hirdetés
caf-villamos-bp-mti-mathe-zoltan.jpg

Vitézy Dávid: A CAF-villamosok a „politikai túszejtés” áldozatai

Forgalomba állnak az új CAF villamosok, az első négy az 1-es villamos alacsonypadlós kiszolgálását bővíti - írja a BKK a közleményében.
MTI, fotó: MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2020. október 12.


hirdetés

A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója azt gyanítja, politikai okok állhatnak annak hátterében, hogy még mindig nem járnak azok a CAF-villamosok, amelyeket már több mint egy éve leszállított a spanyol gyártó.

Vitézy Dávid hétfőn a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában emlékeztetett, 26 ilyen villamost rendelt meg még az előző városvezetés, s ezek tavaly nyáron meg is érkeztek, csakhogy

az azóta eltelt több mint egy év alatt sem sikerült forgalomba állítani a járműveket.

Hangsúlyozta, a klimatizált, alacsonypadlós járművekkel mindenki elégedett, és soha nem érte panasz őket; az elvégzett vizsgálatok is azt támasztották alá, hogy minden műszaki követelménynek megfelelnek és a fékkel - amelyet korábban kifogásoltak - sincs semmi baj. Ráadásul azok az uniós források, amelyekből a villamosokat is vásárolták, az év végén lejárnak, tehát ha nem teljesítik a feltételeket, akkor elveszhetnek - figyelmeztetett.

Vitézy Dávid az ügyet úgy értékelte, hogy a fővárosban jelenleg felelősséghárítás és egymásra mutogatás zajlik, miközben a "legképtelenebb" érveket hozzák fel; a CAF-villamosok a "politikai túszejtés" áldozatai.

hirdetés

Ha a járműveket arra használnák, hogy hibát találjanak az előző városvezetés munkájában, akkor erre nem alkalmasak, mert nincs bajuk, s ugyanolyanok, mint amilyenek már régóta közlekednek Budapesten - fogalmazott a vezérigazgató.

Log into Facebook | Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

BKK: Forgalomba állnak az új CAF villamosok, az első négy az 1-es villamos alacsonypadlós kiszolgálását bővíti

Négy új hosszú CAF villamos áll forgalomba 2020. október 12-én, hétfőn Budapesten abból a huszonhatból, amelyet a BKK 2017-ben rendelt meg a spanyol gyártótól. A négy új szerelvénnyel hétfőn déltől kezdve az 1-es villamos vonalán utazhatunk. A fennmaradó huszonkét jármű várhatóan novembertől áprilisig folyamatosan követi a most átadott szerelvényeket: a szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után további egy hosszú villamos az 1-es vonalon, huszonegy rövid villamos pedig ideiglenesen a budai fonódó hálózaton, illetve a 3-as vonalon, véglegesen pedig az 50-es és 56/56A vonalakon bővíti az alacsonypadlós szolgáltatást. A négy új jármű ünnepélyes átadására Karácsony Gergely főpolgármester, Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes, Fendrik László BKK- és Bolla Tibor BKV-vezérigazgató részvételével sajtótájékoztatón került sor, ahol elhangzott: a fővárosi járműállomány folyamatos és mielőbbi fejlesztése elengedhetetlen, azonban a közlekedési szolgáltatócégek csak a megrendelteknek megfelelő technikai paraméterekkel vehették át az új villamosokat - írja a BKK a közleményében.

„Négy új, gyönyörű, alacsonypadlós, korszerű CAF villamost adunk át a közösségi közlekedésnek. A Budapesten az elmúlt években elindult intenzív járműparkfejlesztés nagyon sokat javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. Azon dolgozunk, hogy újabb és újabb ilyen korszerű járműveket tudjunk forgalomba állítani Budapesten” –

jelentette be a budafoki villamoskocsiszínben tartott sajtótájékoztatón Karácsony Gergely. A főpolgármester közölte azt is: a 2017-ben megrendelt új járművekből a fennmaradó huszonkettő szerelvény is forgalomba állhat hamarosan. Várhatóan novembertől, a hivatalos átvételhez szükséges hatósági vizsgák és engedélyek megszerzése után az 1-es villamos vonalán további egy hosszú CAF bővíti majd a korszerű, alacsonypadlós szolgáltatást, míg a huszonegy rövid szerelvény ideiglenesen a budai fonódó villamoshálózaton, illetve a 3-as villamos vonalán áll forgalomba fokozatosan. A rövid szerelvények várhatóan 2021 őszétől, a szükséges infrastruktúra-fejlesztések elvégzését követően – összhangban az új CAF-ok megvásárlásához kapcsolódó uniós támogatási szerződésben foglaltakkal – az 50-es, illetve az 56-os és az 56A villamosvonal szolgáltatási színvonalát emelik majd.

Karácsony Gergely arról is beszélt, hogy a fővárosi járműállomány fejlesztése elengedhetetlen. „Bár most villamosokat adunk át, azt is fontos tudni, hogy a CAF villamosok beszerzésére irányuló projekt része a budapesti trolihálózat fejlesztése is. Azon dolgozunk, hogy az előző városvezetés által megkötött szerződések érvényesítésével új trolibuszokkal is szolgálhassunk Budapestnek, hiszen 51 újabb villamos és 50 újabb troli beszerzéséről még tavaly döntött a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa” – emlékeztetett. A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy Magyarország Kormánya ezen járművek beszerzéséhez is biztosítani fogja a forrást, hiszen a 2014-es szerződés ma már elérhetetlen áron biztosítja a megvásárlásukat, és ha Budapest nem él a lehetőséggel, a következő fél évtizedben nem lesz lehetőség új járművek beszerzésére.

Budapest körültekintően járt el

Az új villamosok átadásáról szóló sajtóeseményen szó esett arról is, miért nem állhattak mostanáig forgalomba az új szerelvények. Fendrik László, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója ezzel kapcsolatban felidézte: a BKK – ahogy a társaság már többször is hangsúlyozta – csak akkor vehette át az új szerelvényeket a gyártótól, ha azok minden műszaki részletükben megfelelnek a szerződésben foglaltaknak. Ez ugyanis a feltétele annak, hogy az utazóközönség maximális biztonsággal utazhasson a járműveken, és eközben a szerelvények megvásárlását lehetővé tevő európai uniós források lehívása is a szabályoknak megfelelően történjen meg.

A BKK ez év októberéig több műszaki hiányosság miatt nem vehette át a villamosokat: a vezérigazgató példaként három jármű korróziómentességért felelős alvázvédelmének hiányosságait, a szerelvények környezeti fényviszonyok függvényében automatikusan bekapcsolódó világítását szabályozó alkonykapcsoló készülékének teljes hiányát, valamint a fékberendezésekkel kapcsolatos anomáliákat említette. „Azok a sajtóban, közösségi médiában megjelent állítások, miszerint tizenegy villamos áll Budapesten, amelyet a BKK és a BKV mondvacsinált okokból nem vesz át, minden igazságot nélkülöznek. Az alvázvédelem javítása nyáron, Budapesten történt meg, az alkonykapcsoló rendszer szoftveres megoldására a közlekedési hatóság 2020 augusztusában adta meg jóváhagyó végzését. A fékeket érintő kérdésekben pedig a Budapesti Műszaki Egyetem, mint független szakértő bevonására volt szükség, mert a fékrendszer működése nem volt összhangban a villamosra kiadott típusengedélyben foglaltakkal. A BME ITS vizsgálata egyértelműen igazolta a BKK és a BKV álláspontját, a CAF pedig csak e vizsgálat eredményének hatására adta meg a szükséges jognyilatkozatot 2020. október 1-jén. Ez volt az utolsó állomása annak az átvételi procedúrának, amelynek következő lépéseként a BKK október 6-án átvehette a villamosokat a gyártótól, majd a mai napon átadhatta a Budapesten közlekedőknek. Nem késlekedtünk tehát, egyszerűen nem volt lehetőségünk arra, hogy korábban felelősségteljesen átvegyük a szerelvényeket”.

Fendrik László beszélt arról is: a huszonhat CAF villamosból a ma átadott négy járművön kívül Budapesten van további hét – egy hosszú és hat rövid – szerelvény, amelyek kötelező futáspróbájukat már teljesítették, közlekedési hatósági engedéllyel még nem rendelkeznek. A fennmaradó tizenöt jármű leszállítását a CAF jövő áprilisig vállalta, és a bár jelenlegi pandémiás helyzet miatt előfordulhat késés, a BKK és a BKV mindent megtesz azért, hogy 2021-ben ezeket a villamosokat is átadhassa Budapestnek.

Milyenek Budapest új villamosai?

A kérdésre a rövid válasz: ugyanolyanok, mint a negyvenhét, 2014 óta forgalomba állított, az utazóközönség által ismert és kedvelt villamosok. A rövidebb jármű 34 méteres és 200 fő szállítására alkalmas, míg a hosszabb 56 méteres és 345-en utazhatnak vele egyszerre. A járművek belső kialakítása maximálisan megfelel a modern kor valamennyi elvárásának: alacsonypadlós kialakításúak, azaz a babakocsival közlekedők és a mozgásukban bármilyen okból korlátozottak is minden fennakadás nélkül, akadálymentesen utazhatnak velük. Az utastérben nincsenek dobogón elhelyezett, nehezen megközelíthető ülések. A biztonságról fedélzeti kamerák, a levegő kedvező hőmérsékletéről pedig légkondicionáló és szellőző berendezések gondoskodnak.

„A kötöttpályás közlekedésnek kiemelt szerepe van egy város klímavédelmében, amelyben Budapestnek és egész Magyarországnak rengeteg tennivalója van, hiszen ez korunk egyik legnagyobb válsága, kihívása” – erről Dorosz Dávid klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettes beszélt a sajtótájékoztatón. A villamosok kötöttpályás, villamos árammal működő járműként természetesen már alapvetően „zöldnek” tekinthetők, azonban az új CAF szerelvényekről kevesen tudják, hogy energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően arra is képesek, hogy a fékezés során termelt elektromos áramot visszatáplálják a villamoshálózat felsővezetékébe, így azt a többi szerelvény is fel tudja használni. Dorosz Dávid szerint „fontos, hogy a közösségi közlekedés vonzó, mindenki számára elérhető és kényelmes legyen, ezzel is tegyük élhetőbbé, zöldebbé, klímabarátabbá Budapestet”.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója beszédében a fővárosi villamosállomány fejlesztésének fontosságát hangsúlyozta, hiszen „Budapesten az alacsonypadlós, korszerű villamosok – azaz a CAF és a Combino szerelvények – körülbelül a járműpark 15 százalékát teszik ki, és férőhelykilométerrel számolva is csak 40 százalékos az arányuk”. Az új villamosok Bolla Tibor elmondása szerint jól illeszkednek a BKV hosszú távú stratégiájába, amelynek központi gondolata a környezet- és klímavédelem, a fenntartható energiagazdálkodás, valamint az ökológiai lábnyomunk csökkentése. „Üzemeltetőként pedig a BKV szakmai gárdája garancia arra, hogy a járművek üzemben tartása megfelelő kezekben van. Ebben maga a CAF villamosok bázisát adó Budafok kocsiszín modern, felújított, a jelen kor igényeinek megfelelő épülete is segíti szakembereinket, amely telephely 120 éves története során számos legendás járműtípusnak adott már otthont” – tette hozzá a vezérigazgató.

Uniós támogatás

A „Budapesti villamos és trolibusz járműprojekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17 699 115 044 forint.

Budapesti Közlekedési Központ"



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
karacsony-gergely-maszkhasznalat-torveny-fovaros-budapest.jpg

Karácsony: szerdán visszavonjuk a budapesti maszkszabályokat

A kormányrendelet szigorúbban szabályozza a maszkhasználat kérdését.
Címkép: MTI/Mónus Márton - szmo.hu
2020. október 26.


hirdetés

Szerdán a Fővárosi Önkormányzat visszavonja a budapesti maszkhasználatról szóló rendeletét – erősítette meg az Indexnek Karácsony Gergely főpolgármester. Korábban a lap számolt be arról, hogy a fővárosi szabályozás magasabb szintű jogszabályba ütközhet.

Az új típusú koronavírus terjedése elleni védekezéshez szükséges egyes intézkedésekről szóló, legutóbb szeptember 15-én módosított 21/2020. (IV. 23.) önkormányzati rendelet mellett az Orbán-kormány szeptember 21-én előállt a maga 431/2020. (IX. 18.) rendeletével, amely irányadónak számít, a jogforrási hierarchia alapján felülírja az alsóbb szintű jogszabályt – magyarázta a lapnak Schiffer András ügyvéd, egykori országgyűlési képviselő.

A kormányrendelet szigorúbban szabályozza a maszkhasználat kérdését: az önkormányzatiban ugyanis az szerepel, hogy sállal, kendővel, illetve bármely egyéb, a kilégzéssel távozó cseppek felfogására alkalmas eszközzel teljes egészében és folyamatosan el kell fedni az arcot.

A kormányzati szabályozás szerint viszont

„hatodik életévét be nem töltött kiskorú kivételével mindenki köteles (...) orvosi maszkot, munkavédelmi maszkot, illetve textil- vagy más anyagból készült maszkot olyan módon viselni, hogy az az orrot és a szájat folyamatosan elfedje”.

hirdetés

Az Indexnek Schiffer András azt mondta, a megoldás az lehet, hogy az önkormányzat hatályon kívül helyezi saját szabályozását. A főpolgármester tájékoztatása szerint erre a szerdai közgyűlésen sor kerül.

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
fontana-haz2.jpg

Lebontják a belvárosi Fontana-házat

1984-ben kifejezetten modernnek számított, most egy még modernebb épül a helyén.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. október 21.


hirdetés

A Váci utca és Régi posta utca sarkán álló, 1984-ben épült Fontana-házat lebontják, a helyén modern ház épül lakásokkal, a földszinten áruházzal - írja a PestBuda.hu oldal.

Idén ősszel kezdődnek a Váci utca 16. – Régi posta utca 17. szám alatti Fontana-ház átépítésével kapcsolatos munkálatok, a tulajdonos, a Müller Drogéria Magyarország Bt. végleges építési engedélyt kapott az épület részleges bontására és a tervezett új ház felépítésére.

A beruházó cég a belvárosi a Mai Belváros című kerületi lapot arról tájékoztatta, hogy a földszinten, az első emeleten és a mínusz egyes szinten a cég saját drogériája, valamint más áruház kap helyet. A felette lévő szintekre 35 nagyméretű lakást terveznek.

A Fontana Üzletház a 80-as években / Forrás: Magyar Rendőr - Fortepan

Az épületet Vedres György építész tervezte, akinek szerepe volt több belvárosi építkezésben az 1970-es évek végén, többek között passzázsok és üzletek kialakításában vett részt. A Váci út 16. szám alatti épületet 1984-ben adták át, a neve Fontana Üzletház lett. A háznak a története során több elnevezése is volt, például Fontana Divatház, Aranypók-Konzumex Divatáruház. Ma Fontana-házként ismert. Az áruház háromszintes, ezenkívül az épületben irodák találhatók és étterem is működik benne.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
mti-durer.jpg

„Most ezt is ledózerolják” – így búcsúzik a megszűnő Dürer Kerttől Szabó Benedek

A Keleti Blokk és a Dürer Kert helyén a hírek szerint luxusszállodát terveznek, ami szorosan kötődik a Liget-projekthez.
MTI Fotó: Balogh Zoltán - szmo.hu
2020. október 25.


hirdetés

"November elsejéig el kell hagyniuk az ott próbáló zenekaroknak a Városliget szomszédságában, a Dürer Kerttel egy telken lévő Keleti Blokkot" – írtuk meg mi is a Telex nyomán. Valószínűleg az egykori ELTE-ingatlanon lévő, 2008 óta működő Dürer Kertet is hónapokon belül bezárhatják.

A 37 ezer négyzetméteres ingatlan két éve Garancsi István üzletember (és Orbán Viktor barátja) érdekeltségébe került, és "a hírek szerint luxusszállodát terveznek, ami szorosan kötődik a Liget-projekthez".

Szabó Benedek, a Galaxisok frontembere egy Facebook-posztban búcsúzott a kezdő és feltörekvő zenekarok ikonikus helyeitől:

"Miután Budapestre költöztem - sőt, egy ideig előtte is - a Keleti Blokkban próbáltunk a Zombie Girlfrienddel. Egészen a zenekar első leállásáig ott is maradtunk, aztán jött a Galaxisok, amivel egy ideig a Közvágóhídon próbáltunk (azóta kormánybarát törökök vették meg, ledózerolták és luxusapartmanokat építenek a helyére), később mindenfelé, de főleg a Dürer Stúdióban.

hirdetés

Idén, amikor beszálltam a Bozóba, pár boldog hónap erejéig volt alkalmam visszatérni a Keleti Blokkba is, mielőtt mindenkivel közölték volna, hogy fel is út, le is út. Az elmúlt tíz évben különböző zenekarokkal játszottam a Dürer Kert kistermében, nagytermében, a 041-es teremben és a kertben is, megettem körülbelül ötszáz csevapot, próbák előtt söröztem, cigiztem és hamburgereztem a régi büfében, aztán később a Jaromírban, vártam trolira és taxira koncertek után, indultam el gyalog Zugló, a belváros vagy Újlipótváros felé, szereztem sok szép emléket és öregedtem tíz évet. Most ezt is ledózerolják, és feltehetőleg szintén luxusapartmanokat építenek a helyére. Biztos nagyon szép lesz. Sic transit gloria mundi. Benedek."

Log into Facebook | Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
metro_ecseri_mti.jpg

Képeken a 3-as metró felújított déli szakasza

Délután 5 órától az utazók is birtokba vehették a vadonatúj állomásokat.
Címlapfotó: az Ecseri úti állomás; fotók: MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2020. október 22.


hirdetés

Csütörtökön koradélután átadták, 5 órától pedig az utazóközönség is használatba vehette a budapesti 3-as metró déli, Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszát.

Az MTI kiadta első hivatalos fotóit a vadonatúj állomásokról és az átadásról. Az északi szakasz képeivel összehasonlítva jól látszik, hogy a vonal egy új, saját arculatot vett fel, azonban itt mintha az állomások falai a felújításokkor megszokottnál is kevesebb díszítést kaptak volna. Ehhez a dizájnhoz fognak csatlakozni feltehetőleg a nemsokára induló középső szakasz állomásképei is.

A Népliget állomás
Az Ecseri úti állomás a felújított alagútból nézve
A Pöttyös utcai állomás
A Határ úti állomás

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!