BUDAPEST

Végre sétálhattok majd a Duna-part pesti oldalán

Sokan felháborítónak tartják, hogy a legszebb Duna-menti városban a Korzót kivéve nem lehet sétálni a parton, de autózni annál inkább.

Link másolása

Sokan vannak, akik abszurdnak tartják, hogy Európa egyik (ha nem "a") legszebb Duna-parti városában, Budapesten a Korzót kivéve szinte nem lehet sétálgatni a folyó partján - bezzeg autózni annál inkább. Az Urbanista cikke szerint 2-3 éven belül ez a helyzet gyökeresen megváltozhat, és, ha minden jól megy, akár 6 és fél kilométer hosszan kiépülhet egy, a gyalogosok - és kerékpárosok - számára is hívogató part menti sétány. De hogyan is fog ez megvalósulni?

Először is, a Szabadság híd és a Kossuth tér között a forgalomcsillapításról már döntött a fővárosi közgyűlés, nemsokára a tervpályázatot is kiírják. Ezen a szakaszon (a térképen lilával, zölddel és pirossal jelölve) - bár megmaradna a kétirányú autóforgalom az alsó rakparton -, sebességkorlátozást vezetnének be, és az autóforgalom csökkenését tervezik. (Az Urbanista szerint egyelőre nem világos, hogyan és miért is csökkenne az autóforgalom ezen a szakaszon).

Eltűnnének a szalagkorlátok, egy szintbe kerülne az úttest a sétánnyal, bővítenék a zöldfelületeket, és kerékpárutat is kialakítanának.

A pontos részletek egyelőre homályosak, ezek csak akkor derülnek ki, ha majd a tervpályázatokat értékelik. Az Urbanista szerint ugyanakkor ezek az elképzelések megvalósíthatók, lehetséges mindennek "helyet csinálni" a rakpart ezen szakaszán.

Térkép: Urbanista / Google

Másodszor, a 2017-es úszó vb miatt a gyalogos- és biciklisbarát parti sétányt a Kossuth tértől egészen a vb helyszínéig, illetve a Dagály fürdőig meghosszabbítják (a térképen naranccsal, sárgával és bordóval jelölve). Ráadásul erre már a pénz is megvan: a kormány által a vb-re szánt 49 milliárdban ez is benne foglaltatik. Így valószínű, hogy ez a szakasz hamarabb készülhet el, mint a fentebb említett. A cikk szerint a Kossuth tér és a Margit híd között (narancs szín) kevés a hely, itt a rakpart szélesítése várható (ami a Parlament Duna felőli oldalán nemrég megtörtént).

A Margit híd és a Dráva utca közötti rész már jóval tágasabb, de érdemes lenne megfontolni az ezen a szakaszon lévő parkoló megszüntetését. A Dráva utca és a Dagály között (bordóval a térképen) csak egy keskeny ösvény kanyarog, így itt van a legkevesebb akadálya egy 6 méter széles gyalogos-kerékpáros sétány megépítésének - ami szerepel is a tervekben.

duna-mervai

Fotó: Mervai Márk; Következő kép: Zsebedits Patrik

duna-zsebeditsp

Egyelőre a folyamat kezdetén tartunk, tehát még semmi sem biztos. Azt az egyet kivéve, hogy egy gyalogos- és kerékpáros központú Duna-partnak vitathatatlanul több értelme lenne Budapesten, mint a jelenlegi, az autókat előnyben részesítő struktúrának. Nem kétséges, hogy a fővárosiak és a turisták is elözönlenék a Duna partját, ha azt a fenti tervek szerint átalakítanák.

Ha te is szívesen sétálnál egy gyalogosbarát Duna-parton, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: