BUDAPEST

Úgy ürültek ki Budapest utcái, mint amikor valakiből lassan elszáll az élet

Szerda estétől érvényes a kijárási tilalom: 20 órától hajnali 5 óráig csak kivételes esetben lehet kilépni az utcára.

Link másolása

Eddig még soha nem utaztam egyedül a mozgólépcsőn. Nem úgy értem, hogy felnőtt kíséret nélkül, önállóan. Hanem teljesen egyedül. Úgy, hogy rajtam kívül egy teremtett lélek ne legyen a Deák téren, amikor a mozgólépcső levisz a föld alá. Különös érzés.

Az is különös érzést keltett, ahogyan szerdán este kiürültek Budapest utcái. Mint amikor csendben meghal valaki.

Mint amikor valakiből lassan száll ki az élet. Különösebb jele nincsen, nem kelt nagy feltűnést, hanem egyszer csak vége lesz.

A kollégámnak, