SZEMPONT
A Rovatból

"Túl vén fejjel indultam el Nyugatra" – egy magyar buszsofőr Skóciában

A 44 éves Robi művelődésszervező-diplomával dolgozik kint. Mesélt a pocsék skót konyháról, a zár nélkül az utcán hagyott bringákról, és hogy mi kellene ahhoz, hogy hazajöjjön.


Szántó Róbert 44 éves, 2013-ban kezdett el buszsofőrként dolgozni a Glasgow-tól kb. 160 kilométerre lévő nyugat-skóciai kisvárosban, Obanban.

Robi már az első munkanapján emlékezetes kalandokba keveredett, ugyanis olyan autóval indult a munkahelyére, amit egy régebb óta ott dolgozó magyar barátjától kapott kölcsön. A haver azonban bekapcsolva felejtette a világítást előző éjjel, így az autónak teljesen lemerült az akkumulátora reggelre.

"

Pánikba estem, arra gondoltam, ha már az első munkanapot így kezdem, rögtön kirúgnak. Magyarországon ez főbenjáró bűn lenne, az ember otthon olyanokat kap egy ilyen húzásért, mint például: »Fiatalember, nem jósolok magának nagy jövőt nálunk«. Itt viszont, mikor felhívtam a főnököt, és elmeséltem neki, nevetett egyet a telefonba, és mondta, hogy nem gond, van ilyen, majd beérsz, amikor tudsz.

szivarvany

Képek Obanból - Fotók: Szántó Róbert / Facebook

oban

Robi az obani parton

"Londonban egy senki vagy"

Oban egyébként óriási váltás volt Budapest után Robinak. A skót Felföld előszobájának is nevezett Atlanti-óceán-parti kisvárosban a nagyvárosi nyüzsgés után nagyon kellemes, támogató, barátságos közegbe csöppent. Itt szinte mindenki ismer mindenkit, Robi szerint az ember nem vész úgy el, mint például egy London méretű metropoliszban.

"

Londonban nem számítasz, senkinek érzed magad, engem biztos, hogy hosszabb távon bedarált volna az a város. Obanban azonban nem kellett semmilyen csodát művelnem, elég volt, hogy minden nap bejártam dolgozni. Pusztán ezzel olyan bizalmat érdemeltem ki, amilyet Magyarországon sohasem. Itt ezért megveregetik a vállad, valóban értékelik, amit csinálsz, és ha jó ember vagy - bár nem szeretnék szerénytelennek tűnni -, akkor befogadnak.

Robi, aki 1999-ben, Szegeden, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán szerezte művelődésszervező diplomáját, nem először próbált szerencsét Nagy-Britanniában. Már 2003-ban dolgozott egy rövid ideig Londonban: egy pubban volt konyhai kisegítő. Folyamatosan buszsofőröket toborzó hirdetésekbe botlott, ekkor támadt az az ötlete, hogy buszvezetőnek áll az Egyesült Királyságban, miután Magyarország csatlakozik az Európai Unióhoz.

Így hát, amikor visszament Magyarországra, beállt a BKV-hoz, ahol - miután aláírt két év munkaviszonyt - kiképezték buszsofőrnek. Ő azonban pár hónap után elköszönt a cégtől, és 2004-ben már Skóciában, majd Írországban dolgozott buszvezetőként.

Természetesen a BKV-nak egy rakás pénzt vissza kellett fizetnie, mert nem töltötte ki a két évet - de ez a kinti fizetéséből nem volt probléma.

2006-ban azután "végleg" visszatért Magyarországra. Úgy volt vele, hogy "fiatalság - bolondság, »kikülföldeztem« magam". A kint megtakarított pénzéből, és svájci frank alapú hitelből vett egy garzonlakást a Keletinél. Aztán egyszer csak azt vette észre, hogy a törlesztőrészletek hirtelen nagyon megugrottak, a fizetése viszont változatlan maradt.

"

2012 végére nem láttam más kiutat, minthogy visszamenjek Nagy-Britanniába. Őszintén szólva egyáltalán nem vágytam rá, hogy újra kimenjek. Pár évvel azelőtt bulinak jó volt, de a klíma magyar szemmel elég barátságtalan Skóciában. Úgyhogy nem vágytam vissza, nem akartam ázni-fázni. De nem volt más megoldás: 2013-tól már Obanban vezettem a buszokat.

obanhajo

Oban, óceánpart

skotbusz1

Szántó Robi és munkaeszköze Obanban

Mivel aggódott, hogy kiesett a gyakorlatból, hisz hat éve nem vezetett buszt, a biztonság kedvéért befizetett egy gyakorlati órára egy buszvezető-oktatóhoz a kiutazás előtt. Egyébként pedig anyagilag annyira a padlóra került, hogy kiutazni is csak baráti kölcsönökből tudott. Ezeket azután gyorsan visszafizette az első hónapokban kapott fizetéséből.

Kétheti fizetésedből vehetsz egy használt Renault-t

Márpedig egy ottani buszsofőr nem keres rosszul, főleg magyar szemmel nézve. Az Egyesült Királyságban a minimálbér 7,2 font óránként (egy font jelenleg 345 forint körül van). Ehhez képest Robi Obanban 8 fontos órabért kapott (bár akkor még 6 font körül volt a minimálbér). 2015 nyarán azután - a kevésbé esős, barátságosabb időjárás reményében - leköltözött a kelet-angliai Cambridge-be, a híres egyetemvárosba. Itt már 11 fontot is megkeres óránként, de azt mondja, hogy Cambridge-ben ennyivel drágább is az élet. Arról nem is beszélve, hogy sokkal több lehetőség van arra, hogy elköltse az ember a pénzét, mint a "világvégi" Nyugat-Skóciában.

Ha az elmúlt éveket nézzük, Robi azt mondja, átlagosan nettó 1300-1400 fontot keresett havonta

(ami a Brexit előtti, 400 forint körüli árfolyamon azért jobban mutatott forintban, mint most).

cambridge1

Cambridge

cambusz1cambusz3-karacsony

Karácsonyi szelfi Cambridge-ben

Persze óvatosnak kell lenni az ottani keresetek forintosításával, hiszen az árak is mások. Ha csak az alkoholos italokat nézzük, egy pint sör a pubban 3-4 font, de a Tescóban is 1,5-2 fontnál indul a már iható kategória. Egy üveg bor 4,5-5 fonttól kezdődik, egy üveg whisky 18-20 fonttól.

Az érem másik oldala, hogy Robi durván kétheti fizetéséből vett egy tízéves Renault Lagunát, 90 ezer km volt benne. Az autó biztosítása viszont rettentő drága. Mivel kint az ember "tiszta lappal" indul, mindegy, hogy már évek óta buszsofőrként dolgozik. Így az első évben neki is mélyen a zsebébe kellett nyúlnia, Obanban kezdetben 500 font volt az éves díj, Cambridge-ben ugyanez 800-1000 font is lehet. A lakhatás is sokba kerül: Skóciában egy 2 szoba hallos gyönyörű lakásért Robi és egy lakótársa 600 fontot fizettek, ugyanez Cambridge-ben már 800-1000 font havonta.

Összességében Robi szerint ez az 1300-1400 font nem rossz fizu, de egy középiskolai tanár például 2000 font körül keres odakint. Mindenesetre, ha okosan költekezel, szépen félre lehet tenni belőle - és Robi szerint ez a lényeg.

Itt soha sincs tülekedés

De hogy néz ki egy buszvezető átlagos munkanapja a skóciai Obanban? Mivel csak 3 km-re lakott a munkahelyétől, Robi először egy használt biciklit vett, és azzal járt be dolgozni. De rövid idő alatt rájött, hogy az állandó eső miatt, ha nem akar szinte minden nap bőrig ázni, autót kell vennie. Ekkor vette meg a fent említett használt Renault-t.

Ahogy beért, felvette a "Duty Sheet"-et, vagyis a szolgálati lapot. Ez tartalmazza, hogy aznap melyik járaton hány kört kell teljesítenie, időben ütemezve, szünetekkel, stb. Obanban a helyi társaság helyi és helyközi járatokat is üzemeltet, így Robi a városban, és az attól 20-30 km-re lévő szomszédos településekre is vezetett buszokat.

buszosztizebusz-vezeti

Robi munka közben Obanban

buszoceanbuszocean2

Így néz ki az óceán a sofőrülésből

buszvezet3

A munka nem csak a busz vezetéséből áll, az utasok a jegyet a sofőrtől veszik. Bár a skót munkavállalók többsége autózik, így a buszokon az utasok 90%-a Robi szerint diák vagy nyugdíjas, akiknek az állam vagy az önkormányzat dotálja az utazást. A skóciai buszokon egyetlen ajtó működik, az első, ezen zajlik a le- és a felszállás is - még sincs tülekedés. Először mindenki leszáll, aki akar, és a megállóban várakozók ezt türelmesen megvárják, utána felszállnak a buszra.

A skót magyar szemmel nézve valami hihetetlenül türelmes népség. Robi sofőrként sokszor szemtanúja volt annak a jelenetnek, hogy egy idős skót mami, fájós lábbal, lassan, komótosan leszállt a buszról, és váratlanul összetalálkozott a megállóban álló barátnőjével. Ekkor megálltak ott a busz ajtajában, elkezdtek csevegni, és közben persze sem le-, sem felszállni nem tudott senki tőlük.

"

Én már kezdtem ideges lenni, hogy feltartják az utasokat, de az emberek szó nélkül megvárták, hogy a két öreglány kicsevegje magát. Senki sem szólt rájuk, még egy kelletlen grimaszt vagy pillantást sem láttam. Mindez persze Skóciára igaz, annak is arra a részére, ahol alacsony a népsűrűség. Cambridge-ben már kicsit nagyobb a pörgés, de annál, amit mondjuk Budapesten megszoktunk, még itt is jóval türelmesebbek az emberek.

buszvezeti2buszmegfules

Télvíz idején, harisnya nélkül, miniszoknyában

Skócia gyönyörű hely, de Robi szerint alapvetően hideg van. Nyáron jó esetben 20, a kora délutáni órákban 25 fok is lehet a maximum, de ez másfajta meleg, mint amit Magyarországon megszokhattunk. Itt valahogy "nem marad meg" a meleg, bármilyen jó idő volt nap közben, az este már hűvös, szinte hideg, 10 fok körül van a hőmérséklet nyáron is.

Robi például az első kint töltött nyáron egyetlen olyan napra sem emlékszik, amikor rövidnadrágot tudott volna felvenni, szandálról nem is beszélve.

holkovek3

Miközben a nyár hűvös, a tél a nálunk megszokotthoz képest enyhe, igazán durva hidegek nincsenek. Más kérdés, hogy a tengerparti Obanban a 0-5 fokos hideg is csontig hatolónak tűnik, mivel az óceán közelsége miatt extrém magas a páratartalom. A helyiek persze hozzá vannak edződve ehhez, a gyerekek a nyári 12 fokban is képesek a tengerben pancsolni. Télen még borzongatóbb látványt jelentettek a vastag nadrágba, dzsekibe öltözött Robinak az utcán, egy jéghideg kőlépcsőn harisnya nélkül, miniszoknyában üldögélő skót lányok - mint mondta, valósággal kirázta a hideg, ahogy rájuk nézett.

A bicikliket sem zárják le a Tesco előtt

Oban magyar szemmel nézve megdöbbentően biztonságos környék. Robi szerint nem igazán kell zárni semmit, nagyon ritka a hevederzár vagy a lakásriasztó, ahogyan az ablakokra szerelt rács is - ő legalábbis nemigen látott sehol. Ő a végén már a kocsiját se zárta, amikor bevásárolni ment, de Obanban, a Tesco előtt a biciklijét sem lakatolta le senki. A házak előtti kerítések is inkább jelképesnek mondhatók, arról nem is beszélve, hogy az emberek simán kint hagyják a ház előtt a különféle tárgyakat, a gyerekek játékait - amelyek Magyarországon öt perc alatt eltűnnének. A skót közállapotokról sokat elmond a következő történet is.

"

Skóciában, ha valamit ottfelejtesz egy nyilvános helyen, majdnem 100%, hogy visszakerül hozzád. Egyszer például odajött egy szakadt munkásruhát viselő srác, utolsó leszállóként odaszólt nekem, hogy »Hé, sofőr, valaki itt hagyta a pénztárcáját«. A nap vége volt, az utolsó utam aznap. Őszintén szólva nem néztem volna ki belőle, hogy ahelyett, hogy némán elsüllyesztené a zsebébe, leadja nálam. Főleg, hogy a tárcában elég sok készpénz és több bankkártya is volt.

Itt az is megtanul főzni, aki azelőtt csak kakaót csinált

A skót konyháról Robi egyetlen szóban mondott véleményt: pocsék. Szerinte ugyanis "ezek az emberek nem azért élnek, hogy egyenek". Robi azt mondja, 10 magyarból 9 garantáltan ki nem állhatja a skót konyhát, mert a mi ízlésünknek túlságosan semleges, fűszertelen és egyhangú.

Az őrölt fűszerpaprikát gyakorlatilag nem ismerik, a só és a bors a jellemző fűszerük, de ezt sem viszik túlzásba.

Robi vitt ki magával Magyarországról paprikamagokat, és a konyhaablak párkányán nevelgette a hegyes erős meg a csemege zöldpaprikákat.

paprika

Magyar magból magyar paprika

breakfast-in-england-2015

Magyar reggeli Nagy-Britanniában

erospista

Nagy kincs, otthonról

Robi szerint kint mindenki megtanul főzni, még az is, aki addig csak kakaót tudott csinálni. Ő már Magyarországon is gyakran főzött, de a marhapörköltet például Skóciában vitte tökélyre. Egyszer a főnökének is vitt belőle egy kis kóstolót. A pörkölt annyira ízlett a főnökének, hogy megkérdezte, lehetne-e rendelni belőle. Ettől kezdve Robi rendszeresen főzött "elvitelre" marhapörköltet, amiből egyre több munkatársa is "rendelt". Persze nem pénzért árulta, hanem általában valami kis ajándékot, például egy-egy üveg bort kapott érte.

Ami még nagyon hiányzik egy magyarnak odakint, az a túró.

"

"Amit itt cottage cheese-ként árulnak, annak szinte semmi köze a magyar túróhoz. Nagyon örültünk, amikor a sok itt dolgozó lengyelnek köszönhetően megnyitott az első lengyel bolt. Az ő túrójuk már egészen hasonlít a mienkhez.

Oban környékén leginkább pubokban lehet étkezni, ahol általában öt-hatféle tipikus skót fogásból lehet válogatni. Ilyen az egyebek mellett baconből, grillezett paradicsomból és gombából, babból, black puddingból, tükörtojásból, kolbászból álló tipikus skót reggeli vagy a fish and chips, vagyis a bundázott hal sült krumplival.

Mivel Robi nem szereti a halat, utóbbiból nem sokszor evett, megkóstolta azonban a skótok nemzeti ételét, a leginkább talán valamelyest a mi májas hurkánkra hasonlító haggist. Ez az étel birka- vagy borjúbelsőségekből, szívből, tüdőből májból készül, némi faggyúval, hagymával, zabliszttel és fűszerekkel. Először egy olyanba kóstolt bele, ami a Tescóból származott - de ez szörnyű volt. Utána Obanban egy pubban újra megkóstolta, és ez már nagyon ízlett neki.

rakottkrakott-krumpli-ala-oban1

Rakott krumpli Obanban, gazdagon

haggis

"Tegnap végre ettem egy igazán finom home made haggist! Ez kellemes csalódás volt, mely feledtette egy régi rossz (bolti) haggis emlékét."

Végül a kávéról is érdemes szót ejteni. A kinti kávékultúra alapvetően különbözik a magyartól: a tipikus skót kávé 2-3 deci, nagyon híg folyadék. "Ez a kávé nem annyira pörget, az íze sem túl intenzív, inkább azért isszák szerintem, hogy melegítse őket."

Ha minden külföldi munkást elbocsátanának, összeomlana a brit gazdaság

A skótok Robi szerint alapvetően elég nyitottan állnak az ott élő és dolgozó külföldiekhez, annak ellenére, hogy az Európai Unió bővítése óta kétségtelenül sokan jöttek, főleg lengyelek. De akármennyi betelepült munkás is van külföldről, a légkör továbbra is elfogadó.

"

2004-ben vonalbetanulással kezdtem. Ez azt jelenti, hogy ott álltam munkaruhában a sofőr mellett, és figyeltem az útvonalat, a megállókat, stb. Volt néhány színes bőrű diák a buszon, egyikük hangosan telefonált a saját nyelvén. Egy idős, részeg skót öregúr is a buszon utazott, az első ajtó előtt állva, és többször is beszólt a diákoknak. Olyanokat dörmögött, hogy ezek is minek jönnek ide, mit kiabálnak a buszon, és így tovább. Egy idő után udvariasan mondtam neki, hogy semmi gond nincs velük. Erre nekem is beszólt, gondolom, az akcentusomon érezte, hogy én is külföldi lehetek. A skót kolléga, aki a buszt vezette, mindezt hallotta. A következő megállóban lefékezett, kinyitotta az ajtót, kipattant a vezetőülésből, és egy kíméletes, de határozott mozdulattal leszállította az öreget. Aztán becsukta az ajtót, és továbbmentünk.

Persze 2004 óta sok minden változott, azóta rengeteg lengyel, szlovák, magyar, román stb. érkezett oda. És közben lezajlott a Brexit, illetve a hozzá kapcsolódó kampány, ami persze Skóciában is éreztette a hatását. Bár továbbra is a nyitottság a meghatározó, előfordult olyan eset, hogy megvertek egy lengyel munkást, mert az lengyelül beszélt az utcán telefonálás közben - de Robi szerint nem ez a jellemző.

4

"Ez a kép az első skót barátom, Graham esküvőjén készült"

1eveskotfoldon

"Egy éve skót földön"

A Brexittől illetve a következményeitől Robi szerint azoknak kell inkább tartani, akik ezután érkeznek Nagy-Britanniába. Akik már itt dolgoznak, azokra szüksége van a brit gazdaságnak, nem fogják őket tömegesen elbocsátani, mert összeomlana a rendszer. Robi inkább arra számít, hogy azokat fogják jobban szűrni, akik mostantól jönnek, várhatóan szigorúbban megnézik, van-e megfelelő nyelvtudásuk, piacképes szaktudásuk. Robi úgy érzi, a Brexit ugyanakkor rengeteget rontott az ország hangulatán, "nekünk nyilván nem hiányzott".

"Úgy érzem, túlságosan vén fejjel indultam el Nyugatra"

Az kint élő és dolgozó magyarok nagy dilemmája, menni vagy maradni, Robit is kínozza. Ő a saját bevallása szerint nem lett szerelmes Nagy-Britanniába, bár a skót Felföld gyönyörű tájai azért megdobogtatják a szívét.

De ami igazán megfogta, azok az emberek - azt mondja, amilyen hideg az idő, olyan melegszívűek a skót Felföld lakói, a Highlanderek.

Mégis nehezen tud végső választ adni a menni vagy maradni kérdésére. Azt mondja, a szíve hazahúzza, de nagyon erős ellenérzéseket kelt benne mindaz, amit ma a magyar politikában lát.

skocia1

"A skót táj azért megdobogtatja a szívem"

skocia3skocia5glencoe-stalker-castleskotzaszlo
"

Túl ezen a bal- meg jobboldali hülyeségen, azt gondolom, hogy a jelenlegi magyar rezsim egy bűnbanda, ami szétrabolja az országot, magának, meg a haverjainak. Olyan katasztrófát okoznak, amit évtizedekig tart majd helyrehozni. Elsősorban ezért nem tudom megmondani, mikor fogok hazamenni - pedig szeretnék, tényleg. Ha azt látnám, hogy valami radikálisan megváltozik, jó irányba, ha például az otthoniaknál betelne a pohár, és valami komoly mozgolódás indulna a kormány ellen, már ülnék is fel az első hazafelé tartó gépre.

Ugyanakkor úgy érzem, túl vén fejjel indultam el Nyugatra, már nem tudok itt gyökeret ereszteni, nem lehet egy fenékkel két lovat megülni. Ez a kultúra, ez a világ nagyon más, mint otthon. Ennek ellenére, az itteni társadalmi légkörben, minden olyan dologgal együtt, ami ellenszenves, jól érzem magam. Ebben az országban alapvetően rend, biztonság és nyugalom van. Ráadásul anyagi biztonságban élek, nem kiugróan magas, de megfelelő életszínvonalon. De nagyon hiányzik a családom és a magyarországi barátaim, és hiányzik Magyarország, a hazám.

busz-elsomarc15-kint

"Az első március 15. kint: én készítettem a kokárdát a Tescóban kapható filclapokból, mivel nem volt más - de mai napig megvan!"

Mit javasolnál azoknak, aki ezután próbálnak szerencsét a Brit-szigeteken?

- Beszélj jól angolul, legalább egy erős alapfok kell, 3 szóval ne gyere ki.

- Legyél elszánt, kitartó. Az első 2-3 hónap nehéz lesz, szokatlan lesz minden, hiányozni fog az otthon melege, sanszos a honvágy, hiszen itt nagyon más a miliő.

- Amikor belevágsz, készülj fel, hogy kicsit lejjebb kell adnod az igényeiből. Például nem biztos, hogy akkora és olyan komfortos lakást tudsz bérelni, mint amit otthon megszoktál. Lehet, hogy kezdetben egy lyukban kell meghúznod magad - le kell tudnod nyelni ezt a békát.

- A munkádban, bármit is csinálsz, ne sumákolj, legyél egyenes, tisztességes. Itt el kell felejteni az olyan "hungarikumokat", mint például hogy nem adunk számlát valamiről, ez itt elképzelhetetlen.

A kezdeti nehézségek igencsak le tudják hangolni az embert - erre fel kell készülni. De ha valaki csak átlagos, vagy az átlagosnál egy hajszálnyival jobb abban, amit csinál, és megbízhatóan végzi a munkáját, azt itt garantáltan megbecsülik, és aranyélete lesz.

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Csepeli György: Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt
A professzor szerint a megfélemlítés kis falvakban működhet, de a városokban nem ér célt. A politikai ügyek mögött szerinte más cél is lehet.


Csepeli György szociálpszichológus a Népszavának adott interjúban arról beszélt, hogy

a megfélemlítés csak korlátozottan lehet eredményes.

Úgy véli, ez leginkább kis településeken hatásos, ott, ahol az emberek közvetlen megélhetése kerülhet veszélybe, de a városokban szerinte nem működik.

A szakember szerint a hatalom különféle közvetett eszközökkel élhet. Példaként említette Molnár Áron színész esetét, akinek a közösségi médiás tevékenysége alapján küldött felszólítást a NAV.

Csepeli szerint azok is fenyegetve érezhetik magukat, akik állami, önkormányzati vagy egyházi intézményekben dolgoznak.

A civil szervezeteket és az önkormányzatokat pénzmegvonással lehet befolyásolni, de a rendőrség és az ügyészség is szerepet kaphat, ahogyan azt a Magyar Péter és Dobrev Klára ellen indult ügyek is mutatják. Csepeli úgy látja, a már ismert megfélemlítési módszerek gyakoribbá válhatnak, mert enélkül a hatalom attól tarthatna, hogy gyengének látszik.

Szerinte a fenyegetések célja elsősorban az, hogy a kormány hívei úgy érezzék, a hatalom kézben tartja az irányítást.

Úgy fogalmazott: „Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi Mátyás már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt.”

A Szőlő utcai javítóintézet ügye kapcsán kilátásba helyezett „megtorlás” sem egy átgondolt stratégia része – véli Csepeli –, inkább a kormánypárti szavazóknak szóló üzenet.

A Szuverenitásvédelmi Hivatalt nem tartja hatékony eszköznek.

A professzor szerint a fenyegetés akkor ér célt, ha azt, akit meg akarnak félemlíteni, valóban el is éri.

A Budapest és Pécs Pride példája alapján úgy látja, ezek a fenyegetések hatástalanok maradtak,

és ezt a sajtó és a közösségi média is egyértelművé tette azok számára, akik nem voltak jelen.

Csepeli úgy gondolja, hogy a 2026-os választások közeledtével bizonytalan hatósági vezetők inkább kivárnak. Ez viszont növeli azok kockázatát, akik ellenállnak.

A professzor korábban arról is beszélt, hogy „a tudatlan tömeg hiszékeny, a bolondok hajóján a konteó olyan, mint baktériumnak a húsleves.”

Akkor azt mondta, az iskolarendszer jelenleg nem készít fel a hamis állítások felismerésére.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Varga Judit visszatérésének lebegtetése arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert
Az elemző nem tartja valószínűnek, hogy tényleg politikai pozícióba is helyeznék a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi minisztert, mert annak nagy kockázatai lennének a Fideszre nézve is, amely ráadásul ismét a gyermekvédelmi ügyekkel küzd.


Gulyás Gergely a jövő héten találkozik Varga Judittal, hogy személyesen kérdezze meg tőle, mit gondol a visszatéréséről. A miniszter ezt a Kormányinfón árulta el. A Fideszben egyre többen beszélnek arról, hogy terveik vannak a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi miniszterrel, akiről Orbán Viktor a nyáron azt mondta, ritkán bukkan fel olyan született tehetség, mint ő, és 4-8 év múlva képes lett volna az országot vezetni. „Juditban miniszterelnöki képességek voltak” - fogalmazott a kormányfő. Magyar Péter Varga Judit esetleges visszatérésének hírére úgy reagált, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”, de azt tudja, hogy „Varga pontosan érzi, mi a három gyermekünk érdeke”.

Miért próbálja a Fidesz visszahozni Varga Juditot, kockáztatva azt, hogy újra reflektorfénybe kerül a kegyelmi botrány? És mennyit árthattak a pártnak az elmúlt hetek gyermekvédelemmel kapcsolatos botrányai: a bizonyíték nélküli Zsolti bácsizás, és a Szőlő utcai javítóintézet volt igazgatójával kapcsolatos rengeteg megválaszolatlan kérdés? Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk.

– Mennyi az esélye Varga Judit visszatérésének?

– Most úgy érzem, hogy inkább nem merik meglépni, mint igen, de provokációnak simán jó. Ugyanis abban a pillanatban, ahogy Varga komoly politikai szereplővé válna, olyan kérdéseket tenne fel neki a magyar nyilvánosság, amelyek Magyar Pétertől függetlenül a kormány számára kellemetlenek. Mi van a végrehajtókkal, a végrehajtói kamara maffiaszerű működésével? Hogyan adtak át döntéseket az államtitkárnak, és milyen módon vettek részt benne? Mi a helyzet a Pegazus-szoftverrel, a lehallgatott magánemberekkel szembeni állami jogsértéssel? És ott van a kegyelmi ügy maga: miért írta alá? Ezeket a kérdéseket a Fidesznek nem érdeke kinyitni.

– Az miért érdeke, hogy Varga Juditról, mint visszatérőről beszéljenek?

– Arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert ezzel a dologgal: a volt felesége hiteles állításokat tehet Magyar Péter személyiségével kapcsolatban.

Varga, még ha nem is kerül vissza semmilyen pozícióba sem, jelenlétével tud Magyar Péterről beszélni.

Ha visszalépne egy hivatalos politikai pozícióba, akkor újságírók fogják kérdezni nap mint nap.

– A minden bizonyítékot nélkülöző „Zsolti bácsi” történet talán kezd elcsendesedni, de magának a Szőlő utcai ügynek is sok tisztázatlan pontja van. Sokat veszíthet ezzel a Fidesz?

– Ez a téma a magyar társadalom számára elfogadhatatlan, függetlenül attól, hogy jobbról vagy balról nézik: a gyermekekkel szembeni szexuális abúzust a legtöbben nagyon egyértelműen elítélik. Ha ez egy állami intézményrendszerhez kötődhet, ahol az állam felelős a gyerekekért, és esetleg kormányzati politikusokhoz is, az a kormány számára felmérhetetlenül veszélyes. Láttuk a parlamentben, hogy Semjén Zsolt azért állt fel, mert Simicskó István a Fidesz és a KDNP nevében nem védte meg eléggé őt. A kormánypártiak igyekeznek a lehető legtávolabbra tolni maguktól az ügyet; később olyan radikális nyilatkozatok is elhangzottak, amelyekkel igyekeztek maximális távolságot tartani: halálbüntetésről, négyrét vágásról, kasztrálásról beszéltek.

Ennek a gyermekvédelmi ügynek valószínűleg jóval nagyobb a látenciája: nem tudjuk, ki mikor áll elő új tanúval vagy információval.

Ez az ügy nem egy egyszerűen lezárható történet, bármikor egy új információ újra aktualitást adhat neki.

– Múlt vasárnap megszólalt a Kossuth téri tüntetésen Látó János is, de semmi konkrétumot nem mondott az üggyel kapcsolatban.

– Látó János szerepe egyelőre mellékszál, ha fontos elemként került is be a képbe. A lényeg az, mennyire áttekinthető a gyermekvédelmi intézményrendszer. Amíg nem átlátható, addig a kormánypártiaknak nincs olyan pozíciójuk, amiből hitelesen tudnák cáfolni az ellenzék vádjait.

Ha az ellenzék hitelesen mondhatja, hogy a gyermekvédelem nincs biztonságos kezekben, akkor abból sok igaztalan pletyka és vád is elindulhat.

Miközben mindezeket tények is erősítik: tudható, hogy az intézményrendszerből egyes államilag gondozott lányok később, az intézményen belülről szervezett prostitúcióban végezték.

– A héten Jámbor András megpróbálta megemeltetni a napi 1500 forintos fejkvótát, amit a gyermekotthonokban élő gyerekek étkeztetésére forditanak, 4500 forintra. A fideszes képviselők nem szóltak hozzá, hanem leszavazták az egészet. Később a kormánypárt saját ötletként hozta vissza.

– Igen, másnap be is hozták a saját javaslatukat...

– De addig az erről készített 23 perces videó egy nap alatt hatalmas nézettséget ért el.

– A Fidesz sosem fogad el ellenzéki javaslatokat, nehogy az ellenzék kampányolhasson velük. A kormánypárt eddig sem engedett az ellenzéknek olyan ügyet, amivel az ellenzék kampányolhatna. Inkább ők viszik át a javaslatot, csak az úgy lassabb, hiszen reaktív. Azonban ebben az ügyben korábban, Magyar Péter megerősödése óta bármikor léphettek volna, hiszen látható probléma volt.

Az emberek számára sokkal érzékenyebb a gyermekbántalmazás kérdése, mint például egy késés a közlekedésben,

és erre lett volna a kormánypártnak több, mint egy éve, hogy változtasson a helyzeten.

– A Tisza Párt mintha távolabb tartaná magát a témától...

– Igen, mert van saját témája. Viszont lehalkította ez a téma egy időre „a Tisza adót akar emelni” kampányt, ami jót tesz nekik.

– Két hete Závecz Tibor azt mondta, október 23 körül láthatunk méréseket arról, kitől mit vitt, vagy mit hozott például a Zsolti bácsi ügy.

– Az aktuális mérések persze érdekelnek minket, elemzőket, de az embereket talán kevésbé. Sokkal inkább az számít, hogy október 23-án ki hány embert visz az utcára. Az lesz a mennyiségi verseny: Magyar Péter rendezvényein hányan vannak, és Orbán Viktor rendezvényein hányan.

– Orbán Viktornak most nincs szerencséje október 23-ával: az Európai Tanács ülése miatt fél napot nem lesz itt. Ez hátrány lehet?

– Az a fél-, vagy egy óra számít, amikor ő beszél, és az valószínűleg belefér a napba. De a legfontosabb most tényleg az lesz, hogy ki milyen mennyiségben tudja a sajátjait az utcára vinni, hogy ezzel megmutassa az erejét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Farkas András: A Tisza és a Fidesz nyugdíjtervei nagyjából ugyanannyiba kerülnek, de az igazságtalanságokat csak az egyik orvosolná
A Tisza terveivel jobban járnának a szegényebb nyugdíjasok, a 14. havi nyugdíjnak viszont óriási politikai húzóereje van. A baj az, hogy a nyugdíjrendszer 2035-re már így is fenntarthatatlanná válik, pedig az unióban nálunk költik a legkevesebbet nyugdíjakra.


Fél évvel a választások előtt a kampányígéretek elérték a nyugdíjasokat is. Nem lebecsülendő választói tömb, sokan vannak, el is dönthetik a választást. A Tisza párt által kidolgozott rendszerben az átlag alatti nyugdíjasokra koncentrálnak leginkább, legalább részben próbálják reparálni a nyugdíjrendszer igazságtalanságait. A Fidesz erre reagálva bejelentette, hogy ők bevezetnék a 14. havi nyugdíjat.

Mindkét javaslat nagyjából 600 milliárd forintba kerülne, kérdés melyik a vonzóbb a szavazóknak. És persze, hogy miből lesz minderre pénz, főleg hossútávon, a magyar nyugdíjrendszer ugyanis jelenleg is a fenntarthatatlanság felé halad, amit 2035-re, vagyis alig tíz éven belül el is ér, ha semmi sem változik. Farkas András nyugdíjszakértővel beszélgettünk.

– Ha a Tisza és a Fidesz nyugdíjasoknak tett ígéreteit nézzük, melyiknek mi az előnye és hátránya, mennyire megvalósíthatóak?

– Mindegyik megvalósítható, és a nyugdíjasok mindegyiknek örülnének. Attól függ, mennyi pénzt sikerül előteremteni ezekre az intézkedésekre. A TISZA Párt javaslatában a legfontosabb elem, hogy ne lehessen 120 ezer forintnál kisebb öregségi nyugdíjat kifizetni. Ez nagyon sok embernek segítene: jelenleg körülbelül 186 ezer ember kap 120 ezer forint alatti nyugdíjat. A 120 és 140 ezer forint közötti sávban lévőknek speciális plusz emelést adnának, a többieknek maradna a rendes inflációkövető emelés, távlati ígérettel, hogy kormányra kerülés esetén felülvizsgálnák a nyugdíjemelés eljárását is. Emellett minden nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, 200 ezer forint értékű SZÉP-kártyát kapna, a 250 és 500 ezer forint közötti nyugdíjaknál pedig 100 ezer forintos SZÉP-kártya járna. Van több kisebb, kevesebb embert érintő javaslat is, például az ápolási díjak megduplázása. A lényeg viszont:

ha összeadjuk a TISZA javaslatait, nagyjából annyiba kerülnek, mint egy tizennegyedik havi nyugdíj.

Amikor először írtam a TISZA javaslatairól, megkérdeztem az olvasóimat, miért nem inkább a 14. havi nyugdíjat javasolják, amelynek egyszerűbb és erősebb a politikai húzóereje. Ezt a Fidesz felismerte, és bedobta: legyen 14. havi nyugdíj. Korábban ellenzékből is próbálkoztak ezzel, tehát nem idegen tőlük ez az eszköz. A 14. havi nyugdíj esetén három kulcskérdés van. Az első: be tudjuk-e építeni rendszeres elemként a nyugdíjrendszerbe, tehát minden évben járna-e. Ha igen, jön a második probléma: minden évben meg kell találni körülbelül 600 milliárd forintot, és ez az összeg az inflációval nőne. A harmadik: ha egyszerűen lemásoljuk a 13. havit, akkor a nyugdíjrendszer feszültségein nem enyhítünk, legfeljebb a nyomást csökkentjük, mert nem nyúlunk hozzá érdemi elemekhez. Ez önmagában nem ér fel egy nyugdíjreformmal.

– Lehet másképpen is bevezetni a 14. havi nyugdíjat?

– Például úgy, ahogy a lengyelek, ahol pár éve van 14. havi juttatás, és azt a mindenkori átlagnyugdíjnak megfelelő, egységes összegben fizetik. Tehát nem a saját nyugdíj összegével azonos a pluszhavi juttatás, mint a 13. havinál, hanem fix összeg. Ha Magyarországon egységesen, mondjuk 250 ezer forintban állapítanánk meg, mivel nagyjából ennyi most az átlagnyugdíj, és 2,4 millió jogosulttal számolunk, az 600 milliárd forintba kerülne. Ugyanannyiba, mintha „átmásolnánk” a 13. havit a 14. havira, viszont

sok méltányossági problémát kezelne, mert minden olyan nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, és ez a nyugdíjasok kétharmada, jól járna, és arányosabbnak érezné a rendszert.

