Mi a bánattól filatori a Filatorigát? És mióta hívják így?
Filatorigát. A legtöbben úgy ismerik, mint a HÉV egyik megállója a Szigetre menet. Ott kell leszállni, és begyalogolni a K-hídon át a fesztiválra.
Sokan úgy ismerik, mint egy megállót munkába vagy iskolába menet. Másoknak csupán egy hely, ahol "a falra firkálnak a graffitisek".
És rendszerint kevesen gondolkodnak azon, hogy mit is jelent a megálló neve, és mióta viseli.
Pedig egy egész kis városrészt is Filatorigátnak hívnak a III. kerületben, a Bécsi út és a Szentendrei út között, a Fehéregyházi út magasságában.
A Budapest lexikon szerint "a Filatori-dűlő az Óbudai-lapály része, a Bécsi-út, a Filatori-árok és az óbudai téglagyár között. Elegyengetett, feltöltött felszíne ma már jórészt beépített terület." A Filatori-gátról pedig azt írja: A BHÉV szentendrei vonalának eredeti végállomása Óbuda néven (1888). A végállomást rövidesen a Fő térre helyezték át. A személyszállító vonatok az 1980. évi pályaépítés óta az állomást nem érintik. (...) A személyforgalom számára a közelben - azonos névvel - megállóhely létesült."
Először is, mitől lett ez a terület Filatori?
A név az olaszoktól származik. A XVIII. században ugyanis itáliai selyemgyárosok telepedtek meg a környéken. 1780-ban a Zanesi család selyemcérnázóját kezdték építeni, majd 1786-ban a selyemgombolyítóját a szintén olasz Apotino Mazzocato tervei szerint a mai Miklós téren. Ez az egyedülálló, ovális alakú épület, Magyarország egyik legrégebbi gyárépülete még ma is áll.
A selyemcérnázó latin neve filatorium volt, a szálak felgombolyítására szolgáló eszköz neve olaszul filatorio, így lett a terület neve lassan filatori.
Bár a selyemüzem tönkrement, a textilipar maradt, a jelenlegi Filatorigát-megállónál áll például az egykori harisnyagyár, ennek a kerítésén sorakoznak a graffitik. Érdekesség, hogy egy 1928-as térkép feljebb, északabbra jelöli a Filatori-nak nevezett városrészt, mint a mostaniak a Bojtár utca és a Zay út között.
És honnan ered a gát elnevezés?
Onnan, hogy a környéken valóban gátat emeltek. Az 1838-as nagy árvíz után ugyanis itt nem épült ki védmű, emiatt az 1875-76-os árvíz betört a városrészbe. Az itt található 4 patak miatt is veszélyessé vált a dolog, mivel az áradó Duna visszaduzzaszthatta a vizüket.
Az Egykor.hu információ szerint 1881-82-ben épült meg a gát "a Bécsi út és Duna közötti és – erre merőlegesen – a Duna-parton a Zichy utcáig". Sőt: "A gáthoz épített felhajtóknak köszönhetően (pl. a Meggyfa, Sorompó, Templom utcáknál, hajógyári hídnál) a gát koronáját útként használhatták, sőt a szentendrei HÉV vonal 1888 óta létező Filatorigát állomásától 1906-ban iparvágányt is fektettek a gátra a Bécsi úton lévő Újlaki téglagyárig, közben a Honvédség élelmezési raktárához (később Óbudai malom) és az Óbudai Fehérítőhöz. Az útvonal megnevezése három évtizeden át Filatori gát volt, csak 1911-ben jelent meg a Budapesti utcajegyzékben a Hévízi és a Bogdáni út megjelölés" - írja az Egykor.