BALATON
A Rovatból

Vitorlás-szótár a Kékszalaghoz

Ahol a Szeretlek Magyarország vitorlásai is rajthoz állnak. Készítettünk egy vitorlás-szótárat, hogy te is profinak érezhesd magad!


Ma reggel indult a Balaton legrégebbi és leghíresebb tókerülő vitorlásversenye, a Kékszalag. Az előző cikkükben már összegyűjtöttünk 10 érdekességet a versennyel kapcsolatban, most egy vitorlás-szótárt szedtünk össze nektek, hogy úgy indulhassunk neki a versenynek akár a profik.

untitled-0341

untitled-0323

Vitorlás-szótár: ahogy a profik mondanák

Hogy hívjuk a legénységet?

Helm/skipper – Kormányos.

Mancsaft – Legénység.

Trimmer – A vitorlákat állítja, a sott a kezében van.

Bowman – A hajó orrában dolgozik, vitorlabekötést, felhúzást, lehúzást intézi.

Mocó – Fiatal/kezdő vitorlázó, aki igyekszik mindent megtanulni, és nem útban lenni a hajón.

A hajó alkatrészei?

Gros/grósz – Nagyvitorla.

Fock, génua, spinakker, genakker/blister, Code0 – Orrvitorla fajták.

Bumm – A vitorlát alulról tartó, árbócra merőleges rúd.

Sott – Vitorlaállító kötél.

Fall – Vitorlafelhúzó kötél.

Forstag, vantni, achterstag – Az árbocot merevítő drótkötelek.

Rigg – Az árboc, a bumm és az árbocmerevítők együtt.

Tőkesúly/kiel – A hajó alján lévő nehéz ellensúly, segít elkerülni a felborulást. A Pogány Madonnában ide rejtették a kincset.

Svert – Kisebb hajók alján lévő nem túl nehéz uszony, nem véd a felborulástól, csak az oldalra sodródástól.

Honnan fúj a szél és merre megy a hajó?

Lúv – A hajó szél felőli oldala.

Lee – A hajó szél alatti oldala.

Steierbord/portside – Bal csapás, amikor a hajó bal oldalról kapja a szelet.

Backbord/starboard – Jobb csapás, amikor a hajó jobb oldalról kapja a szelet.

Félszél –A hajó a szél irányára merőlegesen halad.

Negyedszél – A félszél és a szembeszél közötti haladási irány.

Háromnegyed szél – A félszél és a hátszél közötti haladási irány.

Kreutz/krajc/upwind – Szembeszélben cikcakkozva haladás. Mivel széllel szemben egyenesen nem lehet haladni, ezért a negyedszeles haladási irányokat kell váltogatni.

Fordulás/takkolás – Irányváltás szembeszéllel.

Raum/ram/downwind – Hátszélben sem túl szerencsés haladni. Ilyenkor a háromnegyed-szeles irányokat váltogatod.

Halzolás/perdülés - Irányváltás hátszéllel.

Élesedés – Ha a szél felé (negyedszélbe) fordítod a hajót.

Ejtés – Ha a széltől el (háromnegyedszélbe) fordítod a hajót.

A hajó alkatrészei?

Gros/grósz – Nagyvitorla.

Fock, génua, spinakker, genakker/blister, Code0 – Orrvitorla fajták.

Bumm – A vitorlát alulról tartó, árbócra merőleges rúd.

Sott – Vitorlaállító kötél.

Fall – Vitorlafelhúzó kötél.

Forstag, vantni, achterstag – Az árbocot merevítő drótkötelek.

Rigg – Az árboc, a bumm és az árbocmerevítők együtt.

Tőkesúly/kiel – A hajó alján lévő nehéz ellensúly, segít elkerülni a felborulást. A Pogány Madonnában ide rejtették a kincset.

Svert – Kisebb hajók alján lévő nem túl nehéz uszony, nem véd a felborulástól, csak az oldalra sodródástól.

Egy ilyen vitorlásversenyre a felkészülés már hónapokkal ezelőtt elkezdőik. Nem tettek másképp a Szeretlek Magyarország színeiben induló Szentgyögyhegyi Borregatta Team tagjai sem.

A legérdekesebb rész, hogy a csapat két Bavaria Cruiser 32 lábas vitorlással vág neki a versenynek, amelynek a minimális verseny legénysége 3 fő. A hajó hossza tehát közel 10 méter, amely első ránézésre sem kicsi. Sőt igazi impozáns látványt nyújt.

untitled-0319

e9f01107eefbd218315d216731c79c9c

faea489a63d584f0d10a93ce5e976985

A hajó vitorlázata egy grósz, egy fock es egy gennaker bőszeles vitorlából áll, amelyek 51 nm-nyi felületet jelentenek. Ez körülbelül 3-4 parkolóhelynyi területnek tesz ki. Ez a vitorlázat segíti majd a fiúkat a versenyzésben, azonban ezek használata a verseny során a legnagyobb technikai kihívás.

"Amíg a grósz és a fock a hajó alapvitorlázatához tartoznak és a teljes megvitorlázható széliránytartományban egyszerűen használhatóak, addig a gennaker egy szűkebb tartományban (háromnegyed, maximum félszél esetén) használható nagy felületű vitorla. Mivel a genakker rendkívül vékony, könnyen szakad és nagysága miatt erős szélben (amely a verseny alatt várható) instabillá is teheti a hajót." - mondta Segyik István a felkészülésről.

Akik segítették a csapatot, hogy ott lehessenek a versenyen:

CITROËN DS

"A citroen DS, mint szponzor, nagyon a finisben tűnt fel a csapatnál. Mivel a prémium DS márkával könnyen tudtunk azonosulni, így adta magát az együttműködés lehetősége. Úgy gondoljuk, mindenkinek érdemes kipróbálni a márka adta lehetőségeket."

1546325_819038124787341_9119869001296474779_n

Szeretnéd kipróbálni, hogy milyen élmény az új DS-modelleket vezetni? Most te is részese lehetsz a stílus és technológia találkozásának június 30-a és július 13-a között!

Nincs más dolgod, mint jelentkezni a 06 80 980 300-as zöldszámon és ellátogatni a DS tesztközpontjába, ahol egy kávéra és egy üdítőre is vendégül látnak. A központot Budán, a Larus étterem és rendezvényközpontban találod!

Tamási Termálfürdő

Tamási Termálfürdő Tolna megye csobbanó édenkertje.

Családbarát fürdő Családbarát programok Családbarát árakon.

hab parti 2222 (1)

tamasi

Gloster Telekom

Gloster telekom megoldja szervezete kollaborációját, üzeme, raktára – wifis, vonalkódos rendszerét, szolgáltatásaival biztosítja a folyamatos üzletmenetet.

Remmers

Prémium minőség + kimagasló szolgáltatás = értéktöbblet az ügyfélnek

A fa- és épületvédelem, lehet az megelőző vagy megszüntető, a Remmersnél mindig hosszan tartó megoldás.

olcsonyomda.eu

Teljeskörű nyomdai szolgáltatás. Ahol a kedvező ár és a kiváló minőség együtt jár!

Pántlika Pincészet

A Pántlika Pincészet nagy szeretettel várja Dörgicsén, organikus szőlőbirtokán borkedvelő barátait.

Thirsdays - it's a wine thing

Szurkoljunk együtt nekik a Kékszalagon!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BALATON
A Rovatból
Szakértők: akár éveken belül fürdésre alkalmatlan lesz, kiszáradhat a Balaton az emberi beavatkozások miatt
A túlzott vízszintszabályozás, a part menti beépítések, a nádasok eltűnése és a szennyezés mind veszélyeztetik a tó ökológiai egyensúlyát.


Komoly bajban a magyar tenger, ha nem vigyázunk rá, belátható időn belül nem lesz fürödhető a Balaton - figyelmezhetnek a szakemberek.

A Balaton kialakulása egészen a jégkorszak végéig vezethető vissza. Geológiai szempontból még fiatalnak számít, hiszen a tó 15–17 ezer éve jött létre a Dunántúlon a földkéreg mozgásai nyomán. Kezdetben több kisebb tó alkotta a vízrendszert, amelyek mintegy 5000 éve egyesültek. Azóta a vízszint természetes módon folyamatosan változott: volt, hogy akár 12 méterrel magasabb volt a mainál, máskor viszont szinte teljesen eltűnt a víz.

A Balatoni Limnológiai Kutatóintézet kutatói arra hívják fel a figyelmet, hogy

a természetes vízszint-ingadozás jótékony hatású, mert segíti a nádasok megújulását, elősegíti a hínár növekedését, és gátolja az algák elszaporodását. A mesterséges beavatkozások azonban veszélyt jelentenek.

Tóth Viktor, az intézet munkatársa szerint, ha a jelenlegi folyamatok nem változnak,

„a Balaton akár már 2035-re is fürdésre alkalmatlanná válhat, 2050-re pedig teljesen kiszáradhat”.

Az elmúlt évtizedekben a tó állapotát egyre inkább az emberi tevékenység befolyásolja. A túlzott vízszintszabályozás, a part menti beépítések, a nádasok eltűnése és a szennyezés mind veszélyeztetik a tó ökológiai egyensúlyát. Bár a stabil vízszint a turizmusnak kedvez, a szakértők szerint hosszú távon káros hatásai vannak a környezetre.

A klímaváltozás tovább nehezíti a helyzetet. Az egyre gyakoribb extrém időjárási jelenségek – hosszú aszályos időszakok és hirtelen lezúduló esőzések – közvetlenül hatnak a Balaton vízszintjére. A csapadék csökkenése és a hőmérséklet emelkedése súlyos gazdasági és ökológiai következményekkel járhat.

A problémák jelei már korábban is megmutatkoztak. 2019-ben nagy algavirágzást figyeltek meg a tóban, ami arra utalt, hogy a víz tápanyagokkal telítődik. Ez hosszú távon a vízminőség romlásához vezethet.

A szakértők szerint sürgősen át kell gondolni a vízgazdálkodás rendszerét. Ismét előtérbe került a vízpótlás kérdése is, például a Rábából történő utánpótlás, amely korábban már felmerült, és ma újra aktuális lehetőségként kerül szóba.

Forrás: ATV


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BALATON
A Rovatból
Csökken a Balaton vízszintje: most 20 centiméterrel alacsonyabb, mint tavaly
A déli parton több helyen hosszú sétát kell tenni, mire úszásra alkalmas mélységbe érünk. Forró napokon a vízszint akár naponta egy centit is csökkenhet.


A Balaton átlagos vízszintje jelenleg 81 centiméter, ami a megszokottnál jóval alacsonyabb, írja az Időkép. Az Országos Vízügyi Igazgatóság mérései szerint az elmúlt két hétben 5 centiméterrel csökkent a magyar tenger vízszintje.

Tavaly ilyenkor 20 centiméterrel magasabb volt, és már csak kevéssel marad el a 2022-es, rendkívül aszályos év 78 centiméteres értékétől.

A déli part több pontján most olyan sekély a víz, hogy hosszabb sétára van szükség ahhoz, hogy úszni lehessen. Forró nyári napokon, amikor erős a párolgás és a szél is fúj, a vízszint akár naponta egy centiméterrel is csökkenhet. Szélcsendes időben viszont vékony párapaplan képződik a tó felett, ami mérsékli a párolgást, így az elmúlt napokban stagnált a vízszint.

A vízügyi szakemberek a Siófoki zsilip segítségével igyekeznek 110 centiméter körüli szinten tartani a Balaton vízállását, azonban jelenleg ettől jelentős eltérés tapasztalható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BALATON
Matyó népviseletben úszta át a Balatont egy mezőkövesdi férfi
Bajzát László ráadásul nem először teljesítette így a sporteseményt, sőt ennél extrémebb (és nehezebb) öltözékben is úszott már.


Ahogy arról korábban írtunk, gyönyörű időben idén is lezajlott a Lidl Balaton-átúszás. Az eseményen idén is több mint tízezren vettek részt: profik és amatőrök, idősek és fiatalok, úszók és SUP-osok egyaránt.

A legextrémebb úszó – hasonlóan a korábbi évekhez – minden bizonnyal Bajzát László volt, aki idén is

teljes matyó népviseletben teljesítette az 5,2 kilométeres távot.

Az élményről azt mondta: „Az idei év nagyon kemény volt. Az előző ingem felajánlottam a mezőkövesdi gépmúzeumnak. Az 25 évet bírt és elhasználódott. Most egy vadonatúj inget varrattunk, amit be kellett törni – de ezen az úszáson inkább az ing tört be engem.”

Hozzátette:

„43 úszáson vagyok túl, a legelsőn még nem voltam itt. 2000-től viszont volt, amikor háromszor úsztam át a Balatont. [...] Volt, amikor tűzoltóruhában, volt, mikor ballonokkal. Volt olyan is, amikor úszókaput húztunk át, és ez a nyolcadik év, hogy matyó népviseletben úszok.”

Elmesélte azt is, miért ebben az extrémnek ható ruhában teljesíti a távot: „Mezőkövesdi vagyok, matyónak vallom magam, és ezen a gyönyörű napon, mikor a Balaton-átúszás van, a magyar tengert matyórózsák borítják.”

A legjobb ideje másfél óra volt, de idén, az új ruhában valamivel 3 óra felett teljesítette a távot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BALATON
Elhalasztották a Balaton-átúszást az időjárás miatt
A szervezők kiemelték, hogy a résztvevők biztonsága az elsődleges, ezért a bizonytalan időjárási körülmények miatt nem kockáztatnak.
F.O. - szmo.hu
2025. július 24.



A kedvezőtlen időjárási előrejelzések miatt elhalasztják a 2025. július 26-ára tervezett 43. Lidl Balaton-átúszást – jelentették be a szervezők. A döntést a Budapest Sportiroda (BSI) a HungaroMet siófoki obszervatóriumával és a Balatoni Vízirendészettel egyeztetve hozta meg.

A jelenlegi információk alapján szombaton Révfülöpön a hőmérséklet 30 °C körül alakul, de a hullámzó hidegfront előoldalán elszórt záporok, zivatarok várhatók, amelyeket élénk, esetenként erős, viharos széllökések kísérhetnek.

A szél elsősorban nyugati-északnyugati irányú lesz, és a hullámzás jelentős lehet a Balatonon, ami veszélyeztetné a több mint 12 ezer résztvevő biztonságát, írja az Időkép.

A szervezők csütörtök délben jelentették be, hogy az eseményt legalább egy héttel, valószínűleg a tartaléknapok egyikére (augusztus 2., 3., 9. vagy 10.) halasztják.

A végleges időpontról jövő csütörtökön döntenek, figyelembe véve az akkori időjárási kilátásokat.

A nevezőknek nincs további teendőjük, a regisztrációk a tartaléknapokra is érvényesek.

A Balaton-átúszás Európa legnagyobb nyílt vízi úszóeseménye, amely Révfülöp és Balatonboglár között 5,2 kilométeres távon zajlik. A szervezők kiemelték, hogy a résztvevők biztonsága az elsődleges, ezért a bizonytalan időjárási körülmények miatt nem kockáztatnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk