ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Egy generáció, aminek a tartalomelőállítás a lételeme - hogyan beszéljünk a Zoomerekkel?



A sokak által ismert, Szókratésznak tulajdonított anekdotával emlékeztetett dr. Nagy Ádám, a Kodolányi János egyetem tanára az évezredek óta létező generációs ellentétekre, mely szerint „a mai fiatalok megvetik a tekintélyt, nem tisztelik az időseket és fecsegnek, amikor dolgozni kellene.”

Ok, Zoomer – tegyük helyre a generációs logikát című előadása számos elgondolkodtató kérdést vetett fel. Megtudhattuk például, hogy a Baby Boomerek, az 1946 és 1964 között születettek William Strauss és Neil Howe elmélete szerint a „Próféta” őstípusába tartoznak, míg az Y generáció (1981-1995) tagjai a „Hősök.”

Marc Prensky viszont a nemzedéki hovatartozást az információs társadalomhoz való viszonyra alapozta. Szerinte a Baby Boomerek pontosan nyomon követhették az elmúlt 60 év információ-szerzési és kommunikációs stratégiáinak változását. Az őket követő X generáció viszont már együtt nőtt fel a számítástechnikai forradalommal, az Y pedig egyenesen beleszületett az információs társadalomba.

Előadónk szerint itt már nincs jelentős különbség az egyes égtájak nemzedékei között. Számukra már magától értetődik az információra való gyors reagálás, és rendszeres on-line tartalomfogyasztóvá váltak.

De még rajtuk is túltesznek ezen a téren a Zoomerek, aki az 1995 után születettek, akik el sem tudják képzelni az életet internet nélkül, nemcsak a tartalomfogyasztás, hanem a tartalom-előállítás is lételemük.

Új dimenzióba lépett a globális ifjúsági kultúra, amely ugyan már korábban is létezett, az viszont kétségtelen, hogy a nagy közösségi médiumok megszületésével a kapcsolatteremtés, a számukra fontos értékek közvetítése pillanatok műve lett.

Strauss és Howe szerint a Z megint „csendes” generáció, amelyet bizonytalanság és bizonyos közéleti passzivitás jellemez. Persze lehet, mondja előadónk, hogy nem felelnek meg nekik a közélet jelenlegi kifejezési platformjai. Ne felejtsük el, hogy Greta Thunberg és a Fridays For Future mozgalom tagjai is az ő kortársaik.

Már beszélnek Alfa generációról is, ami ugyan dr. Nagy Ádám szerint sem létezik még, hiszen a 2010 után születettekről van szó, és még nem lehet tudni, hogy mi lesz a nagy közös élmény, mint a Baby Boomerek-nek a hidegháború, 68 és Woodstock, az X generációnak a Berlini Fal leomlása, vagy az Y-nak 9/11. Reméljük, hogy unokáinknak jobb is jut, mint a pandémia.

Dr. Nagy Ádám gondolatai nyomán magam is végiggondoltam e nemzedéki problémákat. Bár csak 16 év van közöttünk, 1956-os születésű lévén én még a Baby Boomer-generációhoz tartozom, ő pedig már az X-generációhoz, míg a 80-as években született gyermekeim az Y-hoz. És közben még élnek a II. világháború közötti „csendes generáció-beli” szüleim, és bár mások az alapélményeink, sosem éreztem, hogy ha adódott számomra e három korosztállyal kommunikációs probléma, annak nemzedéki okai lettek volna.

Nem értek egyet a Professzor úrral abban, hogy az én magyar nemzedékem különbözik a legjobban nyugati kortársaitól, mert ugyan valóban volt az Elbától keletre egy nagy „ideológiai nyomás”, de mi is megkaptuk ugyanazokat a szellemi táplálékokat, mint ők. Legfeljebb 1-2 év késéssel jöttek be hozzánk, (bár az irodalom, vagy a mozi terén még ez sem mindig igaz), vagy kissé kerülő úton, mint a rock and roll és a beat esetében.

Mi is „egyenesben” néztük a tv-ben a Kennedy-gyilkosságokat, a vietnami háborút és 68 ugyanúgy alapélmény volt az akkori magyar fiataloknak, legfeljebb másként élték meg.

Az viszont tény, hogy a „világfalu” a Falon túl előbb fogant meg – magát a gondolatot Marshall McLuhan fogalmazta meg még 1964-ben – az én gyermekeimnek viszont a modern informatika természetes közeggé vált. Sosem felejtem el, hogy a 1990-es évek közepén, amikor életem első saját személyi számítógépét megvettem, akkor 10 éves nagyfiam magyarázta el a működését, sajnálkozó pillantásokat vetve rám.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
KVÍZ: Te mennyire vagy tudatos megtakarító?
Infláció feletti hozam - de mivel is? Hogyan érdemes kezelni a megtakarításainkat? Töltsd ki kvízünket, és tudd meg, mennyire vagy tisztában a megtakarítási lehetőségekkel!


Pénzügyi öngondoskodás. Ismerősen hangzik a fogalom? Vagy nem csak a fogalom van meg, de a gyakorlatban is sikerül megvalósítani?

Egy korábbi videónkban ezzel a témával kapcsolatban kérdeztük az utca emberét, és bár kiderült, hogy nagyon különböző az egyes válaszolók tudásszintje, egy dologban mindenki egyetértett: hosszú távú céljaink eléréséhez elengedhetetlen a megtakarítások helyes befektetése, felhasználása.

A váratlan költségekre elkülönített pénz mellett öngondoskodásnak minősül egy konkrét célra félretett összeg is. Az OTP Bank 2024-es Öngondoskodási Indexe szerint pedig már

többen vannak azok, akik hajlandóak lemondani napi kiadásokról, hogy a jövőjükre félre tegyenek (58%), mint azok, akiknél a pénz csak jön és megy.

A Groupama és az OTP Bank tavalyi kutatása alapján ugyan a háztartások 40 százaléka rendelkezik megtakarítással, ám több mint harmaduk még mindig kizárólag csak készpénzben vagy tartja pénzét. A megtakarítással rendelkezők közül sokan állampapírba fektették a pénzüket: idén a 16 - 75 éves lakosság közel negyede számít állampapírból származó kifizetésre.

Tippek tudatos megtakarítóknak

Fabriczki Rita, az OTP Bank megtakarítási termékekért és szolgáltatásokért felelős területének vezetője kiemelte, hogy már kisebb pénzügyi döntésekkel is tízezreket takaríthatunk meg. Ha pedig a régóta megtakarított, vagy az állampapírokba fektetett, most lejáró megtakarításunkat, illetve az állampapír kamatfizetésekből érkező összegeket szeretnénk okosan felhasználni vagy újra befektetni, akkor elengedhetetlen a tudatos tervezés.

Mielőtt döntést hozunk, érdemes mérlegelni a pénzügyi céljainkat, az elérhető befektetési lehetőségeket, az időtávot és a kockázatokat. Ha kérdésünk merül fel, ne féljünk szakértői segítséget kérni - az OTP Bank szakértői az élethelyzetünkhöz, céljainkhoz igazodva segítenek megtalálni a számunkra legmegfelelőbb megtakarítási megoldást.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül befektetési ajánlásnak, vagy ajánlattételi felhívásnak. Az OTP Bank Nyrt. által forgalmazott értékpapírokkal és befektetési formákkal kapcsolatos konkrét információkról, a költségekről és a lehetséges kockázatokról részletesen tájékozódjon az OTP Bank holnapján (www.otpbank.hu) elérhető hivatalos tájékoztatóból és a kezelési szabályzatból, valamint hirdetményből.

A megtakarításokról szóló egyszerre játékos és edukatív kvízünk segítségével tesztelheted, te mennyire vagy tudatos a témában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Finnország a világ legboldogabb országa, nagyon visszacsúszott az USA a listán
Társadalomtudósok minden évben több mérőszám alapján állítják fel az ország boldogsági sorrendjét. Észak-Amerika nem örülhet, mi a stabil középmezőnyben szereplünk.
Malinovszki András / Fotó: Pexels/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. március 20.



A 2025-ös Világboldogság-jelentés (World Happiness Report) ismét Finnországot hozta ki a világ legboldogabb országának, az idei már a nyolcadik év, hogy az élen áll. Az első négy helyezett között nem történt változás tavalyhoz képest: Finnországot Dánia, Izland és Svédország követi, míg Norvégia a 7. helyen végzett. A skandináv országok sikerének titka a magas színvonalú, mindenki számára elérhető egészségügyi, oktatási és társadalmi támogatási rendszerekben keresendő, emellett alacsony a jólléti egyenlőtlenség is – számol be a CNN.

Az emberek hozzáállása szintén fontos szerepet játszik Finnország kiemelkedő eredményében. John Helliwell, a Világboldogság-jelentés egyik alapító szerkesztője szerint a skandináv országok élen járnak az elveszett pénztárcák visszaszolgáltatásában, ami azt mutatja, hogy az ott élők valóban törődnek egymással.

Helliwell szerint a finn szakértők közül sokan úgy vélik, hogy a téli háború, vagyis az 1939-40-ben zajló orosz-finn háború után kialakult egység és bizalom is hozzájárul a boldogságszinthez. Bár Finnország nem nyerte meg a háborút, az emberek összefogtak, és megértették, hogy még egy hatalmas túlerővel szemben is képesek helytállni.

A szakértő arra is rámutatott, hogy a finnek kevésbé anyagias szemléletmódot követnek. „Manapság egyre fontosabb, hogy a személyes dolgokra összpontosítsunk az anyagiak helyett” – tette hozzá Helliwell.

A jelentés pozitív megállapításai között szerepel az is, hogy az emberek világszerte sokkal kedvesebbek, mint azt általában gondolják. „Az emberek honfitársai jobbak, mint ahogy azt elképzelik, és ennek felismerése természetesen boldogabbá tesz, de megváltoztatja azt is, ahogyan a szomszédaikról gondolkodnak” – fogalmazott Helliwell.

Érdekesség, hogy két latin-amerikai ország is bekerült a tíz legboldogabb ország közé. Costa Rica a 6., Mexikó pedig a 10. helyen végzett. Ilana Ron-Levey, a Gallup ügyvezető igazgatója szerint mindkét ország lakói erős társadalmi hálózatokkal rendelkeznek, bíznak a vezetőikben és intézményeikben, és optimistán látják gazdaságuk jövőjét.

Az Egyesült Államok azonban egyre rosszabb helyezést ér el. A 2025-ös rangsorban már csak a 24. helyet tudta megszerezni, ami eddigi leggyengébb eredménye, először esett ki a top 20-ból. Ron-Levey szerint a visszaesés részben annak köszönhető, hogy a 30 év alatti fiatalok rosszabbnak érzik az életüket, mint korábban. Úgy érzik, kevésbé támogatják őket a barátaik és családjuk, kevésbé szabadok az életük irányításában, és kevésbé optimisták az életszínvonalukkal kapcsolatban.

Az Egyesült Királyság a 23. helyen végzett, ami a legalacsonyabb életértékelése 2017 óta. Kanada pedig a 18. helyen áll, ahol az elmúlt évtizedben folyamatos csökkenés figyelhető meg a boldogságszintben.

A jelentés több mint 140 országban élő emberek Gallup World Poll felméréseire épül, és az országokat az előző három év (2022–2024) átlagos életértékelései alapján rangsorolja. A boldogságot hat fő tényező alapján vizsgálják:

  • egy főre jutó GDP
  • társadalmi támogatás
  • egészséges várható élettartam
  • szabadság
  • nagylelkűség
  • a korrupció érzékelése.

Magyarország egyébként a lista abszolút középmezőnyében van: idén a 69. helyet foglaljuk el.

A világ legboldogabb országainak listáját Hollandia (5. hely), Izrael (8. hely) és Luxemburg (9. hely) is színesíti. A rangsor végén Afganisztán áll (147. hely), mögötte pedig Sierra Leone, Libanon, Malawi és Zimbabwe szerepelnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Forradalom a McDonald's konyhájában: mesterséges intelligencia veszi át az irányítást
A McDonald’s mesterséges intelligenciával turbózza fel a rendeléseket és a konyhai működést! Az új MI-rendszerek nemcsak gyorsítják a kiszolgálást, hanem előre jelzik a gépek meghibásodását is.
F. O. - szmo.hu
2025. március 11.



A McDonald’s mesterséges intelligenciával (MI) fejleszti éttermeit, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá tegye a kiszolgálást. Az új technológia segíthet a rendelési pontosság javításában, csökkentheti a dolgozók terhelését, és megelőzheti a konyhai berendezések váratlan meghibásodásait, írta az IT Business.

A vállalat a Google Clouddal együttműködve edge computing technológiát vezet be, amely lehetővé teszi, hogy az egyes éttermek helyben dolgozzák fel az adatokat.

Ennek köszönhetően a rendszerek gyorsabban működnek, és kevésbé függenek a központi szerverektől, ami különösen előnyös ott, ahol a felhőkapcsolat nem mindig stabil.

A McDonald’s az MI-t a konyhai berendezések állapotának figyelésére is használja. Szenzorok segítségével ellenőrzik például a sütők és jégkrémgépek működését, az algoritmusok pedig előre jelezhetik a meghibásodásokat, így csökkentve a váratlan leállások esélyét.

Az új technológia a rendelési folyamatokat is érinti. A kamerákkal felszerelt drive-through vonalak számítógépes látás segítségével ellenőrzik, hogy a vásárlók pontosan azt az ételt kapják-e, amit rendeltek.

A McDonald’s emellett folytatja a hangvezérelt rendelési rendszer fejlesztését, amelyet már 2019 óta tesztelnek. Az automata rendelésfelvevő csökkentheti az emberi hibák számát és gyorsíthatja a kiszolgálást.

A cég egy generatív MI-alapú virtuális menedzser fejlesztésén is dolgozik. A rendszer célja, hogy segítsen az adminisztratív feladatok, például a műszakbeosztások kezelésében. Hasonló megoldásokat más gyorsétteremláncok, például a Pizza Hut és a Taco Bell is tesztelnek.

A mesterséges intelligencia a vásárlói élményt is személyre szabhatja.

Az új promóciós rendszer figyelembe veszi a korábbi rendeléseket és az időjárási viszonyokat, így például egy forró nyári napon kedvezményes McFlurry ajánlat jelenhet meg azok számára, akik gyakran vásárolnak édességet.

A fejlesztések bevezetése azonban kihívásokkal is jár. A költségek mellett a franchise-partnerek eltérő technikai felszereltsége is nehezítheti az új rendszerek alkalmazását. A McDonald’s ennek ellenére tovább folytatja az MI-alapú megoldások fejlesztését, hogy az éttermek hatékonyabban működjenek, és a vásárlók még elégedettebbek legyenek, áll a cikkben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk