hirdetés
eloszor-kuld-embereket-a-vilagurbe-elon-musk-spacex.jpg

Történelmi pillanat: először küld Elon Musk embereket az űrbe

Május 27-én Bob Behnken és Doug Hurley elindul a SpaceX által épített Crew Dragon kapszulában a Nemzetközi Űrállomásra.
Fotó: Northfoto/ZUMA Press/NASABill IngallsCover Images - szmo.hu
2020. május 26.


hirdetés

Új korszak indul az űrutazás történetében a NASA szerint május 27-én. Elon Musk cége, a SpaceX két amerikai űrhajóst küld a világűrbe.

Robert Behnkent és Douglas Hurley a Falcon9 hordozórakéta segítségével, a Crew Dragon Demo-2 űrhajón indul a Nemzetközi Űrállomásra.

Először érkeznek amerikai űrhajósok az űrállomásra azóta, hogy a NASA 2011-ben leállította űrsikló-programját. A SpaceX 18 éves fennállása alatt ez az első alkalom, hogy embereket szállít, és ugyancsak első ízben utaznak 1981 óta amerikai asztronauták egy újonnan tervezett űrhajóval.

Az együttműködés a NASA kereskedelmi űrhajós programja (Commercial Crew Program) keretében zajlik, amelynek későbbi fázisaiban embert juttatnának el a Holdra és a Marsra.

Ez lesz egyben a SpaceX emberi szállítórendszerének végső tesztje a kilövőállástól az űrkabinig. A NASA űrhajósai most először az űrben tesztelik az űrhajót működtető rendszereket. Behnkent és Hurley-t éppen nagy tesztpilóta- és repülési tapasztalataik miatt választották ki erre a küldetésre.

hirdetés

Douglas Hurley ezredes lesz a Demo-2 parancsnoka, ő a felelős a kilövésnél és a leszállásnál, majd az űrhajóból való kiszállásnál végzendő tevékenységekért. 2000 óta a NASA űrhajós-csapatának a tagja, 2009-ben és 2011-ben vett részt űrsikló-utazásban. 1966-ban született a New York állambeli Endicottban, mérnöki képzettségű, 25 különféle harci gépet tesztelt pilótaként a tengerészgyalogságnál. Felesége, Karen Nyberg szintén űrhajós.

Helyettese, Robert Behnken ezredes felelős a Nemzetközi Űrállomáshoz való csatlakozásért, az arról való leválásért, valamint a közös repülés idején végzendő feladatokért. Behnken júliusban lesz 50 éves, a Missouri állambeli St. Anne-ben született, mérnöki doktorátusa van. Szintén 2000-ben került be a NASA keretébe, két űrsikló-úton vett részt 2008-ban, illetve 2010-ben, azt megelőzően repülési tesztmérnök volt az amerikai légierőnél. Az ő felesége is űrhajós, Katherine Megan McArthur egyben óceánkutató is.

Mindketten több ezer órát töltöttek szuperszonikus repülőgépeken, ezért is választották ki őket 2018-ban erre az újabb tesztrepülésre. Ismét előkerültek az olyan vakmerő, nagy tapasztalatú, az ismeretlentől nem félő, rendíthetetlen nyugalmú berepülő pilóták, mint akik a legelső, még 1959-ben kiválogatott amerikai űrhajós-csapat tagjai voltak, akikről Tom Wolf Az igazak című regénye és az ebből készült nagy sikerű film is készült. A felkészülési programot is közösen dolgozták ki az űrhajósok a NASA és a SpaceX szakembereivel együtt.

Hurley szerint ennek az útnak a kockázata semmivel sem nagyobb, mint egy bármilyen más űrutazásé. Behnken megmutatta fiának a korábbi útjairól készült felvételeket. „Azt akarom, hogy tudja, ez a küldetés milyen fontos nekünk, embereknek és amerikaiaknak. És azt akarom, hogy büszke legyen az apjára” – mondta a CNN-nek.

Hurley és Benhken barátok, ott voltak egymás esküvőjén. Nagy az összhang közöttük, ma már ott tartanak, hogy ha egyikük elkezd egy mondatot, a másik be tudja fejezni.

Ha minden a tervek szerint megy, a kilövés után a Crew Dragon egészen 27.360 km/órás sebességre gyorsul fel, és kb. 19 óra múlva már lehetőség nyílik a Nemzetközi Űrállomással való találkozásra és a dokkolásra. Az űrhajónak ez utóbbit önállóan kell végrehajtania, az űrhajósok és az űrállomás személyzete csak ellenőrzi a műveletet, és csak szükség esetén avatkozik be.

Bár a Crew Dragon, amelyet a tesztrepüléshez felhasználnak, mintegy 120 napig tud az űrben tartózkodni, mert a külsején lévő napelemek ennyire vannak hitelesítve, a misszió hosszát az űrállomásra való érkezéstől számítva részben attól teszik függővé, hogy a következő személyzet mikor áll készen az indulásra, és hogy mikor áll készen a SpaceX Crew-1 űrkabinja, amely négy űrhajóst szállít a Nemzetközi Űrállomásra. Ebben a csapatban három amerikai és egy japán űrhajós vesz részt, de a Crew-1 csak azután indulhat el, miután a Demo-2 sértetlenül visszatért a Földre. Az űrkapszulákat egyébként újrafelhasználásra tervezték.

A küldetés befejeztével a Crew Dragon önállóan leválik az űrállomásról, fedélzetén a két űrhajóssal, majd, miután visszatérnek a Föld légkörébe, Florida közelében az Atlanti-óceánra szállnak le, ahol a SpaceX Go Navigator mentőhajója veszi fel őket.

Ha a Crew Dragon az első misszió után megkapja a végleges bizonyítványt, a NASA ezzel az űrhajóval folytathatja kutatási programjait. Indíthat a Holdra és a Marsra felfedező utakat, kezdve az Artemis programmal, amelynek keretében 2024-ben először léphet nő a Hold felszínére.

De ismerkedjünk meg magával az űrhajóval is! A Crew Dragon a személyszállító változata a SpaceX Dragon robot teherszállító űrhajójának. Belseje látványnak is megkapó fekete-fehér ultramodern dizájnjával. Hét ülése szénrostból van, Alcantara huzat védi. Ehhez tervezték az űrhajósok kényelmes, divatos öltözékét is, amely sokkal könnyebb, mint azok, amelyeket az űrsétákhoz szoktak felvenni, de azok is ott várják őket a kabinban.

Négy ablaka van, és digitális táblán követni lehet, merre tart az űrhajó az űrben, és hogy milyenek a körülmények a kabinban. Az űrhajósok ezt egy külön rendszerrel is ellenőrizhetik, és beállíthatják a fedélzeti hőmérsékletet 18 és 26 Celsius fok közé.

Az űrhajóba beépítettek egy olyan különleges védelmi rendszert, amely a kilövés sikertelensége vagy baleset esetén lehetővé teszi, hogy az űrkabin gyorsan leváljon a rakétáról, és az űrhajósok megmenekülhessenek. Ez a rendszer a kilövéstől kezdve egészen addig működtethető, amíg az űrhajó le nem válik a hordozórakétáról.

A Crew Dragonnak négy nagy ejtőernyője van az óceáni leszálláshoz, de ezen kívül egész sor kis ejtőernyő lassítja a Föld légkörébe való visszatérés után az űrhajót, mielőtt a nagy ejtőernyők kinyílnak.


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
remdesivir.jpg

Kiderült, mennyibe fog kerülni a koronavírus gyógyszere

A remdesivirről van szó, és nem lesz olcsó.
Fotó: U.S. Army – Jason W. Edwards - szmo.hu
2020. június 29.


hirdetés

390 dollár lesz majd egy fiola a Gilead Sciences remdesivir nevű koronavírus kezelését szolgáló gyógyszerből, de mivel öt napig kell kezelni vele a pácienseket, ezért egy kezelés 2340 dollárba kerül majd – írja a Washington Post.

A közel 120 ezer forintos fiolaár ráadásul jelenleg akcióban ennyi, mert kormányoknak adják el. Amikor már a biztosítóknak fogják árulni, akkor 520 dollárba fog kerülni, vagyis 30 százalékkal drágábban adják majd.

A gyártó a magas költséget nyilvánvalóan arra való tekintettel számolta ki, hogy ez az egészségügynek még mindig olcsóbb, hiszen sokkal többe kerül hetekig kezelni egy beteget, esetleg ha lélegeztetésre vagy más komolyabb beavatkozásra van szükség, akkor különösen.

A remdesivir egyébként nem új gyógyszer, már 10 éve kifejlesztette az amerikai Gilead Sciences vállalat az ebola lehetséges ellenszereként, csak most kiderült, hogy a koronavírus tüneteit is enyhíti és gyorsabban épültek fel a betegek a betegségből, ha ezt adták nekik.

Nem egyértelmű azonban a gyógyszer fogadtatása: a The New England Journal of Medicine című folyóirat egy tanulmánya szerint a remdesivir bár 70 százalékban hatékony, viszont komoly mellékhatásai lehetnek a vesére nézve.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
urballon-urturizmus.jpg

Űrballonnal szállítanának turistákat a sztratoszférába, akár már jövőre

A hőlégballonhoz hasonlító járműben 8 utas csodálhatja meg az űrből a Földet. Persze nem lesz olcsó a jegy a különleges űrutazásra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 26.


hirdetés

Az űrturizmus egyik legújabb dobása lehet az úgynevezett űrballon, amely a Föld sztratoszférájába repítené az embereket.

Egy új űrturizmussal foglalkozó cég, a Space Perspective találmánya

a hőlégballonhoz hasonlító jármű, amely természetesen zárt, a hermetizált kapszulában 8 utas és egy pilóta fér el. A nagyjából focipálya nagyságú Spaceship Neptune 30,5 kilométer magasra repülne fel az űrbe, majd a hatórás utazás végén az óceánba csobbanva térne vissza a Földre.

A cég szerint az utasok számára az egész olyan lesz, mintha repülőn utaznának, nem jár semmiféle kényelmetlenséggel.

hirdetés

Ráadásul olyan extrákat is élvezhetnek a kapszulában, mint a kellemes, "rövidujjú pólós" klíma, egy frissítő italokat kínáló bárpult, internethozzáférés, sőt még vécé is lesz.

Azt még nem fixálták le, hogy mennyibe fog kerülni egy ilyen űrutazás, de a cég vezetői 125 ezer dolláros (39,5 millió forint) jegyben gondolkodnak. Ugyanakkor azt szeretnék, ha minél több ember számára elérhetővé válna ez a lehetőség, mert szerintük most minden eddiginél fontosabb, hogy a Földet bolygóként, az emberiség és a globális bioszféra otthonaként lássuk.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
digitalis-kezfertotlenito-northfoto.jpg

10 másodperc alatt megöli a baktériumokat egy okostelefonhoz rögzíthető, digitális fertőtlenítő eszköz

A Dél-Koreában készült hordozható fertőtlenítővel akár naponta 50-szer is lehet fertőtleníteni a kezet vagy akár az arcmaszkot, és alig több mint 7000 forintba kerül.
Fotó: Northfoto - UVLEN/Solent News & Photo Agency - szmo.hu
2020. június 22.


hirdetés

Mindössze 25 dollárba, azaz nagyjából 7700 forintba kerül az az okostelefonokhoz illeszthető eszköz, amely UV-sugarak segítségével fertőtlenítheti kezünket. Dél-Koreában készült az UVLEN nevű hordozható digitális fertőtlenítő eszköz, amely kompatibilis minden fajta okostelefonnal. A baktériumokat és csírákat ölő ibolyántúli (UV) sugarak által használhatónak hirdetik a koronavírus elleni felszíni küzdelemben.

A gyártó UVLEN Technologies szerint az eszköz, amely biztonságos emberekre és háziállatokra egyaránt,

10 másodperc alatt fertőtleníti a felhasználó kezét, és ezt a műveletet akár naponta 50-szer is meg lehet ismételni vele. Előnye továbbá, hogy nem bocsát ki irritáló illatokat. Nemcsak kéz, hanem arcmaszkok, vagy képernyők felszínének fertőtlenítésére is alkalmas.

Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy az UV-sugarak a koronavírus 96%-át képesek három, 99%-át pedig 6 másodperc alatt megsemmisíteni – írja a Science Times.

Az UVLEN ibolyán túli csíraölő sugarakat használ a mikroorganizmusok elleni fertőtlenítőként. Ha a DIO Bio-Sheet UV convertert hozzákötjük egy ragasztó szalaggal egy okostelefon elemlámpájához, a fénykombináció elpusztítja a mikroorganizmusokat. Egy ingyenes alkalmazás is jár hozzá, ami ellenőrzi a baktériumok és vírusok megöléséhez szükséges UVC-sugarak mennyiséget, hogy az ne károsítsa a felhasználók bőrét.

hirdetés

Az UVLENt a Xenex nevű texasi cég ihlette meg, amely UV sugarakkal működő fertőtlenítő robotokat gyárt ipari és orvosi célokra. Ilyen gépeket használtak fel számos amerikai kórházban a koronavírus ellen. Ennek nyomán készítették el a széleskörű alkalmazásra szánt eszközt.

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
timbertower-1000x528.png

Íme a jövő: Sydney-ben épül a világ legmagasabb fából készült hibrid felhőkarcolója

A fenntartható építészet legújabb mintapéldánya százalékban megújuló energiát használ majd.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. június 29.


hirdetés

Sydney-ben fog állni a világ legmagasabb hibrid építménye, amelynek most tették közzé látványterveit, és igencsak lenyűgöző építményről van szó - írja a CNN.

A BVN design stúdió és a New York-i SHoP Architects építésziroda közös tervezésében valósul meg az egyedülálló épület, amelyet fából készítenek. Amint elkészül, ide költözik be az Atlassian nevű szoftvercég, amelynek ez lesz a főhadiszállása. A 180 méter magas épületben 40 emelet kap majd helyet, ahol körülbelül 4000 alkalmazott fér majd el. Az épület egyik sajátossága, hogy több szinten is helyet kapnak a növényekkel beültetett teraszok.

Az épület egy speciális technikával készül, amely során több rétegnyi puhafát préselnek össze, és ebből hoznak létre ultraerős építőanyagot.

A torony acélvázon fog nyugodni, ám az építőanyagok legnagyobb részét a speciális faanyag adja majd. Nem csak az építőanyagában különleges azonban a készülő torony, hanem azért is, mivel ez az egyik leginnovatívabb módja annak, hogy az épületek karbonlábnyomát a lehető legkisebb mértékűre redukálják.

hirdetés

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!