hirdetés
MOL_Bubi_station.jpg

A Bubi biciklik majdnem fele eltűnhet az utcákról – Vitézy Dávid szerint ez nagyon rossz ötlet

Jelenleg 2100 kerékpár érhető el a városban, azonban az új, 5 évre szóló tender mindössze 1200-ra szólna.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2020. október 20.


hirdetés

A BKK Igazgatósága szeptemberben írt ki tendert a MOL Bubi üzemeltetésére, 5 évre, 1,7 milliárd forintért. A tender beadási határideje október 26-án lesz, azonban jelenleg nincs sok esélye, hogy addigra lesz új üzemeltető. Így, ha a BKK nem hoz rendkívüli intézkedést, november végén, 6 év után először, leállhat a közbringarendszer működése.

A MOL Bubi 2014 szeptemberében indult el, akkor még csak 1100 kerékpárral és 76 dokkolóállomással. Azóta a biciklik száma közel 2100-ra bővült és 158 állomáson érhető el a Bubi. Az új, 5 évre szóló tender ehhez képest mindössze 1200 biciklire szólna.

Mindez azt jelenti, hogy a rendszer nem csak, hogy nem bővülne 2026-ig, hanem jelentősen szűkülne is, több mint 40%-kal.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója közösségi oldalán fejezte ki aggodalmát a közbringarendszer leépítési terveivel és bizonytalan jövőjével kapcsolatban.

„Látva a rendszer fejlesztésének és kiterjesztésének elmúlt 5 éves ütemét, a BKK Igazgatóságának a Bubi visszafejlesztéséről szóló döntése rövidlátó hozzáállást tükröz és szembemegy a városvezetés klímavédelemmel és fenntartható közlekedéspolitikával kapcsolatban megfogalmazott célkitűzéseivel”

hirdetés

- fogalmazott Vitézy, majd hozzátette, hogy azt azonban egy pillanatig sem állítja, hogy a Bubi tökéletes lenne.

„A népszerű indulás után több adminisztratív nehézség riasztotta el az első bérletüket megújítani szándékozó felhasználókat, a mobilapp éveken át nem frissült, a díjszabás a kezdeti óvatosság (kaució előírása) után nem követte a felhasználói szokások változását. Rég integrálni kellett volna a BKK bérletekkel a Bubi díjszabását, megszüntetni a személyes szerződéshosszabbítást és eltörölni a kauciót. Ez mind igaz - ezek azonban megrendelői döntéseken és egy régóta időszerű átfogó szoftverfrissítésen múlnak, ehhez nem kéne kidobni az egész rendszert biciklistül és drasztikusan csökkenteni a biciklik számát.

A Bubi azok számára is elérhető közlekedési móddá tette a városi kerékpározást, akik saját biciklivel nem rendelkeznek vagy ha van is saját kerékpárjuk, azt nem tudják napközben Budapest belső területein használni. A Bubi ezért egy sikeres szolgáltatás és brand, mely az elmúlt években - egy ilyen új szolgáltatásnál talán nem is meglepő módon - kicsit megkopott és valóban frissítésre szorul. De a frissítésnek a továbbfejlesztés és nem a visszafejlesztés irányába kellene mutatnia - hisz Európa-szerte és Amerika vagy Ázsia számos nagyvárosában is látjuk, a közbringa-rendszerek növekedési potenciálja a mai budapesti szinthez képest még óriási.”

„A Budapest Fejlesztési Központ részéről minden Budapestet érintő közlekedésfejlesztés műszaki tartalmáról konzultálunk a Fővárossal és az érintett kerületi önkormányzatokkal - a másik oldalról a Bubi leépítéséről azonban sajnos senki nem kérdezett meg bennünket. Pedig készek lennénk az együttműködésre, hiszünk a Bubiban és a közbringa-rendszer fejlesztésében. A belvároson kívül is van élet, a külvárosi csomópontok, nagyobb lakótelepek és akár, együttműködési készség esetén az agglomerációs központok irányába is érdemes lenne továbbfejleszteni a rendszert. Sajnálom, hogy ehelyett most a leépítésről kell itt írnom. Bízom benne, hogy sikerül ezt a rossz döntést korrigálni és a BKK vagy a Főváros vezetése visszavonja ezt az elhibázott koncepción alapuló közbeszerzési kiírást” - zárta közleményét Vitézy Dávid.

Vitézy Dávid

? A BUBI VISSZAFEJLESZTÉSÉRŐL ? Szomorú vagyok a MOL Bubi közbringarendszer leépítési tervei és bizonytalan jövője miatt. A Bubi üzemeltetésére szóló szerződés idén november végén lejár és úgy...



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
defense-1403067_1920.jpg

Végre kiderült, meddig tarthat a koronavírussal szembeni immunitás

Az új kutatási eredmények jóval biztatóbbak, mint a korábbiak.
Fotó: Bru-nO/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

A legújabb kutatások szerint a koronavíruson átesettek immunmemóriája jelentősebb, mint azt korábban feltételezték - írja a Science Alert.

Ez a memória nem csupán az antitestek létrejöttén alapul, magába foglalja az immunrendszer T és B sejtjeit is, amelyek lenyűgöző “emlékezőtehetséggel” bírnak.

A védelmi rétegek együttesen felelnek érte, hogy ha a koronavírus újra támadna, felismerjék és már a fertőzés előtt hatástalanítsák a betolakodót.

Az új kutatások reményt adnak, hogy aki egyszer már megfertőződött, az jó ideig ellenálló marad a vírussal szemben.

“A legtöbb embernél az összetett immunválasz nagy része lezajlik, és több összetevője 6-8 hónap múltán is jelen van. Ez remek hír” - mondja a kaliforniai La Jolla immunológiai intézet virológusa, Shane Crotty.

hirdetés

A szakértő azt is hozzátette:

korábban azért becsültük alá a védettség erejét, mert elsősorban az antitestek alapján vizsgáltuk az immunválaszt. Ezek néhány hónap elteltével valóban eltűnnek a vérből.

A friss kutatás azonban egészében nézi az immunrendszert, amelynek részei a sokáig kitartó T-sejtek is. Ezek esetenként akár 10 évig is megőrizhetik egy-egy fertőzés emlékét. Amit most biztosan tudunk, hogy a covidból gyógyult alanyoknál fél év után is nagy számban maradtak jelen.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
koronavirus_maszk_fertotlenito.jpg

Mit tegyünk otthon, ha koronavírus-fertőzésre utaló tüneteink vannak, mikor kell mentőt hívni? - koronavírus-kisokost adott ki a Semmelweis Egyetem

A tájékoztatóból sok hasznos és praktikus információt kapunk a betegséggel kapcsolatban.
Fotó: Klaus Hausmann/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

Lakossági tájékoztató anyagot állított össze a Semmelweis Egyetem Pulmonológiai Klinikája és Magatartástudományi Intézete.

Az anyag számos hasznos információ mellett kiemeli, hogy a COVID-19 okozta egyes tüneteket miként tudjuk otthon kezelni, és milyen panaszok fellépése esetén van szükség azonnali segítségre és a mentő hívására.

A pdf-ben letölthető anyagból megtudhatjuk például, hogy a koronavírus egyes tüneteit hogyan tudjuk otthon kezelni, olvashatunk a C- és D-vitaminok hasznosságáról a vírussal szemben, illetve a tájékoztató felhívja a figyelmet a kellő folyadékfogyasztás és a pihenés fontos szerepére is.

A tájékoztató összesen kilenc tünetcsoportot sorol fel, amikor mentőt kell hívni: a súlyos, fokozódó nehézlégzéstől, fulladástól a tartósan fennálló, egyre fokozódó hányásig, hasmenésig.

A tájékoztató közvetlenül letölthető ERRŐL a linkről.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
karacsony-gergely6.jpg

Karácsony Gergely: Demeter Szilárd a miniszterelnök szégyene

„Demeter Szilárd hétfő reggel 8 órától már nem viselhet semmiféle közhivatalt. Van még pár órája a miniszterelnöknek” - fogalmazott posztjában a főpolgármester.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

Néhány órával azután, hogy Demeter Szilárd eltávolíttatta az Origóról nagy vitát kiváltott írását és törölte magát a Facebookról, Karácsony Gergely is csatlakozott azokhoz, akik szerint Orbán Viktornak is felelősséget kell vállalnia, és menesztenie kell az írót a Petőfi Irodalmi Múzeum éléről.

A főpolgármester szerint

„az aljas és alantas írással, annak visszavonása után is, és annak írójával a miniszterelnöknek van dolga. Az ő embere, az ő kultúrpolitikusa, az ő Európa-politikáját akarta megalapozni, az ő szégyene. Demeter Szilárd hétfő reggel 8 órától már nem viselhet semmiféle közhivatalt. Van még pár órája a miniszterelnöknek.”

Egyben csatlakozik azokhoz is, akik Parti Nagy Lajos költő kezdeményezésére arra szólítják fel Demetert, hogy „azonnal mondjon le minden közéleti funkciójáról, vonuljon ki a magyar közéletből!”

hirdetés

A tiltakozás teljes szövege megtalálható Karácsony Gergely Facebook-oldalán:

Log into Facebook

null


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
autopalya.jpg

Így drágulnak jövőre az autópálya-matricák

Az útdíjak összege az automatikus inflációkövetéssel emelkedik és a díjköteles hálózat is bővül 2021-ben.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

Mint arról mi is beszámoltunk, szombaton jelent meg az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleménye, melyben többek között a pótdíj befizetésének lehetőségeiről is rendelkeznek.

Ebben kitérnek arra is, hogy a módosítások szerint - az Országgyűlés által megadott törvényi felhatalmazás alapján - a rendszerbe épített módon történik meg

az útdíjak automatikus inflációkövetése.

Az évenként külön beavatkozás nélkül frissülő megoldás legfőbb hozadéka, hogy az úthasználók számára kiszámíthatóvá válik a díjtételek változása, tervezhetővé annak mértéke.

hirdetés

Az országos éves matricák ára 2012, a megyeieké a bevezetésük, 2015 óta nem változott, miközben egyre több autópálya és autóút szolgálja ki a Magyarországon közlekedőket - írják.

2021. január 1-től a személygépkocsik, autóbuszok és 3,5 tonna alatti tehergépjárművek számára díjköteles hálózat az idén már átadott és az év végéig még elkészülő öt szakasszal bővül.

Ezek közül az M25 Eger, az M85 folytatása Sopron gyorsforgalmi bekötését valósítja meg, elkészült az M4 Pest megyei és Berettyóújfalutól a román határig tartó szakasza is, már használhatják az autósok az M76 első, közel hat kilométerét az M7-től Balatonszentgyörgyig. Emellett még 2020-ban forgalomba helyezik az M44 Békéscsabáig elérő szakaszát. Ám mivel az autóút a Tiszakürtig már megépült folytatással együtt sem kapcsolódik közvetlenül a meglévő sztrádahálózathoz, használata egyelőre díjmentes lesz. Így egy ideig a Békés megyei matrica bevezetése is várat még magára.

A Portfolio.hu egy táblázatban szedte össze, hogy a várható infláció alapján milyen emelkedésre lehet számítani.

A Magyar Közlönyben írtak alapján "az áralap a tárgyévet megelőző év augusztus hónapjára irányadó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, a tárgyévet megelőző második év augusztusához viszonyított fogyasztói árindex emelkedése esetén, az emelkedéssel megegyező mértékben, a tárgyév első napjával tízforintos kerekítési pontossággal módosul. Az így megállapított árat a NÚSZ Zrt. a honlapján közzéteszi. A közzététel és a hatálybalépés között legalább 30 napnak el kell telnie".

A portál a KSH augusztusi éves inflációjával (3,9%) számolt, a táblázatot ITT nézheted meg. Eszerint például

a motorkerékpár heti matricája 1470-ről 1530-ra nő. A személygépkocsik heti díja pedig 3500 forintról 3640 forintra emelkedik.

A megyei matricák a motoroknál és az autóknál is 5000-ről 5200-re emelkednek.

Az új árakat és bővebb információkat majd ITT találod.

A Portfolio megjegyzi, hogy "az eredeti, nyáron megszavazott jövő évi költségvetésbe a kormány 71 milliárd forintos összeggel tervezte be az időarányos útdíjbevételek összegét. Ha nem számolunk forgalomvisszaeséssel a díjemelés hatására, akkor a díjemelés 2,8 milliárd forintnyi plusz bevételt hoz az állam konyhájára".

Fotó: illusztráció, forrása: Pixabay

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!