A magasabb nyugdíjúak sem járnának rosszul, hiszen ők is plusz 250 ezer forintot kapnának. Tehát lehet úgy is adni a 14. havi nyugdíjat, hogy a rendszer méltánytalanságai enyhüljenek, és ne sértse a magasabb nyugdíjjal rendelkezőket sem. Ha ezeket sikerül megoldani, akkor a 14. havi nyugdíj rövid távon pozitív intézkedésként jelenhet meg. Hosszú távon viszont minden járulékfedezet nélküli plusz juttatás a finanszírozási gondokat növeli.

Már most is az a fő probléma, hogy a magyar nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatósága nagyjából 2035-ig látszik biztosítottnak.

Ha pedig ráteszünk évi 600 milliárdos költségvetési igényt, a fenntarthatósági gondok korábban jelentkeznek.

– A hogyanról egyelőre Lázár János is csak annyit mondott, hogy dolgoznak rajta...

– „Keményen dolgoznak.” Ezen valójában nem kell sokat dolgozni: valószínűleg a felső vezetés döntésére várnak.

Ha az lesz a döntés, hogy a 13. havit másolják, az érdemben nem segít a nyugdíjasokon, de óriási politikai húzóereje lesz, ezt nem szabad elfelejteni.

Ahogy a 13. havi is nagyot szólt 2022-ben, amikor először egész havi összegben, a választások előtt két hónappal bevezették. Most is választások előtt állunk. Ha be akarják vezetni, akkor azt 2026 márciusáig van értelme kifizetni. De ahogy mondtam, az igazán támogatható megoldás az lenne, ha a szegényebb nyugdíjasok többet kapnának, mint a magasabb nyugdíjúak.

– Honnan lehet pénzt előteremteni erre?

– A TISZA bejelentette, hogy hatalomra kerülés esetén újra megnyitnák az uniós pénzcsapokat, ami nagy összeget hozhat, belendítheti a növekedést, és ha beindul a gazdaság, lesz pénz sok mindenre. Ez logikus felvetés. A Fidesz esetében, mivel náluk van a költségvetés, és azt írnak bele, ami a politikai céljaiknak megfelel, egy jövő márciusi 14. havi nyugdíj 600 milliárdos igényét simán beírhatják; legfeljebb nő a költségvetési hiány, amivel majd a választások után foglalkoznak.

Összességében Magyarország költi a legkevesebbet nyugdíjakra az Unióban.

A magyar GDP 7,45 százaléka a nyugdíjköltségvetés. Ebből az öregségi nyugdíjakra, azaz a klasszikus nyugdíjakra, a Nők40-re és a hozzátartozói ellátásokra körülbelül 6,5 százalék jut. Ez messze a legalacsonyabb uniós arány, miközben az átlag 10,9 százalék. A 7,45 és a 10,9 százalék közötti különbség jelenleg nagyjából 3000 milliárd forintnyi mozgásteret jelezne, ha az lenne a politikai szándék, hogy legalább az uniós átlagot elérjük. Van mozgástér, de ez politikai prioritás kérdése. A döntéshozóknak viszont meg kell tervezniük, hogy mely területekről csoportosítanak át, hogy a nyugdíjakra többet fordíthassanak.

– A 2022-es választáson a Fidesz inkább egyszeri intézkedéseket jelentett be, például az adóelengedést. Az is megterhelte a költségvetést. Ha most a 14. havi nyugdíjat jelentik be, azt nemcsak 2026-ban, hanem 2027-ben, 2028-ban is ki kell fizetni.

– 2022-ben a 13. havi nyugdíjat vezették be teljes összegben, ami azóta is jár. Ugyanilyen terhelést jelentene most pluszban a 14. havi. Ha a 14. havi 600 milliárd forintja túl sok, azt lehet „szeletelni”, többféle formában bevezetni és kommunikálni. Ilyenkor nagyobb politikai-kommunikációs kötéltánc kell, de kisebb összegű pluszjuttatást is lehet pozitívan eladni. Nem tudjuk, mit terveznek, majd kiderül. Szerintem 600 milliárd forint előteremthető a költségvetésből, mert ez 2,4 millió szavazót érint azonnal kedvezően. Képzelje el:

2026 januárban 3,6 százalékkal emelik a nyugdíjakat (ez szerepel a költségvetési törvényben), utána februárban kifizetik a 13. havit, márciusban pedig jöhetne egy 14. havi bármilyen formában.

Ez erős, gyors egymásutánban érkező pluszjuttatás-sorozat, ami sok, még bizonytalan nyugdíjast gondolkodóba ejthet.

– Ez feladja a leckét a TISZA-nak: az ő rendszerük szofisztikáltabb, de a 14. havi nyugdíj sokkal könnyebben kommunikálható, erősebb húzóerejű.

– Nem is értem, a TISZA miért nem ezt dobta be, hiszen egyszerűbb. Most már nem mondhatják, hogy ők is 14. havit akarnak; ragaszkodniuk kell az egyébként okos javaslatcsomaghoz. Erősen kell hangsúlyozni, hogy ez sok szegény nyugdíjasnak tartósan segít, nem csak egyszeri pluszhavi ellátmány.

Ha például 120 ezerre emelnék a minimálnyugdíjat, az minden hónapban segítene a kisnyugdíjasokon, és a mélyszegénységből is „kiszedi” a nyugdíjasok egy részét, nagyjából egyhatodát.

Ők vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Ha ezt kommunikálják, lehet esélyük, mert nagyjából ugyanannyit költenének rá, mint egy 14. havira. Érdemi eltérés költségoldalon nincs. A feladat: hogyan lehet egy nagyon egyszerű és bizonyítottan erős politikai húzóerejű pluszhavi nyugdíjjal szemben érvényesíteni egy szofisztikáltabb, átgondoltabb javaslatcsomagot. Nehéz játék lesz.

– Mennyire esik latba egy ilyen nyugdíjígéret a választásoknál?

– A 2022-es tapasztalat az, hogy erőteljesen számított. Tizenöt éve a nyugdíjas társadalom kétharmada baloldali szavazó volt. Most körülbelül 25–30 százalék lehet TISZA-szavazó, a többi fideszes. A baloldaliak pedig szinte eltűntek, mert nincs baloldali párt. A friss mérések mutathatják a pontos arányokat, de 2022-ben erőteljesen nőtt a Fidesz támogatottsága az idősek körében, és bár azóta ebbe már beleharapott a TISZA, a 25–30 százalék azonban még mindig csak a fele annak, mint amennyi a Fideszé. Ha ezt most megdobják a 14. havi nyugdíj ígéretével, nagyon komoly feladat lesz a TISZA számára az idősek körében fordítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Másfél-két éve az az állami gyerekvédelem válasza: fogalmuk sincs, hány kisbaba él kórházban” - a TASZ szerint ez égbekiáltó, petíciót indítottak
A gyerekvédelem lényegében összeomlott - mondja a Társaság a Szabadságjogokért szakértője. Hiába próbálnak információkhoz jutni a kórházi rácsos ágyakban élő babákról, akiket ráadásul sokszor szerintük valódi ok nélkül nem engednek a családjukhoz.


Petíciót indított a TASZ a kórházakban élő kisbabák, ügye miatt. Szerintük „a felelős állami szervek semmi érdemi lépést nem tesznek értük, már két éve tétlenül nézik ezeknek a gyermekeknek a tragédiáját.” Nemrég az váltott ki országos botrányt, hogy a Házon kívül bemutatott egy ápoló párt, akik 8 hónapja hiába próbálnak örökbefogadni egy kisfiút, aki három éve él a kórházban.

Bár a kormány tavaly olyan szabályozást fogadott el, ami gyorsítja a kórházban hagyott csecsemők örökbefogadását, ez csak azokra vonatkozik, akikért a szülők hat héten belül nem jelentkeznek. A TASZ szerint azonban a kisbabák jó részéről nem mondtak le a szüleik, szeretnék őket hazavinni, de ezt a gyámhatóság akadályozza, miközben nevelőszülőből is kevés van, így a gyerekek csapdába kerülnek. A civil szervezet azt is évek óta hiába próbálja megtudni az állami szervektől, egyáltalán hány kisbaba él ilyen körülmények között. Boros Ilonával, a civil szervezet jogászával beszélgettünk.

– Miért indították el a petíciót?

– A gyerekvédelmi szakmai körökben már másfél éve köztudott tény, sőt a sajtó is többször megírta, hogy több száz kisbaba él kórházban, családjából kiemelve, de elhelyezés nélkül. A jogszerű gyakorlat az lenne, hogy a kiemelt babák azonnal nevelőszülőhöz kerüljenek, de mára már nincs elég nevelőszülő, a rendszer telített, elfogytak az emberek, így

a gyerekek kórházakban várakoznak, hogy egyszer talán lesz számukra hely. Ez egyértelmű jele annak, hogy az állami gyerekvédelmi szakellátás összeomlott.

Ezért indítottuk el ezt a kampányt, amely tegnap vált nyilvánossá online petíció formájában.

– Azt írják a petícióban, nincsen semmilyen összesítés arról, hány gyermek él gyermekvédelmi ellátás nélkül, kórházakban. Ez hogyan lehetséges?

– Ez teljesen abszurd, nagyon is jogos a kérdés. A Belügyminisztérium, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium, amelyhez ismeretlen okból az örökbefogadási ügyek is tartoznak, mind felelős ezért. Emellett létezik a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság, valamint az Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat központi szerve is. Mindegyiknek tudnia kellene, hány gyerek, hol és miért van kórházban, miért van kiemelve a családjából.Ehhez képest semmilyen adatigénylésre nem válaszolnak, azt mondják, nincs adatuk. Ez lehetetlen, hiszen a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok rendszeresen jelentenek számukra arról, hány gyerek vár kórházban elhelyezésre.

Biztosak vagyunk benne, hogy az adat létezik, csak nem adják ki. Jogilag is nonszensz, hogy másfél-két éve az az állami gyerekvédelem válasza: fogalmuk sincs, hány kisbaba van így kórházban.

Pedig az ő felelősségük lenne tudniuk mindenkiről, intézkedniük, és elhelyezniük ezeket a gyerekeket. Teljesen abszurd, hogy nem adnak erről adatokat. Ezért a sorozatosan elutasított adatigényléseink utány most pert indítunk az állami szervek ellen, hogy kötelezzük őket a válaszadásra.

– Nem lehet, hogy egyszerűen nem is gyűjtenek ilyen adatot, tehát nem titkolják, csak valóban nincs ilyen nyilvántartás?

– Akár így, akár úgy, mindkettő szégyen. Ha nem gyűjtenek adatot arról, ami az ő felelősségük, az éppoly felháborító, mintha gyűjtenék, de eltitkolnák. Másfél éve 300 babáról beszéltünk, ma talán 600-ról, vagy 1600-ról, senki sem tudja. Több száz kisbaba fekszik kórházi ágyban, várva, hogy valaki végre magához ölelje. Ez égbekiáltó.

– Van egy történet, amit önök leírtak: tavaly decemberben egy kislányt azért nem engedtek haza a szüleivel, mert mindkét szülő enyhe testi fogyatékossággal élt. Ez volt az indok?

– Igen.

– Jogosan lehet ilyennel indokolni, hogy egy gyermeket elszakítsanak a szüleitől?

– Természetesen nem. Ezt a történetet részletesen is leírtuk a blogunkon, képekkel együtt. Látszik a képen, ami a gyerekszobában készült, hogy a szülők felkészültek, szeretettel várták a kisbabát, berendezték a szobáját, a kiságy fölé kirakták már előre a kislányuk nevét is. Semmilyen negatívum nem merült fel a szülők kapcsán, csak annyi, hogy

az apának látásproblémája, az anyának csípőproblémája van, amitől kissé biceg. Ennyi volt az indok. Én vittem az ügyet, így láttam a jogi iratokat: más kifogás nem szerepelt.

Nyilvánvalóan jogsértő volt az eljárás, de szerencsére két héten belül, a jogi fellépésünk hatására, a gyámhivatal visszavonta a döntést, és visszaadta a gyereket a szülőknek. Sajnos sok más esetben nem tudunk ilyen gyorsan segíteni, és sok száz kisbaba szülei nem fordulnak hozzánk, így nem tudunk róluk. Az eddig ismert ügyek alapján viszont biztos, hogy rengeteg gyermeket teljesen indokolatlanul emelnek ki.

– Hogyan kerül egy gyerek a gyámhatóság látókörébe?

– Tipikusan a védőnő, és gyakran a családgondozó is találkozik a családdal a terhesgondozás során. Ha bármilyen nehézség, például szegénység, munkahelyi probléma, gyereknevelési gond felmerül, a védőnő vagy a gyermekjóléti szolgálat jelzést tesz a gyámhivatal felé. Ez számunkra, budapesti, magas társadalmi osztályhoz tartozó szülőként talán kevésbé ismerős, de a vidéki, főleg hátrányos helyzetű, roma családoknál mindennapos. A jelzésben szerepel, hogy a gyermek születése mikorra várható, így a gyámhivatal gyakran már előre tudja, mikor születik a baba, és előre jelzi a kórháznak, hogy a gyereket nem engedik haza.

– A szülőket is előre értesítik?

– Igen, de ez nem hivatalos értesítés, inkább folyamatos fenyegetés. A várandósság kilenc hónapját gyakran végigkíséri az a mondat, hogy „ha így marad ez vagy az, nem engedik haza a gyereket”. A család próbál változtatni: munkát keresnek, kifestenek, igyekeznek, de az anyagi lehetőségeiket, körülményeiket nem tudják egyik napról a másikra megváltoztatni.

Így aztán rettegéssel telik a várandósság. Majd megszülik a gyereket, reménykednek, hogy nem lesz baj, de a kórházban közlik velük, hogy a kisbaba marad.

Ilyenkor teljesen eszköztelenek: ha tiltakoznak, az az „együttműködés hiányának” számít, és végül biztonsági őr vezeti ki őket, ha megpróbálnának ellenállni a hatósági döntésnek.

Ismert emberek, akik szintén aláírták a nyílt levelet:

Ábel Anita, Árvai Anita (Veganeeta), Ascher Tamás, Bányainé Mészáros Judi, Borbély Alexandra, Bödőcs Tibor, Cseke Eszter és S. Takács András, Csepelyi Adrienn, Dániel András, Dankó Dániel, Döbrösi Laura, Fancsikai Eszter, Fehér Gábor, Fiala Borcsa, Fluor Tomi, , Geszti Péter, Grecsó Krisztián, Gryllus Dorka, Harcsa Veronika, Hegyi Barbara, Hien, Jakab Juli, Jónás Vera, Karafiáth Orsolya, Kemény Zsófi, Keresztes Tamás, Kondor Domonkos, Kovács Patrícia, Kovalcsik Krisztina, Krajnyik Cintia, László Panna, Linczényi Márkó, Marge, Máté Gábor, Mehringer Marci, Mihalik Enikő, Mihályfi Máté, Molnár-Szilágyi Szilvia, Nyáry Luca, Olasz Renátó, Ónodi Eszter, Palágyi Máté, Pintér Béla,Pongor Barka, Puskás Peti, Rainer-Micsinyei Nóra, Rea Milla, Reisz Gábor, Rév Marcell, Rujder Vivien, Schmidt Sára, Seres Samu, Simon Márton, Steiner Kristóf, Szabó Hédi, Szabó Simon, Szentesi Éva, Szűcs Levente, Tapasztó Orsi, Tatár Csilla, Tenki Dalma, Tisza Kata, Tóth Ágnes, Url Izabell, Vágvölgyi Lilian, Varga Lívius, Visnyei Barbi, Vogel Adrienn

– Ilyenkor nem gondolják át, hogy mi a kisebb kár, ha a gyerek hazamegy egy szegény otthonba, mint ha kórházban marad?

– De, ezt a jogi nyelvezet is „mérlegelésnek” hívja, valóban ezt kellene számba vennie a hatóságnak, hogy mi a gyermek valódi érdeke: szegény, de szerető család, vagy a rideg kórházi környezet. De sajnos nem ez történik.

– Az alapján, amit mond, ez nem egyedi szakmai hiba, hanem egy kialakult, országos gyakorlatnak tűnik. Mit lehet ezzel szemben tenni?

– Mi tíz éve kiemelten foglalkozunk ezekkel az ügyekkel. Minden beérkező esetet megvizsgálunk, és ha jogilag is védhető a szülő álláspontja, tehát például szegénység miatt emelték ki a gyereket, gyakran vállaljuk a képviseletet. Több tucat pert nyertünk már, mert ezek az eljárások jogsértők. De mire a jogi folyamat véget ér, hónapok, néha évek telnek el. Addig a gyerek és a szülő el van szakítva egymástól, ami örökre nyomot hagy.

Ezért indítottunk kampányt most is, ahogy 2016-ban is: hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy ez így nem mehet tovább.

Minden ügyben először mérlegelni kellene, hogy a gyermeknek nem jobb-e mégis a családban maradni, akár a nagyszülőnél, nagynéninél, ha a szülő nem alkalmas. Ehelyett kórházban, magányosan vegetálnak.

– Van valamilyen következménye, ha egy gyámügyes ennyire fontos dologban téved?

– Indítottunk olyan pereket, ahol kártérítést követeltünk a jogsértő döntések után. Sajnos a bíróságok gyakorlata szerint, ha a gyámhivatal formailag helyesen járt el, tehát vizsgálatot tartott és leírta a döntés indokait, akkor nem tekintik kártérítésre okot adó hibának a „mérlegelési tévedést”. A gyámhatóságoknál nem egy ember hibázik, hanem több száz hasonló döntés születik havonta. Ez rendszerszintű probléma. Mi azon dolgozunk, hogy ez megváltozzon.

– Mit jelent az, hogy nincs elég nevelőszülő. Ki lehet nevelőszülő?

– A nevelőszülővé válásnak megvan a jogi protokollja. Nevelőszülői hálózatot tarthat fenn az állam, egyház vagy civil szervezet. A legismertebb a civil fenntartó valószínűleg az SOS Gyermekfalvak hálózata. Az állam feladata lenne, hogy ha azt látja, hogy évek óta csökken a nevelőszülők száma, miközben nő a kiemelt gyerekeké, akkor képzésekkel és toborzással pótolja a hiányt. Ehhez anyagi megbecsülés kellene, de ma a nevelőszülők alulfizetettek. Ráadásul sokukat áthelyezték az állami rendszerből egyházi fenntartásba, gyakran választási lehetőség nélkül, ami sokakat elriasztott. Bár az egyházi hálózatok tagadják, hogy a templomba járás vagy hittan kötelező lenne, de a nevelőszülők beszámolói szerint erősen elvárják. Aki nem jár például templomba, az hátrányt szenved. Ez is oka annak, hogy sokan elhagyják a pályát. A másik probléma, hogy

Magyarországon soha nem képeztek kifejezetten olyan nevelőszülőket, akik traumatizált, bántalmazott vagy pszichés problémákkal küzdő, ahogy mondják: „speciális, vagy kettős szükségletű” gyerekekkel tudnának dolgozni.

Pedig egyre több ilyen gyerek van, tavaly 200-300 olyan esetről tudni, ahol speciális nevelőszülőre lenne szükség, de nincs egyetlen egy sem.

– Közben úgy tűnik, minden negyedévre jut egy eset, ahol nevelőszülő bántalmaz gyereket.

– Ez sajnos természetes következmény. Ahogy csökken a megbecsülés, úgy fogynak azok, akik hivatástudatból vállalják a nevelőszülőséget. Maradnak, akiknek ez az egyetlen megélhetési lehetőség, így a színvonal is csökken. Ezért aztán a fenntartók is egyre alacsonyabb követelményeket támasztanak, mert nincs kit felvenni. Ugyanez igaz a gyerekotthonokban dolgozókra is: ma már semmilyen képesítés nem kell ahhoz, hogy valaki nevelő legyen. Sokszor 8 általánost végzett emberek gondoznak traumatizált gyerekeket. Az államnak vissza kellene építenie a képzési, ellenőrzési és szupervíziós rendszert.

– Mi kellene ahhoz, hogy ez ne így legyen?

– Az államnak, elsősorban a Belügyminisztériumnak és a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságnak újra kellene gondolnia az egész rendszert. Olyan toborzási és képzési programra lenne szükség, amely megfelelő anyagi és szakmai támogatást nyújt a nevelőszülői hálózatoknak, és nem priorizálja az egyházakat sem. A nevelőszülőknek szupervízióra, tanácsadóra, anyagi megbecsülésre, a rájuk bízott traumatizált gyerekeknek pedig pszichológusra, gyógypedagógusra, egyéb szakemberekre lenne szükségük. Ha ezek adottak lennének, biztos vagyok benne, hogy sokkal többen jelentkeznének nevelőszülőnek.

– És mit kellene változtatni a gyámhatóság hozzáállásán?

– A gyámhatóság a kormányhivatal része, fölötte a főispán és végső soron a Belügyminisztérium áll. Felülről kellene szakmai szemléletváltást indítani. Ha felülről jönne egy olyan új szemlélet, amely a gyermekek és családok alapjogait helyezi a középpontban, hangsúlyozza például, hogy

a szegénység nem lehet indok a gyermek kiemelésére,

és ez az elvárás megjelenne a szakmai irányelvekben, az lecsorogna a helyi gyámhivatalok szintjére is. Egy járási ügyintéző azt csinálja, amit körülötte a hivatalban csinálnak, és amit a felettese mond. Ha más lenne a vezetői szemlélet, akkor ahhoz igazodna a helyi gyakorlat is.

– Mekkora bajban van a gyerekvédelem jelenleg Magyarországon?

– A mi álláspontunk szerint lényegében összeomlott. Az alapellátás, és a szakellátás is. Nehéz megmondani, mikor mondjuk ki, hogy „most omlott össze”, de az a pillanat, amikor több száz kisbaba fekszik kórházban, mert nincs hova elhelyezni őket, az már az összeomlás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk