BUDAPEST
A Rovatból

Szerencsére kicsi a valószínűsége, hogy alkatrészhiány miatt tényleg leáll a hármas metró

MIndazonáltal nem volt szerencsés az oroszoktól rendelni a korszerűtlen szerelvényeket. Utánanéztünk, lehet-e alkatrészhiány a háború miatt?

Link másolása

A napokban röppent fel a hír, és futott végig a médián, hogy a háborús helyzet miatt lehet, hogy az orosz Metrowagonmash (MVM) nem lesz képes ütemezetten teljesíteni a BKV felé a hármas metró kocsijainak alkatrészellátását.

Sokan már szinte kész tényként kezelték, hogy leállhat a hármas metró. Nem kell hosszan részleteznem, hogy ez milyen bonyodalmat jelentene a budapesti közlekedésben, közvetve kihatna az egész ország gazdasági állapotára is.

De mennyire kell félnünk ettől? Megkérdeztem a BKV illetékeseit is, akik írásos kérdéseimre, írásban válaszoltak. Ezenkívül a Metróért Egyesület részéről Bíró Endrével beszélgettem, ő személyesen állt rendelkezésemre.

A budapesti M3 metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására kiírt tenderre két cég nyújtott be pályázatot: az orosz Metrowagonmash és ukrán leányvállalatán keresztül az észt Skinest Rail. A pályázat elbírálása során a az észt cég kedvezőbb ajánlatát kizárták, emiatt a Skinest Rail jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz és panasszal élt az Európai Bizottság felé is.

A BKV Zrt. ezért nem köthette meg tervezett időpontban a szerződést az orosz nyertessel, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság végzése nyomán erre végül mégis lehetőség nyílt. Az eljárásban a BKV több dokumentummal is bizonyította, hogy a 3-as metró szerelvényei rossz állapotban vannak, a testület pedig megállapította a kiemelkedően fontos közérdek védelmének szükségességét. Az eljárásban nyertes Metrowagonmash Nyrt. 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végezte el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év. Az észt fél szerint a BKV úgy hirdette ki a pályázatot, hogy tisztában volt vele: a műszaki leírás félreérthető. Az oroszok gyors teljesítése és felújításba (minimális szereppel) bevont Dunakeszi Járműjavítóval szemben az észt ajánlat nemcsak kilencmilliárddal olcsóbb volt, de korszerűbb, továbbá 5 évvel hosszabb garanciát ígért.

A 2017-ben megérkezett első felújított metróvonatokkal gyakorta technikai problémák adódtak, amiért 800 millió forintos kötbért követel a BKK a Metrowagonmash-tól.

forrás: K-Monitor adatbázis

A BKV válasza

A BKV szerint jelentős alkatrészkészlet átadása is szerepelt a felújítási szerződésben.

Ennek megfelelően a raktárban rendelkezésre állnak tartalék alkatrészek, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése. Folyamatosan kapcsolatban állnak az orosz féllel, mindazonáltal a BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja és keresi a hazai és egyéb beszerzési és szállítási lehetőségeket.

Levelük végén megjegyezték még, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy az M3 vonal forgalma folyamatosan fenntartható legyen, jelenleg nem látják annak veszélyét, hogy ne állna rendelkezésre megfelelő számban forgalomba adható metrószerelvény.

Eddig a hivatalos közlés. Sajnálatosan nem volt lehetőség egy személyes beszélgetésre, így esélyem sem volt a spontán beszélgetés során adódó, menet közben megfogalmazódó kérdéseimet feltenni. Ezért tehát a Metróért Egyesülethez fordultam, akik évek óta sokat foglalkoznak a témával.

Metróért Egyesület

Bíró Endre:

– Ma a világon sehol nincsen olyan vállalat, ahol a raktárkészletek korlátlanul rendelkezésre állnak. Sőt, a világtendencia az, hogy minél kevesebb alkatrészt raktározzanak helyben, és az alkatrészellátás folyamatos megszervezésével biztosítsák az ellátást. Ha ezt figyelembe vesszük, szerintem három hónapnál nem hosszabb az az idő, ameddig alkatrészutánpótlás nélkül a metró zavartalan működése biztosítható. Azt a BKV sem tagadja, hogy korlátlanul nem áll rendelkezésére alkatrész raktáron.

– Van olyan információ az orosz fél felől, hogy nem folytatja az együttműködést a BKV-val, vagy akár arról, hogy a szerződéses kötelezettségének nem tud vagy nem kíván eleget tenni?

– Ilyen információnk nincsen. Sőt, tudomásom szerint a gyártó azt próbálta megerősíteni, hogy nem áll fenn ilyen veszély,

de azt gondolom, hogy háborús időszakban fel kell készülni arra, hogy előállhat egy vis maior helyzet.

De ha csak arra gondolok, hogy a szállítási idő is megnövekedhet, mivel Ukrajnán keresztül a továbbiakban nem tud szállítani az orosz fél, hogy amíg ez a háború tart, számolnunk kell nehézségekkel.

– Pótolhatóak esetleg ezek az alkatrészek alternatív forrásból?

– Szerencsére sok olyan alkatrész van, amelyeket eredetileg sem az oroszok gyártottak. Elég sok ilyen elem van. Japán, német, spanyol egységek vannak, például. Azt gondolom, hogy nem várható nagyobb probléma.

Ahol gond lehet, azok a kifejezetten ennek a járműnek tervezett és gyártott alkatrészek, ezeket Oroszországban készítik. De itt is lehetséges utángyártott alkatrészeket keresni vagy gyártatni. Ez viszont nem egyszerű.

A gyártáshoz szükséges tervek megszerzése, a speciális szerszámok elkészítése, ha még önmagában nem lenne nagy feladat, mivel tömegközlekedési eszközről van szó, a biztonsági ellenőrzések, az így gyártott alkatrészek engedélyeztetése nagy kihívás.

– Akkor mégsem akkora a baj. De mégis, mennyi üzemképes kocsi alatt kerül veszélybe az üzemeltetés?

– Abban a „szerencsés” helyzetben vagyunk, hogy a felújítás miatt nem kell annyi szerelvényt futtatni, amennyi a teljes vonalra szükséges lenne. Ebben tehát van valamennyi tartalék. Ennek fényében azt gondolom, hogy három hónap áthidalható. De persze ez csak egy becslés. Azonban, ha elhúzódik a háború, akkor, ahogy mondtam, elképzelhető, hogy gondok lesznek, és akkor fokozatosan leépülhet a rendszer. De nem győzöm hangsúlyozni, hogy én is, mint minden normális ember reménykedem, hogy nem lesznek ilyen gondok.

– Van-e felelőssége valakinek a kialakult helyzetért?

– A magánvéleményem az, hogy igen. Egy meglehetősen rossz döntés volt annak idején ezeknek a járműveknek a beszerzése. Nem azt mondom, hogy 2015-16 táján, amikor ez a döntés megszületett, akkor lehetett előre tudni, hogy bekövetkezik egy orosz-ukrán háború.

De egy EU-n kívüli országból ilyen nagy értékű járműparkot beszerezni több kockázatot rejt magában, mint amennyit szabad lett volna felvállalni.

Mondok egy példát: a BKV-nak van egy, megítélésem szerint jogos követelése a gyártóval szemben. Minőségi problémák, késedelmes szállítás miatt. Tíz-tizenkét milliárd forintos követelés.

Ez a jelentős követelés is a levegőben lóg a mai napig. Tehát ez egy kockázatos szerződés volt.

– Annak van realitása, hogy ezt a rizikós járműparkot lecserélhessük?

– Kizártnak tartom.

– Tehát ezekkel együtt kell élnünk harminc-negyven évig?

– Hogy meddig bírják ezek a szerelvények, azt nem tudom.

A mai áron számolva ez egy százmilliárd körüli kiadás lenne, amire nyilván nincsen fedezet.

Ráadásul, a covid-válság miatt nem úgy működik, hogy megrendelem a harminchét szerelvényt, amennyi erre a vonalra szükséges, hanem ennek az átfutási ideje legalább két-három év lenne a legrövidebb idő, a közbeszerzés és a szerződéskötés után.

– Tehát a jelenlegi válságos időszakot ezekkel a kocsikkal kell kibekkelnünk.

– Azt gondolom, hogy igen. Most már, bár nem vagyok közgazdász, de azt gondolom, hogy országos szinten óriási gazdasági kárt okozna, ha ezeket a kocsikat kikukáznánk. Ennek talán úgy lett volna realitása, és ez persze csak feltételezés, hogy akkor lehetett volna szerződést bontani az orosz gyártóval, amikor a leszállítás után nagyon rövid időn belül kiderültek a minőségi problémák, és megállapodni vele kártérítésben. Továbbá abban, hogy kárenyhítésként, az új járműbeszerzés végéig itt tartja a járműveit. De erről a lehetőségről már lekéstünk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Macska-szentélyt találtunk Budapesten: a Cat Museum nemcsak interaktív múzeum, hanem cicasimogató is!
Ez nem egy átlagos múzeum, hanem sokkal több annál. Egy igazi macska-szentély, ahol az itt élő cicák társaságában mi is feltöltődhettünk.

Link másolása

Amikor először hallottam a Cat Museumról, nem tudtam, mire számítsak. Azt gondoltam, hogy egy átlagos múzeum lesz, talán néhány festménnyel és információs táblával a macskákról. De amit ott találtam, az minden várakozásomat felülmúlta.

Belépve az ajtón, azonnal körülölelt a macskák kedves jelenléte és a barátságos atmoszféra.

A hely egyedi hangulata már az első pillanatban érezhető volt: itt nem csak a macskák pihennek, hanem a látogatók is feltöltődhetnek.

Egy új, csodálatos világba csöppentem, ahol a cicák iránti szeretet és tisztelet minden szögletben megnyilvánult.

A Cat Museum tíz különleges macskának ad otthont, akikkel ottlétünk alatt barátkozhattunk, játszhattunk - persze csak ha ők is akarták! Hiszen a múzeumban mindenek előtt a cicák jólétét tartják szem előtt.

A hagyományos macskakávézókkal ellentétben ide kis turnusokban jöhetnek a vendégek, így a cicák kiegyensúlyozottak, jól érzik magukat és keresik az emberek társaságát.

Az itt élő különleges cicák fajtáját és nevét információs táblákról tudtuk meg, sőt jobban megismerve a cicákat több kategóriában is szavazhattunk a “Hónap cicájára” a kihelyezett lapokon. Nekem egyértelműen a bengáli nőstény, Maya lett a kedvencem, aki a jutalomfalat osztásnál engem választott, és az én kezemből ette a cica nasit.

Fotó: Draskovics Ádám

A barátságos cicák körülöttünk játszadoztak és pihentek akkor is, amikor bejártuk a kétszintes, galériázott múzeum tereit.

A falon lévő információs táblák számos érdekességet árultak el a macskák világáról.

Olvashattunk például az egyiptomi macskakultuszról, a japán szamuráj macskák legendájáról, és a dorombolás pozitív hatásairól is.

A kiállítási tárgyak között szerepel minden, ami macskákkal kapcsolatos. Megcsodálhattuk a Macska Mona Lisát, a Macskát gyöngy fülbevalóval, és a bekötött fülű Macska Van Gogh-ot is. Az átdolgozásokon túl macska témájú régi festmények és híres plakátok is díszítik a falakat, például a Le Chat Noir fekete macskát ábrázoló piros-sárga plakátja.

A vitrinekben láttunk Zsolnay, Herendi és Hollóházi cica porcelán szobrocskákat, cicás tányérokat, sőt még egy különleges cica alakú porcelán kortyolópoharat is. De még a szőnyegek, babzsákok és párnák is a cicákat idézték.

A múzeum különlegessége, hogy a cicák simogatásán kívül sok más interaktív élményben is részünk lehet.

Belekóstoltunk egy tabletes kvízbe, ami nem csak szórakoztató volt, de rengeteg érdekességet is megtudhattunk a macskákról, és kipróbáltunk egy macskás fakirakót is. A fotófalaknál vicces cicás kellékek és szelfi állvány segítségével képeket készíthettünk magunkról emlékbe. A személyes kedvencem az UV fénnyel megvilágított Vigyor Kandúr volt.

A múzeum felső szintjén kap helyet a workshopra kialakított rész. A Cat Museumban ugyanis élményfestéseket is tartanak - középpontban természetesen a macskákkal.

A Cat Museum nem csupán egy múzeum, hanem egy olyan hely, ahol a macskák és az emberek egyaránt otthon érezhetik magukat. Az egész látogatás alatt úgy éreztem magam, mintha egy barátom lakásában lennék.

Minden helyiségben kényelmes ülőhelyek, pihenősarkok vártak, ahol kikapcsolódhattunk, beszélgethettünk, kávézhattunk és persze cicázhattunk.

Sőt a felső szinten erdei hangaláfestés és csobogó mellett relaxáltunk a macskák társaságában.

Ha nem engedheted meg magadnak az állattartást, de szereted a cicák társaságát vagy szeretnéd mélyebben megismerni a világukat vagy csak egy kis kikapcsolódásra vágysz a mindennapi rohanásban, akkor látogass el te is a Cat Museumba.

Fontos azonban, hogy előre foglalj időpontot, hiszen a cicák nyugalma érdekében maximálják a látogatók létszámát.

Illetve a múzeumot csak 8 éves kor feletti gyerekek látogathatják.

Az itt töltött idő olyan üdítően hatott ránk, hogy amikor kiléptünk a Cat Museumból, szinte úgy éreztük magunkat, mintha egy wellness központban frissültünk volna fel az elmúlt másfél órában. Mi biztosan visszatérünk még, hogy újra átéljük ezt a különleges élményt.

Írta: Orosz Emese

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Kormányzati negyed épül a Bosnyák téren egy fél metróvonal árából
Városközpont helyett kormányzati negyed lesz a Bosnyák téri piac mellett. A tervek között van, hogy ide költöztetik a NAV-ot és Központi Ellátási Főigazgatóságot is.

Link másolása

Egy fél metróvonal kijött volna abból az összegből, amennyiért a kormány megvette Balázs Attila NER-milliárdos épülő irodanegyedét Zuglóban - írta meg a Válasz Online.

A bosnyák téri piac melletti építkezés a lap szerint a magyar állam egyik legjelentősebb budapesti beruházása. A tervek között van, hogy ide költöztetik a NAV-ot és Központi Ellátási Főigazgatóságot is, tehát kormányzati negyed lesz városközpont helyett.

A lap emlékeztet rá, hogy a tervezett nyolc óriási toronyépületből – hét iroda- és egy lakóház – négy már szinte teljesen kész van. A másik három épület a szerkezetépítés különböző fázisaiban jár.

A kormány a beruházást kiemelt közérdekűnek minősítette, a rendeletben megadott kedvezményekkel a Tiborcz Istvánnal baráti viszonyt ápoló Balázs Attila cégének, a Zugló-Városközpont Ingatlanfejlesztő Kft.-nek gyakorlatilag szabad kezet adtak a 7 hektáros terület faltól falig való beépítéséhez.

A projekt beruházója valójában a magyar állam. Hadházy Ákos még tavaly, 2023 júniusában vett észre a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő szerződései között egy 244 milliárdos tételt. A titkosított szerződés részletei még mindig nem ismertek, bár Hadházy a Transparency International segítségével pert indított azért, hogy hozzák nyilvánosságra.

A Kúria márciusi jogerős ítélete szerint a titkosítás indokolatlan, és az MNV-nek ki kell adnia az erről szóló dokumentumokat, ez azonban mindeddig nem történt meg.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Kerékpáros felvonulás lesz Budapesten, hídlezárásra és forgalomkorlátozásokra kell számítani szombaton
Délután 3 órától időszakosan lezárják többek között a Ferenc körutat, a Petőfi hidat, a József Attila utcát és az Andrássy utat is.

Link másolása

Kerékpáros felvonulás miatt ideiglenes forgalomkorlátozások lesznek szombat délután Budapesten - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK).

A tájékoztatás szerint

15 órától 20 óráig szakaszosan és időszakosan lezárják a Soó Rezső sétány - Räde Károly sétány - Borbás Vince sétány - Üllői út - Ferenc körút - Petőfi híd - Egyetemisták parkja - Egry József utca - Valdemar és Nina Langlet rakpart - Raoul Wallenberg rakpart - Friedrich Born rakpart - Döbrentei tér - Attila út - Alagút utca - Alagút - Clark Ádám tér - Széchenyi Lánchíd - Széchenyi István tér - József Attila utca - Andrássy út - Hősök tere - Olof Palme sétány - Zichy Mihály út - Napozórét útvonal egyes szakaszait.

Az érintett rakpartokat, az Attila utat, az Alagút utcát, az Alagutat és a Lánchidat időszakosan teljes szélességében lezárják.

A hétvégére a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség hirdetett meg szezonnyitó kerékpárosbarát hétvégét, amihez több mint 80 vendéglátóhely, szálláshely és látványosság csatlakozott. A rendezvény egyik ötletgazdája korábban azt mondta: az április 22-i Föld napjához kapcsolódva célul tűzték ki, hogy ezen a hétvégén „körbetekerjék a Földet”, azaz együttesen 40 075 kilométert tegyenek meg biciklin.

A játékhoz egy okostelefonnal és egy kerékpárral bárki csatlakozhat a Kerékpárosbarát alkalmazáson keresztül.

via MTI


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Macska-szentélyt találtunk Budapesten: a Cat Museum nemcsak interaktív múzeum, hanem cicasimogató is!
Ez nem egy átlagos múzeum, hanem sokkal több annál. Egy igazi macska-szentély, ahol az itt élő cicák társaságában mi is feltöltődhettünk.

Link másolása

Amikor először hallottam a Cat Museumról, nem tudtam, mire számítsak. Azt gondoltam, hogy egy átlagos múzeum lesz, talán néhány festménnyel és információs táblával a macskákról. De amit ott találtam, az minden várakozásomat felülmúlta.

Belépve az ajtón, azonnal körülölelt a macskák kedves jelenléte és a barátságos atmoszféra.

A hely egyedi hangulata már az első pillanatban érezhető volt: itt nem csak a macskák pihennek, hanem a látogatók is feltöltődhetnek.

Egy új, csodálatos világba csöppentem, ahol a cicák iránti szeretet és tisztelet minden szögletben megnyilvánult.

A Cat Museum tíz különleges macskának ad otthont, akikkel ottlétünk alatt barátkozhattunk, játszhattunk - persze csak ha ők is akarták! Hiszen a múzeumban mindenek előtt a cicák jólétét tartják szem előtt.

A hagyományos macskakávézókkal ellentétben ide kis turnusokban jöhetnek a vendégek, így a cicák kiegyensúlyozottak, jól érzik magukat és keresik az emberek társaságát.

Az itt élő különleges cicák fajtáját és nevét információs táblákról tudtuk meg, sőt jobban megismerve a cicákat több kategóriában is szavazhattunk a “Hónap cicájára” a kihelyezett lapokon. Nekem egyértelműen a bengáli nőstény, Maya lett a kedvencem, aki a jutalomfalat osztásnál engem választott, és az én kezemből ette a cica nasit.

Fotó: Draskovics Ádám

A barátságos cicák körülöttünk játszadoztak és pihentek akkor is, amikor bejártuk a kétszintes, galériázott múzeum tereit.

A falon lévő információs táblák számos érdekességet árultak el a macskák világáról.

Olvashattunk például az egyiptomi macskakultuszról, a japán szamuráj macskák legendájáról, és a dorombolás pozitív hatásairól is.

A kiállítási tárgyak között szerepel minden, ami macskákkal kapcsolatos. Megcsodálhattuk a Macska Mona Lisát, a Macskát gyöngy fülbevalóval, és a bekötött fülű Macska Van Gogh-ot is. Az átdolgozásokon túl macska témájú régi festmények és híres plakátok is díszítik a falakat, például a Le Chat Noir fekete macskát ábrázoló piros-sárga plakátja.

A vitrinekben láttunk Zsolnay, Herendi és Hollóházi cica porcelán szobrocskákat, cicás tányérokat, sőt még egy különleges cica alakú porcelán kortyolópoharat is. De még a szőnyegek, babzsákok és párnák is a cicákat idézték.

A múzeum különlegessége, hogy a cicák simogatásán kívül sok más interaktív élményben is részünk lehet.

Belekóstoltunk egy tabletes kvízbe, ami nem csak szórakoztató volt, de rengeteg érdekességet is megtudhattunk a macskákról, és kipróbáltunk egy macskás fakirakót is. A fotófalaknál vicces cicás kellékek és szelfi állvány segítségével képeket készíthettünk magunkról emlékbe. A személyes kedvencem az UV fénnyel megvilágított Vigyor Kandúr volt.

A múzeum felső szintjén kap helyet a workshopra kialakított rész. A Cat Museumban ugyanis élményfestéseket is tartanak - középpontban természetesen a macskákkal.

A Cat Museum nem csupán egy múzeum, hanem egy olyan hely, ahol a macskák és az emberek egyaránt otthon érezhetik magukat. Az egész látogatás alatt úgy éreztem magam, mintha egy barátom lakásában lennék.

Minden helyiségben kényelmes ülőhelyek, pihenősarkok vártak, ahol kikapcsolódhattunk, beszélgethettünk, kávézhattunk és persze cicázhattunk.

Sőt a felső szinten erdei hangaláfestés és csobogó mellett relaxáltunk a macskák társaságában.

Ha nem engedheted meg magadnak az állattartást, de szereted a cicák társaságát vagy szeretnéd mélyebben megismerni a világukat vagy csak egy kis kikapcsolódásra vágysz a mindennapi rohanásban, akkor látogass el te is a Cat Museumba.

Fontos azonban, hogy előre foglalj időpontot, hiszen a cicák nyugalma érdekében maximálják a látogatók létszámát.

Illetve a múzeumot csak 8 éves kor feletti gyerekek látogathatják.

Az itt töltött idő olyan üdítően hatott ránk, hogy amikor kiléptünk a Cat Museumból, szinte úgy éreztük magunkat, mintha egy wellness központban frissültünk volna fel az elmúlt másfél órában. Mi biztosan visszatérünk még, hogy újra átéljük ezt a különleges élményt.

Írta: Orosz Emese

Link másolása
KÖVESS MINKET: