MÚLT
A Rovatból

Tíz állati sztori a hadseregből

Hogyan lett láncdohányos a seregnek dolgozó medve? Hogyan lázadtak fel a CIA macskakémei? Állati történetek a katonaság háza tájáról.


Ebbe a listába olyan háborús történeteket gyűjtött össze a Honvédelem.hu szerzője, melyeknek főszereplői az állatok. Akadnak köztük viccesek, mint a kémszolgálatot megtagadó macskák esete, érdekesek, mint az első világháborús frontokon szolgáló bátor kutyák története, és persze egészen extrémek is, mint a lengyel hadseregben szolgáló láncdohányos medve, aki altiszti rendfokozatot is kapott.

1. Galambok vezették volna célra az amerikaiak rakétáit

1galamb

Amíg a japánok öngyilkos pilótákkal próbálkoztak, az amerikai mérnökök galambokkal pótolták volna az akkor még gyerekcipőben járó távirányítót. A tervek szerint az irányítást végző galambok a rakéta orrában kaptak volna helyet, ahol nem lett volna más dolguk, mint a beépített ablakokon keresztül nézelődni, azonosítani a célpontokat, majd csőrükkel kopogtatni azon az oldalon, ahol a célt látják. Úgy tervezték, hogy a navigátormadaraknak előzetesen tartanak eligazítást a támadás céljairól. Ezt a zseniális kutatók úgy képzelték el, hogy levetítik a galamboknak a célpontok képét, és azok majd felismerik a képen látottakat a rakétában ülve.

Az áprilisi tréfának beillő ötletet olyan komolyan vették a tengerentúlon, hogy az adófizetők huszonötezer dollárja úszott el a galambokkal folytatott kísérletekre. A tervekkel egyébként B.F. Skinner pszichológus hozakodott elő, aki apróbb sikereket könyvelhetett el a madarak betanításában, és teljes sikert a kutatásokra szánt pénz elköltésében, ám a valóságtól elrugaszkodott ötletből éppúgy nem lett semmi, mint a hattyúkkal holdra szállásból a kora újkorban. Így a békét szimbolizáló szárnyasok megúszták a kamikazesorsot.

2. Repülőgépek helyett denevérek borították volna lángba Japánt

2denever

Egészen pontosan a repülőgépek nem hétköznapi bombákat dobtak volna a japán nagyvárosokra, hanem denevéreket, amiket miniatűr gyújtóbombákkal akartak felszerelni. Mivel a japánok szerettek jól éghető anyagokból építkezni, az ötletnek lett volna alapja, ám hiba csúszott a számításba. A kísérletek során ugyanis az elszabadult bőregerek a tesztelésre kijelölt bázist is felgyújtották, sőt a rossz nyelvek azt beszélték, hogy a fantáziadús projektnek az adta meg a kegyelemdöfést, hogy a harci denevérek a létesítmény parancsnokának (vagy legalábbis egy rangosabb tisztnek) szolgálati autóját is célpontnak tekintették és felgyújtották. A tényekhez közelebb áll az a verzió, miszerint a project x-ray névre keresztelt ötletet a sikeresebb, és hát, lássuk be, racionálisabb és kiszámíthatóbb Manhattan-terv szorította ki a ringből.

3. A futóegerek és a brit titkosszolgálat

3eger

A kis szürke rágcsálókat több szempontból is hasznosnak ítélte a brit belső elhárítás, az MI5. A futóegér ugyanis számos előnyös tulajdonsággal rendelkezik, többek között képes kiszagolni, hogyan érzi magát az ember. Erre a bravúrra úgy képes, hogy megérzi az adrenalin illatát. Erre akart építeni az MI5, amikor többek között terroristák és csempészek lekapcsolására használta volna az egereket a határállomásokon. Az ötletes projekt azon bukott meg, hogy az egerek nem tudtak különbséget tenni aközött, hogy valaki azért fél, mert vaj van a füle mögött, vagy csupán ódzkodik a kellemetlenkedő határőröktől.

A bombakeresésre idomított egerek sem váltották be a hozzájuk fűzött vérmes reményeket, amelyeket szintén a rágcsálók kiváló szaglására alapoztak. Ebben azért a tervezőknek is volt némi szerepük, akik arra idomították a kis bombakeresőket, hogy ha kiszagolják a robbanószert, meneküljenek a ketrecükbe. A fényes jövő elé néző projekt vesztét az okozta, hogy a kísérleti telep nyugodt légköréből kikerülő egerek gyakorlatilag mindentől megijedtek, így nem tudtak hasznos információkat szolgáltatni.

4. Megtagadták a küldetés teljesítését a CIA macskakémei

4macska

A hidegháború alatt macskákat is bevetett volna a CIA a hatékonyabb lehallgatás érdekében, de eredmények helyett mindössze egy nyolc számjegyű számlát tudott elkönyvelni az amerikai kémszervezet. Pedig minden jól indult, a lehallgatóberendezésekkel felszerelt macskakémek a kísérletek során minden tekintetben megfeleltek az elvárásoknak, ám amint a küldetésük keretében elengedték őket, az önfejű cirmosok hamar elfelejtkeztek hazafias kötelességeikről, és összevissza bóklásztak. Nem egyet közülük autók ütöttek el, miközben a saját útjukat járták, így végül számos egyéb elvetélt ötlet mellett a Project Acoustic Kitty felett is megkongatták a vészharangot.

5. Szentjánosbogarakkal világítottak a találékony angolok a lövészárkokban

5janosbogi

Az állatok háborús célokra alkalmazása nem minden esetben szült olyan ostoba ötletet, mint a galambvezette rakéta. A szentjánosbogarak esete inkább a kreativitás példája. Az első világháború alatt ugyanis még kivitelezhetetlen volt, hogy a városoktól távol eső frontvonalakon villanyvilágítást biztosítsanak a lövészárkokban szolgáló katonáknak. Hogy a világítás hiányából adódó problémákat áthidalják, az angol katonák összegyűjtötték a környezetükben fellelhető szentjánosbogarakat, s az általuk kibocsájtott fényt használták fel a térképek böngészéséhez és a parancsok elolvasásához. A világító bogarakat már az ókorban is használták fényforrásként szükség esetén, és a huszadik századi katonák is nagy sikerrel alkalmazták őket.

6. Disznók vs. elefántok

HANNIBAL A LA BATAILLE DE ZAMA

Az ókorban sem a disznók, sem az elefántok alkalmazása nem volt ritka. A könnyen irányítható sertéseket az ellenség megzavarására, az elefántokat pedig, nagy tömegük és lendületük miatt, kvázi harckocsikként alkalmazták, mivel a korabeli fegyverek nem voltak elég hatékonyak ahhoz, hogy gyorsan végezzenek a hatalmas állatokkal, melyek már robusztus küllemükkel is félelmet keltettek az ellenségben. A történelem során arra is volt példa, hogy a disznók és az elefántok összecsaptak a harctéren.

A nem mindennapi csatára az időszámításunk előtti harmadik században került sor, amikor I. Pürrhosz épeiroszi király harci elefántokkal támadt Rómára. A hérakleiai csatában hosszas küzdelem után a támadók végül csak a félelmetes harci elefántjaik segítségével tudták megfutamítani a rómaiakat, akik fejvesztetten menekültek a szó szerint lehengerlő támadás elől. Legközelebb azonban a rómaiak felkészültek az ormányosok rohamára, és visítozó disznófalkát hajtottak közéjük. Az elefántokat annyira sokkolta a malacok megjelenése, hogy végül az épeiroszi katonákat taposták agyon az ellenség helyett.

7. Közlegény lett a lengyel hadseregben a láncdohányos medve

7medve

Kabalaállatként kezdte, de végül hivatalosan is bekerült a 22. tüzérségi támogatószázad személyi állományába Wojtek, a medve, aki így tulajdonképpen közlegény lett a lengyel hadseregben. A mackó, akinek még a neve is vidám harcost jelent lengyelül, bocskorában került az 1941-ben szerveződő 2. lengyel hadsereg 22. hadtestéhez. A kölyökmedve hamar a katonák kabalája lett, akik mindenhova magukkal vitték őt. A cseperedő mackó így megjárta az észak-afrikai frontot, ahol már a harcokban is bevetették, a pihenők alatt pedig szórakoztatta a legénységet. A harcok során kiváló lőszerhordozónak bizonyult, bár időközben rászokott a cigarettára, ami ebben a feladatkörben igencsak kockázatos volt.

A négylábú logisztikus részt vett a Monte Cassinó-i csatában is, ahol a tüzéreknek szállította az utánpótlást. Arról nem szól a fáma, hogy időnként egy-egy vodkát is legurított-e a lengyel katonákkal, de az biztos, hogy túlélte a háborút, és dacára a káros szenvedélyének, megérte a huszonkét éves kort is. A háború után leszerelt medve ekkor már az edinburghi állatkert lakója volt. (Wojtekről itt olvashattok bővebben.)

8. Aknakereső delfinek és fókák

Bottlenose Dolphin

A palackorrú delfinek és a kaliforniai oroszlánfókák katonai alkalmazása olyan sikeresnek bizonyult, hogy a tengeri emlősöket a mai napig szolgálatban tartja az USA haditengerészete. A hatvanas években kezdték el kiképezni őket a tengerfenék átvizsgálására, kihasználva kifinomult érzékelésüket és kiváló merülési képességeiket. A delfinek elsősorban tájékozódási képességeik miatt „kaptak behívót”, mivel képesek észlelni a tenger fenekén rejtőző veszélyes tárgyakat, amelyek jóformán a modern radarok számára is láthatatlanok. A kaliforniai oroszlánfókák kiváló látásuk és hallásuk miatt nyertek felvételt a seregbe. Egy jól képzett fóka gyakorlatilag hatékonyabb és gyorsabban dolgozik egy búvárnál is, néhány felszíni kísérővel és egy motorcsónakkal pedig képes helyettesíteni egy jól felszerelt aknakereső hadihajót a teljes személyzetével.

9. Idomított méhek váltanák le a bombakereső kutyákat

9meh

A méhek olyan kiváló szaglással rendelkeznek, hogy állítólag a kutyáknál is hatékonyabban észlelnék a robbanóanyagok vagy akár a kábítószer szagát. Hogy a nevelésük is olyan zökkenőmentes-e, mint négylábú kollégáik esetében, arról nem szólnak a hírek. A kutatók arra tanítottak be méheket, hogy ha bárhol robbanóanyagot észlelnek, nyújtsák ki szívószervüket, amellyel különben mézet szippantanak fel. A méheket a robbanóanyagok megszaglása után cukros vízzel jutalmazták, így alakítva ki bennük a megfelelő reflexeket. Bár bombakereső méhek sikeres akcióiról eddig még nem érkeztek hírek, ha az ötlet mégis beválik, terrorista legyen a talpán, aki egy dühös méhraj elől akarja elrejteni a bombáit.

10. Kutyák a lövészárokban

10kutyak

Az ember legjobb barátja az első világháborús lövészárkokban is gyakran feltűnt gazdái oldalán, méghozzá számos feladatkörben. Ilyenek voltak azok az ebek is, akik azt a harci feladatot kapták, hogy irtsák ki a katonák közelében nyüzsgő egereket és patkányokat, amelyek háború ide vagy oda, nagy számban lepték el a lövészárkokat és előszeretettel dézsmálták meg a legénység ellátmányát. Mivel a méreggel irtásnak voltak kockázatai, szívesebben alkalmazták erre a kutyákat és ritkábban a macskákat is. Leginkább a fox és a bull vált be ebben a feladatkörben.

A négylábú patkányvadászokat nagy becsben tartották, törzskönyvet kaptak, szőrüket rendszeresen ápolták, és amikor volt rá lehetőség, olyan kiváló ételeket kaptak, mint a pacal vagy a puha borjúhús. Ezenfelül járt nekik a rendes, száraz, alomszalmából készült fekhely is, betegség esetén pedig kezelésükről a legközelebbi lókórház gondoskodott.

Ha érdekes volt, nyomj egy lájkot vagy oszd meg a cikket!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
„Hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót” – 30 éve történt az ország legsúlyosabb vonatbalesete, amiben 31-en haltak meg
1994. december 2-án 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat több kocsija is. 31-en haltak meg, az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.


1994. december 2-án szörnyű tragédia rázta meg az országot. 16 óra 46 perckor kisiklott a Szajol állomáson áthaladó Nyíregyháza–Nyugati pályaudvar között közlekedő gyorsvonat második kocsija, majd a kocsik 110 kilométer/órás sebességgel egymásba, illetve az állomásépületbe rohantak.

A balesetben összesen 31-en vesztették életüket, 27-en a helyszínen, négyen a kórházban haltak meg, 52-en pedig megsérültek. Az áldozatok közül a legidősebb 84, a legfiatalabb alig 8 éves volt.

Később kiderült, a balesetet emberi mulasztás okozta. A vonat érkezése előtt negyed órával az első vágányon tolatást végeztek, csakhogy a váltók ekkor már át voltak állítva a második vágányra, amelyen a gyorsvonatnak át kellett volna haladnia. A tolató szerelvény a kerekeivel átállította a váltót az első vágányra.

A gyorsvonat az egyenes haladásnál engedélyezett sebességgel, azaz körülbelül 110 kilométer/órával érkezett az állomás felé, a kitérő állású váltót ebben az állásban viszont legfeljebb 40 kilométer/órás sebességgel közelíthette volna meg a szerelvény. A mozdony és az első kocsi kitért és haladt tovább az első vágányon, viszont a szerelvény többi kocsija leszakadt, majd kisiklott, és egy része az állomásépületbe rohant.

A mentést a baleset után közvetlenül az állomáson szolgálatot teljesítő vasúti dolgozók és az utasok kezdték meg. Aztán megérkeztek a mentők, tűzoltók, és katonák is. Még ők sem láttak még ehhez fogható katasztrófát, de az első újságírók sem tudták eleinte felfogni, mi történt.

Mészáros János a Szoljon.hu fotóriportere az elsők között ért oda, a szirénák hangját követte.

„Láttam, hogy egymáson vannak a vagonok. Akkor már hallottam zajokat, síró, jajveszékelő embereket a roncsok alól. Néhol mozogtak elemlámpák, a tűzoltók és a mentők ekkor már bemásztak a roncsok közé és próbálták megtalálni a túlélőket, sérült embereket”

– mondta a fotós korábban a XXI. Századnak.

Huszonhét ember a helyszínen meghalt, a holttesteket először a váróba fektették.

„Nem kívánom senkinek azt a látványt, érzést, amit az váróterem látványa nyújtott, ahová korábban a holttesteket fektették. Néhány kolléganőmmel hipós vízzel, szinte négykézláb sikáltuk fel ott a véres, csutakos padlót. Az egyik munkatársnőnk épp babát várt, mondtuk neki, ő ne jöjjön, máshol segítsen, ha tud. Borzasztó emlék”

– emlékezett vissza szörnyű tragédiára a Szoljon.hu-nak egy asszony, aki már akkor is a vasútnál dolgozott. Azt mondta, sokan bementek aznap éjjel dolgozni közülük, olyanok is, akik nem voltak szolgálatban.

Kárándi Béla nyugalmazott alezredest is a helyszínre rendelték. Az ő feladatuk a halottak azonosítása volt.

„Csendben dolgoztunk, senkinek nem volt kedve megszólalni. Szavakkal nem is lehet elmondani, milyen érzés volt látni, amikor az egyik fiatal mellé lefeküdt a földre az édesanyja. Átölelte a fiát, és perceken át zokogott. Az áldozatok között volt az ORFK egyik középvezetőjének az anyósa is. Amikor bejött az asszony férje, összetört egy széket. Rajta így jött ki a mérhetetlen düh és fájdalom, hogy elveszítette a feleségét”

– mesélte a tragikus éjszakáról a keleten.hu-nak.

A balesetben hatan életveszélyes, húszan súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek. A sérülteket több kórházba szállították. Tizennégy embert elsősegélynyújtás után haza is engedtek, négy ember életét viszont már nem tudták megmenteni. Az áldozatok száma így később harmincegyre nőtt.

A Legfelsőbb Bíróság 1996 februárjában hozott ítéletet a balesetet okozók ügyében. A vasúti közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlan veszélyeztetéséért Szűcs Ferenc váltókezelőt öt és fél év, Farkas István tolatásvezetőt két év, Illyés Ferenc kocsirendezőt pedig másfél év fogházbüntetésre ítélte a bíróság. Szűcs Ferenc három év letöltése után kegyelemmel szabadult.

A MÁV az elhunytak hozzátartozóinak, a sérülteknek és azoknak, akik anyagi veszteséget szenvedtek kártérítést fizetett. Az esetenkénti összeg 20 ezertől 6 millió forintig terjedt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
A magyar származású Albrecht Dürer az önmarketing mestere is volt, nemcsak a reneszánszé
Elképzelt orrszarvú, forradalmi sokszorosítási eljárás és botrányos önarckép: a németalföldi festészet zsenije Nürnbergből hódította meg Európát. Bejártuk a házat, ahol élt és dolgozott 20 évig.
Tóth Noémi - szmo.hu
2024. november 18.



Tele a történelemkönyv világhírű magyarokkal: a festő-grafikus-könyvkiadó géniusz Albrecht Dürerről is kevesen tudják, hogy aranyműves apja révén magyar vér csörgedezett az ereiben, bár ő már Németországban született 1471-ben. A festőinasnak szegődött fiúban csak úgy buzogott a tudásvágy és az újítási hajlam, és elképesztően pontosan tudta ábrázolni a természetet vagy az emberi vonásokat. Kortársai megítélése szerint ráadásul Dürer csupa meglepő dologra vetemedett. Például humánus témákat választott – gondoljunk csak ’A nagy nyúl’ című akvarellje és önarcképére –, amelyek akkoriban nem voltak divatosak.

1505-ben elkészítette egyik legismertebb grafikáját egy orrszarvúról, amelynek az a különlegessége, hogy Dürer soha nem látott élőben orrszarvút, és egy leírás alapján készítette el a művet. Ez a grafika rendkívül népszerű lett, és sokan csak ezen keresztül ismerték meg az állatot. Azonban nem minden alkotása lett az ismertségen felül sikeres is: az önarcképeit sok kritika érte, mondván, Dürer túlságosan is egoista – főleg az okozott botrányt, amelyen Krisztusként áldja gyakorlatilag önmagát. Önbizalomban és provokációban nem szűkölködött, az biztos…

Viszont szakmai érdemei elvitathatatlanok:

Dürer egyfajta „művész-influencerként” forradalmasította a művészeti alkotások terjesztését. Fametszeteivel és rézkarcaival felfedezte a sokszorosítás újfajta technikáját, amelynek segítségével képes volt műveit széles körben terjeszteni könyvszerű formában, ezzel növelve a bevételét és a hírnevét szerte Európában.
Munkásságának egyik fontos aspektusa volt a könyvnyomtatás iránti szenvedélye, amelyet nagybátyja, Anton Koberger, Nürnberg egyik vezető nyomdásza segítségével fejlesztett tökélyre. Dürer fametszet-illusztrációi, mint az ’Apokalipszis’, jelentős mértékben hozzájárultak a kor művészetéhez.

A Dürer-ház nem csak múzeum, hanem skanzen is

A művész Nürnbergben található otthona, a Dürer-ház ma múzeumként üzemel a bajor város turisztikai központjában, egy gyönyörű téren a vár aljánál. Dürer már eleve százéves házként vásárolta meg az ingatlant, ahol édesanyjával, illetve feleségével élt és alkotott – utódok nélkül – két évtizedig. A festő 1528-ban bekövetkezett halála után még a felesége lakott benne egy évtizedig, aztán több tulajdonosváltás után visszavásárolta a város, hogy közkinccsé tegye a házat. A Dürer-házon szerencsére a II. világháború sem hagyott akkora nyomot, mindössze a tetőt kellett megjavítani rajta, pedig a város nagy részét lebombázták annak idején. Úgyhogy ma is szinte egykori hangulatában tekinthető meg a jellegzetes stílusú, ötemeletes, és belül kissé puritán berendezésű épület.

A termeket róva az ember úgy érzi, időutazásba csöppent, miközben a korabeli technikákkal is megismerkedhet. A házat korhű bútorokkal rendezték be, és rekonstruálták Dürer műtermét is. Jó érzés úgy barangolni a házban, hogy azon ritka, fennmaradt reneszánsz-kori ház Európában, amely egy művész tulajdonát képezte. Még akkor is, ha sok alkotás a tárlaton csak másolat (élén a botrányos önarcképpel), hiszen az eredeti festményeket a világ nívós múzeumai birtokolják.

Albrecht Dürer élete és művészeti tevékenysége nagyban hozzájárult tehát a nyomtatási technikák és sokszorosított grafikák fejlődéséhez. Polihisztor-voltát az is mutatja, hogy nem csupán mint festő, könyvillusztrátor és grafikus, hanem mint író és irodalmár is tevékenykedett: önéletrajzokat és útinaplókat is írt, valamint elméleti könyveket festészetről, méretezésről és várépítésről, amelyek hosszú ideig szolgáltak alapul a művészeti oktatásban és gyakorlatban egyaránt. Dürer munkássága meghatározó része Európa kulturális örökségének, magyar gyökereiről pedig a városligeti Ajtósi Dürer sor emlékezik meg, amelyet halálának 400. évfordulóján neveztek el róla.

Források: 1, 2, 3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Jeanne Calment hihetetlen története: 100 évesen még biciklizett, 114 évesen filmezett, 122 évesen halt meg
A francia Jeanne Louise Calment döntötte meg a leghosszabb igazolt emberi élettartam rekordját. 85 évesen kezdett el vívni, 117 évesen szokott le a dohányzásról, és amikor a 120. születésnapján megkérdezték tőle, milyen jövőre számít, azt felelte: „egy nagyon rövidre”.


Ha bármikor kiejtenéd a szádon, hogy „az én koromban ezt már nem kéne”, gondolj az Arles-ban 1875-ben született Jeanne Louise Calmentre, aki fittyet hányt az efféle sztereotípiákra, és úgy alapvetően az élet törvényeire is, hiszen 122 évet és 164 napot élni nem éppen szokványos. 100 évesen még simán biciklizett, 114 évesen szerepelt az életéről szóló filmben, és 115 évesen rászánta magát egy csípőműtétre is, sőt, a cigiről is majdnem egy évszázad után szokott le – igaz, nem a tüdejével volt gond, hanem csak azért döntött így, mert a megromlott látásával utált tüzet kérni másoktól.

Madame Calment izgalmas korban született Franciaországban, hiszen az Eiffel-tornyot 14 éves korában építették fel, és ezidőtájt találkozott – a nagybátyja boltjában festéket vásárló – Vincent van Gogh-gal, aki a megítélése szerint „koszos, rosszul öltözött és ellenszenves volt”.

A munkahelyi stressz nem rövidített az életén, hiszen 21 éves korában hozzáment másod-unokatestvéréhez (dédnagybátyja unokájához), a dúsgazdag üzlettulajdonos Fernand Calment-hoz, és sosem dolgozott egyetlen percet sem. Helyette leginkább teniszezett, kerékpározott, úszott, görkorcsolyázott, zongorázott és operába járt. Életfilozófiája az volt, hogy amin nem tudsz változtatni, azon ne stresszelj, és soha nem használt szempillaspirált, mert gyakran nevetett sírásig. Híres volt hatalmas életkedvéről, valamint nagy étvágyáról, különösen az édességek iránt.

Jeanne végig megőrizte éles szellemi képességeit, de közben tragikus dolgokat kellett megélnie: hosszú élete során a saját lánya, sőt, unokája is elhunyt. Pedig közeli hozzátartozói is rendkívül hosszú ideig éltek: idősebbik bátyja, François 97, édesapja 93, édesanyja pedig 86 évig.

Amikor Jeanne 90 éves lett, örökös híján leszerződött az akkor 47 éves, André-François Raffray nevű ügyvéddel, aki szerződésben vállalta, hogy havi 2500 frankot fizet az idős hölgynek azzal a feltétellel, hogy a halála után ő örökli a lakást. Raffray azonban a legrosszabb rémálmában sem gondolta, hogy végül nem csak 30 évig fizeti Jeanne-nak az ígért havidíjat, hanem a hölgy még túl is éli őt.
Miután az ügyvéd 77 éves korában meghalt, annak özvegye köteles volt tovább fizetni Calmentnek élete végéig a törvény értelmében.

Jeanne olyan legendás idézeteket hagyott az utókorra, mint például hogy „fiatalnak lenni lelkiállapot, nem a testtől függ. Valójában még mindig fiatal vagyok, csak az elmúlt 70 évben nem néztem ki olyan jól.” Vagy hogy „a mi jó Istenünk elfelejtett engem”. Az egyik interjúja végén az újságíró azt mondta: „Asszonyom, remélem, valamikor jövőre újra találkozunk”. Erre Jeanne azt válaszolta: „Miért ne? Annyira azért nem vagy öreg, még mindig itt leszel!”

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Új részletek derültek ki a Titanic kapitányáról – annak is híre ment, hogy túlélte a katasztrófát
Egy friss könyv szembemegy a régóta terjedő pletykákkal Smith kapitánnyal kapcsolatban. Feltárult a Titanic első emberének igazi sorsa.


Egy új könyv teljesen más képet fest a Titanic tragédiájának egyik legismertebb szereplőjéről, Edward John Smith kapitányról, mint amit a róla terjesztett szóbeszédek, cikkek, dokumentumfilmek vagy a sok esetben pontos mozifilm alapján sejtettünk.

Dan E. Parkes író A Titanic öröksége: A kapitány, a lánya és a kém című – magyar nyelven egyelőre kiadatlan – könyvében azt állítja, hogy Smith nem lőtte főbe magát, ahogy azt sok pletyka sugallta, és nem is a hajóhídon ölte meg a vezetőfülkébe betörő jeges ár, ahogyan azt James Cameron 1997-es sikerfilmjében láthattuk.

A könyv több korabeli pletykát is cáfol, például azt, hogy a kapitány ittasan vezette a hajót, figyelmen kívül hagyta a jéghegyekre vonatkozó figyelmeztetéseket, vagy felelőtlenül siettette az utazást.

Parkes megemlíti a kötetben, hogy a Titanic elsüllyedése után három hónappal egy Baltimore-i férfi azt híresztelte, hogy Smith életben van és Maryland államban bujkál. Később a Life magazin írta meg, hogy egy ohiói hajléktalan férfi Smith kapitánynak vallotta magát. E történetek egyike sem nyert bizonyítást, és lássuk be, nem is valószínű, hogy bármelyik igaz lenne.

Forrás: Wikipedia

A könyv az Unilad szerint felidézi a tragédia utáni újságcikkeket is, amelyek a kapitány öngyilkosságáról számoltak be. A Los Angeles Express 1912. április 18-án például azt írta: „E.J. Smith kapitány főbe lőtte magát”, míg a Daily Mirror egy nappal később hasonló címmel adott ki szenzációnak szánt írást; azt írták, „Smith kapitány főbe lőtte magát a hídon.” Parkes viszont hangsúlyozza, hogy a szemtanúk ugyan hallottak lövéseket, de ezeket azóta sem sikerült a tiszthez kötni.

A könyv inkább a túlélők beszámolóira alapoz: egyikük, a tragédia idején 27 éves Robert Williams Daniel például azt vallotta, látta a kapitányt a hídon, amikor a hajó süllyedni kezdett, és szerinte „hősként halt meg.”

Frederick Hoyt, egy gazdag utas arról számolt be, hogy visszatért a fedélzetre, ahol találkozott Smith-szel, és megosztottak egy italt, mielőtt ő maga a vízbe ugrott.

Isaac Maynard, egy 31 éves szakács azt mondta, látta, „ahogy a kapitányt a hídon elragadja a víz”. Valószínűleg ezt a vallomást vette alapul Cameron is a film forgatókönyvénél, ám nem teljes egészében, mert a férfi később még úszni látta Smith-t, és biztos volt benne, hogy őt, mert felismerte az egyenruháját és a sapkáját. Ezt a verziót más túlélő is megerősítette, valószínűleg az a személy, aki utoljára látta élve.

Egy tutajhoz kapaszkodó férfi próbálta kimenteni a kapitányt: kezet nyújtott neki, de az nem hagyta, csak azt kiáltotta: „Vigyázzatok magatokra, fiúk”. A szemtanú hozzátette: nem tudja, ezután mi lett vele, mert többé nem került a szeme elé, és úgy gondolta, a vízbe fulladt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: