hirdetés

Világvárosokban repesztenek az elektromos csúcsautók – hamarosan indul a Formula E hatodik szezonja

Az elektromos autózás csúcsa, az elektromos Forma-1-nek vagy Zöld Forma-1-nek is nevezett Formula E egyre népszerűbb. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat a sorozatról.
Malinovszki András - szmo.hu
2019. november 03.


hirdetés

Mint arról nemrégiben beszámoltunk, Extreme E néven elektromos hajtású tereprali versenysorozat indul 2021-ben, meglehetősen patinás mezőnnyel. A "zöld Dakar-rali" azonban nem az első csúcstechnikájú autóverseny lesz, ami környezetkímélőbb technológiával próbálja meg magához vonzani a sebesség szerelmeseit:

a Formula E 2014 óta jelenti az villanyautózás csúcsát

világvárosokban kialakított pályákkal, klasszis versenyzőkkel és igen komoly háttértámogatással. A november 22-i versennyel immáron hatodik szezonját kezdi meg a mezőny.

hirdetés

A 2014 ősze óta zajló Formula E nem különbözik alapvetően a Formula-1-től, vagy más hasonló, együléses versenysorozattól. 11 csapat 22 pilótája versenyez úgy nevezett "e-prix"-ken (a szokásos Grand Prix elnevezésre utalva)

1,9 és 3,4 km közötti hosszúságú városi pályákon, amelyeket többnyire nagy világvárosok központjában, egyszerű közútból alakítanak ki.

A hasonlóság és a nemzetközi automobil-szövetség szerinti szabályzat miatt olykor szokták "elektromos Forma-1-nek" vagy "zöld Forma-1-nek" nevezni. Kétségtelen, hogy a kasztni felépítése hasonló, és megtalálható a F1-ben már szabványosított fejvédő, az ún. HALO (magyar fordításban gyakran: glória) is, de a 2018 óta használt második generációs autók sok műszaki és aerodinamikai megoldásban eltérőek.

Úgynevezett Gen 2-es típusú Formula E autó. Forrás: Formula E

A technikai adatok igen sokatmondóak: az autósportban jól csengő McLaren cég által gyártott akkumulátorok a Dallara-kasztnis autókat 250 kW-os teljesítménnyel

2,8 másodperc alatt képesek 0-ról 100 km/órára gyorsítani, a végsebesség pedig eléri a 280 km/órát is

- ami városi pályákon nem jelentősen kevesebb, mint akár a Forma 1-es autóké. További érdekesség az úgynevezett fanboost-mód: a nézőknek a futam kezdete előtt (az új szezonban nem sokkal a rajt után is)

lehetőségük van a számukra szimpatikus pilótát extra kilowattokkal segíteni.

Különböző közösségimédia-felületeken szavazhatnak arról, ki legyen az az 5 pilóta, aki a verseny tetszőlegesen választott 5 másodpercében plusz energiával szállhat szembe riválisával. Ezen kívül a versenyirányítás minden pályán kijelöl egy olyan zónát, amit a versenyzők érinthetnek - letérve az ideális ívről -, ezzel nyerve újabb 25 kW plusz energiát. (Ezeket a zónákat csak nem sokkal a versenyhétvége előtt közlik a csapatokkal és a versenyzőkkel.)

Ha valaki csak a benzingőz és a hangosan bőgő motorok miatt szereti a technikai sportokat, annak a Formula E minden bizonnyal nem a legjobb választás. Az autóversenyeket kísérő efféle kötelező elemeken kívül azonban minden megvan az elektromos versenyzésben is: bátor, kockázatvállaló pilóták, csúcstechnológiájú autók, taktikai és kerék kerék elleni küzdelmek.

Az alábbi videó megmutatja, milyen autókkal fognak küzdeni a Formula E versenyzői a 2019/2020-as, őszi-tavaszi lebonyolítású szezonban. A bemutató annyiban csalóka, hogy a járművek külön-külön indítva természetesen még csendesebbnek hatnak, mint a versenyhétvégéken.

hirdetés

Az előremutató zöld technológia miatt nem csoda, hogy olyan emberek is elkötelezettek a versenysorozat iránt, mint a környezetvédelmi aktivitásáról híres Leonardo DiCaprio. A színész a Formula E "alapító atyái" közé tartozik, a sorozat kezdete óta résztulajdonosa a Venturi csapatnak, amely a korai évek nehézségei után 2019 tavaszán már futamgyőzelmet is tudott szerezni. Csapatának tagja a volt F1-es Ferrari-pilóta, Felipe Massa is. Rajta kívül egyébként számos ex-Forma-1-es pilóta volt vagy jelenleg is tagja a mezőnynek: pl. a több mint 250 F1-es rajttal büszkélkedő Jarno Trulli (ő saját csapatot is tulajdonolt), 1997 Forma-1-es világbajnoka, Jacques Villeneuve, vagy épp a tavalyi FE-bajnok, Jean-Éric Vergne. Autógyártók közül megtaláljuk a sorozatban az Audit, a BMW-t, a Jaguart vagy a Nissant is.

DiCaprio egyébként producere egy idén tavasszal elkészült dokumentumfilmnek is, amely a versenysorozat kulisszái mögé enged betekintést.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:





Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

A példátlan velencei árhullám csak a kezdet: a tengerek emelkedése 300 millió embert fenyeget

Velence történelmi városrészének 70 százalékát elöntötte az ár. És a legújabb adatok azt mutatják, hogy a korábban becsültnél sokkal több várost fenyeget a víz.
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2019. november 16.


hirdetés

Pénteken már a Szent Márk teret is le kellett zárni Velencében. Aznap dél körül másfél méterrel a tengerszint felett tetőzött az ár.

A történelmi város utcáinak 70 százalékát borította el a víz. Ekkora áradás fél évszázada nem sújtotta a várost.

És sajnos úgy tűnik, ez csak a kezdete egy olyan folyamatnak, amit elsősorban a globális éghajlatváltozás és a tengerszintek emelkedése okoz.

hirdetés

VIDEÓ: a velencei helyzetről készített Euronews-riport

A németországi Kiel és az angliai Southampton egyeteme 2018-ban tanulmányt készített arról, hogy az évszázad végéig milyen kulturális kincseket fenyeget az éghajlatváltozás. Ferrara reneszánsz város, Aquileia reneszánsz belvárosa és patriarchális bazilikája mellett Velence és a lagúnája álltak a lista élén. Ezek a helyszínek az Adriai-tenger partján fekszenek, ahol a vízszint emelkedésének veszélye rendkívül magas.

De a folyamat nemcsak a műemlékeket, hanem a nagyvárosokat is komolyan fenyegeti világszerte.

A világtengerek szintje 2006 óta évente 3,6 milliméterrel növekszik. A klímaszakértők szerint az emelkedés az évszázad végére 40-80 cm-es lehet, de a legpesszimistább számítások még a 2 métert meghaladó emelkedést sem zárják ki, ha a jelenleginél gyorsabb ütemben olvadna az Antarktisz és Grönland jégtakarója.

A Scott A. Kulp és Benjamin Strauss kutatók által vezetett csoport mesterséges intelligencia segítségével elemezte, hogyan hat mindez a szárazföldekre - írja a Nature. Ehhez világszerte megmérték a szárazföldek valódi kiemelkedését, mert a korábbi műholdas technológiával készült mérések gyakran a fák és az épületek magasságát vették figyelembe.

Arra jutottak, hogy három évtized múlva, vagyis 2050-re több mint 300 millió ember lakhelye lesz a tengerszint alatt. Ez a szám a háromszorosa a korábbi becsléseknek.

Térkép: kék a régi, lila az új becslés

Az új eredmények alapján különösen nagy veszély fenyegeti, Indonéziát, Bangladest és Vietnamot: utóbbi lakosságának csaknem negyede, több mint 20 millió ember él ma olyan területen, amely várhatóan a tengerek martaléka lesz. Ez a sors vár Ho Si Minh-városra, az egykori Saigonra, az ország gazdasági központjára.

Thaiföldön a tengerszintek emelkedése a lakosság 10%-àt veszélyezteti, holott a korábbi becslések csak 1%-ról szóltak. Különösen kritikus lehet a Bangkokban élők helyzete. Sanghajban, amelyet ma Ázsia egyik legfontosabb gazdasági motorjának tekintenek, a városközpontot fenyegeti a víz.

hirdetés

Nem sok jóval kecsegtetik az eredmények Mumbai lakóit sem. India pénzügyi fővárosát és egyben a világ egyik legnépesebb városát ugyanis szigetekre építették.

Víz alá kerülhet olyan ősi történelmi örökségű város is, mint a Földközi-tenger partján álló, Nagy Sándor király által alapított Alexandria, de nem lehet nyugodt Franciaország Atlanti-óceáni partvidékének közel egymillió lakosa sem, a La Manche-csatornától a Pireneusokig.

Térkép: a kék színűek a legkevésbé, a sárgák a leginkább veszélyeztetett országok

Benjamin Strauss szerint már ma 110 millió ember él a tengerek dagályszintje alatt, de a katasztrófát eddig meg tudták akadályozni falakkal, gátakkal. A tengerszint alatt fekvő New Orleans kiterjedt gátjai és egyéb védelmi rendszerei ugyanakkor 2005-ben összeomlottak a Katrina hurrikán csapásai alatt.

A kutatók szerint a városoknak minél előbb rá kell szánniuk magukat jelentős védelmi beruházásokra.

Dina Ionesco, az International Organization for Migration kormányközi szervezet egyik vezetője azt mondja, az érintett országoknak már most fel kell készülniük arra is, hogy nagyszámú lakosságot kell áttelepíteni biztonságos szárazföldi területekre. Ez nem lesz kis feladat, mert ekkora tömegek vándorlására kevés precedens van a modern történelemben.

A tenger elől menekülők migrációja ráadásul kiélezhet amúgy is robbanásveszélyes regionális konfliktusokat is. John Castellaw, egykori tengerészgyalogos tábornok, aki az iraki háború idején az Egyesült Államok középső parancsnokságának volt a vezérkari főnöke, a második legnagyobb iraki város, Bászra elsüllyedését tartja ilyen fenyegetésnek. A tábornok szerint a területveszteség akár újabb háborúhoz is vezethet, és növelné a terrorizmus kockázatát is.

„A tengerszintek emelkedése nemcsak környezeti, hanem humanitárius, biztonsági és katonai probléma is” – mondja Castellaw.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


KÖVESS MINKET:





hirdetés
Starlink_Mission_47926144123.jpg

Elon Musk 40 ezer műholdat küld az űrbe, a csillagászok szerint örökre megváltozhat az égbolt

Azt mondják, a fényszennyezés előbb-utóbb teljesen ellehetetlenítheti a munkájukat.
Fotók: Wikipedia - szmo.hu
2019. november 17.


hirdetés

November 11-én a floridai Cape Canaveralból felszállt a SpaceX újrafelhasználható rakétája, amely egyszerre 60 műholdat vitt fel az űrbe. Ez volt a második forduló Elon Musk Starlink-programjához.

A milliárdos vállalkozó azt tervezi, hogy több tízezer műholddal biztosítja az internet-szolgáltatást az egész Földön.

VIDEÓ: startol a műhold-szállítmány

hirdetés

Októberben Musk cége azt kezdeményezte, hogy a már jóváhagyott 12 ezren felül további 30 ezer műholdat küldhessenek fel alacsony Föld körüli pályára. Ha ezt engedélyezik, akkor egyedül a Starlinknek nyolcszor annyi műholdja lesz, mint amennyi jelenleg az űrben kering.

És a Space X nem az egyetlen cég, amelyik műholdak ezreiben gondolkodik. Hasonló hálózat kiakalítására készül az Amazon, a kanadai Telesat és a brit OneWeb is.

A csillagászok aggódnak, hogy égbolt emiatt már soha nem lesz olyan, mint azelőtt.

Már a májusban fellőtt első Starlink-műholdak is meglepték rendkívüli ragyogásukkal a csillagászokat. Voltak, akik már akkor hangot adtak aggodalmuknak, hogy a rengeteg műhold akadályozhatja a munkájukat. Bár az első Starlink-fürtök ma már magasabb pályán mozognak, és a fényes nagyvárosokból szabad szemmel már nem láthatóak, sötétebb égbolton még mindig kivehetőek.

VIDEÓ: a Starlink-műholdak átvonulása az égbolton

Az egyik legfőbb gond a fényszennyezés, amit a műholdak visszatükröződő felszíne okoz.

A Space X ugyan hajlandó rá, hogy a szatellitek Föld felé néző oldalát feketére fessék, és ezzel csökkentsék a visszatükröződésüket, de Anthony Tyson, a kaliforniai egyetem csillagásza úgy gondolja, ez nem oldaná meg a problémát.

Tyson a tudományos vezetője a Chilében építés alatt álló Large Synoptic Survey nevű, 8,4 méter átmérőjű tükörrel, 3200 megapixeles kamerával felszerelt teleszkópnak, amely három naponta elkészíti majd a ma lehetséges legátfogóbb felvételeket az univerzumról. A teleszkóp segíti a csillagászokat a sötét anyag, a sötét energia, a Tejút és a naprendszerünkön túli más régiók eredetének megértésében.

Viszont éppen amiatt, hogy képes az alig látható tárgyakat is észlelni, a műhold-áradat komoly akadályokat jelenthet a Large Synoptic Surveya használatában.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






hirdetés
1600px-Líneas_de_Nazca_Nazca_Perú_2015-07-29_DD_61.jpeg

Új Nazca-vonalakra bukkantak a mesterséges intelligencia segítségével

November 15-én bejelentették, hogy 143 új ábrát találtak.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2019. november 19.


hirdetés

A Nazca és Palpa városa közt fekvő Nazca-sivatagot elképesztő rajzok borítják, melyeket először 1920-ban kezdtek feltérképezni, de némelyikük több mint kétezer éves is lehet.

A titokzatos vonalak nagy magasságból furcsa, de jól kivehető rajzokat adnak ki és felfedezésük óta foglalkoztatják a tudósokat.

A vörös felszíni rétegek elhordásával alkotott állatok, emberek és geometriai alakzatok rajzai közül a legnagyobbak száz méteresek, de vannak köztük kisebb, alig pár méteres ábrák is. A tudomány még nem találta meg a választ arra a kérdésre, hogy pontosan milyen célból születtek.

hirdetés

2018 tavaszán nagy szenzációnak számított a több mint 50 új geoglifa. Akkor a kutatók amatőr önkéntesekkel együttműködve műholdas felvételeken keresték a potenciális alakzatok helyét, majd a régészek ellátogattak az esetleges lelőhelyekhez, és drónok segítségével is megvizsgálták a területeket.

A tudósok most a mesterséges intelligencia segítségét veszik igénybe, hogy még több hasonlót fedezzenek fel és máris sikerrel jártak.

Masato Sakai és munkatársai a japán Yamagata Egyetemről másfél évtizede tanulmányozzák a vonalakat, melyeket a történelem és az időjárás sem kímélt az idők során.

A japán csapat a terepmunkát nagy felbontású 3D térképek elemzésével egészítette ki - írta meg a Livescience oldala.

Az IBM Japan közreműködésével mélytanuló algoritmusokat eresztettek rá a műholdakkal és drónokkal készült légi felvételekre, és megtanították a rendszert a vonalak azonosítására.

A forradalmi újításnak hála az események és a kutatómunka felgyorsultak, már az első teszek során is találtak egy új, emberszerű figurát.

November 15-én pedig bejelentették, hogy összességében 143 új ábrát sikerült felfedezniük.


KÖVESS MINKET:






hirdetés

Bejártuk Magyarország legnagyobb irodaházát – közel 5000 ember dolgozik a Telekom új központjában

Igazi kisváros épült fel a Népligetnél, hipermodern szolgáltatásokkal: még saját fitneszterem, szauna és futópálya is van a hatalmas épületben.
Fotók: Pozsonyi Roland - szmo.hu
2019. november 20.


hirdetés

Az ország legnagyobb irodaháza, az ország egyetlen tetőtéri futópályája, az ország egyik első 5G-kompatibilis épülete a Magyar Telekom és a T-Systems közös Könyves Kálmán körúti székháza. Az épületbe a vállalat munkatársai egy éve kezdték meg a beköltözést, ezzel párhuzamosan számolták fel az eddigi központokat, például a Krisztina körúton és a Szerémi úton.

A 105.000 m2 nagyságú ingatlan számos tekintetben a legek épülete, és már most több rangos építészeti és ingatlanfejlesztési díjat elnyert.

Az épület tulajdonosa és fejlesztője a WING Zrt., a Magyar Telekom hosszú távon bérli az ingatlant. A Market Építő által kivitelezett székház a XXI. század építészetének és a főváros arculatának meghatározó együttese, melyet a számok volumene is megerősít: az építkezés során 80.000 köbméternyi betont, 10.000 tonna betonacélt és 26.000 négyzetméternyi homlokzatüveget használtak fel.

hirdetés

A grandiózus épület tervezésekor a megrendelő és a TIBA Építész Stúdió kiemelt figyelmet fordított a fenntarthatósági szempontokra is, így a BREEAM Excellent elvárásoknak megfelelően többek között energiahatékony berendezéseket, alacsony vízfelhasználású szanitereket, szelektív hulladékgyűjtő metódust alakítottak ki a székházban, melyet komplex épületfelügyeleti és energiamenedzsment rendszer kezel.

A kertben ökológus által összeállított növényzet található, mesterséges tóval, terasszal és kültéri munkahelyekkel, az öntözés pedig esővízről és fúrt kútról történik. De ekkora homlokzati felületről természetesen nem hiányozhat a modern napvédő és akusztikus üvegezés egyedileg és központilag is szabályozható árnyékolással.

A közel 5 ezer kollégát befogadó tér megalkotásakor az energiahatékonyság mellett a kreativitást és közösségépítést támogató, inspiráló belső terek kialakítása is meghatározott cél volt.

Az új székházba való költözés egy időben zajlott a vállalatcsoport kulturális és szervezeti transzformációjával, az agilis működés bevezetésével.

„Gyorsabb, ügyfélközpontú működést és a munkatársi elégedettség növekedését várjuk az ország és a távközlési szektor legnagyobb agilis transzformációjától. Az új épület kialakítása, az inspiráló közösségi terek, a nyílt irodatér nagyban segítik ezt az átalakulást”

– mondta el a folyamat hátteréről Szabó Melinda, a Magyar Telekom lakossági szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.

hirdetés

Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief HR Officere elmondta: „Az új székház nemcsak működési, kulturális szempontból is új fejezetet nyitott a vállalat életében, hiszen a korábbi több telephely egy épületbe való integrálása lehetőséget teremtett arra, hogy a munkatársak közötti kommunikáció és együttműködés egy hatékonyabb szintre léphessen”.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:








Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!