KULT

Az Oscar-jelölésen sem csodálkoznánk, olyat alakít Colman Domingo a netflixes Rustinban

Nem tud a Netflix saját kereteiből kitörni: egy jó ötlet és tehetséges szereplőgárda kevés, ha alapjaiban van baj a koncepcióval. Azonban Colman Domingo valami díjat megérdemel Rustin megformálásáért.

Link másolása

Chris Rock nevével próbálják eladni a Rustint, ami kicsit félrevezető. A közkedvelt humorista nemhogy csak mellékszereplő a filmben, még csak nem is egyértelműen pozitív karakter. A Rustin egy életrajzi film és politikai állásfoglalás ügyes keveréke, és egyértelműen Colman Domingo egyszemélyes-showja.

Ha lehet úgy fogalmazni, ez a tökéletes „alapvető Netflix-film”.

A hatvanas években járunk, Baynard Rustin (Colman Domingo) a fekete közösség egyik kiemelkedő alakja. Ebben az időben a szegregáció még virágnapjait élte, és a feketék ellen elkövetett rasszista szörnyűségek mindennaposok voltak.

Miután Rustin elveszti politikai szerepét, sokáig csöndben van, és teszi dolgát, segít a közösségnek, ahol csak tud. Azonban amikor egy ismerősét meggyilkolják, nem tud tovább csöndben maradni, és elkezd szervezni egy tüntetést. Ez a demonstráció lett a híres washingtoni polgárjogi menet, amin több mint 200 000 ember vett részt, és közvetlen következménye a Polgárjogi Törvény megalkotása lett, ami tiltja a rassz, a nem, a vallás vagy az etnikai hovatartozás miatti diszkriminációt. A Rustin ennek a menetnek a szervezéséről szól, miközben bemutatja nekünk Baynard életét. Ebből is látszik, hogy miért írtam, hogy ez a tökéletes „alapvető Netflix-film”: nem csak azért, mert a szegregációval kapcsolatos kérdésköröket feszeget, és a rasszizmus az alaptémája, de Rustin homoszexuális volt, amit titkolnia kellett. Nagyon illik a streaming imidzsébe ez a történet.

Nem rossz film a Rustin, sőt kimondottan szívmelengető és negédes tud lenni, ha valaki szereti ezt a típusú életrajzi filmet. A problémám inkább az, hogy egy kihagyott ziccer. Sokkal több lett volna a témában, nemcsak Rustin életével, de a menet szervezésével, bemutatásával és hatásával kapcsolatban is.

Túl gyorsan történik minden, nem igazán magyarázzák meg a részleteket, nem tudjuk pontosan, ki kicsoda. Inkább a karakterek közti viszonyra koncentráltak az alkotók, mint a tényleges eseményekre. Chris Rock karaktere az első pillanattól Rustin ellen van. Célja, hogy megtorpedózza Rustin ötleteit, és az első próbálkozása célba is talál, sikerült Rustin és Martin Luther King Jr. barátságát megszakítania egy időre. Ekkor pár évre el is tűnik a közéletből Baynard. Azonban, amikor megszületik a washingtoni menet terve, kibékülnek Kinggel, és közösen hozzák tető alá a projektet.

Colman Domingo elemi erejű Rustin szerepében, egyszerűen zseniális.

Az Eufória óta követem a karakteres hangú, markáns vonásokkal rendelkező karakterszínész karrierjét. Az Eufóriában Alit alakítja, a drogfüggő Rue (Zendaya) szponzorát, 2022-ben Emmy díjjal is jutalmazták ezért a szerepéért. Chris Rock is ügyes az áskálódó Roy Wilkins szerepében. Itt mindenki belead apai-anyait a filmben: Glynn Turman, Aml Ameen, Michael Potts, CHH Pounder, vagy Jeffrey Wright. Az afroamerikai színészek krémjét kérték fel, akik belefértek a Netflix költségvetésébe, azért Denzel Washingtonra nem kell számítani, de mindenkit csak dicsérni lehet.

Igazi ellenségképet sem csinál a film, mondjuk az erőszakot nem mutatja, inkább csak beszélnek róla. Nem süllyed le a rasszizmus szintjére, ahogy a főszereplője sem, és inkább passzívan tiltakozik az erőszak ellen. Ez egy nagyon fontos történet, amit úgy érzem, a Netflix csak azért készített el, mert most van a polgárjogi menet 60. évfordulója, és jól néz ki a portfólióban. A szegregáció eltörlését csak egy szövegdobozzal konstatálják a film végén.

Ez igazából nem Rustin története, hanem a polgárjogi meneté, amint az befejeződik, a filmnek is vége van.

Sokszor nyúlnak fekete-fehér ábrázoláshoz, a film képi világa szintén a ’60-as évek stílusára hajaz, Tobias A. Schliessler operatőr kitett magért, az ő nevével legutóbb a szintén Netflixes A láthatatlan fényben találkozhattunk.

A zene nagyon hangulatos, igazi ’50-es és ’60-as évek hangúlatú jazz- és soulelemekre épít, a zeneszerző Branford Marsalis, a score tökéletesen illik a témához. Alapvetően a forgatókönyv lehetne erősebb, bár a karakterek közötti interakciók jól működnek, a párbeszédek, a monológok jók, de a történet elég vékony és felületes. A film két írója a kisebb tapasztalattal rendelkező Julian Breece, és Dustin Lance Black, aki igazi politikaifilm-specialista, elég a Milkre, J. Edgar – Az FBI emberére gondolni a filmográfiájában. A rendezői székben is tapasztalt szakembert találunk George C. Wolfe személyében.

A színészek pedig a csillagokat is lejátszották nekünk, kihozva a maximumot az amúgy közepes alapanyagból.

Érezni, hogy a szereplőknek fontos volt ez a téma, ha már a Netflixnek annyira nem. Azért lett szórakoztató ez a közepes film, mert a Netflix jó kezekbe adta a projektet.

Jó volt látni egy ilyen fontos eseményt kicsit más nézőpontból, és nem csak a Martin Luther King Jr. „Van egy álmom...” beszédről szól. Látjuk, hogy működik egy ilyen tiltakozás megszervezése, elég felületesen, de érdekesen mutatja be az eseményeket.

Életrajzi filmnek kevés, politikai filmnek gyenge, szívmelengető, keserédes drámának pont jó.

Stílusos, szórakoztató Netflix-film, amit megnéz az ember, és rájön, hogy ha utánanéz, akkor egy Wikipedia-bejegyzésből több információt tud meg Rustinról, mint a 100 perces filmből. Amivel nincs gond, ha ennyire szórakoztatóan adják elő, Colman Domingónak kicsit Oscar-csali ez a szerep, amit azt kell, hogy mondjam nem sajnálnék tőle. A Rustin megtekinthető a Netflix kínálatában magyar szinkronnal.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: