Tudtad, hogy Manci és Böske híd is volt Budapesten?
Mutatjuk, hol álltak, és elmondjuk, miért létesültek.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2018. december 31.



Amikor 1945-ben a kivonuló német csapatok az összes hidunkat felrobbantották, az átkelők hiánya égető problémává vált a fővárosban. A hidak hiánya egyrészt akadályozta a város ellátását, másrészt a Dunántúlon harcoló szovjet csapatok utánpótlási vonalát is zavarta.

A károk felmérésekor kiderült, hogy rövid időn belül egyik hidat sem lehet helyreállítani, ezért bár átmeneti, de gyors és hatékony megoldás született.

Manci híd

A Manci híd Árpád fejedelem útja és Margit-sziget közötti szakasza - Wikipédia fotó

A ‘45 áprilisára a Vörös Hadsereg három ideiglenes fahidat épített a Ferenc József/Szabadság, Erzsébet híd, illetve a Margit híd megmaradt roncsain.

A Margit híd pótlására épült ideiglenes cölöphíd a pesti Radnóti Miklós (akkor Sziget) utcától ívelt át a budai Árpád fejedelem útjáig és érintette a Margitszigetet is.

Manci híd - MTI archív fotó

Nagyjából egy évig látta el feladatát, ‘46 januárjában azonban elsodorta a Duna jégárja. Májusban épült meg helyén egy félállandó pontonhíd, melyet

„nagy testvérére” után Mancinak becéztek a pestiek.

'46 májusában átadják a gyalogos forgalomnak a Manci hidat. Az átvonuló tömeget Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter vezeti - MTI-MAFIRT fotó

Mi az a ponton?

A ponton olyan rögzített úszómű (rendszerint vasladik vagy zárt henger), amely többedmagával egybekapcsolva ipari, kereskedelmi, hadi vagy sportcélú létesítményeket, például hidat, kikötőt, uszodát tart a víz felszínén. A pontonhíd tulajdonképpen egyfajta ideiglenes hajóhíd.

Böske híd

A roncsokra épült hidak jó átmeneti megoldást jelentettek, azonban meg kellett oldani a tehermentesítésüket, hogy el lehessen kezdeni a budapesti Duna-hidak igazi újjáépítését. A tehermentesítés céljából két pontonhíd épült a Petőfi, illetve az Erzsébet hidak pótlására.

Erzsébet híd roncsaitól északra megépült a Petőfi-Böske pontonhíd, a háttérben a romos budai Vár látképe - MTI-MAFIRT fotó

Kis képzavart okoz, hogy hivatalosan az utóbbit nevezték Petőfi hídnak, mivel az a Petőfi térnél ívelt át a Dunán az Erzsébet híd vonalán. Azonban ez is becenevet kapott a Manci hídhoz hasonlóan, és Böske hídként terjedt el a köznyelvben.

A többi pontonhídhoz hasonlóan a Böskét is a romházak és roncsok vasszerkezetével erősítették meg. Parthoz kapcsolódó 30 méteres hídszakasza a vízállásnak megfelelően mozgott.

Az Erzsébet híd roncsa a vízben, mellette balra az ideiglenes Petőfi vagyis "Böske" pontonhíd - MTI - Bauer Sándor fotója

Naponta nagyjából 200 ezren keltek át rajta, két nyomtávú kocsiútján pedig kisebb járműveket is átengedtek.

A Böske volt ebben az időben Budapest legforgalmasabb ideiglenes hídja. Feladatát a Lánchíd újbóli megnyitásáig, ‘49. novemberéig látta el.

Kossuth híd

Szükséges volt egy olyan híd építése is, amely a károk helyreállításának ideje alatt, 10-15 évig is ellátja feladatát. A parlament ezért egy tartósabb híd építéséről határozott, amely a Batthyány és Kossuth tér között ívelt át a Dunán.

Kossuth híd - MTI, Hollenzer Béla fotója

A Kossuth hídra a szokásostól eltérő módon nem pályázatot, hanem gyűjtést írtak ki.

Építéséhez a leomlott hidak, budapesti házak, a zalai olajkutak és kiégett harckocsik roncsait használták fel. Kilenc íve volt, és ez volt az ország első hegesztett főtartókkal épült hídja. A 355 méter hosszú hídon 7 méter széles kocsiút vezetett át, a szerkezet pedig képes volt 15 tonnás tehergépkocsi megtartására is. A híd feszített tempóban készült,

a hegesztők éjjel-nappal még a téli -10 fokos hidegben és hóviharban is dolgoztak.

Végül ‘46 januárjában tudták átadni, pont időben, mert négy nappal korábban az ideiglenes pontonhidakat elsodorta a jégár.

Kossuth híd - Fortepan fotó

A Kossuth híd a terveknek megfelelően 10 évig kitartott. A gyors munkának viszont meglett a hátulütője. Az összeeszkábált híd ‘56 tavaszára olyan rossz állapotba került, hogy le kellett bontani.

A Manci, Böske és Kossuth hidakra ma már kevesen emlékeznek, és csak két emléktáblák jelzik, milyen nélkülözhetetlenek voltak a háború után ezek a mára szinte teljesen elfeledett ideiglenes hidak.

A szükséghidak emléktáblái az Kossuth híd egykori pillérei helyén - Köztérkép, Neszták Béla fotói

.

Forrás: Wikipédia, Budapest100, Fortepan, Töri másképp blog, Index


KÖVESS MINKET:





Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x