hirdetés
eloszor-kuld-embereket-a-vilagurbe-elon-musk-spacex.jpg

Történelmi pillanat: először küld Elon Musk embereket az űrbe

Május 27-én Bob Behnken és Doug Hurley elindul a SpaceX által épített Crew Dragon kapszulában a Nemzetközi Űrállomásra.
Fotó: Northfoto/ZUMA Press/NASABill IngallsCover Images - szmo.hu
2020. május 26.


hirdetés

Új korszak indul az űrutazás történetében a NASA szerint május 27-én. Elon Musk cége, a SpaceX két amerikai űrhajóst küld a világűrbe.

Robert Behnkent és Douglas Hurley a Falcon9 hordozórakéta segítségével, a Crew Dragon Demo-2 űrhajón indul a Nemzetközi Űrállomásra.

Először érkeznek amerikai űrhajósok az űrállomásra azóta, hogy a NASA 2011-ben leállította űrsikló-programját. A SpaceX 18 éves fennállása alatt ez az első alkalom, hogy embereket szállít, és ugyancsak első ízben utaznak 1981 óta amerikai asztronauták egy újonnan tervezett űrhajóval.

Az együttműködés a NASA kereskedelmi űrhajós programja (Commercial Crew Program) keretében zajlik, amelynek későbbi fázisaiban embert juttatnának el a Holdra és a Marsra.

Ez lesz egyben a SpaceX emberi szállítórendszerének végső tesztje a kilövőállástól az űrkabinig. A NASA űrhajósai most először az űrben tesztelik az űrhajót működtető rendszereket. Behnkent és Hurley-t éppen nagy tesztpilóta- és repülési tapasztalataik miatt választották ki erre a küldetésre.

hirdetés

Douglas Hurley ezredes lesz a Demo-2 parancsnoka, ő a felelős a kilövésnél és a leszállásnál, majd az űrhajóból való kiszállásnál végzendő tevékenységekért. 2000 óta a NASA űrhajós-csapatának a tagja, 2009-ben és 2011-ben vett részt űrsikló-utazásban. 1966-ban született a New York állambeli Endicottban, mérnöki képzettségű, 25 különféle harci gépet tesztelt pilótaként a tengerészgyalogságnál. Felesége, Karen Nyberg szintén űrhajós.

Helyettese, Robert Behnken ezredes felelős a Nemzetközi Űrállomáshoz való csatlakozásért, az arról való leválásért, valamint a közös repülés idején végzendő feladatokért. Behnken júliusban lesz 50 éves, a Missouri állambeli St. Anne-ben született, mérnöki doktorátusa van. Szintén 2000-ben került be a NASA keretébe, két űrsikló-úton vett részt 2008-ban, illetve 2010-ben, azt megelőzően repülési tesztmérnök volt az amerikai légierőnél. Az ő felesége is űrhajós, Katherine Megan McArthur egyben óceánkutató is.

Mindketten több ezer órát töltöttek szuperszonikus repülőgépeken, ezért is választották ki őket 2018-ban erre az újabb tesztrepülésre. Ismét előkerültek az olyan vakmerő, nagy tapasztalatú, az ismeretlentől nem félő, rendíthetetlen nyugalmú berepülő pilóták, mint akik a legelső, még 1959-ben kiválogatott amerikai űrhajós-csapat tagjai voltak, akikről Tom Wolf Az igazak című regénye és az ebből készült nagy sikerű film is készült. A felkészülési programot is közösen dolgozták ki az űrhajósok a NASA és a SpaceX szakembereivel együtt.

Hurley szerint ennek az útnak a kockázata semmivel sem nagyobb, mint egy bármilyen más űrutazásé. Behnken megmutatta fiának a korábbi útjairól készült felvételeket. „Azt akarom, hogy tudja, ez a küldetés milyen fontos nekünk, embereknek és amerikaiaknak. És azt akarom, hogy büszke legyen az apjára” – mondta a CNN-nek.

Hurley és Benhken barátok, ott voltak egymás esküvőjén. Nagy az összhang közöttük, ma már ott tartanak, hogy ha egyikük elkezd egy mondatot, a másik be tudja fejezni.

Ha minden a tervek szerint megy, a kilövés után a Crew Dragon egészen 27.360 km/órás sebességre gyorsul fel, és kb. 19 óra múlva már lehetőség nyílik a Nemzetközi Űrállomással való találkozásra és a dokkolásra. Az űrhajónak ez utóbbit önállóan kell végrehajtania, az űrhajósok és az űrállomás személyzete csak ellenőrzi a műveletet, és csak szükség esetén avatkozik be.

Bár a Crew Dragon, amelyet a tesztrepüléshez felhasználnak, mintegy 120 napig tud az űrben tartózkodni, mert a külsején lévő napelemek ennyire vannak hitelesítve, a misszió hosszát az űrállomásra való érkezéstől számítva részben attól teszik függővé, hogy a következő személyzet mikor áll készen az indulásra, és hogy mikor áll készen a SpaceX Crew-1 űrkabinja, amely négy űrhajóst szállít a Nemzetközi Űrállomásra. Ebben a csapatban három amerikai és egy japán űrhajós vesz részt, de a Crew-1 csak azután indulhat el, miután a Demo-2 sértetlenül visszatért a Földre. Az űrkapszulákat egyébként újrafelhasználásra tervezték.

A küldetés befejeztével a Crew Dragon önállóan leválik az űrállomásról, fedélzetén a két űrhajóssal, majd, miután visszatérnek a Föld légkörébe, Florida közelében az Atlanti-óceánra szállnak le, ahol a SpaceX Go Navigator mentőhajója veszi fel őket.

Ha a Crew Dragon az első misszió után megkapja a végleges bizonyítványt, a NASA ezzel az űrhajóval folytathatja kutatási programjait. Indíthat a Holdra és a Marsra felfedező utakat, kezdve az Artemis programmal, amelynek keretében 2024-ben először léphet nő a Hold felszínére.

De ismerkedjünk meg magával az űrhajóval is! A Crew Dragon a személyszállító változata a SpaceX Dragon robot teherszállító űrhajójának. Belseje látványnak is megkapó fekete-fehér ultramodern dizájnjával. Hét ülése szénrostból van, Alcantara huzat védi. Ehhez tervezték az űrhajósok kényelmes, divatos öltözékét is, amely sokkal könnyebb, mint azok, amelyeket az űrsétákhoz szoktak felvenni, de azok is ott várják őket a kabinban.

Négy ablaka van, és digitális táblán követni lehet, merre tart az űrhajó az űrben, és hogy milyenek a körülmények a kabinban. Az űrhajósok ezt egy külön rendszerrel is ellenőrizhetik, és beállíthatják a fedélzeti hőmérsékletet 18 és 26 Celsius fok közé.

Az űrhajóba beépítettek egy olyan különleges védelmi rendszert, amely a kilövés sikertelensége vagy baleset esetén lehetővé teszi, hogy az űrkabin gyorsan leváljon a rakétáról, és az űrhajósok megmenekülhessenek. Ez a rendszer a kilövéstől kezdve egészen addig működtethető, amíg az űrhajó le nem válik a hordozórakétáról.

A Crew Dragonnak négy nagy ejtőernyője van az óceáni leszálláshoz, de ezen kívül egész sor kis ejtőernyő lassítja a Föld légkörébe való visszatérés után az űrhajót, mielőtt a nagy ejtőernyők kinyílnak.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

Egy magyar nemesítésű smaragdfa lehet a megoldás a klímaproblémára

A levele széd-dioxidot nyel el és port köt meg, a gyökere a talajt tisztítja, a fa remek alapanyag, gyorsan nő és szélsőséges viszonyok mellett is megél.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. július 30.


hirdetés

Az egyedülálló hidrid fákkal lehetne megtisztítani a levegőt Magyarországon, és ezzel elérhető lenne a kitűzött klímacél is egy magyar vállalkozás szerint. A Balaton közelében hozta létre a hazai első karbonklíma ültetvényt a Sunwo Zrt. "Reméljük, a jövő fája lesz" - vallják.

A smaragdfák egy hektáron száz tonna szén-dioxidot nyelnek el évente. A szennyezett talajt pedig a gyökérzet tudja megtisztítani.

A fajta különleges ellenálló képességű, nagy hidegben és rekkenő hőségben is megél. Egy magyar szabadalom, a gyökéritató segítségével fele annyi vizet igényel, mint egy hagyományos erdő. A fa olyan gyorsan nő, hogy harminc év alatt háromszor lehet vágni az ültetvényt. A fa kiváló alapanyag is, és árnyékában a haszonnövények is jól megélnek. A fából készült ajtó például rendkívül könnyű, és biztonságos is, hiszen nehezen gyullad meg.

A magyar öltet iránt egyre több afrikai ország is érdeklődik. A magyar cég abban bízik, hogy a hazai erdészek is meglátják a fában a lehetőséget, és így elterjedhet idehaza is.

VIDEÓ: A magyar nemesítésű smaragdfa lehet a megoldás a klímaválságra

hirdetés

A Sunwo Zrt. 8 országgal, 2 akadémiával, 6 egyetemmel és számos kutatóintézettel komoly tudományos kísérletekkel fejlesztette ki a Smaragdfát. A 27 féle hasznosságával (például a gyors, akár napi 2 cm-es törzsnövekedés, tápanyagként használható proteinben gazdag hatalmas levelek, komoly pormegkötő és szélfogó képesség) az ipari hasznosításon túl új alapokra helyezi a globális klímavédelmet. Kiváló, ún. C4-es típusú fotoszintetikus növényként szén-dioxidból értéket, cellulózt és oxigént állít elő - írja a cég a honlapján.

Forrás: Euronews, sunwo.eu

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
virgingalactic_szuperszonikus_repulogep.jpg

A hangsebesség háromszorosával repülő szuperszonikus utasszállítót fejleszt a Virgin Galactic

Ezzel négyszer olyan gyors lesz a gép, mint a legtöbb mai utasszállító.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

Nemcsak a világűrt akarja meghódítani a Virgin Galactic: az űrturizmusra szakosodott vállalat a földi utasszállítást is forradalmasítaná, írja a CNN. Richard Bransom cége elképesztően gyors szuperszonikus repülőgépet fejleszt.

A Rolls-Royce hajtóművekkel felszerelt sugárhajtású gép sebessége a tervek szerint eléri a Mach 3-at, vagyis a hangsebesség háromszorosával halad majd. Ez nagyjából négyszerese egy átlagos utasszállító sebességének.

Az első látványtervek szerint a repülőgép kísértetiesen hasonlít majd a 17 évvel ezelőtt nyugdíjazott Concorde-okhoz: a szárnyszerkezet és az orr is a francia-brit gépet idézi. Igaz, a Concorde csak a hangsebesség kétszeresével volt képes repülni az ugyancsak a Rolls-Royce által fejlesztett hajtóművekkel.

Az űrvállalat vezetője szerint koncepciójuk "ötvözi a biztonságos és megbízható utazást egy páratlan vásárlói élménnyel."

A Virgin Galactic új repülője jóval kisebb is lesz elődjénél: 9-19 ember tud helyet foglalni a fedélzetén. A repülési magasság meghaladja majd a 18 kilométert, vagyis közel kétszer olyan magasan repül majd, mint a legtöbb kereskedelmi járat. De még így is jócskán elmarad a világűr határának tartott Kármán-vonaltól, ami a földfelszíntől számítva 100 kilométeres magasságban húzódik.

hirdetés

Nem a Virgin Galactic az egyetlen, mely sugárhajtású utasszállítót fejleszt, bár a két legismertebb versenytárs gépei meg sem közelítik az egyelőre név nélküli Virgin-projekt végsebességét. A denveri Boom Supersonic prototípusának próbarepülései jövőre kezdődhetnek meg a maximális Mach 2.2 sebességgel, míg a szintén amerikai AS2 fejlesztése ennél valamivel lassabb (Mach 1.4) lesz.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
8716_PIA23499-16-1000x563.jpg

Itt nézheted élőben a NASA történelmi Mars-expedíciójának indulását

Magyar idő szerint 13.50-kor kísérlik meg az első kilövést. A cél, hogy kiderítsék: létezett-e élet a Marson.
Fotó: NASA/JPL-Caltech - szmo.hu
2020. július 30.


hirdetés

A NASA élőben közvetíti a Perseverance marsjáró kilövését ma délután, amellyel kezdetét veszi a cég történetének egyik legnagyobb küldetése - írja a Science Alert.

A marsjáró célja, hogy kiderítse: létezett-e élet a Marson.

Az űrszondát egy Atlas-V 541 típusú rakéta indítja majd útjára - ugyanezzel a típussal lőtték ki a Curiosity-t és a InSight Marsot is -, a mai lesz az első nap, amikor megpróbálkoznak az indítással. A NASA egyébként egy táblázatban is összefoglalta, hogy mikor van a legalkalmasabb időszak a kilövésre: augusztus 15-ig minden nap egy kétórás idősávot adtak meg magyar idő szerint délutánonként. Amennyiben az időjárási körülmények, vagy egyéb technikai nehézségek akadályozzák a kilövést, az elkövetkező két hétben próbálkoznak újra.

Az első kilövés magyar idő szerint 13.50-kor lesz a floridai floridai Cape Canaveral űrközpont 41-es indítóállásról.

A történelmi eseményt a NASA csatornáján élőben lehet követni:

hirdetés

A szonda a sikeres kilövést követően hét hónapot utazik majd a Marsig, és 2021 februárjában érhet talajt a Jezero-kráterben. A tudósok szerint ez az a terület a Marson, ahol a legnagyobb eséllyel maradtak meg az életre utaló jelek - már ha voltak ilyenek. A marsjáró mellett egy speciális helikoptert, a Ingenuity-t is felküldik az űrcég szakemberei, amellyel a Mars légkörében való repülést fogják tesztelni.

A Perseverance célja hasonlóan a Curiosity-hez, hogy kőzetmintákat vegyen a vörös bolygóról, méréseket végezzen, és életre utaló nyomokra bukkanjon. A Curiositytől eltérően azonban a Perseverance nem a fúrója segítségével, és saját kis laboratóriumában vizsgálja a kőzetek kémiai összetételét, hanem robotkarjával vagy távolról szemrevételezi az anyagokat, amelyekről a szakemberek döntik el, érdemesek-e további vizsgálatokra. Amennyiben igen, a marsjáró előkészíti őket a "hazaútra": összesen 43 mintát képes speciális tárolóenységekbe helyezni és hermetikusan lezárni.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
41793468182_2f334dbd33_b.jpg

Gigaprofitot ért el az Amazon, a Facebook és az Apple a koronavírus-járvány idején

Egyetlen nap alatt annyival nőtt az Apple értéke, mint amennyit a teljes ExxonMobil ér.
Fotó: Flickr - Anthony Quintano - szmo.hu
2020. augusztus 05.


hirdetés

A világ legnagyobb tech cégei alapvetően átalakítják mindazt, amit az üzleti életről eddig tudtunk. Gyorsabban és nagyobbra nőnek, mint bármelyik vállalat korábban. Az elemzők pedig csak kapkodják a fejüket.

Azt eddig is lehetett tudni, hogy a 21. század aranya az adat.

Azok a cégek, amelyek a legtöbb adat birtokába jutnak, döntő befolyásra tesznek szert százmilliók élete felett, nagyobb hatalmat kapnak, mint sok kormány, és hihetetlen pénzeket keresnek.

A fölényük könnyen behozhatatlanná válhat.

Nem véletlenül kezdett az Egyesült Államok kongresszusa vizsgálatba a négy technológiai gigacég: az Amazon, az Apple, a Google (Alphabet) és a Facebook ellen.

hirdetés

Amikor a múlt hónapban meghallgatták a cégek élén álló négy vezetőt, nem úgy tűnt, mintha egy pillanatra is zavarba jöttek volna. Jeff Bezos, Tim Cook, Sundar Pichai és Mark Zuckerberg számára szinte korlátlan források állnak rendelkezésre, és cégeik vagyona szédítő ütemben nő.

A Concorde Alapkezelő blogja számolt be róla nemrég, hogy

az Apple kiváló gyorsjelentésének hírére július 31-én, egyetlen kereskedési napon 10,47 százalékkal nőtt a cég árfolyama. Ez 173 milliárd dollárt jelent. Annyit, amennyit az ExxonMobil ma ér, pedig alig kilenc éve még ez az olajcég volt a világ legértékesebb vállalata.

Ma a tőzsdei cégek között az Apple áll az élen, a piaci kapitalizációja 1.821 milliárd dollár. És jelenleg már négy ezermilliárdos technológiai cég van: az Apple, az Amazon, a Microsoft és a Google. Senkinek sem lehet kétsége afelől, hogy ehhez a négyeshez nemsokára a Facebook is csatlakozik majd. A koronavírusjárvány egyáltalán nem ingatta meg a technológiai óriásokat.

Egyetlen nappal a négy gigacég vezetőinek kongresszusi meghallgatása után arról számoltak be, hogy az elmúlt negyedévben együttesen 28,6 milliárd profitra tettek szert, miközben az Egyesült Államok gazdasága történetének egyik legsúlyosabb visszaesését éli át.

A kereskedelmi minisztérium adatai szerint 2020. második negyedévében az amerikai GDP 9,5%-kal csökkent, miközben az Amazon az egy évvel ezelőttihez képest 40%-kal növelte eladásait és megduplázta profitját, miként a Facebook is. Az Apple annak ellenére jutott 11,25 milliárd dolláros haszonhoz, hogy a pandémia miatt világszerte sok boltját kényszerült bezárni. Még a Google-t birtokló Alphabet járt a legrosszabbul a hirdetések 10%-os csökkenésével, de a vártnál így is jobban teljesített.

A négy cég tőzsdei részvényeinek értéke március óta átlagosan 35%-kal nőtt, szemben az 500 legnagyobb amerikai vállalat részvénymozgását figyelő S&P Index 10%-ával.

Tehát a vásárlási kedv lanyhulása jóval kevésbé érintette őket, mint a gazdaság más szektorait – állapítja meg a New York Times.

A kontraszt nagy mértékben azzal magyarázható, hogy e technológiai gigacégek az üzleti élet egy különleges szegmensében harcoltak ki maguknak monopolhelyzetet, és a világjárvány is nekik kedvezett.

A karantén óriási mértékben megnövelne az on-line vásárlást, amelyben az Amazon világelső, ráadásul számos cég az ő felhőjükön keresztül kényszerült termékei árusítására. Az Amazonnak 2020 második negyedévében 88,9 milliárdos forgalma volt, és profitját úgy duplázta meg 5 milliárdra, hogy még számos kapacitás-növelő beruházása is volt.

„A Covid-19 valóságos növekedési hormont injekciózott az Amazonba”

– állapította meg Tom Forte pénzügyi elemző.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!