Tényleg nem jobb az édesburgonya? A vörös hús rákot okoz? - 5 érdekes táplálkozási mítosz és az igazság
Te is találkoztál már a következő hiedelmekkel? Eláruljuk, igazak-e vagy sem.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2018. október 22.


A Men's Health szakértője válogatott ki 5 érdekes és mindannyiunk által ismer táplálkozás mítoszt, amiket meg is tudott cáfolni. A szakember azokat a hiedelmeket vette sorra, amikkel a hétköznapok során táplálkozási tanácsadóként a leggyakrabban találkozik.

Alább az öt, szerinte leggyakoribb táplálkozással kapcsolat hiedelem:

1: A magas fehérjebevitel káros a vesékre

Eredete: 1983-ban a kutatók felfedezték, hogy több fehérje fogyasztása növeli a "glomeruláris szűrési sebességet", másképpen azt a vérmennyiséget, amit a vesék percenként átszűrnek. Ám majdnem két évtizeddel ezelőtt a holland kutatók megállapították, hogy míg a fehérjékben gazdag étel növeli a GFR-értéket, mégsincs káros hatása a vesefunkcióra.

A szakember azt mondja: egyelőre nincs olyan közzétett kutatás, amely kimutatta volna, hogy a fehérje-specifikus étrend károsítja az egészséges veséket.

2. Az édesburgonya jobb, mint a hagyományos burgonya

A hiedelem amiatt terjedt el, mert a legtöbb amerikai a hagyományos burgonya magasan feldolgozott változatát fogyasztja, például a sült krumplit és a burgonyachipset, így ennek a gyökérzöldségnek a fogyasztása az elhízáshoz és a cukorbetegség megnövekedett kockázatához vezet.

Eközben az édesburgonyát általában egészséges formában fogyasztják, így alacsonyabban tartja a vércukorszintet, mint fehér testvére.

A tudományos adatok szerint a fehér burgonya és az édesburgonya között tápértékbeli különbségek vannak, de az egyik nem feltétlenül jobb, mint a másik. Például az édesburgonya több rostot és A-vitamint tartalmaz, de a fehérburgonya fontos ásványi anyagokban, például vasban, magnéziumban és káliumban gazdagabb.

Ami a glikémiás indexet illeti, az édesburgonyáé alacsonyabb, ugyanakkor a hagyományos sültkrumplit általában sajt nélkül, tejföl vagy vaj nélkül nem fogyasztják. Ezek tartalmaznak zsírt, ami csökkenti a fogás glikémiás indexét.

A lényeg tehát az, hogy a burgonya elkészítését is vedd figyelembe, mert főleg az határozza meg, hogy a fogás mennyre lesz egészséges.

3. A vörös hús rákot okoz

Egy 1986-os tanulmányban a japán kutatók felfedezték a rák kialakulását a patkányokban, akiket olyan vegyületekkel tápláltak, amelyek a hús hőkezelése során keletkeznek. Azóta egyes nagyobb populációkat vizsgáló tanulmányok is felvetették a hús és a rák közötti lehetséges kapcsolatot.

Egyetlen tanulmány sem talált közvetlen ok-okozati összefüggést a vörös húsok fogyasztása és a rák kialakulása között.

A szakember azt mondja, nincs baj a húsevéssel, arra viszont figyeljünk, hogy ha megégnek egyes részek, azokat mindenképpen vágjuk le fogyasztás előtt.

4. A kukoricaszirup jobban hízlal, mint a hagyományos cukor

Egy 1968-as tanulmányban a nagy fruktózzal táplált patkányoknak nagy mennyiségű zsírt állított elő a szervezete. Később, 2002-ben a Kaliforniai Egyetem kutatói egy tanulmányt publikáltak, amelyben párhuzamot vontak az amerikaiak elhízása és növekvő fruktóz-fogyasztása között (beleértve a kukoricaszirupot is).

Az igazság az, hogy nincs bizonyíték arra, hogy különbségek lennének a két cukortípus között az elhízás szempontjából. Mindkettő súlygyarapodást eredményez, ha feleslegessé válik a szervezetben.

5. A sófogyasztás magas vérnyomást okoz

Az 1940-es a kutató, Walter Kempner a sókorlátozással kezelt magas vérnyomással küzdő pácienseket. Később a vizsgálatok megerősítették, hogy a só csökkentése segíthet a magas vérnyomás szabályozásában.

A szakember az információt azzal egészíti ki, hogy a fentiek ellenére a normál vérnyomással élő emberek számára nem indokolt a nátrium bevitelének korlátozása. Hozzáteszi: holland kutatók megállapították, hogy az alacsony káliumbevitel ugyanolyan hatást gyakorol a vérnyomására, mint a magas sófogyasztás, ezért fontos, hogy elég káliumhoz jussunk, amit gyümölcsök, zöldségek és hüvelyesek, például spenót, a brokkoli, a banán, a burgonya fogyasztásával tudunk bevinni.


KÖVESS MINKET:




Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x