hirdetés
Télen is Balaton! Télen is Badacsony!
Jókat enni, jókat inni és nagyokat kirándulni! Az őszi-téli Balaton tökéletes választás lehet.
Szöveg: Vass Adrienn, Fotók: Csákvári Péter - szmo.hu
2018. november 18.

hirdetés

Sok szép emlék köt a Balatonhoz, és ahogy öregszem, egyre több az őszi és téli időszakban születik.

Ilyenkor minden nyugodtabb, csendesebb, lassabb. Igazán pihentető, relaxáló kirándulásokat tehet az ember a tó környékén. És ebben az időszakban éppen erre van szükségünk. Nyáron a vízbe kell gázolni, ősszel meg magasra kell mászni, és télen a jégen kell csúszkálni. Minden szezonnak megvan a maga szépsége.

Mi idén éppen az őszi napsugarakat kaptuk el.

És bár egyre több időt töltök az északi parton, és egyre több mindenbe kóstolok bele, még mindig meglep az, hogy milyen fejlődésen ment keresztül pár év alatt a környék.

Badacsonyban például most először töltöttem el egy fél napnál többet, és a Borbarátok panziónál nehéz lett volna jobbat választani.

Gyönyörűen felújított szobát kaptunk, és mivel a napjaink nagy részét barangolással töltöttük, a kényelmes ágynál többre nem is volt szükség. Ja, de, gasztronómiára! Amihez konkréten csak egy emeletet kellett lesétálni.

A Borbarátok ugyanis egy elsőosztályú étterem is, és hozzá kapcsolódik még a Fata Pince, ami meg a szomjúságra gyógyír.

A dédnagyapa, Fata István kéményseprő mester volt, és beleszeretett a balatonfelvidéki tájba, így 1927-ben megalapította a borospincét itt Badacsonytomajban, s ebből nőtte ki magát mind az étterem, mind a panzió.

A borosüvegek címkéjére szénceruzával rajzolt fekete grafika is az alapító mestersége előtt tiszteleg. Mindjárt jobban is esik egy pohár olaszrizling, ha ilyen családi történetet kap mellé az ember!

Az ételekről pedig még ennél is szebbeket mondhatok. Óriási adagok, minőségi alapanyagok! Amit tudnak, megoldanak helyben. A madártejben úszó, isteni sós-pisztáciafagylaltot a Szigligeti vár aljában lévő kézműves fagyizóból rendelik. De például a csuszához tálalt aranysárga tésztát saját maguk készítik!

Nem volt olyan fogás, amibe bele akartunk volna kötni, és az étlap elég hosszú és színes is ahhoz, hogy többször ebédeljen vagy vacsorázzon itt az ember.

Ha pedig minimum félpanzióra fizet be valaki, akkor egy bőséges reggeli kínálatból is lehet csemegézni.

És ahogy említettem, ebben az időszakban a kirándulások alatt a legszebb oldalát mutatja a környék. A sárguló levelek után majd a hófedte csúcsok következnek.

Mi többek között a Szigligeti várnál időztünk pár órát. A 800 forintos belépőért elképesztő kilátást és a vármúzeum izgalmas részleteit nézheti meg az ember. Kihagyhatatlan!

Jártunk a Rózsakőnél is, de azt talán csak akkor mondanám kötelező körnek, ha nagyon házasodna az ember.

A legenda szerint: "Hogyha egy leány meg egy legény ráül a kőre, háttal a Balatonnak, egymás kezét fogva, még abban az évben egymáséi lesznek. De az is elég, ha a leány ül a kőre háttal a tónak, rágondol szerelmesére és felsóhajt. Akire gondol, annak a szíve érte fog dobogni."

Hosszan tudnám még mesélni, hogy milyen szerelmes vagyok ebbe a tájba, de inkább arra buzdítalak titeket, hogy keressétek fel személyesen a környéket!

A következő hétvégén például különleges koncepcióval várnak minden gasztronómiára is nyitott, kirándulni vágyót.

Íme a részletek:

„Badacsony nyitva” néven több vendéglátóhely közös programsorozatot indított el, mivel úgy döntöttek, hogy ezentúl télen is nyitva lesznek. Hozzájuk csatlakozott a Tilia Borvendéglő, az idén nyártól újra nyitott legendás St. Orban Étterem, valamint a rizapusztai Tölgyes Kúria. Az egyre erősödő, 365 napos vendéglátásban gondolkozó badacsonyi “kemény mag” idén ősszel elérkezettnek látta az időt, hogy egy ősztől tavaszig tartó különleges gasztronómiai programban mutassa meg a régió értékeit.

Attól más ez a gasztrotúra, hogy nemcsak egy helyen lehet végigenni több fogást, hanem akár 9 helyen kóstolhatunk meg egy-egy különböző fogást - közben pedig szinte észrevétlenül feljuthatunk a csúcsra. Kalandozz gyalog, vagy a gasztrobusszal és járd be a hegyet, az előételtől a desszertig!

Hétvégi tematika:

November 23-24-25. GASZTROHEGY/2. Halak a hegyen –  A legharapósabb halak kerülnek terítékre: menyhal, harcsa, sügér, tokhal a tányérokon, a Balaton vízgyűjtő területéről. A nagy halak megeszik a kicsiket, mi meg a nagyokat…

Túl korai a most hétvége? Látogassatok el decemberben hozzájuk:

December 28-29-30. GASZTROHEGY/3. Év végi disznóságok – Kint a deres Badacsony, bent cserépkályha, idő, pihenés. Gazdagon megünnepeljük az év végét és kinyitjuk a kamrákat: friss és érlelt, füstölt disznóságokat teszünk a tányérokra, mellé olyan borokat kínálunk, hogy kedvet adjon tovább sétálni a következő helyszínre.

RÉSZTVEVŐK:

Tölgyes Kúria, Bonvino Borbár, Borbarátok Vendéglő, Istvándy Borműhely, Tilia Borvendéglő, Pláne Badacsony borterasz, St. Orban Étterem, Laposa Birtok, Kisfaludy-ház

A vendéglő, ahol mi jártunk:

Borbarátok Vendéglő, Borpince, Panzió

Facebook: Borbarátok

Cím: 8258 Badacsonytomaj, Római út 88.

E-mail: info@borbaratok.hu

Tel./Fax: +36 87 471 000

Mobil: +36 30 467 3089

hirdetés
Tel-Aviv a budapesti bulinegyed közepén: teszteltük az éttermet, ahol Izraelben érezheted magad
A TLV Eatery receptje nagyon egyszerű: a tel-avivi nyári éjszaka hangulatának visszaadása, egy rövid, de vibráló étlappal, és ütős izraeli koktélokkal.
Csákvári Péter - szmo.hu
2019. április 27.

Ha az izraeli konyháról van szó, Budapest nem fukarkodik a témában. A belvárosban egymást érik a humuszbárok, de istenigazából itt meg is áll a történet, ugyanis a kisebb humuszosokon és falafeleseken kívül talán egy-két vérbeli izraeli vendéglátóegység létezik, de azok sem elsősorban éttermek, inkább italozós helyeknek nevezném őket.

Nyitott azonban idén a Dob utcában egy olyan izraeli étterem, ami nemcsak egy konyha, nemcsak egy szórakozóhely, hanem konkrétan Tel-Aviv.

A TLV Eatery receptje baromi egyszerű: a tel-avivi nyári éjszaka hangulatának visszaadása, egy rövid, de vibráló étlappal és ütős izraeli koktélokkal.

Az igazán fain dolog ebben pedig az, hogy bár utóbb tudomást szereztem ennek a szándékosságáról, én erre akkor eszméltem rá, amikor beléptem az ajtón, és egyből bevillantak a januári izraeli utunk emlékei.

Sötét miliő, hangos, de mégsem tolakodó technozene, és rengeteg tányér, bennük a fél étlappal. Izraelben kész áldás az éjszaka nyáron: végre nem olvaszt el a nap, a tikkadt szöcskenyáj-feelinget felváltja a lazulás, és az ember végre normálisan meg tud éhezni.

Az itt élők elbújnak árnyékos rejtekeiből, és szinte vágyakoznak arra, hogy több másikkal egy légtérbe zsúfolódjanak, és tökig tolják a technót. A TLV Eateryben minden stimmel, hogy ezt a hangulatot élhessük át.

Mivel gyakorlatilag egy mindent vagy semmit étlapból vállalhatunk magunkba ételeket, ha egy kiadós vacsora gondolata ül a fejünkben, mindenképpen a tálak irányába mozgolódjunk. A kétszemélyes hús- vagy vegatál egy kis körettel megtolva parádés vacsoraélmény lehet.

Ugyanakkor a gigászi grill adta lehetőségeket is érdemes beadni, steakfronton is erős a hely.

Én egy hústálat választottam társamul, amin gyakorlatilag az egész hely esszenciája felvonult. Csirkesaslik, argentín rib eye, báránykebab, egy jó adag humusz, édesköményes frizésaláta, és fattush saláta. Ehhez még egy jókora édesburgonyát is kértem, ami bár nem akar többnek látszani mint ami, mégis baromi jól esett. Rommá sütött, kívül ropogós, belül pedig már-már folyós burgonyát lapátolni epik élmény.

A grillkarfiol is hasonló adottságokkal bírt, ugyanazok a kérdések merültek fel bennem, mint az édesburival kapcsolatban: ez mindig is ilyen jó lehetett volna?

A hústál egyébként elképesztően izgalmas ízekkel van feltöltve, amiben minden halandó talál egy kedvencet, rangsorol, majd neveltetéstől és jellemfejlődéstől függően vagy felváltva kóstolgat, vagy betúrja a püspökfalatot, és kalandozik tovább a tálon úgy, hogy már tudja: semmi nem lesz olyan jó, mint az elején.

Alapvetően ez egy tök klassz élménnyel dúsítja az amúgy sem mindennapi gasztroélményt. A tálon lévő köretek közel-keleti fűszerezése, a menta örök jelenléte csak hatványozza az érzést, ráadásul fontos megjegyeznem, hogy ez a fajta gasztrokultúra a legegészségesebbekhez tartozik a világon, úgyhogy erősen javasolt kemény addikciót kialakítani.

Mivel a beszélgetést kicsit ordibálva lehet eszközölni – főleg ha a hely tele, és általában tele van – érdemes rámenni a koktélokra, hogy olajozottabban működjön a dolog.

Imádom ha egy helyen, úgy tudok nézni a koktéllapra, mint Rákosi a búzára, és azt a flesst, hogy akkor sem tudom, mi van bennük, ha le van írva.

"Aha, az nem tudom mi, ez gondolom az alkohol lehet? Tubi? Olyat mintha ittam volna...LICSI? Ez jó lesz!"

Pontosan ez teszi fel még az i-re a pontot, hogy teljesen elfelejtsük az unalmas vacsora gondolatát is. Valahogy a miliő minden eleme egy fülledt nyári zabálás felé püföl minket, és még le se kell izzadnunk.

Valószínűleg Tel-Avivban ez egy egyszerű, de nagyszerű hely lenne, de a Dob utcában még izgalmasabb hatást kelt, aminek ha belépsz az ajtaján, már pulzál is benned a nem oly távoli kelet annak minden ízével és technójával.

TLV Eatery

1074 Budapest, Dob utca 19.

H-V: 17:00-02:00

hirdetés
A vidék első Sky Wellnesse is Sopronban van! - egy napra való programot gyűjtöttünk össze a városból
Sopronba nem csak a VOLT fesztivál miatt érdemes ellátogatni. Szívesen maradtunk volna akár egy hétre is.
Készítők: Vass Adrienn, Csákvári Péter - szmo.hu
2019. április 09.

Tavasz és Sopron. Remek párosítás. Az éledő természet kirándulni hív az erdőbe, miközben a belvárosi teraszok délutáni, lustálkodós kávézásért kiáltanak. Ha szeretitek a semmittevést, a wellnesst, és fontos, hogy az étterem is izgalmas fogásokat kínáljon, a Hotel Sopront jó szívvel ajánlhatjuk.

A pezsgőfürdő és a szauna náluk rendhagyó módon a legalsó szint helyett a harmadik emeletre került, így olyan panorámát kaptok fürdőzés közben, hogy garantálom, nem sok kedvetek lesz kikecmeregni a jakuzziból...

Azért a jó soproni borokat csak meg kell kóstolni egy finom ebéd vagy vacsora mellett.

Tapasztalataim szerint elég változó, hogy egy hotelnek milyen éttermet sikerül üzemeltetnie, de a Hotel Sopronéba nem csak a kontinentális reggeli miatt érdemes benézni.

Az új tavaszi étlap nagyon friss, nagyon izgalmas. Gyakorlatilag nem találtunk benne hibát.

Sok helyi alapanyaggal dolgoznak, és ízletes, bőséges adagokat kínálnak. A tálalás pedig magáért beszél: ezekre a színekre van szükségünk így tavasszal!

A cikk folytatódik a következő oldalon

Brutális oldalast kóstoltunk a Hard Rock Caféban
Világhírű művészek relikviái, és óriási adagok – ha amerikai hangulatra vágysz, a Vörösmarty téri hely erősen ajánlott!
Készítők: Vass Adrienn, Csákvári Péter - szmo.hu
2019. április 01.

Hard Rock Cafe neve valószínűleg sokaknak ismerősen cseng, de vajon mindenki tisztában van azzal is, hogy milyen gigantikus és ízletes ételeket lehet itt kóstolni?

Mi oldalast, csirkeszárnyat és fajitát is kóstoltunk, és a desszertnél már az életünkért könyörögtünk...

Húsevőként is degeszre ettük magunkat a Vegan Gardenben
A Vegan Garden második éve üzemel a Dob utcában, a Rácskert szabadtéri placcán, és a felhozatal erre a szezonra kissé át is alakult.
Vass Adrienn, Csákvári Péter - szmo.hu
2019. május 01.

Ha megszakadok sem értem, hogy mi a bajuk a húsevőknek a vegánokkal (fordítva még talán...). Nyilván nem lehet és nem is kell senkit kényszeríteni, hogy mit egyen vagy mit ne egyen, de a lehetőségek gyarapodásának csak örülni kell.

Tegyük fel, hogy van némi eszed, és érted, hogy nem tesz jót se a földnek, se neked, ha megállás nélkül húst zabálsz. Tegyük fel, hogy azért néha beiktatsz egy-egy napot, amikor nem tömöd a parizert. Vagy tegyük fel, hogy elsétálsz egy kert előtt, ahol helyes food truckok állnak, betérsz egy hambira, és nem játszod el, hogy a marhapogácsa nélkül már élvezni sem tudod az ízeket.

Tegyük fel... tedd meg! Ha másért nem, hát azért, mert izgalmas, új, más és finom. És ennyi akkor is bőven elég kell, hogy legyen, ha "tegyük fel", leszarod a bolygót.

A Vegan Garden második éve üzemel a Dob utcában, a Rácskert szabadtéri placcán, és a felhozatal erre a szezonra kissé át is alakul. Páran kiköszöntek, de jöttek is helyettük kellemes újoncok. Lássuk, miből lehet választani a belvárosi vegánmekkában.

Vexicana

Ez az a hely, ami húsevőként is a legkönnyebben csúszik. Ha nem mondom, észre se veszed, hogy szejtán ragura van a marha kicserélve, csak tömöd a ízletes chimichangát és burritót. A sok fűszertől ismerősen hat a dolog, és a rizs, bab meg kukorica telít is rendesen.

És van egy szósz, egy titkos paprikás mártogatós, ami végképp megborított minket. Azt mindenképpen vadászd le, ha jót akarsz.

Facebook: Vexicana

Las Vegan's

Ha szereted a jó burgert, akkor ezt is imádni fogod! Szerintem pont mindegy, hogy miből van az a sajt, ha ilyen gyönyörűen nyúlik. És aki nekem azt próbálja beadni, hogy a gombás pogácsától nem esik szerelembe azonnal, az hazudik... vagy nem szereti a gombát... de akkor meg ott van a répás!

A köretek is emberesek és ízletesek. A fokhagymás mártogatós + édeskrumpli kombó egy komplett ebéd is lehet.

Facebook: Las Vegan's

Kristóf's Kitchen

Steiner Kristóf a magyar vegánok újkori JézusKrisztiusSzupersztárja! És higgyétek el, nem véletlen a rajongás. A Kristóf receptes könyveiben található fogások valóban működnek. És mivel világlátott ember, sok olyan ízt és hangulatot mutat, ami nekünk nem hétköznapi, de pont ettől érdekes.

A Vegán Gardenben az ő kicsikocsija a legmenőbb újdonság!

A gombás ragu kifogott rajtam, így esőben futva mentettem végül haza, mert bűn lett volna egy morzsát is kidobni belőle.

Facebook:

Kristóf's Kitchen

Kürtős Legenda

A kürtőskalácsot ismeritek, ugye? Megnyugtatlak titeket, a vegánosítás semmit nem változtatott az eredményen. Ráadásul itt színes, unikornisos kalácsot is lehet kérni. Szóval ha nem félsz a liszttől és a cukortól, boldog gyerekként majszolhatsz egy ilyen hungarikumot.

Facebook: Kürtős Legenda

Az anyaintézmény, a Rácskert alkalmas kávézós-limonádézós ücsörgésekre is, nem kell feltétlenül a félelmetes zöldségekből enni.

Lehet mindenmentes fagyit is majszolni (B’ nice), amivel a meleg, nyári napok élményét is teljessé tehetjük, és bulikompatibilis is a hely, hiszen például a sör is lehet vegán...

Vegan Garden

Dob utca 40.

Nyitva minden nap: 11:00-23:00

Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!