hirdetés
cm24.jpg

Titkos alagút épül a Parlament alatt

Ezzel tovább bonyolódik a Kossuth tér felszíne alatt fellelhető kutak, kamrák alagutak és titkos óvóhelyek igen sűrű hálózata.
Címkép: fn24 / Szilágyi Károly - szmo.hu
2015. február 20.


hirdetés

Föld alatti folyosó köti majd össze a Kossuth téri egykori MTESZ-székházat a Parlamenttel. Arról a 70-es években épült irodaházról van szó, ami pont a 2-es metró Kossuth téri kijárata felett helyezkedik el, és amit most sajátított ki az állam. A tervek szerint a jövőben az Országgyűlés Hivatala, illetve az országgyűlési képviselők használják majd. Az ezután megépülő alagútról azon kívül, hogy a Hivatal építési engedélyt kért rá, amit megkapott, sokat nem tudni. Ez, úgy néz ki, így is marad, mert akármennyibe is kerül majd, nyilvános közbeszerzést nem írnak ki rá, éppen azért, hogy semmilyen információt ne kelljen nyilvánosságra hozni. A közbeszerzés ugyanis "olyan információk átadására kötelezné Magyarországot, amelynek felfedése ellentétes az állam biztonságához fűződő alapvető érdekével" - szól a hivatalos indoklás.

"Légutcák" és szökőkútházak a Parlament alatt

Nem ez lesz az első föld alatti létesítmény az Országház alatt. A zseniális Steindl Imre az Országház építésekor egyedülálló fűtő- és hűtőrendszert tervezett. Míg a fűtést egy pár háznyival odébb felépített kazánházzal oldották meg, a hűtéshez egy alagútrendszert és két szökőkutat építettek. A párás levegő a szökőkutak túlfolyóján keresztül áramlott be az alagútrendszerbe, majd 80 métert tett meg a föld alatt, mielőtt elérte a parlamentet. Az országház alatt sejtelmesen kanyargó, íves, téglaburkolatú alagútrendszerben folytatódott a levegő útja. A „légutcák” mellékágakra bomlottak, és bevezették a levegőt az épület minden részébe.

1927-ben aztán átalakították a Kossuth teret, és lerövidítették az alagútrendszert, de a módszert ma is használják, sőt, a forró nyári napokon jeget tesznek be ide, hogy kellemes hűvös levegő árassza el az épületet. A légáramlás még ma is olyan erős a föld alatt, hogy odabent tisztán érezni, ha a Kossuth téren füvet nyírnak.

hirdetés

A Kossuth tér legutóbbi átalakításakor megtalálták az egykori szökőkutak kútházát, amit több mint 90 éve temettek be. a 13 méter átmérőjű, 6 méter mély, téglával kirakott építmény mögött ott húzódnak az alagútrendszer maradványai is, amit a másik oldalon egy vasajtó választ el a még ma is használt szellőzőrendszertől.

szokokut

A kép jobb oldalán láthatjátok az egyik hajdani szökőkutat - Forrás: Urbanista

szokokuturbanista

A képen látható boltívek tartották a szökőkút medencéjét. A szemben lévő íves fal mögött van a parlament felé vezető alagút. A kútház közepén oszlop állt, ami a fotón középen látható nagy zárókőben végződött - Forrás: Urbanista

Eltemetett kutak sokasága a Kossuth tér alatt

Kevesen tudják, de a Kossuth tér helyén valamikor kutak álltak, amelyek a főváros vízellátását biztosították. Akkoriban még Tömő térnek nevezték a területet, és a parlament építésekor csakugyan az egyik legelső feladat a rengeteg kút betömése volt.

Az egyik ilyen az 1915-ben épült Wein-kút, amelynek alakja borospalackot formáz, és amelyik a Lipótvárosból érkező vízszintes vízgyűjtő csövön ("galérián") keresztül nyerte a vizet. A kút már nem létezik, ugyanis pontosan az azóta elkészült mélygarázs közepére esett. De érzékletes és képekkel gazdagon illusztrált beszámolót olvashattok róla a Cinken, amikor, még a mélygarázs megépítése előtt Szily László és Waschler Tamás leereszkedtek a mélyére.

weinkut

A Wein-kút műszaki rajza - Forrás: Vízinform.hu

weinwaschler

A Wein-kút belsejében - Fotó: Waschler Tamás / Flickr

Titkos parlamenti óvóhely

Nem a most tervezett föld alatti folyosó az első titkos építmény, amely a Parlamentben dolgozók biztonságát szolgálja rendkívüli helyzet - például (atom)háború - esetén. Régóta keringenek legendák arról, hogy folyosó köti össze a föld alatt az Országházat, illetve a képviselői irodaházat, a Fehér Házat 2-es metró alagútjával. Annál is inkább lábra kaphattak ilyen pletykák, mert a Kossuth teret a föld alatt keresztbe-kasul rengeteg föld alatti járat és alagút hálózza be.

Ennek ellenére a "tudomány mai állása" szerint nem létezik ilyen alagút - de létezik olyan, egykor titkos óvóhely, amit a Parlamentben tevékenykedő államférfiaknak (és nőknek) építettek, és amely viszont össze van kapcsolva a metróalagúttal. Ugyanis 1951-ben, 2-es metró építésekor valóban kialakítottak egy - 4 ezer négyzetméteres, kétszintes - F-4 elnevezésű óvóhelyet a Nádor utca alatt, 13 emeletnyi mélységben. Az F-4 jelű objektum bejárata a Tőzsdepalota mögötti egyik lakóház udvarán nyílik, ma a BKK használja - bár szívesen szabadulna tőle. Az óriási komplexum a föld alatt 39 méteres mélységben található, és érdekes módon nincs összekötve a föld alatt a Parlamenttel (vagy csak annyira titkos a bejárata, hogy még a BKK-nál sem tudják :) - a szerk.) A metróalagúttal azonban van összeköttetése az óvóhelynek, bár most egy ráccsal van lezárva. A kapcsolódó pincerendszer pedig a Szabadság térre vezet.

fnovo2_549x413

A szuperóvóhelyre vezető alagút éppen olyan széles, mint a metróalagút - Fotó: fn24 / Szilágyi Károly

fnovo1_549x413

Itt bőven van hely elbújni az atomcsapás elől - Fotó: fn24 / Szilágyi Károly

Forrás: Urbanista, fn24, Cink

Ha érdekes volt, nyomj egy lájkot!


hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés

1000 fát akarnak kivágni Újbudán – fáklyás felvonulást szerveznek a Hamzsabégi sétányért

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület szerint a fákat „egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt” vágnák ki.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A XI.kerületben a Hamzsabégi sétányon több mint ezer fát terveznek kivágni egy félreérthetően kommunikált, túlméretezett kormányberuházás miatt - írja közleményében a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület.

A közleményben azt is leírják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél km-es erdőszerű zöld sétányt és a környéken élő tizenötezer lakó életterét (zaj, rezgés és por).

"A NIF és a BFK reklámanyagaiban a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalmat meg sem említik. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékkel sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet. Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban" - fogalmaznak.

Az egyesület szerint, ha a teherforgalom nagy részét elterelnék, elkerülhető lenne a visszafordíthatatlan környezetrombolás - a környéken már most is az egészségügyi határérték felett van a zajszennyezés mértéke, nagyrészt a tehervonatok miatt.

Azt is leírják, nem ellenezik az elővárosi vasút fejlesztését és a nádorkerti új megálló kialakítását három vágánypárral. Ám elfogadhatatlannak tartják a teherforgalom növelését, amelynek következtében a zaj a tervezett gigantikus beton zajszigetelő fal ellenére sem fog számottevően csökkenni. és a személyforgalom sem lesz érzékelhetően gyorsabb.

hirdetés

"Szeretnénk elérni, hogy a teherforgalom csökkentésével, korszerű vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával és modern vasúti szerelvényekkel a sűrűn lakott Hamzsabégi sétány mellett a vonalon maradjon a két vágánypár, korszerű zajfogóval, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton résfallal, ami sötétbe borítaná a letarolandó parkot. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el.

Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná, és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mi, akik itt élünk, tiltakozunk az értelmetlen pusztítás, a hat évig tartó óriás építkezés, és a teherforgalom növelése ellen, amelyek miatt a környék élhetetlenné válna, nem beszélve az ingatlanokban bekövetkező károkról és értékcsökkenésről"

- fogalmaznak az egyesület közleményében.

A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület ezért fáklyás felvonulást szervez szervez a szeptember 19-én 18:30-kor a Hamzsabégi sétányért.

Veszélyben a Hamzsabégi sétány!

Veszélybe került a Hamzsabégi úti zöld sétány több, mint 1000 fája. Az elővárosi vasúti forgalom tervezett növelése címszavával (Déli körvasút) 20-30-40 éves...


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
visionhotel_cim.jpg

Luxusszálloda nyílt az egykori kisgazda pártszékház helyén

A Vision Hotel Budapest 82 szobával és 9 dunai panorámás lakosztállyal várja a vendégeket a Belgrád rakparton, külön étterme és rendezvényterme is van.
L.D.; fotók: Huszár Boglárka - szmo.hu
2020. szeptember 16.


hirdetés

A Belgrád rakpart 24. szám alatti ház a főváros történelmének ikonikus része. Az 1900-as évek elején épült eklektikus, alapvetően historizáló homlokzattal. A '20-as évek elejéig lakóépület volt, majd a Német Kincstár követségi épülete lett belőle, a II. világháború után pedig több különféle szervezet is használta.

A legtöbben a Független Kisgazdapárt székházaként emlékezhetnek rá. Miután 2002-ben botrányos körülmények között eladták – amivel párhuzamosan a pártban belháború zajlott –, egy évtizedig per alatt állt a tisztázatlan tulajdonviszonyok miatt.

Ezalatt semmiféle állapotmegőrzésre nem került sor az épületben, amely így teljesen lepusztult, ráadásul, mivel nem is őrizték, a mozgatható részeit szinte teljesen széthordták – tudtuk meg a sajtóbejáráson.

Mire 2013-ra rendeződtek a tulajdonosi jogok, fokozottan balesetveszélyes állapotba került. Így kezdődött meg a rákövetkező évben a felújítás, amit a kivitelező elmondása szerint több, előre nem látható probléma is nehezített.

Az egyik, hogy a belváros közepén kellett bontási, építési munkálatokat elvégezni, és mivel a közelben iskola, könyvtár és társasházak vannak, ezek működését a kivitelezés nem zavarhatta. 2015-ben a bontási munkákat mindössze néhány hónap alatt el kellett végezni, hogy a tanévkezdésre ezek a nagyobb zajjal járó folyamatok ne zavarják az oktatást. Ez végül sikerült is.

hirdetés

A bontás során a Belgrád rakparti épületnél eltávolították a tetőt, felső födémet és falakat, valamint a komplett lépcsőházakat egészen -1. szintig, a pince megtartandó részként újult meg (ez lett a szálloda konyhája).

A külső homlokzatot és a megmaradt részeket felújították. Végül három épületet hoztak egy tető alá: a Belgrád rakpartit egybeépítették a mögötte található Molnár utca 7-9-el. Elbontották az itt található négysávos tanuszodát, valamint kialakítottak egy mélygarázst is.

A régészeti feltárás során kiderült, hogy értékes lelőhely a helyszín: külön kiállítást csináltak az itt talált vegyes korszakú leletekből. Többségében a török korszakból találtak maradványokat, rengeteg csont és bőrmaradványt, erről arra következtettek a régészek, hogy egykor egy cserzőműhely állt itt.

A 9300 m2 alapterületű ház két szint mélygarázsból, földszintből, négy emeletből, valamint tetőteraszból áll. 9 dunai panorámás lakosztály és 82 vendégszoba közül választhatnak a vendégek, utóbbiak 4, előbbiek pedig 5 csillagosak. A wellness részlegen szauna, masszázs szoba és pihenő részleg található. A bútorok többsége prémium, olasz gyártmány.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
új-duna-hid.jpg

Látványos videón mutatják be a tervezett új Duna-hidat

Két hétig még bárki elmondhatja véleményét a Galvani híd terveiről.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. szeptember 15.


hirdetés

Elkészült az újonnan tervezett budapesti Duna-híd látványvideója. A rövidfilmet Vitézy Dávid osztotta meg YouTube-csatornáján.

A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője Facebook-oldalán azt írja, „az új déli Duna-hídhoz kapcsolódó úthálózat első, a Fehérvári úttól a Gubacsi út-Illatos úti csomópontig tartó szakaszának bírálati engedélyezési tervei a közelmúltban elkészültek”.

Hozzáteszi:

„Az Új Duna-híd megépítése nem csak azért fontos, mert jobb kapcsolatot teremt Budapest déli városrészei, elsősorban Újbuda, Csepel és Ferencváros között, hanem azért is, mert jelentősen hozzájárulhat a belváros, elsősorban a Nagykörúton belüli területek forgalomcsillapításához, átadását követően 37 ezer, további kiegészítő forgalomcsillapító intézkedések megtétele esetén akár 55 ezer gépjárművel csökkentve naponta a belvárosi hidak terhelését.”

Az új hídon és körúton mintegy 4 km hosszban új villamosvonal is épül, amely Budán a Fehérvári úti villamospályáról leágazva a Galvani utcán át Csepelen a Weiss Manfréd útnál a H7-es hévet, a Soroksári útnál a H6-os, és a Kunszentmiklós-Tass elővárosi térséget kiszolgáló 150-es vasútvonalat is keresztezve a szakaszon 5 új akadálymentes megállópárt kap majd, biztosítva a hálózati kapcsolatokat és a helyi igények kiszolgálását is - írja Vitézy.

hirdetés

Szeptember 29-ig az ujdunahid.hu oldalon bárki elmondhatja véleményét a tervezett új beruházásról.


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
mti-furjes.jpg

Fürjes Balázs: „gólpasszt adtunk a fővárosi önkormányzatnak, csak be kell lőni a ziccert”

Szerinte Karácsony Gergely – ígéretével ellentétben – nem híve a párbeszédnek, és esetleges hibáit sem hajlandó beismerni.
Fotó: MTI/Illyés Tibor - szmo.hu
2020. szeptember 14.


hirdetés

Tisztelettel javaslatot tettem - mondta el Fürjes Balázs arra vonatkozóan, hogy üzent Karácsony Gergelynek, adja vissza az autósoknak az elvett sávokat a Nagykörúton és az Üllői úton. (Ez részben egyébként meg is történik.) Szerinte azonban

„olyan, mintha a sávlezárásból presztízskérdést csinálna a főpolgármester. Senkire nem hallgat, senkivel nem áll szóba. Pedig a vezetői nagysághoz az is hozzátartozik, hogy a döntéshozó belátja, ha tévedett és kijavítja a hibát”

- ezt a Magyar Nemzet nagyinterjújában mondta el a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!