hirdetés
temetocim.jpg

Úristen, hát mindenhol temető volt régen Budapesten???

Azért ez így nem igaz, de ha a belső kerületekben bármerre elindulsz, jó eséllyel sírok helyére épült házakba botlasz.
Szegedi Éva - szmo.hu
2017. október 15.


hirdetés

Nemrég felhívtam az egyik ismerősöm figyelmét arra, hogy a házukkal szemben egykor pestistemető volt. Majd azt bezárták, és új temetőt nyitottak két utcával arrébb.

Aztán meséltem még róla neki, hogy a környékükön, illetve a kerületükben hol álltak még sírok, milyen épületek helyén.

Elkerekedett a szeme, és azt kérdezte:

"Úristen, mindenhol temető volt Budapesten?"

Nos, ha mindenütt nem is, a mai Budapest területén elég sok helyen. Miért? Mert ezek egykor Buda, Óbuda vagy Pest külső területeinek vagy külvárosainak számítottak. Csak ahogyan teltek az évszázadok, évtizedek, a város egyre népesebb lett, és ahogyan folyamatosan terjeszkedett, a régi temetők helyére is építkeztek, és az új temetők egyre kijjebb kerültek.

hirdetés

A középkorban Budán és Pesten még templomok köré temették a halottakat,

csakúgy, mint például Nyugat-Európában számos helyen. Az egykori Mária Magdolna temmplom - amelynek ma már csak a tornya áll - vagy a már nem létező, a mai Csalogány utca elején valaha állt Szent Péter Plébániatemplom körül is sírok voltak.

A Csalogány utcában az egyik ház falán ma tábla hirdeti, hogy a ház helyén állt a középkorban a Szent Péter Templom. Az épület körül, akár ott is, ahol most autók parkolnak, sírok voltak.csaloganyutca1csaloganyutca2csaloganyutca3

Mára valóban az a különös helyzet állt elő, hogy szinte bárhová indusz Budapest belső kerületeiben, szinte biztos, hogy előbb-utóbb olyan helyre jutsz, ahol valaha temető volt.

Sőt, jó esélyed lehet arra is, hogy a házad alatt valamikor holtak nyugodtak örök békében.

Itt van például a Csalogány utcáról nyíló Kapás utca. Valamikor Buda első nagyobb köztemetőjét határolta. Ez a temetkezési hely ugyanis a Kapás utca környékén terült el. A Kapás utca neve régen Temető utca volt.

A mai Kapás név sokakat a mesékből ismerős fordulatr emlékeztet: "az ásó, kapa és a nagyharang válasszon el benneteket egymástól", vagyis halálotokig maradjatok együtt. Az ásó, kapa, nagyharang - a koporsós temetés kellékei. A temetésre utaló kifejezés 17. századi egyházi, későbbi népmesei szövegekben bukkant fel.

Itt volt egyébként valamikor a Három Kapás nevű kocsma. Ez a Nyelv és Tudomány cikke szerint a budai szőlőket művelő munkásokról, a kapásokról kapta a nevét. Mások azonban tudni vélik, hogy a temetéshez használt kapa miatt kapta a nevét a kocsma.

Mindenesetre a temetőbe Kornfaill János budai polgár 1718-ben fogadalomból kápolnát építtetett, később pedig a kápolna mellett egy ferences remete szolgált, mint temetőőr.

Íme, a Kapás utca és a Varsányi Irén utca - ezek egykor a budai temetőt határolták:kapasutca1kapasutca4budaitemetok

A Kapással párhuzamos és Varsányira merőleges Szász Károly utca - két oldalán terült el a temető.szaszkaroly1szaszkaroly2

Amikor kitört 1737-ben a pestisjárvány, végigtarolta Budát és Óbudát. Később többször is felütötte a fejét a kór.

A Kapás utca által határolt régi budai temetőt az 1738-40-es pestisjárvány idején pestistemetőnek használták, majd lezárták. 1740-ben egy kicsivel arrébb,

a mai Medve utcában létesítettek temetkezési helyet. A mai Csík Ferenc Általános Iskola régi épületének helyén.

Ebben az újabb temetőben helyezték végső nyugalomra az 1740. szeptember 10-én meghalt Pretelli Ignác vízivárosi jezsuita plébánost is. Ám 1760 körül ez a temető is megtelt, és ezután a Városmajor keleti sarkánál, a mai Széll Kálmán tér és a Szilágyi Erzsébet fasor találkozásánál nyitottak új sírhelyeket.

A Pestistemetőt és a Medve utcai temetőt a 19. század végén számolták fel. A területből építési telek lett és be is építették mindkettő helyét. A Medve utcai elemi iskola 1874-ben épült.medveutca1medveutca2

Ahogyan fogytak a sírhelyek, ugyanakkor a környékbeliek szerették volna eltemetni halottaikat, az is felmerült, hogy mi lenne, ha újból megnyitnák a pestises halottak elföldelésére használt Kapás utcai temetőt, ám a helytartótanács egészségügyi okokból - nagyon helyesen! - ezt megtiltotta. Ennek köszönhető egy újabb temető megnyitása a jelenlegi János Kórház szomszédságában. Persze ez akkor még nem forgalmas városrész volt, hanem kertes-ligetes vidék.

A Vízivárosi temető a Kútvölgyi útnál terült el, a domboldalon. 1785-ben nyílt és 1885-ig használták,de csak az 1930-as években szüntették meg.

A temetőn kívül hantolták el Martinovics Ignácot és társait. Itt temették el az 1848-49-es szabadságharc alatt elesett osztrák katonákat és Hentzi altábornagyot. Ő volt az, akit a szabadságharc idején Windisch-Grätz tábornagy a budai vár parancsnokává nevezett ki,és aki 1849 májusában egy haslövésből eredő sérülésbe halt bele.

És azt tudtad például, hogy a mai Déli pályaudvar helyén egykor a törökök temetkeztek? Ezt követően katona temető és kápolna létesült ennek helyén. 1686–1797 között volt használták. Egy remete felügyelte, aki ott is lakott. 1797-ben aztán ezt a katonai temetőt áthelyezték a fent említett a Vízivárosi temetőbe.

De temetkezési hely volt a mai Corvin téren is, illetve a Medve utca egyik végén, ahol a törökök temették el halottaikat. De voltak temetők a Várban és az azóta eltűnt egykori templomok környékén is.

Tele a környék hajdani sírhelyekkel. És ez még csak a budai oldal egyetlen kerülete...


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

1000 fát akarnak kivágni Újbudán – fáklyás felvonulást szerveznek a Hamzsabégi sétányért

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület szerint a fákat „egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt” vágnák ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A XI.kerületben a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt - írja közleményében a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület.

A közleményben azt is leírják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét (zaj, rezgés és por).

"A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékkel sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban" - fogalmaznak.

Az egyesület szerint, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás - a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés mértéke, nagyrészt a tehervonatok miatt.

Azt is leírják, nem ellenezik az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartják a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni. és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb.

hirdetés

"Szeretnénk elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton résfallal, ami sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, a hat évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről"

- fogalmaznak az egyesület közleményében.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület ezért fáklyás felvonulást szervez szervez a szeptember 19-én 18:30-kor a Hamzsabégi sétányért.

Veszélyben a Hamzsabégi sétány!

Veszélybe került a Hamzsabégi úti zöld sétány több, mint 1000 fája. Az elővárosi vasúti forgalom tervezett növelése címszavával (Déli körvasút) 20-30-40 éves...


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
visionhotel_cim.jpg

Luxusszálloda nyílt az egykori kisgazda pártszékház helyén

A Vision Hotel Budapest 82 szobával és 9 dunai panorámás lakosztállyal várja a vendégeket a Belgrád rakparton, külön étterme és rendezvényterme is van.
L.D.; fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A Belgrád rakpart 24. szám alatti ház a főváros történelmének ikonikus része. Az 1900-as évek elején épült eklektikus, alapvetően historizáló homlokzattal. A '20-as évek elejéig lakóépület volt, majd a Német Kincstár követségi épülete lett belőle, a II. világháború után pedig több különféle szervezet is használta.

A legtöbben a Független Kisgazdapárt székházaként emlékezhetnek rá. Miután 2002-ben botrányos körülmények között eladták – amivel párhuzamosan a pártban belháború zajlott –, egy évtizedig per alatt állt a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt.

Ezalatt semmiféle állapotmegőrzésre nem került sor az épületben, amely így teljesen lepusztult, ráadásul, mivel nem is őrizték, a mozgatható részeit szinte teljesen széthordták – tudtuk meg a sajtóbejáráson.

Mire 2013-ra rendeződtek a tulajdonosi jogok, fokozottan balesetveszélyes állapotba került. Így kezdődött meg a rákövetkező évben a felújítás, amit a kivitelező elmondása szerint több, előre nem látható probléma is nehezített.

Az egyik, hogy a belváros közepén kellett bontási, építési munkálatokat elvégezni, és mivel a közelben iskola, könyvtár és társasházak vannak, ezek működését a kivitelezés nem zavarhatta. 2015-ben a bontási munkákat mindössze néhány hónap alatt el kellett végezni, hogy a tanévkezdésre ezek a nagyobb zajjal járó folyamatok ne zavarják az oktatást. Ez végül sikerült is.

hirdetés

A bontás során a Belgrád rakparti épületnél eltávolították a tetőt, felső födémet és falakat, valamint a komplett lépcsőházakat egészen -1. szintig, a pince megtartandó részként újult meg (ez lett a szálloda konyhája).

A külső homlokzatot és a megmaradt részeket felújították. Végül három épületet hoztak egy tető alá: a Belgrád rakpartit egybeépítették a mögötte található Molnár utca 7-9-el. Elbontották az itt található négysávos tanuszodát, valamint kialakítottak egy mélygarázst is.

A régészeti feltárás során kiderült, hogy értékes lelőhely a helyszín: külön kiállítást csináltak az itt talált vegyes korszakú leletekből. Többségében a török korszakból találtak maradványokat, rengeteg csont és bőrmaradványt, erről arra következtettek a régészek, hogy egykor egy cserzőműhely állt itt.

A 9300 m2 alapterületű ház két szint mélygarázsból, földszintből, négy emeletből, valamint tetőteraszból áll. 9 dunai panorámás lakosztály és 82 vendégszoba közül választhatnak a vendégek, utóbbiak 4, előbbiek pedig 5 csillagosak. A wellness részlegen szauna, masszázs szoba és pihenő részleg található. A bútorok többsége prémium, olasz gyártmány.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
új-duna-hid.jpg

Látványos videón mutatják be a tervezett új Duna-hidat

Két hétig még bárki elmondhatja véleményét a Galvani híd terveiről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

Elkészült az újonnan tervezett budapesti Duna-híd látványvideója. A rövidfilmet Vitézy Dávid osztotta meg YouTube-csatornáján.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője Facebook-oldalán azt írja, „az új déli Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat első, a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó szakaszának bírálati engedélyezési tervei a közelmúltban elkészültek”.

Hozzáteszi:

„Az Új Duna-híd megépítése nem csak azért fontos, mert jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, hanem azért is, mert jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához, átadását követően 37 ezer, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedések megtétele esetén akár 55 ezer gépjárművel csökkentve naponta a belvárosi hidak terhelését.”

Az új hídon és körúton mintegy 4 km hosszban új villamosvonal is épül, amely Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap majd, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is - írja Vitézy.

hirdetés

Szeptember 29-ig az ujdunahid.hu oldalon bárki elmondhatja véleményét a tervezett új beruházásról.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
mti-furjes.jpg

Fürjes Balázs: „gólpasszt adtunk a fővárosi önkormányzatnak, csak be kell lőni a ziccert”

Szerinte Karácsony Gergely – ígéretével ellentétben – nem híve a párbeszédnek, és esetleges hibáit sem hajlandó beismerni.
Fotó: MTI/Illyés Tibor - szmo.hu
2020. szeptember 14.


hirdetés

Tisztelettel javaslatot tettem - mondta el Fürjes Balázs arra vonatkozóan, hogy üzent Karácsony Gergelynek, adja vissza az autósoknak az elvett sávokat a Nagykörúton és az Üllői úton. (Ez részben egyébként meg is történik.) Szerinte azonban

„olyan, mintha a sávlezárásból presztízskérdést csinálna a főpolgármester. Senkire nem hallgat, senkivel nem áll szóba. Pedig a vezetői nagysághoz az is hozzátartozik, hogy a döntéshozó belátja, ha tévedett és kijavítja a hibát”

- ezt a Magyar Nemzet nagyinterjújában mondta el a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!