hirdetés
vajdahunyad-utca-sarosiferenc-schauer-mysecretbudapest-2.jpg

Újabb legendás budapesti ház tűnik el örökre a föld színéről

Bontják a romjaiban is gyönyörű józsefvárosi házat, aminek kotta van a homlokzatán.
My Secret Budapest Instagram - szmo.hu
2018. december 01.


hirdetés

Nagyon szomorúan olvastam azt a bejegyzést, amit egy ismerősöm osztott meg nemrég az üzenőfalon. A poszt arról szólt, hogy elkezdődött a Vajdahunyad utca egyik legrégebbi házának bontása. Ilyenkor az ember szíve elszorul. A Vajdahunyad utca önmagában is érdekes hely a sok csodaszép, de méltatlan állapotban lévő, omladozó vakolatú épülettel, ráadásul évek óta nem jártam arra, ezért elhatároztam, hogy utoljára lefényképezem a bontásra ítélt házat, és elbúcsúzom tőle.

„Néhány napja megkezdődött a Vajdahunyad utca egyik legrégebbi házának, a Vajdahunyad utca 7 szám alatti, több mint 150 éves lakóház bontása” - írja a Civilek Józsefvárosért Facebook-oldal. „Az épület 1865-ben épült Hild Károly (Hild József testvére) tervei alapján. Első tulajdonosa Sárosi Ferenc operaszerző és az Operaház karmestere volt. A ház homlokzatán puttók tartotta kottán Sárosi Ferenc legnépszerűbb operájának, az Atalának egy sora áll. A 20.század első felében az elismert cigányprímás, Pertis Pál családja lakott itt.

A közelmúltban a ház állapota megromlott, amihez a szakvélemény szerint az elmaradt karbantartásokon kívül a környező telkeken építések következtében létrejövő talajvízmozgások is hozzájárulhattak. Az épület megsüllyedt, tartószerkezete megcsavarodott. 2018-ban egy helyi befektető vásárolta meg az ingatlanok jelentős részét, és november közepén megkezdték az épület bontását. A tervek szerint a Vajdahunyad utca 5-9 telkeken mélygarázsos szálloda, illetve társasház fog épülni.”

Először is: ki volt Sárosi Ferenc? 1855-ben született Schauer néven, és mivel édesapja a Nemzeti Színház zenekarának tagja volt, már fiatalon több hangszeren játszott. Gimnazistaként a kegyesrendiek istentiszteletén ő orgonált. Érettségi után teológiát kezdett tanulni, ám győzött a zene, és 1872-től a Nemzeti zenekari tagja lett, először kisdobon és más ütősökön játszott. De tudott zongorázni, orgonázni, hegedülni, gordonkázni, fuvolázni, sőt játszott violán, vadászkürtön és hárfán is. Később az Operaház magánénekeseinek korrepetitora lett.

hirdetés

A legfontosabb információ, aminek itt még jelentősége lesz, az, hogy

írt egy operát is: az Atalát 1881 november 5-én adták elő a Nemzeti Színházban.

„Mint zeneköltő Atala címü nagy drámai operájával keltett figyelmet, amely még 1881. került szinre először a nemzeti szinházban, nagy sikert aratva” - írja róla a Pallas Nagylexikon. „Második drámai operája Abencerrage (Bartók Lajos szövegére) már az új operaházban került szinre 1887., amely az előbbieknél még nagyobb sikert aratott. Irt több zenekari nyitányt, karéneket és illusztráló zenét drámai szinművekhez. Zeneiránya középutat tart az új és a klasszikus opera-stilusok közt.”

Az Atala, Chateaubriand műve egy anyja által keresztényként nevelt indián lány történetét dolgozza fel. A lány megment a haláltól egy fiatal férfit, miután az a területükre tévedt. Egymásba szeretnek. Kiderül, hogy a megmentett fiú ismeri és szinte apjaként szereti a lány apját. Menekülésüket egy hittérítő remete segíti, aki azt tervezi, összeadja a lányt és a fiút. Atala azonban megrémül, és nem sokkal később ágynak esik, majd elmondja, hogy az anya a halálos ágyán megeskette 16 éves lányát, hogy élete végéig szűz marad. A fiú és a remete rémületére Atala ezt is elmondja, hogy mérget vett be – a remete hiába próbálja megmenteni orvosságokkal, különféle szerekkel, a lány meghal.

A történetből dr. Váradi Antal írt szövegkönyvet. Sárosi Atalája évekig volt műsoron, akkora sikert aratott.

Valószínűleg ennek az operának a honoráriumából vásárolta a józsefvárosi házat az 1880-as években, és ezért kerülhetett egy kis kottarészlet a homlokzatra.

Ha arra mentek és jól megfigyelitek a dísz részleteit, akkor az utcán állva, szabad szemmel láthatjátok a violinkulcsot, a hangjegyeket, a puttócskák kezében a hangszereket, és középen a lírát. Mintha egy már szinte kivehetetlen képmás is szerepelne a díszek között, nekem legalábbis szakállas férfinak látszik az egyik részlet.

Bár benőtte a vadszőlő, csakúgy, mint az egyik szomszéd ház oldalát, a homlokzat lenyűgöző. Pont akkor állt meg ház előtt két férfi, hogy megcsodálja, amikor odaértem. Nézegették a mintákat, nagyon tetszett nekik, és amikor beszélgetni kezdtünk, kiderült, nem is tudtak róla, hogy az épületet bontásra ítélték, meglepte őket.

Az épület történetére vonatkozóan egyébként a Civilek Józsefvárosért Facebook-oldalon az egyik hozzászóló az alábbi adatot tette közzé: „Ami a levéltári források (BFL XV.17.b.312 Pest város Építő Bizottmánya és XV.17.d. 329 Építési ügyosztályok tervtára) alapján: 1865-ben valóban Hild Károly tervezett ide egy földszintes új épületet Sipos Andrásnak. 1929-ben Portéka Jenő építész (kivitelező építőmester: Spitz Lipót) Pertis Jánosnak a korábbi épület felhasználásával a mai csinos emeletes épületre alakította át az egykori falusias házat.”

N. Kósa Judit egy 2006-os cikkében pedig azt írta a házról, hogy „egy 1882-es lakcímjegyzék szerint két tulajdonosa volt: ifj. Schauer Ignácz és Ferencz. S ha van ifjabb, kell lennie idősebb Schauer Ignácznak is: ő pedig nem más, mint egy zenész, Bodzafa utca 6. alatti lakcímmel.”

Nekem azért szöget ütött a fejembe, hogy a ház később Pertis Pali cigányprímás családjáé volt, és a fent már idézett kommentben is az áll, hogy 1929-ben alakították át kétszintesre az épületet, és egy másik hozzászólásban 1929-es homlokzati látványterv (rajz) is szerepel, kottarészlettel, puttókal, középen az antik lírával. Mi van akkor, ha nem Sárosi készíttette a homlokzat díszeit, hanem később kerültek oda?

Végül is mindegy. Akkor is az egyik színfoltját veszíti el a került. És az egész város. Most nézzétek meg, amíg nem késő.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

1000 fát akarnak kivágni Újbudán – fáklyás felvonulást szerveznek a Hamzsabégi sétányért

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület szerint a fákat „egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt” vágnák ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A XI.kerületben a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt - írja közleményében a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület.

A közleményben azt is leírják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét (zaj, rezgés és por).

"A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékkel sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban" - fogalmaznak.

Az egyesület szerint, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás - a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés mértéke, nagyrészt a tehervonatok miatt.

Azt is leírják, nem ellenezik az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartják a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni. és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb.

hirdetés

"Szeretnénk elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton résfallal, ami sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, a hat évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről"

- fogalmaznak az egyesület közleményében.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület ezért fáklyás felvonulást szervez szervez a szeptember 19-én 18:30-kor a Hamzsabégi sétányért.

Veszélyben a Hamzsabégi sétány!

Veszélybe került a Hamzsabégi úti zöld sétány több, mint 1000 fája. Az elővárosi vasúti forgalom tervezett növelése címszavával (Déli körvasút) 20-30-40 éves...


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
visionhotel_cim.jpg

Luxusszálloda nyílt az egykori kisgazda pártszékház helyén

A Vision Hotel Budapest 82 szobával és 9 dunai panorámás lakosztállyal várja a vendégeket a Belgrád rakparton, külön étterme és rendezvényterme is van.
L.D.; fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A Belgrád rakpart 24. szám alatti ház a főváros történelmének ikonikus része. Az 1900-as évek elején épült eklektikus, alapvetően historizáló homlokzattal. A '20-as évek elejéig lakóépület volt, majd a Német Kincstár követségi épülete lett belőle, a II. világháború után pedig több különféle szervezet is használta.

A legtöbben a Független Kisgazdapárt székházaként emlékezhetnek rá. Miután 2002-ben botrányos körülmények között eladták – amivel párhuzamosan a pártban belháború zajlott –, egy évtizedig per alatt állt a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt.

Ezalatt semmiféle állapotmegőrzésre nem került sor az épületben, amely így teljesen lepusztult, ráadásul, mivel nem is őrizték, a mozgatható részeit szinte teljesen széthordták – tudtuk meg a sajtóbejáráson.

Mire 2013-ra rendeződtek a tulajdonosi jogok, fokozottan balesetveszélyes állapotba került. Így kezdődött meg a rákövetkező évben a felújítás, amit a kivitelező elmondása szerint több, előre nem látható probléma is nehezített.

Az egyik, hogy a belváros közepén kellett bontási, építési munkálatokat elvégezni, és mivel a közelben iskola, könyvtár és társasházak vannak, ezek működését a kivitelezés nem zavarhatta. 2015-ben a bontási munkákat mindössze néhány hónap alatt el kellett végezni, hogy a tanévkezdésre ezek a nagyobb zajjal járó folyamatok ne zavarják az oktatást. Ez végül sikerült is.

hirdetés

A bontás során a Belgrád rakparti épületnél eltávolították a tetőt, felső födémet és falakat, valamint a komplett lépcsőházakat egészen -1. szintig, a pince megtartandó részként újult meg (ez lett a szálloda konyhája).

A külső homlokzatot és a megmaradt részeket felújították. Végül három épületet hoztak egy tető alá: a Belgrád rakpartit egybeépítették a mögötte található Molnár utca 7-9-el. Elbontották az itt található négysávos tanuszodát, valamint kialakítottak egy mélygarázst is.

A régészeti feltárás során kiderült, hogy értékes lelőhely a helyszín: külön kiállítást csináltak az itt talált vegyes korszakú leletekből. Többségében a török korszakból találtak maradványokat, rengeteg csont és bőrmaradványt, erről arra következtettek a régészek, hogy egykor egy cserzőműhely állt itt.

A 9300 m2 alapterületű ház két szint mélygarázsból, földszintből, négy emeletből, valamint tetőteraszból áll. 9 dunai panorámás lakosztály és 82 vendégszoba közül választhatnak a vendégek, utóbbiak 4, előbbiek pedig 5 csillagosak. A wellness részlegen szauna, masszázs szoba és pihenő részleg található. A bútorok többsége prémium, olasz gyártmány.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
új-duna-hid.jpg

Látványos videón mutatják be a tervezett új Duna-hidat

Két hétig még bárki elmondhatja véleményét a Galvani híd terveiről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

Elkészült az újonnan tervezett budapesti Duna-híd látványvideója. A rövidfilmet Vitézy Dávid osztotta meg YouTube-csatornáján.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője Facebook-oldalán azt írja, „az új déli Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat első, a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó szakaszának bírálati engedélyezési tervei a közelmúltban elkészültek”.

Hozzáteszi:

„Az Új Duna-híd megépítése nem csak azért fontos, mert jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, hanem azért is, mert jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához, átadását követően 37 ezer, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedések megtétele esetén akár 55 ezer gépjárművel csökkentve naponta a belvárosi hidak terhelését.”

Az új hídon és körúton mintegy 4 km hosszban új villamosvonal is épül, amely Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap majd, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is - írja Vitézy.

hirdetés

Szeptember 29-ig az ujdunahid.hu oldalon bárki elmondhatja véleményét a tervezett új beruházásról.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
mti-furjes.jpg

Fürjes Balázs: „gólpasszt adtunk a fővárosi önkormányzatnak, csak be kell lőni a ziccert”

Szerinte Karácsony Gergely – ígéretével ellentétben – nem híve a párbeszédnek, és esetleges hibáit sem hajlandó beismerni.
Fotó: MTI/Illyés Tibor - szmo.hu
2020. szeptember 14.


hirdetés

Tisztelettel javaslatot tettem - mondta el Fürjes Balázs arra vonatkozóan, hogy üzent Karácsony Gergelynek, adja vissza az autósoknak az elvett sávokat a Nagykörúton és az Üllői úton. (Ez részben egyébként meg is történik.) Szerinte azonban

„olyan, mintha a sávlezárásból presztízskérdést csinálna a főpolgármester. Senkire nem hallgat, senkivel nem áll szóba. Pedig a vezetői nagysághoz az is hozzátartozik, hogy a döntéshozó belátja, ha tévedett és kijavítja a hibát”

- ezt a Magyar Nemzet nagyinterjújában mondta el a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!