hirdetés
ezahid-1.jpg

Tudtad? A Lánchídnak több ikertestvére is van, de ezt csak kevesen tudják

Döbbenetes a hasonlóság.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2017. május 11.


hirdetés

Biztosan te is többször megcsodáltad már a Széchenyi lánchidat, és megállapítottad, hogy valószínűleg ez a világ egyik legszebb hídja.

Igazad volt, mások is pontosan ilyen gyönyörűnek látják, külföldről is.

De azt tudtad, hogy

a Lánchídnak voltak és vannak is testvérei?

Az egyiken tábla is hirdeti, hogy köze van Budapesthez.

hirdetés
mhasonmasMarlow_suspension_bridge

Mi az oka annak, hogy akad néhány hasonmás? Az, hogy valamilyen módon mindegyik híd William Tierney Clarkhoz, a Lánchíd tervezőjéhez kapcsolódik. Amikor Széchenyi István megalapította a Hídegyletet annak érdekében, hogy felépülhessen a Budát és Pestet összekötő híd, Angliába utazott tanulmányútra.

Thomas Thelford javasolta neki a lánchidat mint típust, majd ez alapján Széchenyi William Tierney Clark mérnököt választotta a feladatra.

A lánchíd olyan függőhíd, amelynél a hídpályát tartó függővasak a két part között megszakítás nélkül áthaladó láncokon lógnak - ezeket pilonok feszítik ki.

Az első lánchidat egy amerikai mérnök, James Finley tervezte, 1801-ben épült. Ez volt a William Tierney Clark által tervezett hidak előképe.

William Tierney Clark tervei alapján épült meg például Londonban a Temze első függőhídja, a régi Hammersmith híd, a Lánchíd egyik prototípusa. 1827-ben adták át, ám csak néhány évtizedig állt. Már az 1850-es években kiderült, hogy a híd nem bír el jelentős terhelést.

Az 1870-es egyetemi evezős verseny után (amikor több mint tízezer néző volt a hídon, és a pályatest belengett) a hídon először súlykorlátozás vezettek be, azután lezárták, végül az alapokig lebontották. (Az új híd erre az alapra épült, 1887-ben adták át.)regihm_hidregihm_hid2

A régi Hammersmith híd

Az 1833-ban épült shorehami Norfolk Bridge is Clark nevéhez köthető. Ezt a hidat egy paripa és egy oroszlán díszítette. De már ez sem, áll, az 1920-as években épült helyette új híd.769px-Shoreham_Susp._Bridgeregin_hid

A Marlow Bridge, vagyis a Marlow-híd jelenleg az egyetlen angliai Lánchíd-hasonmás, amely még mindig megvan. A Temze folyó felett ível át Marlow és Bisham között. 1829 és 32 között épült egy összeomlott fahíd helyére.

Ez a Lánchídnál jóval kisebb építmény tekinthető egyébként a Széchenyi lánchíd igazi előképének.ezahid

És ha már itt tartunk, lánchíd, ráadásul szó szerint Lánchíd (Ponte delle catene) Olaszországban is áll, Bagni di Lucca településen, Toszkána tartományban.

A hidat Lorenzo Nottolini neoklasszicista építész tervezte, munkáját egyrészt a Clark által tervezett Hammersmith híd, másrészt a Clifton függőhíd inspirálta. Az olaszországi hídról a bike4fun.hu készített fotókat.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

1000 fát akarnak kivágni Újbudán – fáklyás felvonulást szerveznek a Hamzsabégi sétányért

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület szerint a fákat „egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt” vágnák ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A XI.kerületben a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt - írja közleményében a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület.

A közleményben azt is leírják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét (zaj, rezgés és por).

"A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékkel sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban" - fogalmaznak.

Az egyesület szerint, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás - a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés mértéke, nagyrészt a tehervonatok miatt.

Azt is leírják, nem ellenezik az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartják a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni. és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb.

hirdetés

"Szeretnénk elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton résfallal, ami sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, a hat évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről"

- fogalmaznak az egyesület közleményében.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület ezért fáklyás felvonulást szervez szervez a szeptember 19-én 18:30-kor a Hamzsabégi sétányért.

Veszélyben a Hamzsabégi sétány!

Veszélybe került a Hamzsabégi úti zöld sétány több, mint 1000 fája. Az elővárosi vasúti forgalom tervezett növelése címszavával (Déli körvasút) 20-30-40 éves...


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
visionhotel_cim.jpg

Luxusszálloda nyílt az egykori kisgazda pártszékház helyén

A Vision Hotel Budapest 82 szobával és 9 dunai panorámás lakosztállyal várja a vendégeket a Belgrád rakparton, külön étterme és rendezvényterme is van.
L.D.; fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A Belgrád rakpart 24. szám alatti ház a főváros történelmének ikonikus része. Az 1900-as évek elején épült eklektikus, alapvetően historizáló homlokzattal. A '20-as évek elejéig lakóépület volt, majd a Német Kincstár követségi épülete lett belőle, a II. világháború után pedig több különféle szervezet is használta.

A legtöbben a Független Kisgazdapárt székházaként emlékezhetnek rá. Miután 2002-ben botrányos körülmények között eladták – amivel párhuzamosan a pártban belháború zajlott –, egy évtizedig per alatt állt a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt.

Ezalatt semmiféle állapotmegőrzésre nem került sor az épületben, amely így teljesen lepusztult, ráadásul, mivel nem is őrizték, a mozgatható részeit szinte teljesen széthordták – tudtuk meg a sajtóbejáráson.

Mire 2013-ra rendeződtek a tulajdonosi jogok, fokozottan balesetveszélyes állapotba került. Így kezdődött meg a rákövetkező évben a felújítás, amit a kivitelező elmondása szerint több, előre nem látható probléma is nehezített.

Az egyik, hogy a belváros közepén kellett bontási, építési munkálatokat elvégezni, és mivel a közelben iskola, könyvtár és társasházak vannak, ezek működését a kivitelezés nem zavarhatta. 2015-ben a bontási munkákat mindössze néhány hónap alatt el kellett végezni, hogy a tanévkezdésre ezek a nagyobb zajjal járó folyamatok ne zavarják az oktatást. Ez végül sikerült is.

hirdetés

A bontás során a Belgrád rakparti épületnél eltávolították a tetőt, felső födémet és falakat, valamint a komplett lépcsőházakat egészen -1. szintig, a pince megtartandó részként újult meg (ez lett a szálloda konyhája).

A külső homlokzatot és a megmaradt részeket felújították. Végül három épületet hoztak egy tető alá: a Belgrád rakpartit egybeépítették a mögötte található Molnár utca 7-9-el. Elbontották az itt található négysávos tanuszodát, valamint kialakítottak egy mélygarázst is.

A régészeti feltárás során kiderült, hogy értékes lelőhely a helyszín: külön kiállítást csináltak az itt talált vegyes korszakú leletekből. Többségében a török korszakból találtak maradványokat, rengeteg csont és bőrmaradványt, erről arra következtettek a régészek, hogy egykor egy cserzőműhely állt itt.

A 9300 m2 alapterületű ház két szint mélygarázsból, földszintből, négy emeletből, valamint tetőteraszból áll. 9 dunai panorámás lakosztály és 82 vendégszoba közül választhatnak a vendégek, utóbbiak 4, előbbiek pedig 5 csillagosak. A wellness részlegen szauna, masszázs szoba és pihenő részleg található. A bútorok többsége prémium, olasz gyártmány.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
új-duna-hid.jpg

Látványos videón mutatják be a tervezett új Duna-hidat

Két hétig még bárki elmondhatja véleményét a Galvani híd terveiről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

Elkészült az újonnan tervezett budapesti Duna-híd látványvideója. A rövidfilmet Vitézy Dávid osztotta meg YouTube-csatornáján.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője Facebook-oldalán azt írja, „az új déli Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat első, a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó szakaszának bírálati engedélyezési tervei a közelmúltban elkészültek”.

Hozzáteszi:

„Az Új Duna-híd megépítése nem csak azért fontos, mert jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, hanem azért is, mert jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához, átadását követően 37 ezer, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedések megtétele esetén akár 55 ezer gépjárművel csökkentve naponta a belvárosi hidak terhelését.”

Az új hídon és körúton mintegy 4 km hosszban új villamosvonal is épül, amely Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap majd, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is - írja Vitézy.

hirdetés

Szeptember 29-ig az ujdunahid.hu oldalon bárki elmondhatja véleményét a tervezett új beruházásról.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
címkép.jpg

Életveszélyes lehet a nagykörúti kerékpársáv hibrid kivitelezése

A jelenlegi furcsa, kerülgetős, Mekk Elek-megoldás helyett egy megbízhatóbb, egységes kialakításra lenne szükség, ami közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.
Címkép: Budapesti Autósok Közössége - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

A koronavírus-járvány első hulláma alatt bezártak az iskolák, sokan home office-ba kerültek, és így lecsökkent a tömegközlekedést használók száma. Akkor a főváros vezetése új bicikliutak létesítéséről döntött Budapest fő közlekedési útvonalain. Áprilisban többek között kerékpársáv került a Nagykörút Nyugati pályaudvar és Boráros tér közötti szakaszára, akkor még ideiglenes jelleggel.

A forgalomátalakításról augusztus végén született döntés: maradt a nagykörúti kerékpársáv.

Ugyanakkor a biciklisáv sok helyen elmozdult az ideiglenesen kiállított helyétől: a Blaha Lujza tér és a Petőfi híd közötti, a József körutat és a Ferenc körutat jelentő útszakaszon visszaállították a kétszer kétsávos autós forgalmi rendet, ami azt jelenti, hogy ott

a kerékpársáv a körút menti parkolóhelyek megszüntetésével az út szélére, a járdatest és a két forgalmi sáv közé kerül át.

hirdetés

A változások zöme már szeptemberben elkezdődött, a terv szerint az összes intézkedéssel végeznek a hónap végéig.

Sokan már a döntés meghozatalakor szkeptikusan álltak az új forgalmi rendhez, mondván, hogy balesetveszélyes helyzeteket eredményezhet ez a felállás.

Az alábbi fotók ma 10 óra után nem sokkal készültek a Blaha felől a Petőfi híd felé vezető oldalon. Ezeken látható, hogy valóban nem a legmegfelelőbb a kivitelezés, sem a kerékpárosok, sem a gyalogosok, sem pedig az autósok szempontjából.

A Rákóczi téri villamosmegálló környéke:

fotó: bpiautosok.hu

A Krúdy Gyula utca és a Baross utca közötti szakasz, ahol megint visszatér a kerékpársáv a járdára:

fotó: bpiautosok.hu

A jelenlegi furcsa, kerülgetős, hibrid megoldás helyett egy megbízhatóbb, egységes kialakításra lenne szükség, ami közlekedésbiztonsági szempontból is megfelelő.

Azonban egy ilyennek a megtervezése és megépítése valószínűleg milliárdokba kerülne, amit egyelőre sem a főváros, sem pedig a kormány nem tud, vagy nem akar finanszírozni. Ennek hiányában jött létre ez a Mekk Elek-megoldás, ami könnyen vezethet sorozatos balesetekhez.

Az sem tűnik túl meggyőzőnek, hogy jelenleg össze-vissza festegetik fel a sárga csíkokat úgy, hogy a gyalogátkelőt is érintik:

fotó: bpiautosok.hu

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!