ÉLET-STÍLUS

Új őrület: ezért szedik le a fiatalok a márkajelzéseket a ruháikról

Külön videóblogok működnek, amelyek megmutatják, hogyan távolíthatóak el a legkönnyebben a márkát jelző emblémák.
Forrás: Independent - szmo.hu
2017. január 03.


Link másolása

Az ezredforduló környékén, különösen az 1990-es években nyugaton és nálunk is nagy divat volt, hogy ha híres márkák ruhadarabjait öltöttük magunkra, minél nagyobb és messziről is kivehető volt a gyártó logója, annál menőbbnek számítottunk. Ez a trend azonban ma megfordulni látszik: a 2000-es évek környékén születettek ma már tanácsadó blogokat vezetnek arról, hogyan távolíthatjuk el a legkönnyebben új ruháinkról a márkajelzéseket.

A tehetősebb országokban nagyjából az új évezred első évtizedének feléig volt érvényben az a trend, hogy illett minél világosabban láthatóvá tenni, milyen márkájú ruhát hordtunk. Magyarországon ez talán tovább tartott, és valószínűleg itt más társadalmi okokra vezethető vissza: a rendszerváltás után a „kapitalista” értékrendhez való tartozásunkat fejezte ki, pont mint az, hogy minden új boltnak vagy terméknek angol nevet adtak. Az Independent szerint a gazdagság és a siker jelképévé vált az akár egész pólón szétterülő cégembléma.

Ezzel szemben viszont a ma huszonéves korosztály egyenesen kellemetlennek tartja a gyártó kihangsúlyozását még akkor is, ha esetleg egy világmárkától vásároltak. Ennek érdekében külföldön népszerűvé váltak azok a videoblogok, amelyeken azzal kapcsolatban nyújtanak tanácsokat, hogyan kell eltüntetni egy varrott vagy hímzett logót anélkül, hogy a ruhanemű sérüljön, vagy hogyan lehet lekaparni a napszemüveg száráról a feliratot úgy, hogy ne maradjon a helyén karcolásnyom vagy folt. Bizonyos praktikák és házi trükkök szerint a műanyagra nyomott pecséteket elég mindössze körömlakklemosóval múlttá tenni.

Az Independent által idézett 2015-ös kutatás szerint a nyugati, Y-generációba tartozó fiatalok többsége (akik a 90-es években vagy később születtek) előnyben részesíti a lehető legkisebb márkajelzéssel bíró divattermékeket, amire az a legfőbb magyarázat, hogy

egyszerűen nem akarnak sétáló reklámtáblákká válni.

A vizsgálat során Instagram-képeket mutattak Y-generációs fiataloknak, akik érdekes módon taszítóbbnak találták azokat az embereket, akik nagyobb márkajelzésű ruhákban fotózták magukat.

Szakértők szerint ez azért van, mert a fiatalok szerint ha levágjuk a cégneveket magunkról, teret adhatunk saját személyiségünk kifejezésére az adott márka sajátos és korlátozó identitásteremtő erejével szemben.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a márkahűség eltűnt volna: a mai tinik vagy a náluk kicsivel idősebb fiatal felnőttek továbbra is az ismert ruhagyártók termékeit részesítik előnyben, de többnyire csupán minőségi megfontolásból.

Míg régebben a márka tette az embert, ma a ruha stílusa, a szabás vonala és az anyag finomsága vagy textúrája. Ha ránézünk valakire, mindezek magukért beszélnek – nem kell ismerni hozzá a bilétát.

Az alábbi vicces mém jól illusztrálja, hogy a mai nyugati tizen- és huszonévesek hogyan vélekednek a márkákról: ha nem szednék le magukról, az évek folyamán egyre nagyobbá válna a logó a divatcikkeken, mígnem a Ralph Lauren lovat ábrázoló márkapecsétje nyomán maga a viselő is lóvá alakulna át. Vagyis elvesztenék valódi énjüket, miközben hagynák, hogy ők maguk is az adott ruhagyártó vállalat képviselőivé váljanak, pedig nem is biztos, hogy tudnak vagy akarnak azonosulni vele.

Mivel ez a trend egyre nagyobb teret hódít a gazdagabb országokban, néhány márka kénytelen volt kisebbre szabni logóját az eladásra kínált ruhákon. Az Egyesült Államokban egyik legismertebb cég, az Abercrombie & Fetch (A&F) az iskolások körében népszerűségnek örvendő felsőikről és kapucnis pulóvereikről eltüntették a hivalkodó jelzéseket. A nálunk kevésbé jelen lévő táskagyártó Coach és a Michael Kors nevű márkák pedig nemrég kollekcióik radikális módosítására kényszerültek, mert eredetileg óriási logókat varrtak rájuk, azonban így túl kevesen vásárolták meg őket.

Az Independent Marx Ilich amerikai divattanácsadót idézi: „Miért reklámoznék másokat ingyen?” – utalt ezzel a 47 éves szakértő arra, miként éreznek a fiatalok.

A cikk azonban nem tért ki arra, hogy mi a helyzet a különböző kulturális és anyagi háttérből jövőkkel – a tapasztalatok alapján minél szegényebb környezetből származik valaki, annál valószínűbb, hogy fontosabb lesz számára a márkamegjelenítés. Ez egyrészt az eltérő társadalmi szokásokhoz, másrészt pedig a fent márt említett "logó mint társadalmi helyzet- és vagyonjelkép" elgondolásra vezethető vissza. Azért lehet így, mert a szegényebbek először anyagi elismerésre vágynak, míg akinek már ez megadatott, továbbmegy: a személyiségét szeretné kihangsúlyozni.

Címkép: Pixabay

Ha érdekes volt a cikk, kattints a megosztásra!fghjk

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: