BUDAPEST
A Rovatból

Hova tűnt hét méter a Nagykörút széleségéből? Egyáltalán: megvolt?

Majdnem minden adatbázisban 45 méter szerepel szélességként. Holott valójában 38. Nem kis különbség.

Link másolása

Az Én Budapestem írta meg nemrég, hogy makacs tévedésként írja minden forrás, hogy a budapesti Nagykörút szélessége 45 méter.

Tudjuk, hogyan történik az ilyen.

Egy leírja, a többi átveszi az adatot, tőle meg a többiek és már kész is a tény.

Lássuk be, nem is várhatjuk el valakitől, aki mondjuk egy útikönyvben ír Budapest leghíresebb útjáról, hogy e mondata leírása előtt mérőszalaggal kisétáljon a helyszínre, és személyesen lemérje. Erre valók a hiteles források.

De hol a hiba?

Ugyanis a Nagykörút 38 méter széles, azaz egész pontosan, a tervek szerint 20 (bécsi) öl háztól házig. Ami 37,93 méter, hogy egészen pontosak legyünk. A korabeli tervek, leírások egyértelműen fogalmaznak. Mégis, mi a szinte egyeduralkodóvá váló elírás forrása? Ember legyen a talpán, aki kinyomozza, viszont tény, hogy

az Andrássy út Oktogonon túli (szélesebb)szakasza bizony 45 méter.

Azaz pontosabban 22 öl (45,5 m). Nem kizárt, hogy

egy slendrián városi hivatalnok, újságíró kolléga, avagy bárki más elvétette a számokat,

és pechére ez az adat aztán szétterjedt, szinte teljesen kiszorítva a valós számot.

Kovács Tamás írása óta a Wikipédia már korrigált, de itt és itt például még a régi számok olvashatóak.

S hogy mi a tanulsága a történetnek? Csupán annyi, hogy nincs megbízható forrás. De ezt a történészek Hérodotosz óta tudják...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Kinek éri meg országbérletet és kinek Budapest-bérletet venni? Videó!
Március 1-től új világ jön a bérleteknél azoknak, akik Budapesten és a környékén élnek, vagy a fővárosba utaznak. A videóban elmondjuk, hogy melyik bérlettel melyik utas jár jobban!

Link másolása

Korábban már írtunk róla, hogy március elsejétől az ország- és vármegyebérleteket a budapesti tömegközlekedésben is lehet használni.

Az alábbi TikTok videóban ezt a témát járjuk körül. Kiderül például, mit érdemes majd választani például a diákoknak.

De a kommentekben megválaszolunk ennél speciálisabb kérdéseket is. És amire nem tudjuk a választ, azokat a témákat a BKK-nak továbbítjuk.

@szeretlekmagyarorszag.hu Neked megéri majd a bérletek változtatása? Mi a véleményed? #szeretlekmagyarország #országbérlet #foryou #budapest #budapestbérlet ♬ Beat Relaxante - beatdohostil

Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Kedd estétől fél évre bezár a Nyugati téri McDonald’s
Felújítás miatt. Átalakítják a vendégtér mostani lépcsős elrendezését, és lesz egy különleges ételszállító szalag is.
K. A. - szmo.hu
2024. január 16.


Link másolása

Felújítás miatt mintegy fél évre bezár kedd este a többször is a világ egyik legszebb McDonald’s éttermének választott Nyugati téri Meki. A műemléki épületet különleges belsőépítészeti elemek és természetes alapanyagok használatával építik újjá.

A Nyugati pályaudvarral közös főfalon található épület a vasútállomáshoz hasonlóan historizáló, a neoreneszánsz és a neoromantika keverékével épült. A cég közleményében kiemelte, hogy

ezeket a stíluselemeket az étterem mind a mai napig őrzi, és az átalakítás után is megtartják majd.

A belső kialakítás alapja a McDonald’s RAY-design koncepciója lesz, ami egyedi tükrös üvegfelületekkel, rézburkolatú lámpatestekkel és több speciális, de a dizájnba illő bútorelemmel egészül ki. Minden belsőépítészeti elem valódi, természetes anyagból készül: öntött terrazzo padlót, valamint fa- és rézburkolatokat használnak majd. A belső pillérek díszítő festését restaurátor készíti.

Az átépítés fontos eleme lesz, hogy átalakítják a vendégtér mostani lépcsőzetes elrendezését.

A kiadópult felé jelenleg lefelé tartó lépcső megszűnik, és ezt a födémszakaszt felemelik a bejárati padlószinthez. A vendégek az épület közepén lévő, kétoldalt elhelyezkedő lépcsősoron juthatnak majd fel a galériára és a mezzanine szintre.

Az étterem látványosságának ígérkezik egy ételszállító szalag, ami a hazai Mekik között egyedülálló módon a termékeket a konyha két szintje között fogja továbbítani. A transzporter felmegy egészen a galéria szintre, és egy üvegdobozon keresztül a vendégek is nyomon követhetik a termékek útját. A digitális fejlesztés részeként pedig az étteremben érintőképernyős kioszkok és a hagyományos kasszák is lesznek.

.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Toronyházak a rakparton, felhőkarcolók a Belvárosban – ilyen is lehetett volna Budapest
A Magyar Építészeti Múzeum munkatársai az archívumban igazi elfeledett kincsekre bukkantak, amelyek gyakran sci-fi filmbe illő látképet álmodtak a városnak.

Link másolása

Ma már el sem tudnánk képzelni, milyen lenne a Parlament, ha teljesen másképp nézne ki. Pedig csak egy hajszálon múlt, hogy ne Hauszmann Alajos munkája nyerje a pályázatot. De mi lett volna, ha Budapest építészeti kulcspillanatai másképp alakultak volna?

Lehettek volna toronyházak a Duna-parton, felhőkarcolók a Belvárosban, és egy felfújható ponyva is állhatott volna a Keleti pályaudvar felett.

A Magyar Építészeti Múzeum több százezer darabos gyűjteményében igazi elfeledett kincsekre bukkantak - hangzott el az RTL Fókusz című műsorában.

A Magyar Építészeti Múzeum munkatársai hosszú hónapon át kutatták a több százezer darabos tervgyűjteményüket, és az archívumban igazi elfeledett kincsekre bukkantak, amelyek gyakran sci-fi filmbe illő látképet álmodtak a városnak. A meghökkentő tervek február 11-éig kiállításon láthatók a Vigadóban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Péntektől járatritkítás lehet csúcsidőben a BKK egyes járatain
Hétfői és pénteki járatritkításra készül a BKK a Közlekedő Tömeg szerint. A döntés hátterében a gyérebb utasforgalom állhat.

Link másolása

Január 19-től számos BKK járat ritkábban indul csúcsidőben hétfői és pénteki napokon, tudta meg a hvg.hu. A lap értesüléseit a Közlekedő Tömeg civil szervezet közleményben erősítette meg.

Ebben azt írják, hogy „az intézkedés a megalapozott és észszerű mértéken túlmutató megszorításnak tekinthető”, és azt javasolják az utasoknak, hogy tájékozódjanak a Budapest Go appban járataik indulási idejéről, mert a megállóhelyi menetrendeken ma már csak elnagyolt követési időket jelenít meg a BKK.

A civil szervezet úgy tudja, hogy a döntés hátterében nem a járművek állapota vagy a személyzethiány áll, hanem a Covid óta gyérebb hétfői és pénteki utasforgalom ürügyén rendelték el a változtatást.

Értesüléseik szerint több 12-15 perces vagy afölötti követési idejű járat is a ritkítás áldozatul esett, és így alapfokon veszik el a szolgáltatás megbízhatósága, amikor az utasok ritka és megjegyezhetetlen menetrendekkel találkoznak.

A hvg.hu megkereste az ügyben a BKK-t, de egyelőre nem kaptak választ.

Link másolása
KÖVESS MINKET: