KULT
A Rovatból

10 retro esti mese, amit imádtunk

Emlékeztek még Mekk Elek trükkjeire? A jellemes Frakkra? Pompom történeteire? Mi is imádtuk őket!

Link másolása

A magyar televíziózás kezdetekor az Esti mese meghatározó szerepet játszott a műsorok között, már a hatvanas években mesével várták a gyerekeket. 1964-ben külön kis kerettörténet is készült az esti produkciókhoz, a tévémacis főcím.

A hetvenes-nyolcvanas évekre általánossá vált, hogy minden háztartásban volt legalább egy televíziókészülék, így ekkorra gyermekek tízezrei követték esténként a nekik szóló műsorokat. Az esti mese rendszerint egy maximum tízperces műsor volt, teljesen a gyerekekre szabva: egyszerű, kedves történetek, egy kis jóérzésre nevelés, egy kis vidámság, egy kis szeretet, vagy, mint a Magyar népmesék esetében, hagyományőrzés. Gyermekként imádtuk ezeket a sztorikat, és felnőttként sem kell miattuk szégyenkeznünk. Összegyűjtöttünk tízet a legnépszerűbb mesékből.

1. Kukori és Kotkoda

Bálint Ágnes történetéhez egy elégedetlen kolléganőjének panasza adta az alapötletet. A hölgy nehezményezte, hogy a férje nem hajlandó házimunkát végezni. Kukori és Kotkoda kapcsolatának is ez az alapja: a lusta Kukori állandóan szabotálja az otthoni munkát, jobbára Kopasznyakú cimborájával lóg, akivel persze rendszerint pórul járnak. Van, amikor a szöcske tréfálja meg őket. Állítólag a sorozat rendezője és tervezője Mata János azért választotta baromfiakat, mert úgy vélte, ha a szereplőknek csak két lába van, kevesebbet kell rajzolni. A rajzfilmsorozat a hetvenes évek első éveiben készült, és többször ismételték a Magyar Televízióban.

2. Mazsola és Tádé

Az egyik legtündéribb és már-már kultikussá vált bábfilm-sorozat Mazsola, illetve Mazsola és Tádé mindennapjairól szól. 1969-ben még fekete-fehérben indult Mazsola, a gazdátlan, hontalan kismalac és az őt befogadó és pátyolgató Manócska története. Egyszerű kis epizódok voltak ezek, Manófalvi Manó próbálja rendre szoktatni a néha urdvariatlan, rakoncátlan vagy duzzogó malacot. Később csatlakozik hozzájuk az induripinduri tengerimalac, Tádé, akire persze Mazsola féltékeny. Innentől a történet szó szerint kiszínesedett, mivel a forgatás során fekete-fehérről színesre váltottak. Tádé hangja a sorozat készítése közben többször is változott, ám a négy színésznő közül mindenkinek Váradi Hédi neve ugrik be. Az utolsó részek 1973-ban készültek.

3. Frakk, a macskák réme

Az alaptörténet arra a hagyományos elképzelésre vagy tapasztalatra épít, hogy kutya és macska nem lehetnek barátok, állandó konfliktusforrást jelent a cicák és a kutyusok eltérő alaptermészete. Bálint Ágnes meséjében Irma néni és Károly bácsi két macskát tart, Lukréciát és Szerénkét. Lukrécia a fondorlatos felbujtó, Szerénke pedig a naiva, aki részt vesz a Lukrécia által szövögetett ármánykodásban. Károly bácsi beszerez egy vizslát, Frakkot, hogy legyen, aki móresre tanítja a két macskát... Az animációs sorozat úgynevezett papírkivágás technikával készült. A figurákat Várnai György, az 1991-ben elhunyt grafikus tervezte. A Frakk 1971 és 1984 között készült.o-mely-sok-hal

4. Mekk Elek

Tipikus hazai szakit ismerhettünk meg Mekk mester személyében: azt gondolja, mindenhez ért, bármit meg tud csinálni, aztán szinte semmivel nem boldogul. Mindössze egy évadra tervezett sorozat volt, 13 epizód készült el 1974-ben. A szöveget Romhányi József, a Mézga család és a Kérem a következőt! szerzője írta, ha másból nem is, a bravúros nyelvi poénokról bárki ráismerhet a stílusára. Még arra is ügyelt, hogy mikor Mekk mester megszólal, gyakran használjon olyan szavakat, amelyekben az "e" magánhangzó szerepel. Mekk Elek évtizedek óta a kontárok szinonimája, több generáció is szörnyülködött ügyetlenségén.

5. Pompom meséi

E sorok írója gyermekként ajándékba kapta az első Pompom könyvét, és ebben a régi kiadásban a főszereplő barátját, a kislányt még Bogyónak hívták. A rajzfilmben Picur lett a neve. De Pompom és az alaptörténet maradt. "Pom Pom ült egy ágon. Hogy ki is Pom Pom? Hogy nem ismeritek? Ó, igazán senki sem ismeri, mert hol ilyen, hol olyan! Bámulatosan tudja változtatni az alakját! Ha akarja, olyan, mint a szőrpamacs vagy paróka vagy egyujjas, kifordított bundakesztyű vagy szobafestő pemzli, vagy papucs orrán pamutbojt. Most leginkább egy szőrsapkához hasonlít, ahogy ül az ágon. Föl-le, föl-le jár, mivel egy kis szellő hintáztatja az ágat." Pompom minden reggel elkíséri iskolába Picurt, és közben vagy a történeteivel szórakoztatja, vagy együtt keverednek valamilyen kalandba. Csukás István meséiből és Sajdik Ferenc rajzaiból 1980-tól lett sorozat, és a Radírpók vagy Gombóc Artúr történetei egy csapásra meghódították a gyerekek és felnőttek szívét.

6. A kockásfülű nyúl

Előbb volt a figura, mint a mese. A fáma úgy tartja, hogy Richly Zsolt egyik kolléganője lakásán látott egy játéknyulat, amelynek jobb híján kockás szövettel pótolták ki a fülét. Megtetszett neki a nyuszi, vázlatokat készített róla, így született az alapötlet. A rajzfilmsorozat történetét aztán Marék Veronika, a Boribon mesék szerzője írta. 1974 és 1976 között a Pannónia Filmstúdióban készítették el A kockás fülű nyúl két évadát 13-13 epizóddal. A nyuszi azért érdekes, mert képes repülni; a füleit használja propellernek. Szerepe az, hogy megoldja a többi hős, a gyerekek problémáit. A sorozat többi szereplője Kriszta, Menyus, Kistöfi és egy rossz gyerek. A szövegek, párbeszédek nélkül zajló történetek hatalmas sikert arattak, az egyik legnépszerűbb hazai mese lett.

7. Sebaj Tóbiás

A nyolcvanas évek elején készült gyurmafilm is szép példa arra, hogyan lehet hagyományos párbeszédek és narráció nélkül olyan történetet alkotni, amelyet egy percig sem fognak unni a gyerekek. Sőt, felnőtt fejjel is roppant szórakoztató minden egyes rész. Sebaj Tóbiás városi kópé, aki kalandjai során úgy mászik ki a slamasztikából, hogy átalakul. A történet, a megjelenítés, a főcímzene és a motyogó szinkron is remek, arról nem is szólva, hogy egy-egy kiszólást is elcsípünk, ha figyelünk, az egyik epizódban mintha mérgében egy édesanyát említene Tóbiás. A sztorit Csukás Istvánnak köszönhetjük, a rendezés Cakó Ferenc munkája Tóbiás hangját pedig Haumann Péter, illetve Szombathy Gyula kölcsönzi. A zenéjét a Bergendy zenekar szerezte.

8. Magyar népmesék

Talán ma már hihetetlennek tűnik, de részben anyagi okai voltak a sorozat elindításának. A Pannónia Stúdió kecskeméti műterme a hetvenes években indult, és kezdetben nem volt pénzük arra, hogy írót, forgatókönyvet fizessenek. Mivel akkoriban igen erős volt a néprajzos mozgalom, reneszánszát élte a táncház, a népmese, a népdal gyűjtése, kézenfekvő megoldás volt a népi kultúra gyöngyszemeit feldolgozni. A sorozat Mikulás Ferenc stúdióvezető ötlete volt, a rajzfilmek tervezője és rendezője Jankovics Marcell lett. 1977-ben készültek az első részek, és nyugodtan kijelenthetjük, hogy azóta is bombasikerük van. 2009-ig 89 rész készült el. Az első epizódokhoz még több színész adta a hangját narrátorként, a harmadik évadtól viszont Szabó Gyula volt - haláláig - az egyetlen mesélő.

9. Vízipók csodapók

Ritka és páratlan rajzfilmsorozat, mivel a főszereplők rovarok, a mellékszereplők puhatestűek, illetve kétéltűek és a történet javarészt a víz alatt játszódik. Könnyebb népszerűvé válni katicabogárral, kismalaccal, macival, nyuszival, itt viszont olyan állat a főhős, amelyet egyébként a gyerekek észre sem vennének, vagy nem tartanának rokonszenvesnek. Vízipók otthona a Kristálypalota, legjobb barátja a Keresztespók. Sok más meséhez hasonlóan itt is fontos eleme a történetnek a szolidaritás, a segítségnyújtás, a barátság, a kedvesség, például amikor Vízipók a nagy hőségben megnézni, mi van Keresztes barátjával. Bálint Ágnes ötletéből Kertész György írt mesét, a pókocsáról és haverjairól 3 szakaszban készült rajzfilm: 1976-ban, 1980-ban és 1984-ben.

10. A legkisebb ugrifüles

Ha jobban belegondolunk, szellemes és cuki illemtan leckéket láthatunk bábfigurákkal elbeszélve. Csukás István történeteiben Ugrifüles, Brekkencs és Tüskéshátú rendre valamilyen társasági szituációban találja magát, amelyben helyt kell állnia. Az első 1975-ben, a második 1976-ban készült. A dramaturg bálint Ágnes, illetve az a Dargay Attila volt, akinek a Szaffit, a Vukot és a Lúdas Matyit köszönhetjük.

Ha tetszett az összeállítás, oszd meg barátaiddal!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: