for Love című off-Broadway-sikerben, Willis Hollywoodba utazott, hogy részt vegyen a Kétségbeesve keresem Susant (1985) című Madonna-film meghallgatásán.

Nem kapta meg a szerepet, de ez végül egy rendkívül szerencsés döntésnek bizonyult: Willis ugyanis így ott maradt a városban egy nappal tovább, és elment a következő év márciusában debütáló A simlis és a szende című új sorozat castingjára.

A legenda szerint katonai ruhában és punk frizurával jelent meg a válogatáson, hogy elnyerje David Addison, az okoskodó magánnyomozó szerepét. Közvetlenségével és sármjával pedig lenyűgözte a csatorna vezetőit, és végül kb. 3000 színész közül ő lett a befutó.

A Cybill Shepherd főszereplésével készült sorozat a Blue Moon nyomozóiroda két tagja, Maddie Hayes (Shepherd) és David Addison bűnügyeket megoldó hőstettei körül forgott. Az 1989 májusáig sugárzott A simlis és a szende hatalmas sikert aratott az ABC-nek, és még nagyobb áttörést jelentett Willis számára. „A nők vonzónak találják őt, a férfiak pedig arról fantáziálnak, hogy olyanok lehetnek, mint ő” – mondta Gary Pudney, az ABC tehetségkutató alelnöke a People magazinnak.

Nem egy tipikus akcióhős

Még A simlis és a szende sugárzása alatt tűnt fel (illetve minden bizonnyal a sorozat népszerűségének köszönhetően) első mozifilmjében, az 1987-es Nem látni és megszeretni című vígjátékban, amelyben Kim Basingerrel játszott együtt. Egyébként ugyanebben az évben vette feleségül Demi Moore-t is, de erről bővebben később.

Mivel pedig Willis lelkes bluesrajongó és szájharmonikás volt, szintén ’87-ben a Motown Records stúdiójában rögzítette a Return to Bruno című bluesos soulalbumát, amely aztán szerény eladási bevételt hozott.

Sebaj, a filmes karrier enélkül is szárnyalt. 1988-ban ugyanis már John McClane-t alakította a Drágán add az életedben. A filmre már a bemutató előtt sikerült felfigyelni, részben azért, mert Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger is visszautasították McClane szerepét.

Amikor pedig a filmesek végül a teljesen más típusú és habitusú Willis mellett döntöttek, mivel a karaktert melegséggel és humorral akarták megtölteni, és abba is beleegyeztek, hogy 5 millió dollárt fizetnek neki (ami hatalmas összeg volt egy olyan színésznek, akit sokan még mindig viszonylag kezdőnek tartottak), sokan adtak hangot a felháborodásuknak a szakmából.

A közönséget azonban ez nem érdekelte. Willis saját kaszkadőrmutatványai és emlékezetes egysorosai révén a Drágán add az életed 85 millió dolláros bevételt hozott az amerikai mozikban, világszinten pedig több mint 140-et, s később négy folytatás is készült hozzá. Ez azonban csak a kezdet volt Bruce számára, aki az azt követő évtizedekben a filmjei összesen több mint 3 milliárd dolláros jegybevételt hoztak.

Egy évvel a Drágán az az életed után már egy újabb sikerfilm részese volt, bár a hazai mozinézők ebből nem sokat fedeztek fel, mivel a Nicsak, ki beszélben (1989) ő adta Mikey, a kisbaba hangját (a magyar szinkronban pedig Mikó István). Megkapta azonban első és egyetlen mozifilmes Golden Globe-jelölését Az ellenség földjén (1989) című drámájáért (A simlis és a szendéért korábban már kapott Golden Globe-ot és Emmyt is). Az angol bulvárújságíró szerepéért a Hiúságok máglyájában (1990) vegyes kritikákat kapott, 1991-ben pedig a Hudson Hawk: Egy mestertolvaj aranyat ér című akciófilmje, ami egyfajta hiúsági projekt volt a számára, mivel benne volt a forgatókönyvben is, nagy bukás lett, és megkapta az év legrosszabb filmjének járó Arany Málna-díjat. Sőt, ezt (a bukást és az Arany Málnát) 1994-ben megismételte Az éj színével is. Ezek a megbicsaklások azonban nem ártottak a karrierjének, és a kilencvenes évekre már ő lett az egyik legjobban fizetett hollywoodi filmsztár.

Bokszoló és pszichológus

Azzal mindenesetre nem lehetett őt megvádolni, hogy be akarta volna skatulyázni magát bármilyen szerepkörbe. Nem elégedett meg sem azzal, ha akcióhősködhet, sem azzal, ha csibészes mosolyával romantikázhat. Willis megpróbált a műfajok igen széles skáláján mozogni, s ezt a kilencvenes évekbeli filmjei kellőképp alá is támasztják. Szerepelt persze akciófilmekben (Még drágább az életed, Árral szemben, Die Hard: Az élet mindig drága, A Sakál, A kód neve: Merkúr, Szükségállapot), de emellett fekete komédiában (Jól áll neki a halál), erotikus thrillerben (Az éj színe), kisebb keserédes filmekben (Világgá mentem, Senki bolondja), gengszterfilmben (Az utolsó emberig), szerzői és kommersz sci-fikben (12 majom, Az ötödik elem, Armageddon), szatírákban (Négy szoba, Bajnokok reggelije) és romantikus drámában (Velem vagy nélküled) is.

Két filmjét pedig bővebben ki kell fejtenünk, annyira meghatározóak voltak. Az egyik az 1994-es Ponyvaregény, amely Willis következő nagy lépése volt a komoly, díjakért versengő filmek felé. Néhány évvel korábban Brian De Palma Hiúságok máglyájában már próbált valamivel nagyobb presztízsre törekedni, de akkor nem jött össze. A Ponyvaregénnyel viszont igen.

Quentin Tarantino második egész estését a kor legjelentősebb filmjei között tartják számon, és óriási hatással volt a szereplőinek pályájára – gondoljunk csak Willisre, John Travoltára, Samuel L. Jacksonra, vagy Uma Thurmanre! Bruce pedig ezután olyan öntudatosan művészi és szokatlan filmekben kezdett szerepet vállalni, mint a 12 majom (1995), Az ötödik elem (1997), a Bajnokok reggelije (1999), vagy a Sin City: A bűn városa (2005). Ekkorra már nemcsak filmsztár volt, hanem filmszínész is. Nemcsak égő épületekből ugrott ki, hanem olyan szerzői rendezők minőségi filmjeiben játszott, mint Terry Gilliam, Luc Besson, Quentin Tarantino és Wes Anderson.

Aztán szerepelt a Hatodik érzékben. Malcolm Crowe pszichológust játszotta M. Night Shyamalan 1999-es természetfeletti filmjében, s talán ez volt az egyik legközelebbi találkozása azzal, hogy egy hétköznapi fickó bőrébe bújjon, annak ellenére, hogy Malcolm nagyon nem hétköznapi körülmények között élt. Willis alakítása csendes, kísérteties volt, megtalálta azt a stílust, amit korábban csak szórványosan használt, de később újra és újra visszatért hozzá, különösen a sebezhetetlen David Dunn szerepében Shyamalan A sebezhetetlen (2000) és az Üveg (2019) című filmjeiben.

A Hatodik érzék egyetlen filmben egyesítette Willis addigi sikereinek nagy részét, sőt, tovább is fejlesztette azokat: rengeteg szakmai elismerést kapott (többek között hat Oscar-jelölést), a kritikusok is imádták, és a közönség körében is hatalmas népszerűségnek örvendett. Az év második legnagyobb bevételét produkálta a Star Wars I. rész: Baljós árnyak mögött: összesen 293 millió dollárt hozott az USA-ban, világszinten pedig 672,8 milliót. Willis legnagyobb anyagi sikere volt, amit sem előtte, sem utána nem tudott túlszárnyalni.

Két nagy szerelem

A magánélete meglepő módon nem volt tele botrányokkal. Az első hosszabb kapcsolata, egyben első házassága kapásból a karrierje elején startolt. 1987 augusztusában kezdett el randizni Demi Moore-ral, akit három hónappal később, november 21-én feleségül is vett Las Vegasban. S miután nem gondolták meg magukat (a valószínűleg hirtelen ötlet miatt), egy hónappal később tartottak egy második, jóval nagyobb lagzit is, mintegy 450 vendégnek a Warner egyik burbanki stúdiójában. Összesen három lányuk született: Rumer 1988-ban, Scout 1991-ben, Tallulah Riley pedig 1994-ben.

Willis és Moore végül több mint 10 év házasság után, 1998. június 24-én jelentették be a szakításukat. 2000. október 18-án adták be a válókeresetet, a papírokat pedig még aznap véglegesítették. A válással kapcsolatban Willis így nyilatkozott: „Úgy éreztem, hogy kudarcot vallottam apaként és férjként, mivel nem tudtam ezt a dolgot megoldani.”

Állítása szerint Will Smith támogatta őt a leginkább ebben a nehéz időszakban, ő segített neki megbirkózni a helyzettel. Bruce mindenesetre közeli kapcsolatot és barátságot ápolt a továbbiakban is Demivel, sőt, az exe későbbi férjével, Ashton Kutcherrel is, még az esküvőjükön is részt vett.

Demi után rövidebb, maximum 1-2 éves kapcsolatai voltak, pl. Maria Bravóval, Alisha Klass-szal, Rachel Hunterrel vagy Karen McDougallal, Brooke Burns színésznőt pedig 2003-ban el is jegyezte, de végül tíz hónap együttlét után, 2004-ben szakítottak.

A nagy ő végül 2007-ben lépett be Bruce életébe: ekkor találkozott a nála 23 évvel fiatalabb brit modellel, Emma Heminggel a közös edzőjük edzőtermében. Ők ketten majdnem két év randizás után a Turks- és Caicos-szigeteken léptek az oltár elé 2009. március 21-én, hat nappal később pedig Beverly Hillsben, egy polgári szertartás keretében újra összeházasodtak. Azóta is együtt vannak (az utóbbi években sajnos inkább rosszban, mint jóban, már ami Willis egészségi állapotát illeti), épp most fogják ünnepelni Bruce 70. születésnapja után közvetlenül a 16. házassági évfordulójukat.

A pár első közös gyermeke, a Mabel nevű lányuk 2012-ben jött a világra, őt követte két évvel később Evelyn (bizony, Willisnek öt lánya van).

Biztonságban van

Közel három évvel azután, hogy Bruce és Emma megújították a fogadalmukat a 10. házassági évfordulójuk alkalmából, a Willis család 2022 márciusában nyilvánosságra hozta, hogy Bruce-nál afáziát diagnosztizáltak, ezért visszavonul a színészi pályától. A rajongók ezután 2023 februárjában kaptak egy frissítést Bruce állapotáról, amelyben már „pontosabb diagnózist” kapott: a színész frontotemporális demenciával küzd, amelyre sajnos nincs gyógyír, sem kezelés.

Willis a karrierjének utolsó éveiben főként egy kaptafára készülő, borzalmas akciófilmeket forgatott, s csak az állapotának bejelentése után tudatosult a szerepdöntéseit addig nem értő közönség és szakma számára, hogy miért kereste a kevés dialógusokkal járó, nem sok kihívást jelentő és nem sok ideig tartó, de jól fizető projekteket. Még az egyre romló állapotában is próbált pénzt hozni a házhoz.

Természetesen azért ebben az időszakban is feltűnt mozis és eseményfilmekben, például a Széttörvében (2015), a Volt egyszer egy Venice-ben (2017), a Bosszúvágyban (2018), az Üvegben (2019) vagy az Árva Brooklynban (2019), de az utóbbit követő három éven belül leforgatott 26 darab (!!) filmje, illetve azok záróakkordja, a 2023-as A bérgyilkos után már sajnos ezekre sem volt képes, így azóta a szerettei (Emma, Mabel, Evelny, Demi, Rumer, Scout, Tallulah stb.) körében él visszavonultan, nyugalomban, biztonságban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: