hirdetés
xfaktor.png

X-Faktor: egy dallal többet tett az RTL az előítéletek ellen, mint ezer plakáttal

Isuma Kosi felment a színpadra és úgy elénekelte a Labirinth egyik leghíresebb számát, hogy ByeAlex csak annyit tudott mondani: övé a szék. Aztán jött a váratlan fordulat.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 03.


hirdetés

A Jealous nem tartozik a legkönnyebb dalok közé, sőt. Olyan se nagyon volt még, hogy ByeAlex az elsőként belépő mindkét versenyzőjének széket adjon a székfoglalón. Ezúttal épp ez történt.

A zsűri lenyűgözve hallgatta a 19 éves Isuma Kosi érzelemgazdag produkcióját.

Utána Gáspár Laci azt mondta, az összes eddigi mentoráltját odaadta volna, ha ezt az egy indulót ő mentorálhatta volna.

VIDEÓ: Isuma Kosi produkciója

Ilyen előzmények után egészen meglepő volt, hogy az adás utolsó percében, amikor Emanuelnek helyet keresett, Alex úgy döntött, Isumának kell felállnia. Előtte Bogi azt mondta neki:

"Gondolkodj hosszú távon, hogy Isumával hosszú távon mit tudsz kezdeni, hová tudod fejleszteni. Nem láttunk tőle már mindent egyébként?"

"Ne" - szóltak többen is a nézőtérről, amikor ByeAlex bejelentette döntését. De már csak a gyors búcsú másodpercei következtek.

"Kemény volt"

- mondta végül Bogi, akinek egyébként volt egy hasonlóan váratlan döntése a saját csapatával kapcsolatban is, amikor Tősér Bianka felállításáról döntött.

VIDEÓ: Tősér Bianka produkciója

Az adásból az mindenesetre egyértelműen kiderül, hogy idén a fiúk mezőnye az egyik legerősebb lesz az X-Faktorban.


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
SZG_3703.jpg

X-Faktor Tábor: az eddigi legbosszantóbb műdráma a műsor végére maradt

A mentorok még mindig elég komolytalanok, néha az az érzésünk, fontosabb számukra, hogy jól érezzék magukat, mint hogy felelősségteljes mentorokként viselkedjenek.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2019. november 03.



Az X-Faktor Tábor a műsor talán legszadistább része. Egyrészt a versenyzőknek, mert ez az a fázis, amikor csoportokra osztják őket, kapnak egy dalt, amit meg kell tanulniuk, és 24 óra múlva elő is adják.

Másrészt a nézőknek, mert szombaton és vasárnap is van adás.

Kicsit gonosz vagyok. Igazság szerint én érdeklődéssel nézem a műsort.

Ha az ember elengedi azt az illúziót, hogy ez egy énekverseny, pláne tehetségkutató, akkor nagyon érdekessé válik megfigyelni, lélektanilag hogy hatnak az egyes szituációk az emberekre.

ByeAlex tulajdonképpen nagyon jól megfogalmazta a Tábor-kör lényegét:

„Az X-Faktor maga egy csapatmunka… Ha már az elején kijön, hogy erre egy adott versenyző képtelen, akkor ő nem lesz alkalmas arra, hogy az X-Faktorban teljesítsen.”

Volt, aki már a feladat súlyától összeroppant és hazament. Olyan is akadt, aki amennyire csak lehet, kihúzta magát a közös munkából. Például az Évával és Katával összerakott Gödöllei Emanuell, aki a számot is utálta, talán a partnereit is, és a produkción is látszott, hogy nem tette oda magát 100%-ban.

A baj csak az, hogy így is leénekelte a két hölgyet, akik végiggürizték a feladatot.

A Táborról még tudni kell, hogy nincs közönség. A mentorok hozzáállásáról sokat elárul, hogy amikor beléptek az üres stúdióba, Alex és Peti is megállapította: ez a legjobb közönség. Ami nyilván marha jó poénnak tűnt, de tulajdonképpen meglehetősen egyértelműen tudtunkra adták, valójában milyen mélységesen lenéznek minket.

Számomra a legérdekesebb kérdés az volt, mit kezdenek majd a Rendezvény kategóriával. Annál is inkább, mert Dallos Bogi a vele készült interjúban azt sugallta, hogy ezt a problémát a Tábor-fordulóban kezelték. Mint emlékezetes, a mentorok „Rendezvény” kategória címkével tovább juttattak egy csomó olyan versenyzőt, akik szörnyen gagyi előadást nyújtottak, mert így mulat egy magyar mentor.

Kétféle megoldás született: jobb esetben összerakták őket, mint Marika nénit, a Hiro-hasonmást és Márkot, a csoda dj-t. Rosszabb esetben betették jók mellé, aminél nagyobb szívatást azért nehéz elképzelni. Mariah Mama és Bora Fanni megkapta Szerémi Jánost, aki értelmezhetetlen, illetve vicces, de úgy, hogy nem akar az lenni. Gáspár Laci jól megfogalmazta: olyan volt, mintha a két lánynak koncertje lenne, és valakit felengedtek volna a közönségből.

Ehhez képest Bogi és Laci komolyan tovább akarta vinni Jánost.

De aztán Alex ellenállását látva Bogi feltette a kérdést:

„Nem tesszük komolytalanná? Nem tesszük nívótlanná?”

Jó reggelt.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x

hirdetés
1-4.jpg

Ha randiztok, vigyázz vele, mert a szakítás után dalt ír belőle - Taylor Swift-portré

15 év alatt a legjobban fizetett előadó lett, akinek több Grammyje van, mint a Rolling Stonesnak. Régen imádott gyűlölködni, ma már gyűlöli az utálkozást.
Szajki-Vörös Adél, fotó: Instagram - szmo.hu
2019. november 02.



A dalszerző-zenész énekesnő, ha úgy vesszük, sikereihez képest még mindig rendkívül fiatal. 1989-ben született Readingben, Pennsylvaniában, korai gyermekéveit egy karácsonyfafarmon töltött. Már egészen kiskorában, totyogósként megnyilvánult a zenei tehetsége, és kiderült, hogy odavan a countryért. 12 évesen tanult meg gitározni, rögtön dalokat írt, majd miután felfedezték, a család Nashville-be költözött, hogy a kis Taylor itt kamatoztathassa countryzenészi ambícióit. Swift a mai napig itt él, éjjelenként itt komponálja intuíciószerűen rátörő dalait. Ezt a stábot például beengedte a házába:

16 évesen már hírnevet szerzett magának egyre sikeresebb countryzenészként. Korai dalaiban aktuális szerelmeit énekelte meg, és ez a késztetése sokáig így maradt: Hollywoodban közismert poénná vált, hogy

ha Taylor Swifttel randizol, jól vigyázz, mert ha szakítasz vele, megírja, ami történt.

Egyébként persze, hogy saját élmények a dalszövegek, minden dalát maga - maximum társszerzővel - írja, a videói pedig mindig a saját víziói.

Így járt ezzel szegény Jake Gyllenhaal is, akinek Swift - aki rendszerint maga írja a dalait - csaknem egy egész albumot szentelt, a dalszövegeiből pedig az derül ki, hogy a színész zenei ízlését tekintve elég sznob - szívesebben hallgatott valami indie albumot, mint Swift dalait -, és csiki-csukit játszott az énekesnővel. Na de Swift sem hagyta magát: We Are Never Ever Getting Back Together (magyarul: "Soha, de soha nem jövünk össze többet" című dalával vidáman, már-már ironikusan énekelve tessékelte ki Gyllenhaalt az életéből.

Közben a közönség egyre jobban megszerette az őszinte, első pillantásra naivnak tűnő, de zenéjében is inkább a játékosság, mint a modorosság irányába kacsintgató énekesnőt. Olyan korai számai, mint a "Love Story", a "You Belong With Me" már nemcsak a country-rajongóknak tetszettek, hanem a széles közönségnek is. A 2008-as Fearless albuma már többszörös platinalemez lett, sőt, Grammy-díjas is.

Ma már több Grammyje van, mint a Rolling Stonesnak, és jelenleg ő a legjobban fizetett híresség a bolygón.

A világhírrel együtt jár a fokozott paparazzo-jelenlét is, Swiftet innentől kezdve mindenhová követték a lesifotósok, amit többé-kevésbé próbált méltósággal viselni. Párkapcsolatait, aktuális barátaival való kimozdulásait dokumentálták. Közben ő maga is folyamatosan reflektált az eseményekre, melyek egy huszonéves lány életében a legfontosabbak: a szerelmeire, szakításaira, ábrándjaira. Talán nincs is hozzá hasonlóan olyan popsztár, aki minden egyes kapcsolatát dalba öntötte, ráadásul ennyire felismerhető módon.

Az internet folyamatosan találgatta: vajon az adott számot épp Harry Stylesnak (az előbbi videót épp az előbbinek) vagy John Mayernek írta? Swift nem átallott apró utalásokat, vagy ennél pofátlanabb jeleket hagyni a dalszövegekben, amire rajongók természetesen eufóriával reagáltak. További bulvárérdeklődésre adott lehetőséget a Katie Perryvel való cicaharca, amely az évek során olyan komoly social media-háborúvá eszkalálódott, amit utólag már mindkét fél bán. A Look What You Made Me Do (Nézd, mit kellett miattad megtennem) című dalának klipjében például van egy Katie Perryre kísértetiesen hasonlító karakter, aki csúnya autóbalesetet szenved.

Swiftet láthatóan jó ideig az foglalkoztatta, hogy a benne dúló indulatoknak, ellenséges érzéseket hogyan öltse dalba. A szorongással és depresszióval, valamint fizkai problémákkal is küzdő Selena Gomez egy időre szándékosan eltávolodott az ekkoriban meglehetősen nagy kavarógépnek tűnő Swifttől, és jelezte, hogy le akarja építeni a toxikus kapcsolatokat az életében.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
anna-szalon.jpg

9 év után bezár a Hadik Irodalmi Szalon, de más néven folytatódnak az estek

Juhász Anna irodalmár és a Hadik útjai különválnak, de a tervei szerint máshol, más formában folytatná az írókkal, költőkkel való beszélgetéseket.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. november 02.



Kilenc éve, hogy elindult Újbudán a Hadik Irodalmi Szalon. Juhász Anna irodalmár, kulturális menedzser ötlete volt, hogy a klasszikus díszletek között éledjen újjá valami a századeleji kávéházi kultúrából, abból az irodalmi-művészeti hagyományból, amely egész Budapestet átszőtte. A kávéházi irodalom tette lehetővé azt, hogy az irodalmi élet ne csak folyóiratok lapjain, levelezésekben és egyetemi szobák homályában működjön, hanem részévé váljon Budapestnek, a város életének, annak a pezsgő közéletnek, amely a századelő fővárosát jellemezte.

Az irodalom iránt érdeklődőknek Juhász Anna szalonjának elindulása előtt kevesebb terük volt arra, hogy ne csak könyvekből ismerjék az irodalmat, hanem találkozhassanak írókkal, költőkkel és a társművészetek képviselőivel. A szalon ugyanis nem szorítkozott sosem a szigorúan vett irodalomra, megjelenhettek itt képzőművészek, zenészek, színészek, akiknek a produkciói színesítették az esteket, sokat adtak hozzá az amúgy is gazdag kínálathoz.

103 est, több száz vendég és megannyi érdekes beszélgetés, produkció - ez volt Anna irodalmi szalonja az elmúlt 9 évben. A szalon ebben a formájában most bezár, és más néven működik tovább, a szervezők itt köszöntek el a közönségtől ma.

„Lezárult az életemnek egy jelentős része” - mondta a Szeretlek Magyarországnak Juhász Anna, aki büszke arra, hogy a Hadikban kilenc évig működhetett a szalon. „Az útjaink elválnak, a következő esteket máshol, de feltehetően hasonló formában szeretném megrendezni” - mondta az irodalmár, aki szerint az elmúlt évtizedben a szalonnak is köszönhetően pezsgő irodalmi élet bontakozott ki Újbudán, az emberek megszokták az esteket, mindig telt ház volt, és várták a havonta jelentkező újabb és újabb rendezvényeket.

Anna emellett tovább szervezi a New York Művész Páholyt, a Várkert Bazár 650 fős előadásait, amelyek mellé meg szeretné őrizni az irodalmi szalon bensőséges hangulatát is, most ezen dolgozik.

Arra a kérdésre, hogy sikerült-e elengedni azt a rendezvénysorozatot, amely összeforrt a nevével, azt válaszolta, hogy egyfelől rettentően nehéz volt, másfelől optimista, mert az új időszak új ötleteket és megvalósítható projekteket fog majd hozni. Szeretné azt hinni, hogy létrehozott valami sokak számára fontosat a budapesti művészeti életben, és a régi-új irodalmi szalon ezt fogja majd továbbvinni legalább ugyanennyi ideig, csak épp más helyszínen.

A szalon és más rendezvények eseményeiről a Szeretlek Magyarország is rendszeresen tudósított, de Juhász Anna ilyen különleges írásokat is nálunk jelentetett meg:

A szalont továbbra is Bonta Gáspárral közösen szervezik, aki ezután is a dizájnért és a megjelenésért felel majd.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
555-1.jpg

Rubens nem csak nagyfenekű meztelen nőket festett

Rubens és kora flamand festészetét mutatja be a Szépművészeti Múzeum legújabb kiállítása. Eláruljuk, milyen érdekességekkel találkozhatsz a tárlaton.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2019. november 01.



Ha Rubens festményeire gondolunk, általában nagyfenekű meztelen nők jutnak eszünkbe. A Szépművészeti múzeum legújabb kiállítása azonban leszámol a sztereotípiákkal. A Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora című tárlat tíz szekciója megmutatja, milyen sokszínűség jellemzi a flamand mesterek festészetét.

Peter Paul Rubens: Venus és Cupido

C.a 1628 körül, Olaj, vászon, 137 × 111 cm © Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid / Scala, Florence

A kiállításon képet kaphattunk Albert és Izabella uralkodásának idejéről a Spanyol-Németalföldön. Láthattunk a flamand művészek Itáliai hatásra készült képeit, bibliai és mitológiai témájú műveket, az ellenreformáció szellemiségét bemutató alkotásokat, csendéleteket, táj-és állatképeket, portrékat, illetve zsánerképeket.

A képek információs tábláit nézegetve hamar feltűnt, hogy a festményeknél gyakran több alkotó neve is szerepel. Mint megtudtuk, a közös alkotás a flamand festészetre jellemző munkamódszer volt: az egyes műfajokra specializálódott művészek együtt közösen dolgoztak a festményen.

Erre egy nagyon szép példa a kiállítottak között A három Grácia című festmény. A képre Rubens festette a nőalakokat, míg ifj. Jan Brueghel csodálatos tájképpel, csendélettel és virágkosárral egészítette ki azt.

Peter Paul Rubens, ifj. Jan Brueghel: A három Grácia
1620−1624 között, Olaj, fa, 119 × 99 cm, ©Bécs, Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste

A kiállítás egyik legszebb képe Rubenstől Brigida Spinola-Doria képmása. Ez az a festmény amivel a kiállítást reklámozzák. Nem csoda, hiszen színvilága és részletgazdagsága igazán lenyűgöző. Rubens nagy figyelmet fordított a különböző anyagok érzékeltetésére. Szinte érezzük a fehér és aranyszínű szaténruha és a hatalmas, fodros malomkerékgallér tapintását.

A festmény eredeti állapotában még látványosabb lehetett, de sajnálatos módon 1854 és 1886 között – ismeretlen okból - mind a négy oldalából levágtak egy-egy csíkot.

Peter Paul Rubens: Brigida Spinola-Doria képmása
1606, Olaj, vászon 152,5 × 99 cm,  Samuel H. Kress Collection, © Washington, Courtesy National Gallery of Art

Rubens két feleségéről Isabelláról és Helenáról nem csak portrékat készített. A két nő vonásait felfedezni szinte minden Rubens által festett nőalakban. A Baccháns és bacchánsnő képről is egyértelműen Helena pillant le.

Peter Paul Rubens és műhelye: Baccháns és bacchánsnő
1638–1640 körül, Olaj, vászon, 114,5 × 91 cm, Szentpétervár, Ermitázs, © The State Hermitage Museum, 2019. Photo: Vladimir Terebenin

A kiállításon az egyik kedvenc képem Clara Serena Rubens portréja volt, amit Rubens saját lányáról festett. Olyan közelről ábrázolja a lány arcát, mintha az mindjárt kidugná fejét a keretből. Szomorú tény azonban, hogy Clara Serena 12 éves korában meghalt, ami nagyon megviselte apját.

Peter Paul Rubens: Clara Serena Rubens portréja
C.a 1616 körül, olaj, vászon, 37,3 x 26,9 cm ©LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Vaduz-Vienna

Rubens túl akart tenni Raffaello kárpittervein, ezért a hagyományos vízfesték tervek helyett életnagyságú olajfestményen ábrázolta a terveit. Az olajfesték sokkal változatosabb színhasználatot követelt meg, ami így jócskán megnehezítette a kárpitszövők munkáját.

A kiállítás egyik különlegessége Rubens nagyszabású Decius Mus-sorozatának egyik darabja, A jóslat kinyilatkoztatása, amely mellett a festmény alapján arany- és ezüstszálakkal szőtt szőtt kárpitot is megcsodálhattuk. A két alkotás szinte az egész falat elfoglalja, és további érdekesség, hogy most mutatják be őket először együtt.

Peter Paul Rubens: A jóslat kinyilatkoztatása a Decius Mus-sorozatból
1616–1618, Olaj, vászon,  294 × 412 cm, © LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Vaduz-Vienna

A portrészekcióban Van Dyck által festett képmásokat csodálhattunk meg. Itt kapott helyet a Szépművészeti Múzeum egyik legújabb szerzeménye és büszkesége: Stuart Mária Henrietta esküvői portréja.

A kép érdekessége, hogy Van Dyck felnőtt kezeket rajzolt az akkor még csak 9 éves kislánynak, ezzel akarta idősebbnek láttatni a hercegnőt.

Anthonis van Dyck: Stuart Mária Henrietta hercegnő esküvői portréja
1641, olaj, vászon,158,2 × 108,6 cm, Szépművészeti Múzeum

Van Dyck nemcsak kiváló portré-, hanem jellemfestő is volt. Erről teljes mértékben megbizonyosodtunk Lord John Stuart és testvére, Lord Bernard Stuart életnagyságú kettős portréja előtt állva. Van Dyck úgy tudta ábrázolni a modellek gőgjét és sugárzó ostobaságát, hogy azok nem találtak kivetnivalót a portréban.

Anthonis Van Dyck: Lord John Stuart és testvére, Lord Bernard Stuart
C.a. 1638–1639 körül, Olaj, vászon; 237,5 × 146 cm © London, The National Gallery, UK / Bridgeman Images

Külön szekció foglalkozik a kor jellegzetes műfajával a csendéletekkel, táj- és állatképekkel. A 17. századi flamand művészek előszeretettel ábrázolták a nagy felfedezések után kitágult világ egzotikus állatait és növényeit.

Jan Fyt: Madárkoncert
1658, Olaj, vászon 120 × 172 cm © LIECHTENSTEIN. The Princely Collections, Vaduz-Vienna

A tárlaton egy kortárs művel is találkoztunk. Rubens rendszeresen használt antik és reneszánsz elemeket, úgyszólván „kivágta” azokat eredeti kontextusukból, és újfajta összefüggésben helyzete el őket egy-egy képén. Kicsiny Balázst képzőművész Rubenshez hasonlóan kivágott festményeket használt fel Végső vágás a képek birodalmában című szobor-installációjához.

Kicsiny Balázs: Végső vágás a képek birodalmában
2019, 230 × 120 × 90 cm, Műtárgyfotó © Simon Zsuzsanna, Bognár Benedek © Kicsiny Balázs

A kiállítás minden szekciójában informatív leírásokat olvashattunk. Ezen túl pedig sok festményhez külön ismertető szöveg is tartozott. A kiállítás azonban egyszerűen túl nagy és átfogó, sajnos a szövegek körülbelül a kiállítás felénél befogadhatatlanná válnak, még egy tapasztalt múzeumlátogató számára is. A remekművek látványa persze olvasgatás nélkül is nagy élmény.

A tárlaton bemutatott 120 festmény és grafika olyan nagy közgyűjteményből érkezett, mint a párizsi Louvre, a szentpétervári Ermitázs, a madridi Prado, a washingtoni és a londoni National Gallery.

A kiállítást 2020 február 16-ig nézheted meg, részletek a Szépművészeti Múzeum honlapján.

Képek forrása: Szépművészeti Múzeum


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!