hirdetés
nasa.png

Tényleg butaság, hogy az Amazonas a Föld tüdeje? Az afrikai tüzek fontosabbak?

Kertész Miklóst, az MTA Ökológiai Kutatóközpontjának tudományos munkatársát kérdeztük a sajtóban és a facebookon folytatott vitákról.
Göbölyös N. László - szmo.hu
2019. szeptember 04.


hirdetés

-Tudjuk, hogy Brazília óriási marhahús-exportőr, amihez legelők kellenek. Ön szerint valóban elképzelhető, hogy előre kitervelt gyújtogatásokról van szó?

A tüzek nem terjednek maguktól a trópusi esőerdőben, akár természetes úton keletkeznek, akár felgyújtással. Egy-két tucat természetes tűz napokig megmaradhat, de nem tízezer. Nem tudom, hogy pontosan kik gyújtják fel az erdőt és miért, de az biztos, hogy az egyik csoport, amelyik égetéssel jut területhez, a marhatenyésztők. Emellett állítólag az illegális fakitermelők is felgyújtják az erdőt, ha kivágták belőle a legértékesebb fákat, hogy eltüntessék a nyomaikat.

- Bolsenaro elnöknek lehet köze a történteknek?

Ami biztos, hogy Bolsonaro menesztette a brazil űrügynökség vezetőjét, aki felhívta a figyelmet arra, hogy újra elkezdett növekedni a tüzek száma, illetve hogy a nemzetközi figyelmet felhasználta a civil szervezetek elleni támadásra.

-A híradások alapján lehetetlen felmérni, hogy mekkora környezeti kárt okozhatnak rövid és hosszabb távon ezek az erdőtüzek. Valóban helyrehozhatatlanul felborulhat általuk az ökológiai egyensúly? Mi lesz a légkörbe került hatalmas mennyiségű égéstermékkel?

-Ezek az erdőtüzek nem önmagukban jelentenek különösebb veszélyt, viszont a számuk, kiterjedésük, és az erdőtüzeket követő földhasználat miatt

tartósan csökken az erdők területe, és ez hozzájárul a szén-dioxidnak a légkörben történő felhalmozódásához, ami a klímaváltozas legfontosabb oka.

A füst vagy korom hatása nagyobbrészt a trópusi esőerdők övére korlátozódik.

- A sajtóban több cikk is megjelent arról, hogy az Amazonas valójában nem is a "Föld tüdeje". Ön mit gondol erről?

- Az Amazonas-medencében van a legnagyobb és legtermékenyebb összefüggő erdőség a Földön, és jelentős mértékben hozzájárul a szén-dioxid megkötődéséhez.

De a "Föld tüdeje" kifejezés nem szó szerint értendő, hanem egy érzelmi töltéssel rendelkező kép, ami felhívja a figyelmet a legnagyobb erdőség fontosságára.

- Mekkora jelentősége van valójában az Amazonasnak a szénmegkötés szempontjából?

- A Föld teljes szén-dioxod megkötődésének kevesebb mint fele történik a szárazföldön, túlnyomórészt ott, ahol jelentős mennyiségű növényzet van, főleg a trópusi erdőségekben, továbbá a mérsékelt övi lomboserdőkben is (aminek egy nagy része szántófölddé és legelővé vált), a tajgában, a mocsarakban és a lápokban. Pontos számot azért nehéz mondani, mert a szénmegkötés nem feltétlenül vezet szénfelhalmozódáshoz, ha a megkötődött szén elszállítódik, elsősorban vízerózió útján. A trópusi esőerdőkre ez kifejezetten jellemző. Nagy részükben alig van szénfelhalmozódás, a szén túlnyomórészt az élő fákban van. A megkötött és elszállítódott szén mennyiségének mérése nehezebb, mint a megkötődés vagy kibocsájtás mérése (ami meglepően pontos), ezért a megkötődött, de helyben nem felhalmozódó szén sorsát kisebb pontossággal tudjuk nyomon követni.

- Sokan azt is mondják, hogy az afrikai erdőtüzek sokkal jelentősebbek, és Brazíliában valójában nincs is akkora baj, csak a média fújta fel az egészet.

-Az, hogy a sajtó most jelentős figyelmet szentel a klímaváltozásnak, sokakban gyanút kelt. A modern klímaváltozás-kutatás az 1950-es évek végén indult el Ch. D. Keeling révén, és már a nyolcvanas években elég nagy hatású volt ahhoz, hogy a politikusok 1997-re elkészítsék a Kiotói Egyezményt. A sajtó viszont ragaszkodott a klímaváltozás "hívei" és "tagadói" között vita sémájához, akkor is, amikor a szakemberek már réges-rég, a nyoclvanas évek közepétől fogva csak a klímaváltozás részletein vitatkoztak, nem a tényén, vagy azon, hogy a fő oka a fosszilis üzemanyag használata és az erdőirtás.

Ijesztő, hogy a nyolcvanas évek pesszimista globális előrejelzései mára megvalósultak, míg az optimistábbak, amik figyelembe vették a klímaváltozásra történő esetleges reagálást, nem bizonyultak reálisnak.

Sajnálatos, hogy a sajtó a 80-as évektől idáig nem tudott kellő fontosságot tulajdonítani ennek a problémának, ami mostanra egy globális környezeti válság része lett. Ebben persze nemcsak a média a ludas. Nagyon nagy politikai-gazdasági erők dolgoznak ma is azon, hogy a fosszilis tüzelőanyag gyártását, felhasználását, vagy éppen az erdők kiirtását ne korlátozza a jog és a morál.

Az afrikai, indonéziai, vagy malajziai erdőtüzek problémája nem háttérbe szorult, hanem a brazil mellett nem merült fel. A brazil is észrevétlen maradt volna Bolsonaro akciói nélkül.

Amúgy a tudományos közösség és a környezetvédők egy része nagyon is figyelemmel kíséri ezeket a tüzeket, éppen ezért teszi közzé a NASA a tüzeket a műholdfelvételek alapján naponta.

-2010-ben a nagy izlandi vulkánkitörés nemcsak a légi közlekedésben jelentett nagy gondot egész Európában, hanem a levegőbe került vulkáni hamu még az óceánok élővilágára is hatással volt. Hogyan befolyásolhatják a globális klímaváltozást ezek a nagy erdőtüzek, és mit érzünk meg belőle a Kárpát-medencében?

-A vulkáni hamu kimutatható, de globális léptékben jelentéktelen hatással volt a tengeri élővilágra. Egyébként a tengeri élőlények számára szükséges tápanyagok egy része akár a vulkáni hamuval is bekerülhet a tengerbe, ez egy természetes jelenség. A nagy erdőtüzeknek önmagukban nincs közvetlen hatásuk a Kárpát-medencében.

A fosszilis tüzelőanyagok használatának, az erdőirtásnak, cementgyártásnak (ami szintén széndioxid-kibocsájtással jár), a jelentős mértékű szarvasmarhatartásnak (ami a felmelegedéshez szintén hozzájáruló metán kibocsájtását növeli) együttesen van hatása a Kárpát-medencében, a klímaváltozás révén.

Most már nem kérdés, hogy gyakoribbak és melegebbek lettek a nyári hőhullámok, vagy megjelentek szubtrópusi szúnyogfajok. Hasonló jelenségek másutt el előfordulnak, és valószínűleg ez az egyik oka, hogy ma már a sajtó is többet ír a klímaváltozásról, illetve a globális környezeti válság egyéb jelenségeiről, mint pl. a mikroműanyagok mindenüvé való elterjedéséről.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


KÖVESS MINKET:





hirdetés
takahiro-taguchi-_SKIDRiIEtk-unsplash.jpg

Ez sokba fog kerülni: kötelező lesz az intelligens sebességszabályozó és az álmosságfigyelő az autókban

Az Európai Unióban az új modellekben már 2022 májusától be kell szerelni ezeket, 2024-től pedig az összes típusban kötelezőek lesznek.
Címlapkép: Unsplash - szmo.hu
2019. szeptember 20.



Az Európai Parlament idén áprilisban fogadta el az új rendelkezéseket.

Eszerint 2022-től minden új autóba be kell majd szerelni az intelligens sebességszabályzó rendszert, az indításgátló alkoholszonda előkészítését, a sofőr fáradékonyságát és figyelmetlenségét érzékelő figyelmeztető rendszereket, a fejlett vészfékezési rendszert, a vészhelyzetben működésbe lépő sávtartó rendszert, a tolatóradart, és az esemény-adatrögzítőt (azaz a fekete dobozt).

2024-től borsos kiadásokra készülhetnek a használautó-tulajdonosok is, akkortól ugyanis minden autóba be kell szerelni ezeket a rendszereket.

A javaslatot előkészítő EU-bizottság 2018 áprilisában közzétett jelentése szerint ezek az újítások 2030-ig akár 7000 ember életét is megmenthetik, és közel 40 ezerrel csökkenhet az autóbalesetekből származó súlyos sérülések száma.

Elżbieta Bieńkowska EU-biztos szerint az új intézkedések hatását csak a biztonsági öv bevezetéséhez lehet mérni. Ugyanígy vélekedik Oliver Carsten, a leeds-i egyetem közlekedésbiztonsági szakértője is, aki szerint az új technológiáknak köszönhetően fele annyian halhatnak meg az utakon.

Minden bizonnyal szükség van rájuk, hiszen a közelmúlt baleseti statisztikái meglehetősen riasztóak:

2017-ben 25.300 ember vesztette életét közúti balesetekben az Európai Unióban, a súlyos sebesültek száma pedig elérte a 135 ezret.

De vajon mi fel vagyunk-e készülve arra, hogy vezetésünk minden mozzanatát figyelje az autónk, és próbáljon nekünk segíteni?

A technológia a balesetek fő okából indul ki: a vezetők - akár szándékosan, akár figyelmetlenségből – nem tartják be a szabályokat.

Az intelligens sebességszabályzó önmagában becslések szerint 20 százalékkal csökkentheti a közúti balesetből származó halálesetek számát. A rendszer térkép és közlekedési táblák alapján figyelmezteti majd a sofőrt, ha túllépi a sebességkorlátot, de nem korlátozza a sebességet, vagyis bármikor kikapcsolhatjuk.

A sávtartó rendszer kamerával követi az útburkolati jeleket, és ki tudja igazítani a kormányzást.

Az indításgátló alkoholszonda a vezető leheletét méri, és megakadályozza gépkocsi elindítását, ha véralkoholszintje túl magas. Európában a közúti halálesetek egynegyedét az alkohol okozza, és egy ilyen eszköz akár 95%-kal hatékonyabb lehet a rendszeres ittas vezetés megelőzésében, mint a különböző büntetések. Igaz, egyelőre csak az indításgátló alkoholszonda előkészítését teszik kötelezővé, vagyis nem magának a szondának a használatát.

Az álmosság- és figyelemmérő rendszer szemkövető technológiát alkalmaz majd, és ha a sofőr túl gyakran hunyja le a szemét, figyelmezteti, hogy álljon meg és pihenjen. Az elmúlt két évben minden ötödik európai vezetővel előfordult, hogy elaludt a volánnál, és ez az esetek 7%-ában szerencsétlenséghez vezetett.

Ugyanakkor a sebességszabályozóhoz hasonlóan egyik rendszernek sem célja, hogy teljes egészében ellenőrzésük alá vonják a járművet. A vezetők ki is kapcsolhatják, vagy adott esetben felülbírálhatják őket

– írja a New Scientist

Vezetőt segítő rendszerek bizonyos kocsikban már most is működnek. Például sok autóban használnak automata fékezőrendszert, amely lassít, ha az autó túl közel megy valamihez. Jessica Cicchino, az IIHS amerikai közlekedés-biztonsági kutatóintézet munkatársa a rendőri jelentéseket vizsgálva összehasonlította az ilyen eszközökkel ellátott kocsik baleseti rátáját azokéval, amelyekben nincsenek.

Megállapította, hogy az automata fékezőrendszerrel felszerelt autósok közül fele annyian rohannak bele az előttük álló vagy haladó autóba. Az útburkolati jelzőkre figyelmeztető rendszerrel felszerelt kocsiknál pedig 86%-kal csökkent a halálos balesetek száma.

Persze mint minden új technológia esetében, ezúttal is akadnak bőven aggodalmak is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:



hirdetés
telenoros-cimkep.jpg

Új tulajdonosa lesz a Telenornak, a neve is megváltozhat

Beszállhat az állam. Változhat a cég arculata, márkaneve is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. szeptember 20.



A HWSW értesülései szerint tulajdonosváltás lesz a Telenornál, és napokon belül be is jelenthetik. A portál szerint ez névváltással is jár majd.

A Telenor Magyarország jelenlegi kizárólagos tulaja a cseh PPF befektetői csoport.

Most a magyar állam 25 százalékos tulajdonrészt szerezhet a cégnél.

A cég tavaly júliusban került a Telenor norvég anyacégétől jelenlegi tulajdonosához.

A cseh PPF befektetői csoport az egynegyed tulajdonrészt nem közvetlenül az államnak, hanem az állami kézben lévő Antenna Hungáriának adná, illetve adta el

- írják a cikkben. Azt is hozzáteszik, hogy a tulajdonszerzés még az idei utolsó negyedévben megtörténhet.

Az új tulajdonos beszállását követően változhat a Telenor arculata, márkaneve is, erről azonban még nincsenek információk.


KÖVESS MINKET:




hirdetés
terrapin-411853_1280.jpg

Állatkínzás Balin: embertelen körülmények között tartják a teknősöket és kígyókat

A turisták kedvenc teknősei koszos és sekély medencében nyomorognak, a kígyó száját ragtapasszal tekerik körbe. Sokkoló fotók készültek az állatok körülményeiről.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2019. szeptember 20.



Valójában nyomorúságos körülmények között tengetik az életüket azok a kígyók és teknősbékák, amik napközben vidáman fotózkodnak Balin a turistákkal. Pedig a szervezet feladata az lenne, hogy óvja a természetet, és megfelelően gondoskodjon az állatokról. Ehhez képest megdöbbentő videót és fotókat publikált a Daily Mail a szomorú valóságról.

A felvételek még júniusban készültek két indonéz telepen, amiknek alapvetően a környezet, és azon belül is az állatok megóvása lenne a feladata. A képeken jól látszik, hogy a teknősöket egy szűk, sekély és elképesztően mocskos medencében zsúfolták össze, miközben ezek az állatok gyakran több ezer mérföldet vándorolnak és magányosan élnek.

Az egyik látogató beszámolója szerint a teknősbékákat folyamatosan kiveszik a vízből, hogy fotózkodjanak velük, majd miután végeztek, gyakran előfordul, hogy egyszerűen ledobják őket a földre. A szemtanú szerint gyomorforgató, ami ezeken a helyeken zajlik állatvédelem és a természet megóvása címszó alatt.

Ha lehet, akkor a videón szereplő kígyóval még jobban elbántak gazdái: a száját egyszerűen körbetekerték egy ragasztószalaggal.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:




hirdetés
imelda.jpg

Trópusi vihar tombol Houstonban: több mint ezer embert evakuáltak vagy mentettek ki

A tagállam 13 megyéjét katasztrófa sújtotta területnek nyilvánították az Imelda nevezetű vihar pusztítása nyomán.
MTI - szmo.hu
2019. szeptember 20.



Több mint ezer embert evakuáltak vagy mentettek ki csütörtökön az Egyesült Államokban a texasi Houston városából, amelyet az Imelda nevű trópusi vihar sújt.

Greg Abbott texasi kormányzó a déli tagállam 13 megyéjét katasztrófa sújtotta területnek nyilvánította és ezeken a helyeken kötelező kiürítést rendelt el csütörtökön, miután a trópusi vihar szerda óta az állam déli részein tombol.

A vihar erős széllökésekkel, heves esőzésekkel és áradásokkal érkezett Texas déli partvidékéhez.

Több országutat le kellett zárni, sok vidéken az emelkedő áradat miatt a háztetőkre menekültek az emberek, ott várva a segítséget. Egyes településeken térdig-csípőig érő áradat hömpölyög.

Több mint 70 ezer lakás maradt áramszolgáltatás nélkül Houston környékén. Texas legnagyobb és az Egyesült Államok negyedik legnagyobb városában leállt a közösségi közlekedés is, egyetlen busz sem jár.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x