Végtelenül szomorú a Fő utcán álló budai társasház története
Néhány évvel ezelőtt az egyik barátomnál nagyszerű grafikát láttam a falon. A rajzon egy általam is ismert épület látható, sokszor sétáltam el mellette: a Fő utcai magas lakóház a Batthyány tér közelében.
Később kiderítettem, hogy a kép Zádor István festőművész alkotása, és a Pontházat ábrázolja. Kíváncsi voltam az épületre. Amikor kutatni kezdtem utána, kiderült, milyen szomorú a háttértörténete.

Budapest ostromáig, 1944-45 teléig ezen a környéken két lakóház állt, a Vitéz utca 2. és a Fő utca 59. számú épület. Itt lakott Gulácsy Irén erdélyi írónő is, aki férje korai halála (1927) után Budapesten talált új otthonra.
Az ostrom alatt a rakpart síneire vontattak egy lőszerekkel megrakott kocsit. Egy pár évvel ezelőtt hallott történet szerint a környéken lakók megpróbálták a maguk erejéből a Margit híd felé tolni, de nem sikerült.
A kocsi 1945. január 2-án találatot kapott, felrobbant, és a hatalmas detonáció romba döntötte a fenti két lakóházat.
Egyes források szerint körülbelül száz ember lelte halálát a szörnyű robbanásban.
- olvasható egy kommentben a Budapest régi képeken nevű csoportban, ahol többször is megosztották a Pontházról készült fotókat.
„A Pontháznak sötét története van, két házzal odébb laktam, a régi lakók mesélték. Előtte is ház állott azon a helyen, de a rakparti sínekre az ostrom utolsó napjaiban valamelyik idióta bevontatott egy tehervagon lőszert. Természetesen a túlpartról az oroszok rálőttek és a vagon felrobbant, a ház pedig összedőlt. Az óvóhelyen rengetegen voltak és minthogy a mentésre nem egészen ideálisak voltak a feltételek, - mint utólag kiderült - sajnos sokan elevenen eltemetve maradtak is és tetemeik sokkal később sértetlenül kerültek elő” - olvasható egy másik kommentben.





A Vitéz utca 2. és Fő utca 59. számú házak romai 1945-ben, az ostrom után - Forrás: Fortepan.hu
A Farkasréti temető 19/1-es parcellájában síremléket emeltek a Vitéz utcai és egy Fő utcai házban, valamint a január 22-én a Margit körúti Regent-házban elhunytakra emlékezve. Itt évről évre sokan tisztelegnek február 13-án, az ostrom civil áldozatai előtt, virágokat, koszorúkat hoznak a sírokra. Gulácsy Irén emlékére pedig 1992-ben avattak emléktáblát a Pontház falán.
Miután véget ért a háború, elkezdődött Budapesten a romok eltakarítása és a város újjáépítése. Akkoriban meglepően progresszív elképzelések születtek többek közt a Duna-part átalakításáról. Az eredeti terv szerint ezt a területet lazán építették volna be modern házakkal. Az első haladó épület, a későbbi Pontház szolgált volna mintául.
A lakóépületet 1948 és 1949 között húzták fel Németh Pál, Scultéty János és Szilágyi Jenő tervei alapján.
Az építészek körében ma is megbecsülésnek örvend a ma a Fő utca 61. szám alatt található Pontház. Például azért, mert építésekor a folyosók megvilágítására üvegtéglákat is használtak, vagy mert a külső design vagy a letisztult kialakítású lépcsőház mai szemmel is korszerűnek hat. Sokan nem is gondolják, hogy nem az 1960-70-es, hanem az 1940-es évek remeke.

A ház 1959-ben - Forrás: Fortepan.hu

A ház 1971-ben - Forrás: Fortepan.hu

Forrás: Fortepan.hu
A tervezés és az épület átadása között azonban sok minden történt Magyarországon, és ez meghatározta a ház későbbi megítélését is. Egyre erősödött a Rákosi vezette kommunista párt befolyása, az 1947-es kékcédulás választások, és a szocdem párt, illetve a kommunista párt 1948-as egyesülése után a kommunisták óriási befolyásra tettek szert. Az 1950-es években kemény propaganda folyt minden ellen, ami polgári vagy egyházi volt, vagy a központi, rákosista ideológia szerint annak számított.
A Fő utca 61. szám alatti épületről például a propaganda azt terjesztette, hogy a háború előtti dőzsölés szimbóluma. És az a városi legenda is elterjedt a házról, hogy felépítése pont kétszer annyiba került, mint kellett volna, és ezért nevezték el Pontháznak.
Még azt is pletykálták, hogy a Pontház első lakói a hadsereg tisztjei voltak. Ezt sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudom, egy azonban biztos: a Duna-part nem épült be a Pontházhoz hasonlóan progresszív épületekkel.
Számomra a modern építészet szép példája és egy tragikus háborús történet jelképe.