KULT
A Rovatból

Vajdasági kalandozások: Szerbia legmagyarabb fesztiválján jártunk egy mesébe illő szélmalom tövében

A Malomfesztiválra nemcsak a fellépők miatt érdemes ellátogatni – a környék hangulata legalább annyira rabul ejti az embert.


Az idei szezonban minden eddiginél több fesztiválra látogattam el. A menetrend annyira feszített volt, hogy többször én magam is megkérdőjeleztem, tényleg jó ötlet volt-e bevállalni.

Augusztus közepére már túl voltam például 10 nap Művészetek Völgyén és 3 nap Ördögkatlanon, közvetlenül ezután pedig következett egy hét a Szigeten. Sőt, ezt követően még egy kéthetes erdélyi túra is be volt tervezve a nyárra.

Utóbbi kettő – tehát a Sziget és Erdély – között 4 napom volt regenerálódni.

Vagyis csak lett volna, ha nem döntök úgy, hogy én bizony megnézem magamnak a Vajdaságban idén ötödjére megrendezett Malomfesztivált is.

Ezt a bevezetőt csak azért írtam le, hogy egyértelmű legyen: ha ilyen ütemterv mellett még egy szerbiai kitérőt is bevállalok, valamit nagyon tudnia kell annak a fesztiválnak, amiért hajlandó vagyok erre.

És a helyzet az, hogy tud is. Így utólag már saját élményeim hatására írom ezt, de előzetesen – amikor még semmi előképem nem volt az egészről – csak mások beszámolóira hagyatkozhattam.

Ezek pedig mind annyira kiugróan pozitívak voltak, hogy nem maradt bennem kétség afelől: ott kell lennem, pihenni meg majd ráérek ősszel.

Persze azért közrejátszott a döntésben a lineup is. Rögtön a nyitónapon fellépett a Lovasi ’18 produkció, a Ricsárdgír és a Tudósok, másnap pedig a Platon Karataev, a Csaknekedkislány, a Sin Seekas és a Bohemian Betyars. Rajtuk kívül pedig még jó néhány környékbeli formáció, akiknek eddig maximum a nevét hallottam, de itt volt a remek alkalom megismerni őket.

Ami a helyszínt illeti: Orom a magyar határtól alig 30 kilométerre található, alapvetően sima ügy a megközelítése, csak a határátlépés tehet keresztbe. Az viszont rendesen, szóval érdemes időben elindulni, mert Röszkénél simán be lehet ragadni akár több órára is.

Ha már megérkeztünk, a dimenziók egyáltalán nem nagyok. Három színpad és két kemping van, a fesztivál egyik végétől a másikig el lehet sétálni néhány perc alatt. A középpontban a névhez méltó módon a malom épülete áll, ami a szervezők territóriuma. Bemenni ezért nem lehet, viszont esténként fényfestéssel díszítik, amitől még mesébe illőbb látványt nyújt.

A bejáratnál egyébként átnézték a táskákat, így alkoholt egyáltalán nem lehetett bevinni. Ez kicsit meglepett, egyetlen hasonló kaliberű kis vidéki fesztiválnál se tapasztaltam még hasonlót, de cserébe az árak elég barátiak voltak: átszámítva 400-450 forint körüli dínárért már lehetett sört kapni, és meleg ételhez is hozzájuthattunk akár 600 forintért. 1000-ből pedig teljesen jól lehetett lakni.

Nem nagyon szeretek hasonlítgatni, mivel szerintem majdnem minden fesztiválnak megvan a maga önálló karaktere, amit ki lehet emelni. De van egy vetület, aminek kapcsán a Malomfesztivál egyértelműen a Fishing on Orfűt juttatta eszembe, ez pedig a rendkívül változatos napközbeni programkínálat.

Eleve volt egy nagy medence, amit bárki használhatott, emellett pedig napindító jógán, illetve közösségi összerázó beszélgetéseken is részt vehetett, akit érdekel az ilyesmi.

Lehetett biciklit bérelni, aminek a hivatalos ára egy azaz egy sör (kivéve Löwenbrau, mert akkor meghalsz – ez így ki volt írva).

A legnagyobb dobás viszont nem ez volt, hanem az egész napos kirándulások, amelyeket a Szerbia Magyarul portál és utazási iroda munkatársai szerveztek. A fiatalokból álló csapat azért alakult, hogy szervezett utak keretében minél több embert csábítson Magyarországról a Vajdaságba, megmutatva a környék szépségeit.

Ennek keretében szerveztek buszos utat Szabadkára és Palicsra, én viszont egy biciklitúrán vettem részt, aminek célpontja a 20 kilométerre található Magyarkanizsa volt. Kisebb pihenőkkel másfél óra alatt tettük meg az utat, először egy helyi pálinkafőzdébe érkeztünk, ahol a házigazdák jóvoltából kóstolással egybekötött körbevezetés, majd kiadós bográcsos ebéd várt ránk.

Ezután a Tisza-part felé mentünk tovább, hogy részt vegyünk egy strandolással és sörözéssel egybekötött sétahajózáson. A kapitány egy vadregényes, lakatlan sziget partjaihoz vitt bennünket, ahol csak alig térdig ért a víz. Itt kötöttünk ki nagyjából fél órára, majd visszatértünk a kiindulási ponthoz, magunkhoz vettük ott hagyott biciklijeinket, és elindultunk Orom felé.

Az egész program átszámítva bő 4000 forintba került – ha azt nézzük, hogy az orfűi sör- és fröccstúrákért már évek óta 7000 forint körüli összeget kérnek, ár/érték arányban ennél jobb vételt el se nagyon lehet képzelni.

Este 7-re értünk vissza a fesztiválra, az eredeti terv szerint pont a koncertek kezdetére. Csakhogy közbeszólt egy kiadós vihar, ami annak rendje és módja szerint letarolt mindent, teljesen keresztül húzva a számításokat. A technikát teljesen újra kellett építeni, ami  majdnem kétórás csúszást eredményezett az Akácos színpad programjában, és a nagyszínpadon se sokkal kevesebbet.

Az elsőként fellépő Platon Karatev járt emiatt legrosszabbul, ők még a ráadás ráadásával együtt is alig fél órát tölthettek a színpadon, annyira le kellett rövidíteni a játékidejüket. A többieken is húztak, de ennél azért kevesebbet.

Viszont a Csaknekedkislány így is éjjel 1 óra körül kezdett bele a tervezett fél 12 helyett, a nagyszínpadon a Bohemian Betyars pedig még 3-kor is – amikor mi hazaindultunk – csak a beállásnál tartott.

Nyilván jobb lett volna, ha sikerül megúszni szárazon, csúszások nélkül, de így is messzemenőkig pozitív élmény volt számomra a Malomfesztivál. A szűkebb helyszínbe és a tágabb vidékbe is első látásra beleszerettem, szóval már most biztos vagyok benne, hogy ide is vissza kell jönnöm jövőre.

(További képeket IDE KATTINTVA lehet nézegetni.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: