BUDAPEST

Mi a bánattól filatori a Filatorigát? És mióta hívják így?

Mit jelent a HÉV-megálló neve? Elmondjuk.
MySecretBudapest - szmo.hu
2018. június 16.


Link másolása

Filatorigát. A legtöbben úgy ismerik, mint a HÉV egyik megállója a Szigetre menet. Ott kell leszállni, és begyalogolni a K-hídon át a fesztiválra.

Sokan úgy ismerik, mint egy megállót munkába vagy iskolába menet. Másoknak csupán egy hely, ahol "a falra firkálnak a graffitisek".

És rendszerint kevesen gondolkodnak azon, hogy mit is jelent a megálló neve, és mióta viseli.

Pedig egy egész kis városrészt is Filatorigátnak hívnak a III. kerületben, a Bécsi út és a Szentendrei út között, a Fehéregyházi út magasságában.

A Budapest lexikon szerint "a Filatori-dűlő az Óbudai-lapály része, a Bécsi-út, a Filatori-árok és az óbudai téglagyár között. Elegyengetett, feltöltött felszíne ma már jórészt beépített terület." A Filatori-gátról pedig azt írja: A BHÉV szentendrei vonalának eredeti végállomása Óbuda néven (1888). A végállomást rövidesen a Fő térre helyezték át. A személyszállító vonatok az 1980. évi pályaépítés óta az állomást nem érintik. (...) A személyforgalom számára a közelben - azonos névvel - megállóhely létesült."

Először is, mitől lett ez a terület Filatori?

A név az olaszoktól származik. A XVIII. században ugyanis itáliai selyemgyárosok telepedtek meg a környéken. 1780-ban a Zanesi család selyemcérnázóját kezdték építeni, majd 1786-ban a selyemgombolyítóját a szintén olasz Apotino Mazzocato tervei szerint a mai Miklós téren. Ez az egyedülálló, ovális alakú épület, Magyarország egyik legrégebbi gyárépülete még ma is áll.

A selyemcérnázó latin neve filatorium volt, a szálak felgombolyítására szolgáló eszköz neve olaszul filatorio, így lett a terület neve lassan filatori.

Bár a selyemüzem tönkrement, a textilipar maradt, a jelenlegi Filatorigát-megállónál áll például az egykori harisnyagyár, ennek a kerítésén sorakoznak a graffitik. Érdekesség, hogy egy 1928-as térkép feljebb, északabbra jelöli a Filatori-nak nevezett városrészt, mint a mostaniak a Bojtár utca és a Zay út között.

És honnan ered a gát elnevezés?

Onnan, hogy a környéken valóban gátat emeltek. Az 1838-as nagy árvíz után ugyanis itt nem épült ki védmű, emiatt az 1875-76-os árvíz betört a városrészbe. Az itt található 4 patak miatt is veszélyessé vált a dolog, mivel az áradó Duna visszaduzzaszthatta a vizüket.

Az Egykor.hu információ szerint 1881-82-ben épült meg a gát "a Bécsi út és Duna közötti és – erre merőlegesen – a Duna-parton a Zichy utcáig". Sőt: "A gáthoz épített felhajtóknak köszönhetően (pl. a Meggyfa, Sorompó, Templom utcáknál, hajógyári hídnál) a gát koronáját útként használhatták, sőt a szentendrei HÉV vonal 1888 óta létező Filatorigát állomásától 1906-ban iparvágányt is fektettek a gátra a Bécsi úton lévő Újlaki téglagyárig, közben a Honvédség élelmezési raktárához (később Óbudai malom) és az Óbudai Fehérítőhöz. Az útvonal megnevezése három évtizeden át Filatori gát volt, csak 1911-ben jelent meg a Budapesti utcajegyzékben a Hévízi és a Bogdáni út megjelölés" - írja az Egykor.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Megszólalt a vízművek a csőtörésről, ami megbénította Mátyásföldet: egy 75 éves vezeték tört el
Egy 1949-ben fektetett vezeték adta meg magát, de eltört mellette egy kisebb, lakossági ellátó vezeték is. A környéken lakók szükségkútról vihetnek vizet.

Link másolása

Egy 1949-ben fektetett, 60 centiméter átmérőjű vezeték törése miatt kellett hétfőn reggel lezárni a XVI. kerületi Veres Péter utcát – közölte a Fővárosi Vízművek. A csőtörésről mi is beszámoltunk már: a Sárgarózsa utca és a Thököly utca között az úttestet is elmosta a víz, a közlekedést pedig teljesen felborult.

A nagy átmérőjű vízvezeték törése nem okozott vízhiányt, ám eltört egy mellette futó kisebb, 150 mm-es lakossági ellátó vezeték is

– teszi hozzá a Vízművek. A kisebb vezeték javításáig a Veres Péter utca 1. és 29. között kell vízhiánnyal számolnia az ott élőknek. Kovács Péter polgármester erről azt írta Facebook-oldalán:

„Mintegy 100 fogyasztó maradt vízellátás nélkül, ezért számukra jelenleg a Farkashida utca 2-4. előtt szükségkút segíti a vízvételi lehetőséget.”

Jelenleg a víz szivattyúzása, a hiba feltárása és a munkagödör kialakítása folyik a Vízművek szerint. Ezt követően kerülhet sor a sérült vezetékek cseréjére, majd az útburkolat javítására. A munka akár a hétvégéig is elhúzódhat: a hibajavítást nehezítheti és lassíthatja, hogy több közművezeték is húzódok az út alatt, ami más közszolgáltatókkal való egyeztetést és együttműködést is szükségessé tehet.


Link másolása
KÖVESS MINKET: