SZEMPONT
A Rovatból

Tízezrek életét menthetnénk meg – beszélgetés Boros Tamással az Egyensúly Intézet szakpolitikai javaslatairól

A légszennyezéssel kapcsolatban mindenki egyetért a probléma nagyságával - befektetésekre, innovációkra és szemléletváltásra van szükség.

Link másolása

Hogyan mentsük meg 13 ezer magyar életét? címmel tette közzé az Egyensúly Intézet első szakpolitikai javaslatait a magyarországi légszennyezés súlyos egészségkárosító hatásainak csökkentésére. A jövőképünkön dolgozó agytröszt weboldalán olvasható tanulmányról, a témával kapcsolatos problémákról és megoldásukról beszélgettünk Boros Tamással, az Intézet igazgatójával.

– Honlapjukon jelzik, hogy az ország életének számos területére vonatkozó javaslatok várhatók Önöktől a közeljövőben. Miért éppen a légszennyezés került az első helyre?

– Jelenleg mintegy 15-20 olyan szakpolitikai területet látunk, amelyeken égetően fontos változtatnunk annak érdekében, hogy nőjön Magyarországon az életszínvonal, a gazdaság, és általában boldogabbak legyenek az emberek. Vannak közöttük régóta magunkkal hurcolt nagyon komplex területek és olyanok, amelyek olyan mértékben átpolitizáltak, hogy valóságos hidegháborús helyzet van a megoldásokat javasló különböző szakmai intézmények között.

A légszennyezéssel kapcsolatban viszont azt látjuk, hogy mindenki egyetért a probléma nagyságával, a kezelését illetően sincsen társadalmi-ideológiai megosztottság és néhány jól meghatározható, egyszerű eszközzel nagy mértékben lehetne javítani rajta. Mindezzel ráadásul elérhetnénk, hogy évente 13 ezer ember életét megmentsük.

– Ez az évi 13 ezer élet különösen sokat mond a jelenlegi helyzetben. Már csak azért is, mert mint azt világszerte szakemberek megállapították, a koronavírus és más légúti betegségeket okozó járványok egyik súlyosbító oka éppen a nagyvárosok légszennyezettsége.

– Igen, számos nyugat-európai nagyváros esetében is kimutatták, hogy a szálló por és a nitrogén-dioxidok által erősen szennyezett helyeken súlyosabbak a koronavírus hatásai is. Ehhez társulnak még olyan problémák, hogy az emberek a járvány miatt kevésbé hajlandók tömegközlekedést használni, aki teheti, autóba ül. Ezáltal tovább nő a légszennyezettség a belvárosi területeken. Az sem mellékes, hogy a koronavírus miatti gazdasági recesszió növeli Magyarországon a szegénységet, ami azt eredményezi, hogy többen használnak olyan olcsóbb, szennyező fűtőanyagokat, mint a nedves fa, a lignit vagy a szemét.

Boros Tamás

– Önök a javaslatok előszavában hangsúlyozzák, hogy a légszennyezés szegénységi probléma is, de ha tágabban értelmezzük a „szegény” és a „gazdag” fogalmát, nyilvánvaló, hogy egy jobb anyagi körülmények között élő ember inkább megengedhet magának egy elektromos vagy hibrid autót.

– Azokat, akik az olcsóbb, szennyezőbb gépjárművekre, fűtési rendszerekre szorulnak rá, nyilván súlyosabban érintenék olyan intézkedések, amelyek ezeket betiltanák. De maga a légszennyezés is jobban sújtja a szegényeket, mert kevésbé tudnak elköltözni zöldövezetbe, vagy olyan környéken lakást találni, ahol nincsen egy szeméttel fűtő szomszéd. Tehát amikor intézkedéseket javasolunk a légszennyezés csökkentésére, figyelünk arra, hogy ne hozzuk még hátrányosabb helyzetbe a szegényeket. Például, amikor betiltják a lignitet, kínálunk helyette a szegények számára is elérhető alternatívát.

– Maradjunk még az anyagi megközelítésnél. Önök is említik az immár 8. éve elindított rezsicsökkentés-programot, amelynek megvannak a maga pozitívumai, de hátulütői is.

– A rezsicsökkentésnek az energiaszegénység csökkenésében jelentős szerepe van, de van egy komoly negatív mellékhatása: a gazdagabbakat túlfogyasztásra ösztönzi. Akik megtehetnék, hogy energiahatékony beruházást eszközölnek a saját otthonukban, nem teszik meg. Ezért nekünk az a javaslatunk, hogy legyen differenciált a rezsicsökkentés, amely által bizonyos fogyasztási vagy bevételi szint felett nem részesülnének a fogyasztók ekkora kedvezményben.

– Én egy óbudai panel társasházban lakom. Évek óta folyik a huzakodás egy általános szigetelés-felújításról, napelemek elhelyezéséről, és ezek elkezdéséhez soha nincs meg a szükséges tulajdonosi hányad szavazata. Hogyan lehetne rávenni az embereket egy kicsit hosszabb távú gondolkodásra?

– Minden energiatakarékossági megoldásnál az a gond, hogy az elején van egy nagyobb költség, ami aztán hosszabb távon bőven megtérül. Ez látszik az épületfelújításoknál, de a gépjárműveknél is. Egy elektromos vagy egy hibrid autó ára nagyságrendekkel több, mint egy belső égésűé, de ez a beruházás később az olcsóbb fenntartás és a kevesebb fogyasztás miatt megtérül.

Az épületek esetében megoldást jelenthet a felújítási támogatások növelése. Nem várhatjuk el a lakosságtól, hogy a mélyfelújításokhoz szükséges indulótőkével rendelkezzen – de erre az európai uniós operatív programokból lehetne pénzt szánni.

De vannak más módszerek is, amelyek más országokban már működnek. Létezik egy úgynevezett „egyablakos” rendszer, amelyben egy ház egyszerre kaphat az önrészre kedvezményes hitelt és vissza nem térítendő támogatást. A mi javaslatunkban is szerepel az az eljárás, hogy ha valamilyen korszerűsítés történik, akkor azt a közszolgáltató részben vagy teljes egészében meghitelezi a fogyasztónak, és utána a havi számlákon lehet visszafizetni. Magyarország is vállalta az EU-ban, hogy teljes épületállományát 2050-re karbonsemlegessé teszi. Ezt úgy tudjuk teljesíteni, hogy minden évben 100-120 ezer épületen mélyfelújítást kell végrehajtani. Ez azt jelenti, hogy a felújítás révén az energiafelhasználás legalább 60%-át megtakarítjuk. Ezt már most el kell kezdeni, megfelelő állami források biztosításával.

– Önök több közlekedési „tiszta zóna” létrehozását javasolják. Megint egy saját példa: a Flórián tér mellett lakom. Nem lelkesedem a kötelező maszkviselésért, de időnként mégis jól esik, mert a csomópont környékén csúcsidőben nem lehet levegőt kapni.

– Ezzel a problémával és annak megoldásával a Levegő Munkacsoport és a Greenpeace is évtizedek óta foglalkozik Magyarországon, gyakran mérik a légszennyezést különböző helyszíneken. A legutóbb kifejezetten „koronavírusos” közegekben, iskolák, kórházak közelében végeztek méréseket, és látszott, hogy a szállópor és más káros anyagok aránya bőven az egészségügyi határérték felett volt. A közlekedés tekintetében ezért a javaslatainkban három fő irányt határoztunk meg. Először is fejleszteni kell az alternatív közlekedési módokat – itt elsősorban az elektromos autók használatának ösztönzésére gondolunk.

Fontosnak tartom a tömegközlekedés fejlesztését, de az emberek jelentős része nem fog lemondani arról a kényelemről, amit az autó jelent. Tehát nem az a célunk, hogy leszoktassuk őket az autóról, hanem hogy olyat használjanak, amely a káros kibocsátásával nem öli meg az embereket.

A másik cél, hogy a legszennyezőbb járműveket visszaszorítsuk. Ennek érdekében 2030-tól ki kell tiltani a benzines és dízeles új gépjárműveket. Ezt jelentősen segíti, hogy számos nagy autócég a Fordtól a Land Roverig nem is fog már ilyeneket gyártani. A harmadik javaslatcsomagunk a városi gépkocsihasználat szabályozására vonatkozik. Budapesten és néhány nagyobb városban olyan tiszta zónákat, azaz alacsony kibocsátású területeket javaslunk, amelyekbe a leginkább szennyező autók egyáltalán nem, vagy csak rendkívül magas díj ellenében hajthatnak be.

– Mindezeknek nemcsak anyagi vonzata van, hanem szemléletváltás is szükséges hozzá.

– Ez pontosan így van. Sokan nincsenek is tisztában azzal, hogy mennyire szennyeznek, mennyire roncsolják a maguk és mások szervezetét. Ezért nagyon fontos az ismeretterjesztés, a szemléletformálás. Ami pedig az anyagi oldalát illeti: akinek van pénze, tegyen a változásért, akinek pedig nincs, azt segítsük, hogy ő is tehessen a tisztább levegőért.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: A fideszeseket Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják az Európai Parlamentben
A politikus szerint a Fidesz képviselői csak felveszik a pár száz milliós fizetést, és egyébként semmit nem csinálnak. Azt mondja, érdemes összehasonlítani, milyen emberek vannak pártja EP-listáján, és kik alkotják a Fideszét.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Magyar Péter szerint március 15-én és április 6-án már bebizonyította mozgalma, hogy vannak vidéki támogatói és nem csak egy „belpesti médiahekkről” van szó. Szerinte a vidéken élőket többek között őszinteséggel lehet megszólítani, nem pedig „lejönni dzsippel és megmondani, hogyan kellene élni”.

A politikustól megtudtuk, hogy 538 jelentkezőből választották ki másfél nap alatt azokat, akik az internetes szavazás után pártja EP-képviselőjelöltjei lehetnek majd.

„Van olyan, aki hat nyelven beszél. (...) Egyedül több nyelven beszél, mint a Fidesz-frakció húsz év alatt az Európai Parlamentben. Ami nem nehéz persze: százszor nulla az nulla, hiszen tudjuk, hogy a legtöbb semmilyen nyelven nem beszél.

Mr. Nobodynak, Senki úrnak hívják őket az Európai Parlamentben, akik felveszik a pár száz milliós fizetést évente és egyébként semmit nem csinálnak.”

Magyar szerint figyeltek a nők arányára, a jelentkezők életkora is fontos szempont volt, ahogy az is, hogy legyen víziójuk.

„Össze kell hasonlítani a Fidesz EP-listáját Deutsch Tamással az élen, meg a mi EP-listánkat. Szerintem ha nem is a pártokról beszélünk, akkor elég könnyű eldönteni, hogy az ember kire szavaz”

– tette hozzá Magyar Péter.

A teljes beszélgetést és a békési országjáróról készült beszámolót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Eljön az ember közéjük és nem lejön egy dzsippel, és megmondja, hogyan kéne élni
Elkísértük Magyar Pétert vidékre, az országjárása első állomására. Egy résztvevő azt mondta, utoljára ilyen zizegés a rendszerváltás környékén volt Békés megyében.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

„Olyan bebetonozott dolgok vannak az országban, amit egy úgymond friss erőnek kell valamilyen szinten megoldani” – mondta lapunknak Magyar Péter Békés megyei országjáró rendezvényének egyik résztvevője. A férfi szerint két éve az ellenzéki összefogás nem működött.

Két másik résztvevő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „teljesen elkopott az ellenzék”. Szerintük „utoljára ilyen zizegés a rendszerváltáskor volt itt Békésben”.

„Én MZP-s vagyok, de mindenki szimpatikus, aki Orbánt le akarja váltani” – mondta a rendezvényre lányával érkező nő. A tinédzser lapunknak úgy fogalmazott: nagyon reménykedik abban, hogy Magyar változást tud hozni az országnak.

„Meggyőzött minket. Aki itt van, szerintem annak a nagy részét meggyőzte”

– jelentette ki a gyűlés végén egy férfi.

A politikus orzságjárásának első állomásáról készült beszámolónkat itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: