KULT

Te mit tennél, ha idegen lények jelennének meg a nappalidban? – A Nincs, aki megmentsen-től meghűl az ereidben a vér

Nagyjából a semmiből érkezett a Disney+ kínálatába Brian Duffield filmje, amely a sci-fivel dúsított horror műfajában, azon belül is a „home invasion” szubzsánerében fogant, és egyből a pararajongók kedvence lett.

Link másolása

Talán csak pár héttel korábban lehetett hallani a Nincs, aki megmentsenről (és kizárólag azoknak, akik követik a filmes híreket), nevezetesen, hogy egy jól sikerült és érdekesnek tűnő, egyáltalán nem tucatfilmről van szó. A Hulu gyártásában készült mű aztán a premierjét követően azonnal a mozgóképes diskurzusok egyik fő beszédtémájává vált szerte a világon. S hogy miért? Nos, ennek sok oka lehet, de mielőtt ezekre rátérnénk, nézzük meg, ki is az a Brian Duffield!

Az 1985-ben született filmes eddig főként forgatókönyvíróként volt ismert: társírója volt például A beavatott-sorozat második részének, A lázadónak (2015), a Kristen Stewart-féle szörnyes sci-finek, az Ároknak (2020), illetve a szintén 2020-as Szerelem és szörnyek című tündéri posztapokaliptikus kalandnak, de ő vetette papírra a 2017-es A bébiszitter szkriptjét is. Sőt, már a rendezéssel is megpróbálkozott egy a korábbiaktól teljesen eltérő zsánerben: a Kirobbanó szerelem (2020) ugyanis egy hamisítatlan romantikus vígjáték volt.

Duffield a második filmjénél azonban visszatért a számára legkedvesebb zsánerhez, a sci-fihez, amelybe sikerült parádésan belecsepegtetnie az olyan „otthonmegszállós” filmek esszenciáját, mint pl. a Várj, míg sötét lesz (1967), a Pánikszoba (2002), a Hívatlanok (2008), A bűn éjszakája (2013), a Hush (2016) vagy a Mi (2019).

Csak most szimpla emberi betörők helyett földönkívüli lényekkel. Ez az alapötlet, ez a mix pedig kapásból felkelti a néző kíváncsiságát. Hiszen bizonyára sokan riadnak fel az éjszaka közepén valamilyen furcsa zajra, és persze rögtön a legrosszabbra gondolnak: hogy idegen jár a legszentebb helyen: a legfőbb biztonságot nyújtó otthonban. Már az is borzasztó félelmetes, ha egy ismeretlen ember sérti meg a legprivátabb szféránkat, na de mi van akkor, ha nem is egy földi teremtmény kutakodik a konyhánkban? Brrr…. Nos, ebből a premisszából kezdett el dolgozni Duffield, és jutott el végül egy olyan helyre, amire biztosan nem számítunk.

Van egy főszereplőnk is, a huszonéves Brynn (Kaitlyn Dever), aki magányosan éldegél egy amerikai kisváros egyik erdőszéli, félreeső, nagy házában. Hogy miért van egyedül, még nem tudjuk, ahogy azt sem, hogy miért próbál mindenféle kommunikációt és kontaktust kerülni a helyiekkel, ha épp kénytelen bemerészkedni a városba valamiért.

Az is csak 10-20 perc után tűnhet fel a nézőnek, hogy a Nincs, aki megmentsent hiába próbálnák az alkotói benevezni a „filmtörténet legjobb dialógusai” elnevezésű megmérettetésre (ha lenne ilyen), mivel nem hangzanak el benne párbeszédek.

Vannak az egysnittes filmek, amelyeknél egy bizonyos idő után észrevesszük, hogy nem láttunk még benne vágást, így ezután már direkt erre koncentrálunk. Nos, itt ugyanez a helyzet, csak a szövegekkel: miután észrevettük, hogy Brynn nem szólal meg (és nem azért, mert néma, hanem mert nem akar, nincs kihez stb.), utána már arra figyelünk, hogy vajon elhagyja-e a száját bármilyen szó. (SPOILER, elhagyja, de inkább csak magának pusmog.)

Ez volt a film egyik alapkoncepciója. Brian Duffield nem akarta, hogy a párbeszédek elvonják a figyelmet a lényegről, ráadásul ebben a történetben nagyjából bármiféle szövegelés csak felesleges szócséplésnek hatna. Hiszen idegen lények támadnak, azokkal meg úgysem tudunk beszélgetni…

Szóval meglepően gyorsan belecsapunk a lecsóba, amikor Brynn egyik éjjel fura zajokra lesz figyelmes a házában, illetve úgy tűnik, áramszünet is van. Amikor pedig épp lemenne a lépcsőn, észreveszi, hogy valaki vagy valami odalent ólálkodik a nappalijában, és furcsa hangokat ad ki. Nem kell sok, hogy vele együtt mi is rájöjjünk, nem egy emberi lény hatolt be az ingatlanjába, innentől pedig elkezdődik egy borzasztóan izgalmas és félelmetes bujkálós etap, amely során Brynn próbál elrejtőzni az idegen lény elől. A helyzet pedig akkor sem lesz könnyebb, miután kijut a házból…

Ennél többet felesleges elárulni a sztoriról, legyen elég annyi, hogy Brynn nemcsak az űrlényekkel, hanem a saját belső démonaival is küzd, ennek okáról pedig szép lassan lebbenti le a fátylat az író-rendező, beemelve némi emberi drámát az addigi inkább menekülős, akciózós és látványos képsorok közé.

A befejezés pedig kifejezetten megosztó: lesz, aki utálni fogja, mások istenítik majd, de mindenképpen emlékezetes és meglepő.

Duffield mindenesetre nem sokat teketóriázik azzal sem, hogy megmutassa nekünk a lényeket, noha éjszaka játszódik a film nagy része, szóval a sötétséggel sokáig leplezhette volna őket, hogy még jobban féljünk az ismeretlentől. Vélhetően úgy gondolta, így is eléggé idegenek ezek a behatolók, ezért nincs értelme rejtegetni őket, ráadásul a dizájnjuk kialakításában semmiféle eredetiséget nem keresett. Az ufók szinte pontosan olyanok, amilyeneknek jelenleg gondoljuk őket, már-már sablonosnak mondható a külcsínjük, akárcsak a repülő csészealjaiké. Ennek ellenére simán eléri a rendező, hogy rettegjünk tőlük.

Azzal pedig azért ő is beemelt egy kis újdonságot, hogy több fajta lény érkezett a Földre: vannak nagyobbak, kisebbek és közepesebbek, így Brynn-nel együtt mi is változatos paráztatásoknak vagyunk kitéve.

A finálé azért elgondolkodtató. Vegyük a fáradságot, és egy „mi ez a hülyeség?”-féle legyintés helyett gondolkozzunk el rajta egy kicsit! Lehet, több értelmezhetőséget is találunk, ezáltal pedig jobban belefúrja magát az emlékezetünkbe, mintha egy szimpla akciófilmes lezárást kaptunk volna az emberiség kiirtásával, vagy épp az idegen lények legyőzésével.

A Nincs, aki megmentsen 2023 Barbárja vagy Prédája: a semmiből jött, emlékezetes streaminghorror, amit egy jobb világban a széles vásznon kellett volna átélnünk. Bár egy home invasion-filmnél talán az sem rossz, ha épp otthon rettegünk rajta…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: