Ingyenes mobiljátékokat vizsgált a versenyhivatal – nem megnyugtató, amire jutottak
Számos problémát tárt fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorselemzése a mobiltelefonra ingyenesen letölthető játékok vizsgálatakor. Ezek túlnyomó része a játékot megszakító reklámokkal volt kapcsolatos.
A versenyhivatal májusban készítette átfogó gyorselemzés (sweep) az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermeket célzó játékok körében. Abból a szempontból vizsgálták ezeket, hogy alkalmaznak-e olyan digitális üzeneteket és felhasználói felületeket, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat nem kívánt döntések meghozatalára.
A GVH szakértői 30 népszerű játékot vizsgáltak meg Androidon és iOS-en, ebből 19 minden korosztály számára ajánlott, 10 óvodás korosztálynak nem ajánlott, további 1 pedig csak nagyobbaknak volt ajánlott.
A reklámokat tartalmazó játékok közül csak minden másodikban tüntették fel a hirdetés reklám jellegét.
A reklámok megtekintéséért gyakran ajánlottak jutalmat, de nem volt tisztázott, hogy azt jóváírták-e, illetve több esetben a reklámból való idő előtti kilépés a felajánlott jutalom elvesztésével járt. Volt olyan alkalmazás, amely egy bizonyos szint elérése után csak úgy engedte továbblépni a játékost, ha megnéz egy vagy több reklámfilmet.
A 30 vizsgált játékot ugyan ingyenesen lehetett letölteni, de 24-nél volt lehetőség játékon belüli vásárlásra. A vásárlásokkal kapcsolatos tájékoztatások jellemzően érthetőek és világosak voltak, de 3 játék esetében nem volt egyértelmű a fizetendő összeg nagysága, illetve pénzneme.
A vizsgált játékoknak csak kis hányada rendelkezett magyar nyelvű leírással az adatkezelésről, illetve a szerződési feltételekről.
A GVH szakértői javaslatokat is tettek a szülőknek, illetve az érintett vállalkozásoknak. A hatóság arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyerekek védelme érdekében a jövőben is kiemelt figyelemmel kíséri ezt a területet, és megvizsgálja a vállalkozásoknak tett javaslatai hasznosítását, az azoknak való megfelelést.
(Forrás: MTI)