hirdetés
bp100_3.jpg

„Találkozunk a tizediken” – ezen a hétvégén zajlik a Budapest100 programsorozat

A járványra való tekintettel a szokásosnál később és óvintézkedések mellett, de nagy számban és remek programokkal várnak mindenkit a főváros régi házai.
Fotók: Budapest100/Youtube - szmo.hu
2020. szeptember 19.


hirdetés

„Találkozunk a tizediken” a szlogenje a Budapest100 programsorozat idei eseményének. Ezzel utalnak arra, hogy

éppen tizedszerre rendezik meg a főváros építészeti örökségét bemutató rendezvényt, amely évről évre egyre nagyobb sikernek örvend.

A Tilos Rádió Szex-Akció Hírcsoport című műsorában Klaniczay János építész, a program projektkoordinátora péntek reggel elmondta: az ötlet 2011-ben született meg, amikor az OSA-archívum épülete, a Goldberger-ház száz esztendős lett. Az ott dolgozók ezt egy szülinapi bulival tervezték megünnepelni, amiből aztán egy újabb ötlet következtében egy minden százéves házra kiterjedő, nagyszabású programot, majd később programsorozatot építettek. Így éveken át számos, aktuálisan centenáriumát ünneplő ház csatlakozott a kezdeményezéshez.

Az 1910-es években még tartott a Budapest egyesítése utáni építkezési hullám, de Klaniczay János felhívta a figyelmet arra, hogy „századfordulós stílusról” nem beszélhetünk a kor építészete kapcsán, hisz rendkívül sokféle épület született ekkoriban számtalan építészeti stílusban. Amikor építési hullámról beszélünk, egyáltalán nem túlzunk:

mivel egy évben akár 300 ház is elkészült ekkoriban, a Budapest100 tervezőinek igazából sosem kellett félniük, hogy ne találnának legalább ötvenet, amivel már nagyon nagy merítésű, színvonalas programot lehet összerakni.

hirdetés

Azonban a világháború még 100 év után is közbeszólt a programsorozat megrendezésébe: a világégés miatt a tízes évek második felében a házépítések száma drasztikusan visszaesett, így egy évszázaddal később a szervezőknek is új ötletet kellett kitalálniuk: ebből születtek meg a tematikus események. 2016-ban az akkor 120 éves Nagykörút házai nyitották meg kapuikat, míg egy évvel később fővárosi Duna-parti házakat csodálhatta meg kívülről-belülről a közönség. 2018-ban Buda és Pest ikonikus terei és az ott található lakóépületek, míg tavaly a város Bauhaus stílusban épült házai kerültek terítékre.

Az idei év szervezését erősen megkavarta a koronavírus. A rendezvényt ezért nem is a szokásos májusi időpontban, hanem e hétvégén, szeptember 19-én és 20-án tartják.

És mivel ez éppen a tizedik alkalom, a szervezők egyfajta Budapest100 Best of-fal készülnek – bár ez a megfogalmazás kicsit csalóka, hiszen azt sugallja, hogy a most megtekinthető házak valami miatt kiemelkednek a többi közül, holott a szervezők nem győzik minden évben hangsúlyozni, hogy nincs olyan ház, ami valami miatt ne lenne érdekes.

Az idei épületek kiválasztásának érdekességét elsősorban az adja, hogy most nem csak a szervezők kerestek épületeket, hanem várták az egykor már a programban szerepelt házak újbóli jelentkezését is. Így az idei rendezvény „szereplői” között egyaránt megtalálhatók kapuikat egyszer már megnyitó házak, „újoncok”, sőt kortárs lakóépületek is.

<
A cikk folytatódik a következő oldalon
>



hirdetés
KÖVESS MINKET:




Címlapról ajánljuk
x


hirdetés
fontana-haz2.jpg

Lebontják a belvárosi Fontana-házat

1984-ben kifejezetten modernnek számított, most egy még modernebb épül a helyén.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. október 21.


hirdetés

A Váci utca és Régi posta utca sarkán álló, 1984-ben épült Fontana-házat lebontják, a helyén modern ház épül lakásokkal, a földszinten áruházzal - írja a PestBuda.hu oldal.

Idén ősszel kezdődnek a Váci utca 16. – Régi posta utca 17. szám alatti Fontana-ház átépítésével kapcsolatos munkálatok, a tulajdonos, a Müller Drogéria Magyarország Bt. végleges építési engedélyt kapott az épület részleges bontására és a tervezett új ház felépítésére.

A beruházó cég a belvárosi a Mai Belváros című kerületi lapot arról tájékoztatta, hogy a földszinten, az első emeleten és a mínusz egyes szinten a cég saját drogériája, valamint más áruház kap helyet. A felette lévő szintekre 35 nagyméretű lakást terveznek.

A Fontana Üzletház a 80-as években / Forrás: Magyar Rendőr - Fortepan

Az épületet Vedres György építész tervezte, akinek szerepe volt több belvárosi építkezésben az 1970-es évek végén, többek között passzázsok és üzletek kialakításában vett részt. A Váci út 16. szám alatti épületet 1984-ben adták át, a neve Fontana Üzletház lett. A háznak a története során több elnevezése is volt, például Fontana Divatház, Aranypók-Konzumex Divatáruház. Ma Fontana-házként ismert. Az áruház háromszintes, ezenkívül az épületben irodák találhatók és étterem is működik benne.

hirdetés

hirdetés
KÖVESS MINKET:




hirdetés
MOL_Bubi_station.jpg

A Bubi biciklik majdnem fele eltűnhet az utcákról – Vitézy Dávid szerint ez nagyon rossz ötlet

Jelenleg 2100 kerékpár érhető el a városban, azonban az új, 5 évre szóló tender mindössze 1200-ra szólna.
Címkép: Wikimedia Commons - szmo.hu
2020. október 20.


hirdetés

A BKK Igazgatósága szeptemberben írt ki tendert a MOL Bubi üzemeltetésére, 5 évre, 1,7 milliárd forintért. A tender beadási határideje október 26-án lesz, azonban jelenleg nincs sok esélye, hogy addigra lesz új üzemeltető. Így, ha a BKK nem hoz rendkívüli intézkedést, november végén, 6 év után először, leállhat a közbringarendszer működése.

A MOL Bubi 2014 szeptemberében indult el, akkor még csak 1100 kerékpárral és 76 dokkolóállomással. Azóta a biciklik száma közel 2100-ra bővült és 158 állomáson érhető el a Bubi. Az új, 5 évre szóló tender ehhez képest mindössze 1200 biciklire szólna.

Mindez azt jelenti, hogy a rendszer nem csak, hogy nem bővülne 2026-ig, hanem jelentősen szűkülne is, több mint 40%-kal.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója közösségi oldalán fejezte ki aggodalmát a közbringarendszer leépítési terveivel és bizonytalan jövőjével kapcsolatban.

„Látva a rendszer fejlesztésének és kiterjesztésének elmúlt 5 éves ütemét, a BKK Igazgatóságának a Bubi visszafejlesztéséről szóló döntése rövidlátó hozzáállást tükröz és szembemegy a városvezetés klímavédelemmel és fenntartható közlekedéspolitikával kapcsolatban megfogalmazott célkitűzéseivel”

hirdetés

- fogalmazott Vitézy, majd hozzátette, hogy azt azonban egy pillanatig sem állítja, hogy a Bubi tökéletes lenne.

„A népszerű indulás után több adminisztratív nehézség riasztotta el az első bérletüket megújítani szándékozó felhasználókat, a mobilapp éveken át nem frissült, a díjszabás a kezdeti óvatosság (kaució előírása) után nem követte a felhasználói szokások változását. Rég integrálni kellett volna a BKK bérletekkel a Bubi díjszabását, megszüntetni a személyes szerződéshosszabbítást és eltörölni a kauciót. Ez mind igaz - ezek azonban megrendelői döntéseken és egy régóta időszerű átfogó szoftverfrissítésen múlnak, ehhez nem kéne kidobni az egész rendszert biciklistül és drasztikusan csökkenteni a biciklik számát.

A Bubi azok számára is elérhető közlekedési móddá tette a városi kerékpározást, akik saját biciklivel nem rendelkeznek vagy ha van is saját kerékpárjuk, azt nem tudják napközben Budapest belső területein használni. A Bubi ezért egy sikeres szolgáltatás és brand, mely az elmúlt években - egy ilyen új szolgáltatásnál talán nem is meglepő módon - kicsit megkopott és valóban frissítésre szorul. De a frissítésnek a továbbfejlesztés és nem a visszafejlesztés irányába kellene mutatnia - hisz Európa-szerte és Amerika vagy Ázsia számos nagyvárosában is látjuk, a közbringa-rendszerek növekedési potenciálja a mai budapesti szinthez képest még óriási.”

„A Budapest Fejlesztési Központ részéről minden Budapestet érintő közlekedésfejlesztés műszaki tartalmáról konzultálunk a Fővárossal és az érintett kerületi önkormányzatokkal - a másik oldalról a Bubi leépítéséről azonban sajnos senki nem kérdezett meg bennünket. Pedig készek lennénk az együttműködésre, hiszünk a Bubiban és a közbringa-rendszer fejlesztésében. A belvároson kívül is van élet, a külvárosi csomópontok, nagyobb lakótelepek és akár, együttműködési készség esetén az agglomerációs központok irányába is érdemes lenne továbbfejleszteni a rendszert. Sajnálom, hogy ehelyett most a leépítésről kell itt írnom. Bízom benne, hogy sikerül ezt a rossz döntést korrigálni és a BKK vagy a Főváros vezetése visszavonja ezt az elhibázott koncepción alapuló közbeszerzési kiírást” - zárta közleményét Vitézy Dávid.

Vitézy Dávid

? A BUBI VISSZAFEJLESZTÉSÉRŐL ? Szomorú vagyok a MOL Bubi közbringarendszer leépítési tervei és bizonytalan jövője miatt. A Bubi üzemeltetésére szóló szerződés idén november végén lejár és úgy...


hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
metro_ecseri_mti.jpg

Képeken a 3-as metró felújított déli szakasza

Délután 5 órától az utazók is birtokba vehették a vadonatúj állomásokat.
Címlapfotó: az Ecseri úti állomás; fotók: MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2020. október 22.


hirdetés

Csütörtökön koradélután átadták, 5 órától pedig az utazóközönség is használatba vehette a budapesti 3-as metró déli, Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszát.

Az MTI kiadta első hivatalos fotóit a vadonatúj állomásokról és az átadásról. Az északi szakasz képeivel összehasonlítva jól látszik, hogy a vonal egy új, saját arculatot vett fel, azonban itt mintha az állomások falai a felújításokkor megszokottnál is kevesebb díszítést kaptak volna. Ehhez a dizájnhoz fognak csatlakozni feltehetőleg a nemsokára induló középső szakasz állomásképei is.

A Népliget állomás
Az Ecseri úti állomás a felújított alagútból nézve
A Pöttyös utcai állomás
A Határ úti állomás

hirdetés
KÖVESS MINKET:





hirdetés
metro-bkk-scaled.jpg

Átadták a 3-as metró megújult déli szakaszát

Csütörtök délutántól utazhatunk az új szakaszon.
MTI, Címkép: BKV Zrt./Horváth Bence - szmo.hu
2020. október 22.


hirdetés

Átadták a 3-as metróvonal felújított, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszát. Karácsony Gergely főpolgármester a megújult Határ úti állomáson tartott ünnepségen elmondta, hogy a középső szakasz felújítása még sok kérdést felvet, de fontos lépés történt annak érdekében, hogy a 3-as metró igazi, 21. századi szolgáltatása legyen "minden budapestinek és minden itt járónak". A felújított szakaszon csütörtök délután öt órától utazhatnak az utasok.

A 3-as metró november 6-áig a teljes vonalon közlekedik, azaz Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig, a középső szakaszon korábban lezárt állomásokon (Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) azonban továbbra sem áll meg.

A déli szakaszon megszokott buszjáratok továbbra is működnek, melyek alternatív eljutási lehetőséget biztosítanak a metróval is elérhető megállókba. Így továbbra is közlekedik a Boráros tér felé a 223M, a Nagyvárad tér felé a 254M, a Határ úti metróállomás felé a 194M és az Örs vezér tere felé a 161E autóbusz. A 200E autóbusszal – ahogy a metrófelújítás előtt is – napközben ismét Kőbánya-Kispestig, éjszaka pedig a Határ útig lehet utazni - közölte honlapján a BKK.

A Határ út, a Pöttyös utca, az Ecseri út és a Népliget állomás nemcsak a letisztult látványvilága miatt lett modernebb, de kényelmesebbek, biztonságosabbak is lettek, valamint a LED-es megvilágításuknak köszönhetően világosabbá, sőt, energiatakarékosabbá váltak a felújított megállók. Megújult a teljes vonali infrastruktúra is: a vágányok, a vasúti, a biztonsági, a szellőzőberendezések, a gépészeti rendszer, és természetesen az utastájékoztatási elemek is.

November 7-től elkezdődik a 3-as metró felújításának utolsó nagyobb volumenű üteme, méghozzá a metró középső szakaszának, a Nagyvárad tértől a Lehel térig húzódó résznek a rekonstrukciója. A felújítás ideje alatt Kőbánya-Kispest felől a Nagyvárad térig, Újpest-központ felől pedig a Lehel térig jár majd a metró, de a BKK a teljes kapacitását kihasználva indít majd buszokat a forgalmas szakaszon.

hirdetés

A legtöbb útszakaszon a buszsávban közlekedő, 45 másodpercenként induló buszjáratokkal lehet majd utazni.

A metrópótló buszok mellett a BKK igyekszik bővíteni a konkrét szakaszokat kikerülő, alternatív eljutást biztosító járatainak kínálatát is, hogy elkerülhető legyen a tömeg a járatokon. A metró pótlásának további részleteit a napokban fogja közölni a Budapesti Közlekedési Központ.

hirdetés
KÖVESS MINKET:







Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!