hirdetés
hirdetés
hirdetés
 
 
hirdetés
„Szinte már sohasem szeretkezünk” – 6 gyakori párkapcsolati probléma a gyermek érkezése után
Egy gyermek születése varázslatos pillanat, és a párok többségét még jobban összeköti. De az élet egy újszülöttel különösen stresszes, és a párok nincsenek minden gondra felkészülve
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 04.


hirdetés

A Huffington Post párkapcsolati terapeutákat kért meg, hogy beszéljenek a hat leggyakoribb problémáról.

1.”Partnerem nem segít nekem eléggé”

A fiatal szülőknek sok mindent meg kell osztaniuk, mindenekelőtt a baba állandóan változó alvási és étkezési szokásait, de ide tartozik a kicsi gyerekorvoshoz való vitele vagy a bevásárlás is. Ez kimerítő, és ha az apa nem segít eléggé, az anya az őrület határára kerülhet.

Dori Gatter hartfordi pszichoterapeuta szerint egy ilyen helyzetben nyíltan meg kell mondani párunknak, hogy mit várunk el tőle, ha a terhek megoszlása nem egyenlő. Nyílt, őszinte beszélgetésre van szükség, amelyben nem a szemrehányás, vagy a negativitás dominál, és semmiképpen sem szabad párunkban bűntudatot ébreszteni. Hasznos lehet felidézni saját gyerekkorunkat, azt, hogy a szülők hogyan osztoztak a gyereknevelésben, és hogy ezt követendő, vagy elvetendő példának tartjuk-e.

2. „Ki vagyok merülve. Miért mindig az enyém az éjszaka?”

Egy újszülöttel rendszer búcsút lehet mondani az átaludt éjszakáknak. Amikor a baba még egészen kicsi, szerencsés esetben 2-3 órát alhatunk egyfolytában.

Ha partnerünk úgy alszik, mint egy mormota és nem segít éjszaka, elkerülhetetlen, hogy az anya megneheztel rá – magyarázza Laurel Steinberg New York-i pszichiáter. Ha az anya szoptat, nyilván az etetés az első időben teljesen az ő dolga, de párja más dolgokban felválthatja: például ő altatja el a kicsit, vagy ő cseréli rajta a pelenkát. Ha az anya lefeji a tejét, az apa meg is etetheti a babát cumiból.

„E probléma megoldásának praktikusnak kell lennie: ha az egyik szülő korán kel, mert munkába kell mennie, akkor ő keljen fel a hétvégeken is. Ha mindkét szülő korán kel, akkor felváltva keljenek fel a gyerekhez” – javasolja.

3. „Szinte már sohasem szeretkezünk”

Természetes, hogy szexualitásunk más lesz a gyermek születése után. A fáradtság, a stressz, az időhiány, a gyermek alvási szokásai árthatnak szexuális életünknek. A nőknek lehetnek fizikai zavaraik, mint például vagina-vérzések, vagy szoptatás okozta fájdalmak.

E változások miatt a nők gyakran nem szívesen hálnak együtt párjukkal, vagy pedig egyszerűen nem érzik magukat vonzónak – magyarázza Aaron Anderson, denveri párterapeuta. De van, amikor néhny aktus után el is felejtik ezeket a testi változásokat, és mindazt, ami komplikálja a szexuális életet. De a legjobb, ha megbeszélik változó vágyaikat és érzelmeiket a szülés utáni időszakban, és így előbb-utóbb nemi kapcsolatuk is újra teljesen kielégítő lesz.

4. „Azt hittem, hogy ugyanazon a hullámhosszon vagyunk nevelési kérdésekben. Tévedtem.”

A legtöbben minden bizonnyal megbeszélték még a baba érkezése előtt a legfontosabb dolgokat: az anya mindenképpen szoptatni akar, de szó sem lehet arról, hogy a gyerek a szüleivel aludjon. Csakhogy amikor a baba már ott van, előfordul, hogy másképp látják a dolgokat – hívja fel a figyelmet Dori Gatter. Ilyenkor érdemes bevetni a „tükörtechnikát”, amelynek lényege, hogy az egyik fél meghallgatja a másikat, végiggondolja a hallottakat és utána mondja el a saját véleményét. Itt is fontos, hogy egyikük se érezzen bűntudatot, vagy ne okozzon neki kellemetlenséget, hogy más a véleménye, és akkor inkább lehetünk tanúi együttérzésnek és megértésnek.

5.”Nem értünk egyet abban, hogy kik jöhetnek megnézni a babánkat.”

A látogatók személye komoly vita tárgya lehet a fiatal szülők között, különösen megfázásos-influenzás időkben. Egy baba immunrendszere még nagyon törékeny: bármilyen jó szándékú is valaki, óvakodjunk tőle, ha vírus- vagy betegség-hordozó lehet. Éppen ezért meg kell állapodni abban, hogy mit kell tenniük az érkezőknek – pl. vessék le a cipőjüket, mossanak kezet antibakteriális zselével, stb. – és hogy mennyi ideig maradhatnak.

6. „Partnerem nem figyel már rám”

A baba megérkezésének pillanatától a duóból trió lesz. Ha egy nő szereti a figyelmességet, a gyengédséget, a romantikát, lehet, hogy egy idő után úgy érzi, hogy elhanyagolják. Aaron Anderson szerint meg kell őrizni az intim pillanatokat, amikor csak ketten vannak, és ez nem azt jelenti, hogy együtt bámulják a Netflixet. Ki kell használni azokat a pillanatokat, amikor a baba alszik, hogy újra közel kerüljenek egymáshoz, és időnként hívjanak bébiszittert, hogy el tudjanak menni valahová. Ez mindenkinek jót tesz: a párkapcsolatnak és a babának is.


KÖVESS MINKET:





Eddig rosszul vezetted a háztartást: dobd ki a vécékeféd, és moss sokkal többet!
És még annál is többet. A szakértők ezt javasolják.
The Guardian, fotók: Pixabay, Giphy - szmo.hu
2019. február 21.


hirdetés

Hány törülközőre van szüksége egy embernek? Hetente cseréljünk lepedőt? Mivel tisztítsuk a vécékagylót? Szakértők - vannak köztük tisztasági expertek, de higiéniával foglalkozó egyetemi professzorok is - válaszoltak 10 modern háztartási dilemmára, a The Guardian pedig megírta, mire jutottak.

1. Hány darab törülközőre van egy embernek szüksége?

Minden családtagnak saját kell, s mivel gyakran - pár naponta - kell őket mosni, jó, ha mindenkinek van öt darab. Egy felmérés szerint az átlagember 11 naponta mossa ki a törülközőjét. Negyven fokon érdemes őket mosni, akárcsak az ágyneműt.

2. Milyen gyakran cseréljünk ágyneműt?

Hetente. Minél ritkábban mossuk a lepedőt és a huzatokat, annál több elhalt hámsejt kerül az ágyunkba. A szakértők azt is javasolják, hogy a pizsamát pár naponta cseréljük. Az átlagember egy felmérés szerint 16 naponta cserél ágyneműt.

3. Viselhetjük bent az utcai cipőnket?

Jobb, ha nem. De mezítláb sem jó lenni, mert ilyenkor ellepik az izzadt talpnyomok a csempét. Noha a padló alacsony kockázatú a baktériumterjedést illetően, mégis azt javasolják, hagyjuk a csizmát és az edzőcipőt az előszobában, biztos, ami biztos alapon.

4. Milyen gyakran mossuk ki a farmernadrágunkat?

Mivel a nadrág sok baktériumot tárolhat, a legmániákusabb szakértők szerint ha a házon kívül hordjuk, minden használat után érdemes kimosni. Ezzel mondjuk a farmergyártók nem értenek egyet, a Levi's vezetője például egyszer elárulta, hogy egy évig nem mosta ki a farmerét. A Love Your Clothes kampány azt javasolja, tegyük a farmernadrágot 24 órára a fagyasztóba, mivel ez elpusztítja a kórokozókat és az általuk okozott szagot is. A szakértők általános vélekedése az, hogy egy-két hetente érdemes kimosni a nadrágokat.

5. Mi a helyzet a vécékefével?

Van olyan expert, aki soha nem engedné, hogy egy ilyen használati tárgy átlépje a küszöbét. Egy másik szakértőnek van vécétisztító eszköze, de sörték nélküli, szilikonból. Azért nem javasolják a használatát, mert "folyékony baktériumleves" áll a tartója alján. Inkább azt tanácsolják, hogy vastag gumikesztyűvel és vécépapírral tisztogassunk.

6. Hogyan tisztítsuk a törlőrongyokat?

Ezek nem magukat tisztítják, pedig az ember azt gondolná. A szakértők azt tanácsolják, 60 fokon, mosógépben mossuk őket, tisztítószert is adagolva a dobba. A konyharuhákat minden használat után érdemes a szennyesbe dobni. A mikroszálas anyagokat javasolják, melyeket a nap végén forró, hipós vízben kell kimosni.

7. Milyen gyakran töröljünk port?

A felületeken lévő kémiai anyagok beépülnek a háztartás porába, ezért érdemes hetente letörölni mindent.

8. Milyen gyakran porszívózzunk az ágy alatt?

Gyakrabban, mint gondolnánk. Pár hetente, egyhavonta mindenképpen, de ha az illető asztmás, javasolt pár naponta. Fontos odafigyelni minden, hasonlóan nehezen elérhető hely portalanítására.

9. Milyen gyakran végezzünk takarítást a fürdőszobában?

Legalább hetente egyszer, azonban ahol kisgyerek van, ott még gyakrabban. Az egyik szakártő "ötperces kihívást" javasol naponta: töröljük át a mosdót, a vécét, kicsit hipózzuk is, gyorsan töröljük ki a kádat, és nyissuk ki az ablakot.

10. Melyik a jobb: ha reggel zuhanyozunk, vagy ha este?

Ebben a kérdésben megoszlanak a vélemények. Van, aki szerint tisztán kerüljünk ágyba, mert akkor reggel is tisztán kelünk fel, míg mások szerint a reggeli zuhanyzás az ideális.


KÖVESS MINKET:



Csalóka látszat: a legboldogabbnak tűnők lehetnek a legmélyebb depressziósok
Nem feltétlenül az a legbúskomorabb, aki annak látszik. Az orvosok és a pszichológusok immár jól ismerik a 'mosolygó depresszió' fogalmát.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Ez annyit jelent, hogy az illető mások előtt boldognak tűnik, csak belül szenved a depresszió tüneteitől. A szakma egyelőre nem fogadja el, mint egy patologikus állapot meghatározását, leginkább az „atipikus depresszió” áll közel hozzá, de kétségtelen, hogy vannak, akik kedélybetegek, de ezt sikeresen tudják a külvilág előtt álcázni. Éppen ezért nehéz a diagnosztizálása is – írja a Daily Mail.

A jelenség minden bizonnyal sokakat érint, erre utal az is, hogy az utóbbi években feltűnően megnőtt a témára való Google-keresések száma.

A „mosolygó depressziósoknak” látszólag semmi okuk nincs arra, hogy szomorúak legyenek: többnyire van munkájuk, otthonuk, családjuk. Kedvesek a többi emberrel, jókat lehet velük beszélgetni, vagyis a külső szemlélő számára olyanok, mintha normális életet élnének. Közben belül reménytelennek látják az életüket, sőt, a szuicid gondolatok sem állnak távol tőlük.

Az az erőkifejtés, amellyel mindennapi életüket kell élniük, nagyon sebezhetővé teszi őket az öngyilkossággal szemben, mert azoknak, akik a depresszió más formáiban szenvednek, nincs elég erejük arra, hogy eldobják maguktól az életet.

Ugyanakkor – legalábbis rövid időre – javulhat a hangulatuk egy-egy pozitív élmény hatására – hívja fel a figyelmet Olivia Rames cambridge-i kutató, aki szerint ennek az állapotnak a tünete lehet a túlzott evés, a súlyosság-érzés a karokban és a lábakban, és a könnyű sértődés kritika vagy elutasítás esetén. A „mosolygó depressziósok” általában este a legrosszabb kedvűek, és a szokásosnál nagyobb az alvásigényük. Ők azok, akik bizonyos dolgokban eleve kudarcra számítanak, akik nehezen teszik túl magukat kellemetlen vagy megalázó helyzeteken és hajlamosak túlságosan sokat töprengeni negatív eseményeken.

A depressziósok közül 15-40%-ra tehető a „mosolygóshoz” közelálló kedélybetegek aránya. Ez általában már fiatalon elkezdődik és sokáig eltarthat.

Segítségre van szükségük, de ez nem könnyű, mert többnyire maguk sem gondolják, hogy bármi problémájuk lenne – ez különösen akkor fordul elő, amikor látszólag ugyanúgy megbirkóznak a feladataikkal és a napi rutinnal, mint azelőtt. Ha pedig szembesítjük őket vele, bűntudatuk, szégyenérzetük lesz.

Pedig csakis úgy tudunk úrrá lenni a problémákon, hogy komolyan vesszük őket. Ha idáig eljutnak, akkor már elindulhatnak azon az úton, hogy segítséget kérjenek, és kitörjenek az őket visszatartó depresszió falai közül. A meditáció és a fizikai tevékenységnek is rendkívül jó hatása lehet a mentális egészségre. Az amerikai Rutgers egyetem felmérése szerint azoknak, akik hetente kétszer meditáltak és sportoltak, nyolc hét alatt 40%-kal csökkent a depresszió-szintjük. Ugyancsak fontos a kognitív viselkedési terápia, amely során meg lehet változtatni szemléletünket.

Az egyik legfontosabb, hogy találjuk meg az élet értemét.

Viktor Frankl osztrák ideggyógyszer szerint ne az legyen a célunk, hogy feszültségmentes, felelősség és kihívások nélküli állapotban éljünk, hanem az, hogy legyen valami az életünkben, amiért megküzdünk.


KÖVESS MINKET:





Miért hárítják el a férfiak a takarítást?
Sztárcsaládok mondták el, hogy náluk milyenek a hétköznapok.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 19.


hirdetés

Bár állítólag nincs egyértelmű összefüggés a takarítási szokások és a kapcsolaton belüli hierarchia között, azért elgondolkodtató, hogy a legtöbb párnál a nő takarít, és a férfi a domináns.

Sok családban az egyik legfőbb vitatéma a rendrakás: ki csinálja, mi a dolga a férfinak, mi történik, ha mégis rászánja magát a családfő? A másik téma, hogy ki a dominens a párból, ki hordja a nadrágot? A legtöbb helyen a nő mossa, a férfi hordja a nadrágot... De van azért kivétel is.

Az otthoni munkamegosztásról meséltek Kefírék, Sánta Laciék és Kabát Petiék.

VIDEÓ: Az RTL Fókusz beszámolója


KÖVESS MINKET:





Mi vár a kisgyerekes anyukákra szülés után? – segíthetnek a részmunkaidős lehetőségek
Ma már egyre több opciója van annak, aki minél hamarabb szeretne visszatérni a munkaerőpiacra.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2019. február 20.


hirdetés

Sokakban merül fel a kérdés: a kisgyerekes édesanyáknak milyen lehetőségeik vannak a munkába való visszatérésre. A hatályos jogszabályok alapján ugyanis ezt akár már a szülés után fél évvel is megtehetik.

Sokan csak részmunkaidőben vállalnak állást az első időszakban, de hazánkban a részmunkaidős foglalkoztatás még mindig gyerekcipőben jár. 2017-ben a 20-64 év közötti magyar foglalkoztatottak 6 százaléka dolgozott részmunkaidőben, ezzel szemben az EU-átlag 18,8 százalék.

Pedig munka lenne elég, számos munkáltató kínál részmunkaidős lehetőségeket, akár rugalmas időbeosztással is.

Ráadásul a Pepita.hu tavalyi felmérése alapján a kisgyerekes anyukák csaknem ötven százaléka azonnal vállalna munkát, ha napi négy órában megtehetné.

Részmunkaidő, fix munkakörnyezetben

Az édesanyáknak szülés után lehetőségük van arra, hogy gyermekük 3 éves koráig részmunkaidős foglalkoztatást kérjenek munkáltatójuktól. Tehát a korábbi munkakörben, fix időbeosztásban és helyszínen vállaljanak munkát. A foglalkoztatás előnye a kiszámíthatóság, azonban hátrány lehet, hogy nem feltétlenül megoldható, hogy a gyermek bioritmusához és a mindennapi feladatokhoz igazodjon a megszokott munkarend.

Rugalmas munkaidő, rugalmas helyszínnel

A maga ura lehet, aki KATA-s egyéni vállalkozóként dolgozik. Jó példa erre a Rendi.hu, ami gyakorlatilag "a takarítás Uberje". A cég lakások és irodák számára nyújt takarító szolgáltatást, működése pedig nagyon egyszerű: egy weboldalon keresztül megérkezik a rendelés az ügyfelektől, a takarítók a megrendelések közül maguk választják ki, hogy melyiket vállalják el.

Tehát ők határozzák meg, hogy mikor és mennyit dolgoznak,

és persze a helyszín is rugalmas, választhatják a hozzájuk közelebb eső helyszíneket is. Ugyanilyen rendszerben dolgozhatnak például ingatlanértékesítőként vagy akár külsős vállalati tanácsadóként is.

Rugalmas munkaidő, otthonról dolgozva

A kényelmes otthoni munkának számos formája létezik már: mi osztjuk be az időnket és a vállalt munka mennyiségét is. Szóba jöhet a borítékolás, értékesítés, adatrögzítés, online ügyfélszolgálati munka is. A technológiai fejlődés ugyanis ma már lehetővé tesz olyan munkákat is, amelyekhez csak a szakmai tapasztalatunkra és egy laptopra van szükségünk.


KÖVESS MINKET:






Szeretlek Magyarország
Letöltés
x
Töltsd le a Szeretlek Magyarország mobil alkalmazást, hogy elsőként értesülhess a legfrissebb hírekről!
x