hirdetés
vvvc.jpg

Titkos kód a budapesti lovas szobrokon?

A legenda szerint van egy titkos szobrászkód. Utánanéztünk, igaz-e.
Horváth Emese cikke, Címkép: Wikipédia - szmo.hu
2014. augusztus 04.


hirdetés

A “titkos kód” szerint ha az állat lábai közül kettő nem érinti a talapzatot, lovasa csatában esett el. Ha csak egy lába nem érinti a talajt, akkor egy harctéren szerzett sérülésbe halt bele. Ha pedig a ló mind a négy lába a földön van, akkor a gazdája természetes halált halt. De vajon a budapesti szobrok készítői tudtak a legendáról, és alkalmazták ezt a “titkos kódot”?

Kezdjük azzal, hogy a legenda meglehetősen tudománytalannak tűnik. Több tucat amerikai szobron elvégzett vizsgálat is azt támasztja alá, hogy a kód csak minden harmadik esetben teljesül, így nem minősül törvényszerűségnek. De lássuk mi a helyzet a budapesti lovasszobrokkal:

1Savoyai_Eugen_szobra

Savoyai Jenő (Róna József, 1900) lovának a Budavári Palotában mind a négy lába lent van, ez esetben érvényesül a legenda, hiszen a herceg szélütésben halt meg.

hirdetés

2sztistvan_ruman

Fotó: Rumán Ferenc

Szent István (Stróbl Alajos, 1906) lovának is lent van mind a négy lába a Halászbástyán. Első királyunk természetes halált halt, így ez is igazolja a legendát.

3gorgey

Görgey Artúr is természetes halált halt, a Dísz tér közelében felállított lovasszobor is négy lábon áll (ifj. Vastagh György 1935; a II. világháborúban bombatalálat érte, pontos mását Marton László készítette el 1997-ben), így a legenda itt is igaznak bizonyul.

-

Hadik András (ifj. Vastagh György, 1936) szobra szintén a Várnegyedben áll, szintén négy lábon, a lovas pedig szintén természetes halált halt.

5rakoczi_bmark

Fotó: Boldizsár Márk

II. Rákóczi Ferenc (Pásztor János, 1937) lovasszobra két lábon ágaskodik a Kossuth téren. Mivel azonban lovasa természetes halált halt, a legenda itt nem érvényesül.

6zalahetvezer

Megkérdőjelezik a legendát azonban a Hősök terén álló Millenniumi emlékmű központi alakjai, a honfoglaló vezérek lovasszobrai is (Zala György, 1894-től). Az összes ló négy lábon áll, azonban elég meglepő lenne, ha mindannyian természetes halált haltak volna.

-

Hunyadi János (Pátzay Pál, 1956) Városligeti szobra is kérdéseket vet fel. Felemeli a jobb mellső lábát, ami harci sérülésre utal, azonban a hadvezér valójában nem sokkal a nándorfehérvári diadal után, a táborban szerzett pestisbe halt bele, ami értelmezéstől függően lehet természetes halál, de a harctéri részvét folyománya is.

A fenti lista tehát semmit se bizonyít. Egyrészt nem reprezentatív, másrészt ki tudja megmondani, hogy egy időskori szélütés nem harci sebesülésnek köszönhető-e...

A legenda hívei közül sokan úgy vélik, hogy a lábakra figyelő kód csak a középkorban, illetve előtte volt jellemző. Ám ha megvizsgáljuk a két leghíresebb reneszánsz lovasszobrot, akkor szintén elbizonytalanodhatunk. Donatello Gattamelata lovas szobra és Verrocchio Colleonié is felemeli egy-egy lábát, holott a zsoldosvezérek természetes halált haltak.

gattamelata

Donatello Gattamelata lovasszobra

Colleoni_Verrocchio

Verrocchio Colleoni lovasszobra

Sokkal valószínűbb tehát, hogy a művészek nem a titkos kódra figyeltek, hanem igyekeztek tudásuk legjavát nyújtani. Nem legenda, hanem tény ugyanis, hogy egy lovas szobrot annál nehezebb elkészíteni, minél kevesebb szilárd ponton rögzül a talajhoz.

Azok a képek, ahol a fotós nincs feltüntetve, a Wikipédiáról valók.

Ha érdekes volt, nyomj egy lájkot


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
4-es-metro.jpg

Leállt a 4-es metró, pótlóbusz sincs helyette

Egy biztosítóberendezés hibásodott meg.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. november 26.


hirdetés

Az M4-es metró a biztosítóberendezés hibája miatt a teljes vonalon nem közlekedik - adta hírül csütörtök reggel a BKK.

A BKK nem indít pótlóbuszokat, helyette a 7-es és a 133E autóbusz, illetve a 47-es és a 49-es villamos sűrűbben közlekedik.

Alternatívaként a fentieken kívül még a 19-es villamost javasolják.

Frissítés, 8:15:

A BKK Info tájékoztatása szerint az M4-es metró újra a teljes vonalon közlekedik.

hirdetés


hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
normafa_ősz.jpg

Kirándulók, figyelem: a Normafánál visszafordítják az autósokat, ha betelt a parkoló

A hegyvidéki önkormányzatnak lépnie kellett, akkora volt a tömeg. Más helyeket is ajánlanak a környéken.
MTI / Fotó: Normafa Park / Facebook - szmo.hu
2020. november 27.


hirdetés

Visszafordítja a rendészet az autósokat Normafán, ha betelt az ottani parkoló, a szabálytalanul, tiltott helyen, zöldfelületeken, a környezetet károsító módon parkolókat pedig megbüntetik - tudatta a XII. kerületi önkormányzat pénteken az MTI-vel.

Az önkormányzat az előző héthez hasonlóan, ismételten arra kéri a kirándulni vágyókat, hogy a Normafa helyett a budai hegyek kevésbé látogatott területeit válasszák.

Az előírt és biztonságos távolság megtartását célzó figyelmeztetés ellenére a múlt hétvégén is tömegek kirándultak a Normafára. Ez a fertőzés veszélye mellett komoly közlekedési és parkolási gondokat is okozott - olvasható a közleményben.

Kiemelték, a Normafán hétvégén is folyamatos a rendészeti, rendőri jelenlét. Az önkormányzat kéri továbbá azokat, aki mégis a Normafát választják szabadidős tevékenységükhöz, minden esetben tartsák egymástól a megfelelő távolságot. Ahol a 1,5-2 méteres távolság nem tartható, mindenképpen viseljenek az orrot és a szájat eltakaró maszkot.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés

Nem lehet többé állati szőrmét árulni a fővárosi vásárokon

Elfogadta a főpolgármesteri hivatal a Magyar Szőrmeellenes Liga petícióját.
Forrás: Főpolgármesteri Hivatal, fotó: leo2014 képe a Pixabay-en - szmo.hu
2020. november 27.


hirdetés

Az idei adventi vásárok elmaradnak, de a főpolgármester a veszélyhelyzetet követően a lehető leghamarabb a Közgyűlés elé terjeszti, hogy a Fővárosi Önkormányzat a továbbiakban ne adjon közterület-használati hozzájárulást az állati eredetű szőrmetermékek árusításához (ide nem értve a háziasított állatok bőréből készített termékeket, azok szőrzettartalmától függetlenül); illetve vagyonának hasznosítása során az ilyen célú hasznosítást kizárja - írta a Főpolgármesteri Hivatal.

A vészhelyzet után benyújtható határozat előterjesztői Szabó Rebeka fővárosi állatvédelmi megbízott és Dorosz Dávid klímavédelemért és fejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes voltak.

A főváros vezetése elkötelezett a társként és a természetben velünk élő állatok védelméért, a természet megőrzéséért, mindazért, ami környezetünk élhetőbbé tételéhez, a biodiverzitás fenntartásához szükséges.

– írták a közleményben.

hirdetés

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
arpadhid_ck.jpg

7 dolog, amit nem tudtál a 70 éves Árpád hídról

Több mint 90 évig készült, három neve volt, és lehetne a Margit híd tükörképe is. Ez csak néhány érdekesség a hídról.
Forrás: Tó-retró blog, Címkép: az Árpád (Sztálin) híd építése a pesti hídfő felől a Margitsziget és Óbuda felé nézve. 1950. Fortepan/UVATERV - szmo.hu
2020. november 24.


hirdetés

A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

Éppen hetven éve, 1950 november hetedikén adták át Magyarország akkori legnagyobb büszkeségét és Európa leghosszabb átkelőjét, az Árpád hidat. A kerek évforduló tiszteletére összegyűjtöttünk pár kevésbé ismert tényt vele kapcsolatban.

1.

Az Árpád híd a rómaiak találmánya.

A híd vonalvezetését már a hazánkat elfoglaló rómaiak kitalálták, hiszen annak helyén egy cölöphíd kötötte össze a folyó két partját

és a helytartó, Hadrianus Hajógyári-szigeti villáját.

hirdetés

2.

A híd ötlete sokkal régebbi, mint gondolnánk. Június 11-én tartották az első népszavazást az Óbudánál építendő híd kérdésében, a Schmidt vendéglőben, 1892-ben.

3.

Nem ment könnyen a névadás. Kevés hídnak volt többféle neve az idők folyamán, mint az Árpád hídnak.

Az első elképzelésekben Óbudai hídként hivatkoztak rá és az 1929 decemberében kiírt tervpályázatban is így szereplelt.

Először 1936-ban vetették fel az Árpád híd elnevezést, és ezt 1939. február 24-én szentesítették, pár hónappal az építkezés megindulásakor.

Az Árpád (Sztálin) híd az avatása alkalmával. 1950. Fortepan/UVATERV

Az 1950. november 7-i átadás előtt, márciusban keresztelték át Sztálin hídra, ám ez soha nem terjedt el igazán, és 1956. október 30-án végleg Árpád lesz a neve. Érdekesség, hogy a ’29-es tervpályázatot két holtversenyben megnyerő pályamű közül az egyik „Árpád I.“ jeligével került beadásra. Ezt Dr. Mihalics Győző és Dr. Kotsis Iván műegyetemi tanárok jegyezték.

4.

Mindig harcban állt más hidakkal: Már tíz évvel a kitalálása után, 1902-ben háttérbe szorította a Csepel-szigetre tervezett három hidat, de később fordult a szerencse. A Boráros téri, Horthy Miklós (ma Petőfi) híd a tervpályázatnál és az építés megindulásakor is fontosabbnak bizonyult nála olyannyira, hogy 1932 helyett csak hét évvel később láttak neki. 1945-ben azonban változott a helyzet.

A megrongált Duna hidak közül – igaz csak fél szélességében – az Árpád híd olcsóbban volt helyreállítható,

így előbb álltak neki, mint a Horthy hídnak.

5.

Több, mint 90 évig készült: Ahogyan már említettük, az első népszavazás (1892) után csak 1939-ben indult meg a hídon az érdemi munka. Bár a világháború idején dolgoztak rajta,

a vasszerkezet építése – nyersanyaghiány következtében – 1942-ben leállt és csak 1948 októberében indult újra.

Ugyan a hivatalos átadás ezek után két évvel (1950. november 7.) megtörtént, akkor csak a középső villamos sínt és három forgalmi sávot építettek fel.

Épül az Árpád (Sztálin) híd. Jól látszik, hogy csak a híd fele épült meg 1950-re. Fortepan/Magyar Rendőr

A híd kiszélésítése és mai formájának kialakítása a Hungária körgyűrű építésével vált fontossá. Bár a hetvenes évek közepén már esett erről szó, maga a szélesítés 1981. január 19-én kezdődött el.

A munka végleges lezárására 1984. augusztus 11. 00 órakor került sor a forgalom 2x3 sávon történő megindulásával.

Ez napra pontosan 92 évvel és két hónappal az első népszavazás utánra esett.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!