hirdetés
caf-villamos-bp-mti-mathe-zoltan.jpg

Vitézy Dávid: A CAF-villamosok a „politikai túszejtés” áldozatai

Forgalomba állnak az új CAF villamosok, az első négy az 1-es villamos alacsonypadlós kiszolgálását bővíti - írja a BKK a közleményében.
MTI, fotó: MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2020. október 12.


hirdetés

A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója azt gyanítja, politikai okok állhatnak annak hátterében, hogy még mindig nem járnak azok a CAF-villamosok, amelyeket már több mint egy éve leszállított a spanyol gyártó.

Vitézy Dávid hétfőn a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában emlékeztetett, 26 ilyen villamost rendelt meg még az előző városvezetés, s ezek tavaly nyáron meg is érkeztek, csakhogy

az azóta eltelt több mint egy év alatt sem sikerült forgalomba állítani a járműveket.

Hangsúlyozta, a klimatizált, alacsonypadlós járművekkel mindenki elégedett, és soha nem érte panasz őket; az elvégzett vizsgálatok is azt támasztották alá, hogy minden műszaki követelménynek megfelelnek és a fékkel - amelyet korábban kifogásoltak - sincs semmi baj. Ráadásul azok az uniós források, amelyekből a villamosokat is vásárolták, az év végén lejárnak, tehát ha nem teljesítik a feltételeket, akkor elveszhetnek - figyelmeztetett.

Vitézy Dávid az ügyet úgy értékelte, hogy a fővárosban jelenleg felelősséghárítás és egymásra mutogatás zajlik, miközben a "legképtelenebb" érveket hozzák fel; a CAF-villamosok a "politikai túszejtés" áldozatai.

hirdetés

Ha a járműveket arra használnák, hogy hibát találjanak az előző városvezetés munkájában, akkor erre nem alkalmasak, mert nincs bajuk, s ugyanolyanok, mint amilyenek már régóta közlekednek Budapesten - fogalmazott a vezérigazgató.

Log into Facebook | Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

BKK: Forgalomba állnak az új CAF villamosok, az első négy az 1-es villamos alacsonypadlós kiszolgálását bővíti

Négy új hosszú CAF villamos áll forgalomba 2020. október 12-én, hétfőn Budapesten abból a huszonhatból, amelyet a BKK 2017-ben rendelt meg a spanyol gyártótól. A négy új szerelvénnyel hétfőn déltől kezdve az 1-es villamos vonalán utazhatunk. A fennmaradó huszonkét jármű várhatóan novembertől áprilisig folyamatosan követi a most átadott szerelvényeket: a szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után további egy hosszú villamos az 1-es vonalon, huszonegy rövid villamos pedig ideiglenesen a budai fonódó hálózaton, illetve a 3-as vonalon, véglegesen pedig az 50-es és 56/56A vonalakon bővíti az alacsonypadlós szolgáltatást. A négy új jármű ünnepélyes átadására Karácsony Gergely főpolgármester, Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes, Fendrik László BKK- és Bolla Tibor BKV-vezérigazgató részvételével sajtótájékoztatón került sor, ahol elhangzott: a fővárosi járműállomány folyamatos és mielőbbi fejlesztése elengedhetetlen, azonban a közlekedési szolgáltatócégek csak a megrendelteknek megfelelő technikai paraméterekkel vehették át az új villamosokat - írja a BKK a közleményében.

„Négy új, gyönyörű, alacsonypadlós, korszerű CAF villamost adunk át a közösségi közlekedésnek. A Budapesten az elmúlt években elindult intenzív járműparkfejlesztés nagyon sokat javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. Azon dolgozunk, hogy újabb és újabb ilyen korszerű járműveket tudjunk forgalomba állítani Budapesten” –

jelentette be a budafoki villamoskocsiszínben tartott sajtótájékoztatón Karácsony Gergely. A főpolgármester közölte azt is: a 2017-ben megrendelt új járművekből a fennmaradó huszonkettő szerelvény is forgalomba állhat hamarosan. Várhatóan novembertől, a hivatalos átvételhez szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után az 1-es villamos vonalán további egy hosszú CAF bővíti majd a korszerű, alacsonypadlós szolgáltatást, míg a huszonegy rövid szerelvény ideiglenesen a budai fonódó villamoshálózaton, illetve a 3-as villamos vonalán áll forgalomba fokozatosan. A rövid szerelvények várhatóan 2021 őszétől, a szükséges infrastruktúra-fejlesztések elvégzését követően – összhangban az új CAF-ok megvásárlásához kapcsolódó uniós támogatási szerződésben foglaltakkal – az 50-es, illetve az 56-os és az 56A villamosvonal szolgáltatási színvonalát emelik majd.

Karácsony Gergely arról is beszélt, hogy a fővárosi járműállomány fejlesztése elengedhetetlen. „Bár most villamosokat adunk át, azt is fontos tudni, hogy a CAF villamosok beszerzésére irányuló projekt része a budapesti trolihálózat fejlesztése is. Azon dolgozunk, hogy az előző városvezetés által megkötött szerződések érvényesítésével új trolibuszokkal is szolgálhassunk Budapestnek, hiszen 51 újabb villamos és 50 újabb troli beszerzéséről még tavaly döntött a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa” – emlékeztetett. A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy Magyarország Kormánya ezen járművek beszerzéséhez is biztosítani fogja a forrást, hiszen a 2014-es szerződés ma már elérhetetlen áron biztosítja a megvásárlásukat, és ha Budapest nem él a lehetőséggel, a következő fél évtizedben nem lesz lehetőség új járművek beszerzésére.

Budapest körültekintően járt el

Az új villamosok átadásáról szóló sajtóeseményen szó esett arról is, miért nem állhattak mostanáig forgalomba az új szerelvények. Fendrik László, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója ezzel kapcsolatban felidézte: a BKK – ahogy a társaság már többször is hangsúlyozta – csak akkor vehette át az új szerelvényeket a gyártótól, ha azok minden műszaki részletükben megfelelnek a szerződésben foglaltaknak. Ez ugyanis a feltétele annak, hogy az utazóközönség maximális biztonsággal utazhasson a járműveken, és eközben a szerelvények megvásárlását lehetővé tevő európai uniós források lehívása is a szabályoknak megfelelően történjen meg.

A BKK ez év októberéig több műszaki hiányosság miatt nem vehette át a villamosokat: a vezérigazgató példaként három jármű korróziómentességért felelős alvázvédelmének hiányosságait, a szerelvények környezeti fényviszonyok függvényében automatikusan bekapcsolódó világítását szabályozó alkonykapcsoló készülékének teljes hiányát, valamint a fékberendezésekkel kapcsolatos anomáliákat említette. „Azok a sajtóban, közösségi médiában megjelent állítások, miszerint tizenegy villamos áll Budapesten, amelyet a BKK és a BKV mondvacsinált okokból nem vesz át, minden igazságot nélkülöznek. Az alvázvédelem javítása nyáron, Budapesten történt meg, az alkonykapcsoló rendszer szoftveres megoldására a közlekedési hatóság 2020 augusztusában adta meg jóváhagyó végzését. A fékeket érintő kérdésekben pedig a Budapesti Műszaki Egyetem, mint független szakértő bevonására volt szükség, mert a fékrendszer működése nem volt összhangban a villamosra kiadott típusengedélyben foglaltakkal. A BME ITS vizsgálata egyértelműen igazolta a BKK és a BKV álláspontját, a CAF pedig csak e vizsgálat eredményének hatására adta meg a szükséges jognyilatkozatot 2020. október 1-jén. Ez volt az utolsó állomása annak az átvételi procedúrának, amelynek következő lépéseként a BKK október 6-án átvehette a villamosokat a gyártótól, majd a mai napon átadhatta a Budapesten közlekedőknek. Nem késlekedtünk tehát, egyszerűen nem volt lehetőségünk arra, hogy korábban felelősségteljesen átvegyük a szerelvényeket”.

Fendrik László beszélt arról is: a huszonhat CAF villamosból a ma átadott négy járművön kívül Budapesten van további hét – egy hosszú és hat rövid – szerelvény, amelyek kötelező futáspróbájukat már teljesítették, közlekedési hatósági engedéllyel még nem rendelkeznek. A fennmaradó tizenöt jármű leszállítását a CAF jövő áprilisig vállalta, és a bár jelenlegi pandémiás helyzet miatt előfordulhat késés, a BKK és a BKV mindent megtesz azért, hogy 2021-ben ezeket a villamosokat is átadhassa Budapestnek.

Milyenek Budapest új villamosai?

A kérdésre a rövid válasz: ugyanolyanok, mint a negyvenhét, 2014 óta forgalomba állított, az utazóközönség által ismert és kedvelt villamosok. A rövidebb jármű 34 méteres és 200 fő szállítására alkalmas, míg a hosszabb 56 méteres és 345-en utazhatnak vele egyszerre. A járművek belső kialakítása maximálisan megfelel a modern kor valamennyi elvárásának: alacsonypadlós kialakításúak, azaz a babakocsival közlekedők és a mozgásukban bármilyen okból korlátozottak is minden fennakadás nélkül, akadálymentesen utazhatnak velük. Az utastérben nincsenek dobogón elhelyezett, nehezen megközelíthető ülések. A biztonságról fedélzeti kamerák, a levegő kedvező hőmérsékletéről pedig légkondicionáló és szellőző berendezések gondoskodnak.

„A kötöttpályás közlekedésnek kiemelt szerepe van egy város klímavédelmében, amelyben Budapestnek és egész Magyarországnak rengeteg tennivalója van, hiszen ez korunk egyik legnagyobb válsága, kihívása” – erről Dorosz Dávid klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes beszélt a sajtótájékoztatón. A villamosok kötöttpályás, villamos árammal működő járműként természetesen már alapvetően „zöldnek” tekinthetők, azonban az új CAF szerelvényekről kevesen tudják, hogy energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően arra is képesek, hogy a fékezés során termelt elektromos áramot visszatáplálják a villamoshálózat felsővezetékébe, így azt a többi szerelvény is fel tudja használni. Dorosz Dávid szerint „fontos, hogy a közösségi közlekedés vonzó, mindenki számára elérhető és kényelmes legyen, ezzel is tegyük élhetőbbé, zöldebbé, klímabarátabbá Budapestet”.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója beszédében a fővárosi villamosállomány fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta, hiszen „Budapesten az alacsonypadlós, korszerű villamosok – azaz a CAF és a Combino szerelvények – körülbelül a járműpark 15 százalékát teszik ki, és férőhelykilométerrel számolva is csak 40 százalékos az arányuk”. Az új villamosok Bolla Tibor elmondása szerint jól illeszkednek a BKV hosszú távú stratégiájába, amelynek központi gondolata a környezet- és klímavédelem, a fenntartható energiagazdálkodás, valamint az ökológiai lábnyomunk csökkentése. „Üzemeltetőként pedig a BKV szakmai gárdája garancia arra, hogy a járművek üzemben tartása megfelelő kezekben van. Ebben maga a CAF villamosok bázisát adó Budafok kocsiszín modern, felújított, a jelen kor igényeinek megfelelő épülete is segíti szakembereinket, amely telephely 120 éves története során számos legendás járműtípusnak adott már otthont” – tette hozzá a vezérigazgató.

Uniós támogatás

A „Budapesti villamos és trolibusz járműprojekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17 699 115 044 forint.

Budapesti Közlekedési Központ"



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
defense-1403067_1920.jpg

Végre kiderült, meddig tarthat a koronavírussal szembeni immunitás

Az új kutatási eredmények jóval biztatóbbak, mint a korábbiak.
Fotó: Bru-nO/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

A legújabb kutatások szerint a koronavíruson átesettek immunmemóriája jelentősebb, mint azt korábban feltételezték - írja a Science Alert.

Ez a memória nem csupán az antitestek létrejöttén alapul, magába foglalja az immunrendszer T és B sejtjeit is, amelyek lenyűgöző “emlékezőtehetséggel” bírnak.

A védelmi rétegek együttesen felelnek érte, hogy ha a koronavírus újra támadna, felismerjék és már a fertőzés előtt hatástalanítsák a betolakodót.

Az új kutatások reményt adnak, hogy aki egyszer már megfertőződött, az jó ideig ellenálló marad a vírussal szemben.

“A legtöbb embernél az összetett immunválasz nagy része lezajlik, és több összetevője 6-8 hónap múltán is jelen van. Ez remek hír” - mondja a kaliforniai La Jolla immunológiai intézet virológusa, Shane Crotty.

hirdetés

A szakértő azt is hozzátette:

korábban azért becsültük alá a védettség erejét, mert elsősorban az antitestek alapján vizsgáltuk az immunválaszt. Ezek néhány hónap elteltével valóban eltűnnek a vérből.

A friss kutatás azonban egészében nézi az immunrendszert, amelynek részei a sokáig kitartó T-sejtek is. Ezek esetenként akár 10 évig is megőrizhetik egy-egy fertőzés emlékét. Amit most biztosan tudunk, hogy a covidból gyógyult alanyoknál fél év után is nagy számban maradtak jelen.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
balaton_rostasy-25.jpg

Erős felmelegedés, valóságos hőhullám érkezik a jövő héten

A hétvégére akár 10-15 fokig is felmelegedhet napközben, ám a szél sokfelé viharossá válik.
Fotó: Rostásy Szabó Mihály - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

Mint azt megírtuk, többször is várható havazás december első hetében. Kedden, a meteorológiai tél első napján hidegre kell készülni, helyenként még napközben is mínuszok lesznek.

Ám a hideget melegedés váltja fel és tavaszt idéző hőhullám éri el térségünket a jövő hét közepén - írja a MetKép.

A hét első napjaiban a hidegcsepp beleolvad egy Kelet-Európa felett megerősödő anticiklonba, majd meleg levegő érkezik Közép-Európába. A meleg levegő intenzív beáramlása erős, helyenként viharos széllel jár majd.

Hasonló helyzetben nyáron hazánkban 30-35 fok körüli értékeket mérhetnénk, azonban december elején is elég lesz hozzá, hogy 10-15 fokig kússzanak fel a hőmérők higanyszálai napközben, helyenként akár még ennél is melegebb lehet.

hirdetés

A hét végén szombaton gyengén felhős lesz az ég, és fagyra csupán északon kell számítani, másutt +3, és +5 fok között várható a minimum hőmérséklet. A délies irányú szél a Tiszától nyugatra élénk lesz, a Dunántúlon erős lökésekkel kísért, míg északnyugaton akár viharos erejű széllökések is várhatóak. A hőmérséklet maximuma 10 fok körül, esetleg kissé felette várható.

Vasárnap hajnalban az előző naphoz hasonlóan +3, és +5 fok várható, csak az Észak-Alföldön lehet fagypont közelében a hőmérséklet. Napközben egyre több helyen erősödik meg a délkeleti szél, helyenként viharos lökések kísérik. A hőmérséklet maximuma 8, és 12 fok között alakul, a legmelegebb a déli tájakon, míg a leghűvösebb északkeleten várható.

A délután folyamán nyugat felől erős felhősödés kezdődik, a késő délutáni óráktól pedig nyugaton elered az eső.

Hétfőn tovább fokozódik a felmelegedés, éjjel is +4, és +10 fok között alakul a hőmérséklet, északkeleten az alacsonyabb értékekkel. A csapadék fokozatosan kelet felé halad, és egyre több helyen ered el az eső. A hőmérséklet maximuma 10, és 15 fok között alakul, helyenként akár még ennél is melegebb lehet. Területi elosztásban délkeleten lesz a legmelegebb, északnyugaton a leghidegebb. A hét legszelesebb napja lesz, sokfelé viharos erejű széllökések várhatóak.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
gyertya_.jpg

Meghalt a hatvani kórház főorvosa

Dr. Szabó Zoltán főorvos, radiológus a koronavírus-fertőzés szövődményeibe halt bele.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

A koronavírus-fertőzés szövődményeibe meghalt a hatvani kórház főorvosa - írta a Hatvanonline.

"Elment a Főorvos Úr

Mély megrendüléssel tudatjuk, hogy életének 70. évében hosszú küzdelem után COVID-19 szövődményében elhunyt Dr. Szabó Zoltán főorvos, radiológus. Egy kiváló orvos, egy jó kolléga, egy értékes ember távozott.

Nyugodjék békében!"

– írja közleményében a hatvani Albert Schweitzer Kórház.

hirdetés

Albert Schweitzer Kórház Hatvan

"Az egészségügy legcsodálatosabb területét a szülésznői pályát válas... ztottam. Szakmám a hivatásom is. A mai napig folyamatosan kerestem és keresem a lehetőséget a szakmai fejlődésre. Ehhez a csodálatos és felelősségteljes hivatáshoz, elengedhetetlen a maximális szakmai felkészültség és a nagy hivatástudat. Az Albert Schweitzer Kórház- Rendelőintézet szülészeti osztályán eltöltött 39 év alatt, sok örömteli pillanatnak voltam szemtanúja és egyben átélője is.

Fotó: illusztráció, forrása: Pixabay

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
kepesandras.jpg

Kepes András: „Szerintem Demeter Szilárd nem vont vissza semmit, nyilván rászóltak"

'Amit Demeter leírt, az nem áldozatok emlékét sérti, hanem minden kultúrember értékét sérti' - mondta Kepes.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 29.


hirdetés

Óriási felháborodást váltott ki Demeter Szilárd miniszteri biztos írása, amelyben Soros György gázkamrájának nevezte Európát. A Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatójának publikációját az Origo tette közzé szombaton. Ezután sorra jelentek meg a tiltakozások, így Izrael magyarországi nagykövetsége is elítélte az írást. Demeter Szilárd egy nappal később visszavonta és törölte magát a Facebookról.

Az RTL Híradó kérdésére, hogy állami pozícióit megtarthatja-e, vasárnap sem a miniszterelnök sajtófőnöke, sem a kormányzati tájékoztatási központ nem válaszolt.

A cikk miatt ellenzéki politikusok és az irodalmi élet szereplő is tiltakoztak. Kepes András szerint Demeter Szilárd nemcsak a holokauszt áldozatainak emlékét sértette meg, hanem minden kultúrember érzéseit.

Kepes szerint ilyen szélsőséges gondolatok, mondatok nem, hogy az irodalmi múzeum főigazgatójának szájából, de egy konzervatív ember szájából sem hangozhatnak el.

hirdetés

Amit Demeter leírt, az nem az áldozatok emlékét sérti, hanem minden kultúrember értékét sérti

- mondta. Szerinte "ez nem egy félresiklott gondolkodás, ez az ember így gondolkodik".

"Én szerintem nem vont vissza semmit. Nyilván rászóltak. Vagy megijedt" - mondta Kepes, aki szerint nem fog lemondani. "Nem szoktak lemondani. Manapság ez nem szokás."

VIDEÓ: Az RTL Híradó beszámolója


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!