Úgy elszámolták magukat, hogy tévedésből nem épült meg korábban a szuezi csatorna
Pedig rengeteg időt és energiát spórolhattak volna meg vele már Napóleon idejében is.
SzE, Fotó: Wikipédia/US Navy, Jason R. Zalasky - szmo.hu
2018. december 23.



A szuezi csatorna megépítése forradalmi volt. 4500 (nemzetközi) tengeri mérfölddel, vagyis több mint 8000 kilométerrel rövidíti meg a hajós utat Ázsiába. Megépítése előtt ugyanis az európai hajósok Afrika megkerülésével jutottak el Ázsiába.

1858. december 15-én, 160 évvel ezelőtt alapította meg a Szuezi-csatorna társaságot (Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez) Ferdinand de Lesseps miután 99 évre szóló koncessziókat kapott Szaíd pasa egyiptomi alkirálytól a tengerhajózási csatorna megépítésére és üzemeltetésére. Ezzel hivatalosan is elkezdődhetett a munka.

Csakhogy már korábban is kiépülhetett volna a csatorna, évtizedekkel azelőtt, Napóleon idejében, ha nem csúszott volna hiba a számításba.

Amikor Bonaparte Napóleon 1798-ban meghódította Egyiptomot, felmerült egy, a Vörös-tengert a Földközi-tengerrel összekötő csatorna ötlete. Csakhogy a szakértők rosszul mérték fel a terepet, és úgy számoltak, hogy a Vörös-tenger 9 méterrel magasabban fekszik a Földközi-tengernél, és a csatorna megépítésével a Nílus vize elárasztaná a folyó deltavidékét. Ezért inkább elvetették az ötletet.

A 19. század közepéig várni kellett áttörésre, amikor új mérések bebizonyították, hogy a Földközi-tenger és a Vörös-tenger vízszintje közel azonos, így megépülhet a csatorna.

Na, de nem ez volt az első, de nem is a második csatorna a szuezi földszorosnál. A késői fáraókorban ugyanis összeköttetést létesítettek a Nílus egyik torkolati ága és a Vörös-tenger között. III. Szeszósztrisz fáraó, a XII. Dinasztia egyik urakodója a Tumilát-völgyben ásatott csatornát, ez kapcsolta össze a folyót a Vörös-tengerrel. A csatorna a régészeti kutatások szerint az időszámításunk előtti 13. századig létezett, II. Ramszesz uralkodásáig, később viszont elveszítette jelentőségét és betemetődött.

A következő csatornát a térségben II. Nékó fáraó urakodásának idején, időszámításunk előtt 610 és 595 között kezdték kialakítani a Nílus deltájának pelsiumi ága és a Keserű-tavak északi vége között. Ezt ókori feljegyzések szerint I. Dareiosz perzsa király fejezte be 100 évvel később, majd II. Ptolemaiosz folytatta a munkát azzal, hogy a Vörös-tengerig vitték a csatornát. Állítólag Kleopátra még használta, azután ezt is elhanyagolták.

Traianus idejében is volt csatorna, amit végül az enyészetnek hagytak, azután az időszámításunk utáni 7. században hekyreállították, de nem sokkal később hadászati okokból betemették.

A jelenlegi Szuezi-csatorna Ferdinand de Lesseps vicomte-nak köszönhető,

aki az 1840-es években elővette és leporolta Napóleon mérnökének ötletét.

1854. november 30-án Mohamed Szaid pasa egyiptomi alkirálytól előzetes, 99 évre szóló koncessziót kapott a Szuezi-csatorna megépítésére, majd 1858-ban Nagy-Britannia és a Török Birodalom tiltakozása ellenére francia pénzügyi támogatással megalapította a csatorna megépítéséhez szükséges társaságot.

Az építkezés 1859. április 25-én Port Szaídnál kezdődött, Ferdinand de Lesseps jelképes csákányütésével, és tíz évvel később fejeződött be, amikor 1869. november 17-én Eugénia francia császárné ünnepélyesen megnyitotta a Szuezi-csatornát.

Eugénia császárné ezt a ruhát viselte az ünnepségen:

A csatorna 161 km hosszú lett, 11 méter mély, szélessége 61-91 méter, és egy 10 kilométeres horganyzócsatornával rendelkezik Port Saidnál és Szueznél.


KÖVESS MINKET:





Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x