KULT
A Rovatból

Koncertek mellett tehénistállóban és festőművész műtermében is jártunk az egyik legkülönlegesebb fesztiválon

A Hétrétország abszolút hiánypótló színfolt: este nincsen sok program, napközben viszont közel 50 nyitott portát lehet felfedezni az Őrség több tucatnyi településén. Szubjektív beszámoló.


A fesztivál, amiért érdemes elutazni az ország egyik legeldugottabb sarkába is – így jellemeztem a Hétrétországot három évvel ezelőtt, amikor először jártam ott. A következő két alkalomra nem sikerült eljutnom (pedig sok másik fesztivállal szemben ezt még 2020-ban is megrendezték), idén viszont újra eltöltöttem néhány napot az Őrségben, és ettől még jobban megszerettem a vidéket.

Felüdülés volt látni, mennyire zöld itt minden, miközben már hetek óta az egész országot sújtó aszályról szóltak a hírek. A rengeteg virág és a szabadon legelésző állatok látványa pedig csak tovább fokozta a városból való kiszakadás érzését. Igaz, hivatalosan a központi település, Őriszentpéter is város, de alig 1200-an lakják, és egyébként is szinte minden szempontból falusias benyomást kelt.

Bár a Művészetek Völgyéhez hasonlóan a Hétrétország is 10 napig tart, a dimenziók teljesen mások. Nagyszínpad ezúttal nem is volt, csak az első hétvégén, amikor az egyik utolsó koncertjét pont itt adó Omega együttesre emlékeztek három napon át a „60 év – 60 dal” mottó jegyében. A fennmaradó időben napközben főként családi programok voltak, este pedig a nagyjából 120-150 főt befogadni képes Pajtaszínházban tartottak koncerteket.

Ezt a kapacitást egyébként maximálisan ki is használták: Kardos-Horváth János szerzői estje és a Kiss Llászló + 4 zenekar koncertje is közel teltházas volt, a legtöbben viszont Beck Zoli és Grecsó Krisztián „Hoztunk valamit magunkból” című produkciójára voltak kíváncsiak. Ezen az estén csordultig telt a terem, még a színpad oldalát és a lépcsőket is telerakták pótszékekkel, de így sem fért be mindenki. Igaz, tervben volt, hogy áthelyezik az előadást szabad térre, az időjárás azonban közbeszólt.

Igazi kuriózumnak számított a Homokba rajzolt őrségi mesék című program, aminek keretében három estén is homokanimációt nézhettek az érdeklődők. A mesélő helyi történeteket olvasott, amiket a művész valós időben illusztrált. Ezt kivetítették a falra, az egészet pedig furulyaszó kísérte.

Bár mindegyik fent felsorolt előadás nagy élmény volt – többszöri visszatapsolás után is alig akarták elengedni az előadókat – mégsem ez adja a Hétrétország igazi vonzerejét, sokkal inkább a nyitott porták. Három éve még csak néhányra tudtam ellátogatni, most viszont eleve úgy terveztem meg az utat, hogy legalább két napot rá tudjak szánni a portajárásra. Ebben egy nyomtatott, részletes kalauz segített, amit a jelképes árú (1000 forintba kerülő) karszalaggal együtt az őriszentpéteri Malom Látogatóközpontban lehetett beszerezni.

A porták nyitvatartása elég széles skálán mozgott: voltak, akik a tízből csak néhány napra, vagy minden második napon nyitottak ki, akadt olyan, aki csak napi pár órára, mások viszont reggeltől estig várták a látogatókat. Összesen közel 50 porta vett részt a Hétrétország programjában 24 településről, így a térbeli szórás is nagy volt.

A legkönnyebben autóval lehetett közlekedni a falvak között, ennek híján a Malom Látogatóközpontban működő biciklikölcsönző szintén vállalható opció volt: 20-40 perc alatt relatíve sok település elérhető két keréken is. Harmadik opcióként maradt a stoppolás vagy a Volánbusz, de mindkettő jelentős bizonytalansági faktorral járt a gyér forgalom és menetrend miatt. Persze sok múlott azon, egymástól 1-2 falunyira lévő portákat nézett-e ki valaki magának, vagy az Őrség két ellentétes sarkában lévőket, amelyek között még kocsival is bő fél óra az út.

Balogh István Péter műterme

Dávid Éva kerámiái

Viszáki pálinkafőzde

Tarkabarka Tanya, Orfalu

Sülyi Péter főszerverző a múltkori beszámolóban problémaként említette, hogy egyre több porta üzletiesedik el és megy rá pusztán az árusításra, amivel épp az eredeti szellemiség veszik ki a koncepcióból. Most végre személyesen is tesztelhettem ezt az állítást, a tapasztalataim pedig vegyesek: valóban akadtak olyanok, akik meg se próbáltak szóba elegyedni a betérőkkel, mindössze közölték, hogy ez és ez a választék, azok pedig az árak. Szerencsére ők voltak kevesebben, a többség sokkal szívélyesebben állt a látogatókhoz.

Abszolút pozitív élmény volt például az orfalui Tarkabarka Tanya, melynek tulajdonosai akkora odaadással meséltek a mindennapjaikról és állataikról, hogy kétség sem fért hozzá, mennyire szeretik őket. De hasonlóan barátságos fogadtatásban volt részünk Veleméren, Balogh István Péter festőművész műteremlakásában, valamint két házzal arrébb, Dávid Éva keramikus portáján is. Mindketten hosszasan meséltek a munkájukról, illetve arról, hogyan kerültek az Őrségbe és mit jelent számukra ez a fesztivál.

Egyébként szinte mindenhol megerősítették, hogy sokkal kevesebben térnek be hozzájuk idén, mint a korábbi években. Nekem szintén az volt a benyomásom, hogy az esti koncerteket leszámítva sehol sincsen tömeg: a legnagyobb társaság velem egy időben legfeljebb 10-12 fő volt egy adott portán. Ez egyrészt jó, mivel így a házigazda is nagyobb figyelmet tud szánni egy-egy vendégre, a Hétrétország jövője szempontjából viszont nyilván baljós hír.

Zaicz Boglárka gyertyaműhelye Szalafőn

Árpád-kori templom, Velemér

Fényfestés a Malom Látogatóközpont falán

Valószínűleg az idei visszafogott koncertfelhozatalnak is főként anyagi okai vannak, Sülyi Péter legalábbis úgy fogalmazott: megígéri, hogy jövőre is lesz fesztivál, azt viszont nem ígéri, hogy ezt be is tartja majd. Bízzunk benne, hogy nem kell majd megszakadnia az éppen 20 éves hagyománynak (és főként nem a pénzhiány miatt), hiszen ahhoz nem fér kétség, hogy jókora űrt hagyna maga után. A csodaszép környezet miatt bármikor érdemes ellátogatni ide, de ez a 10 nap jókora plusz apropót ad rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: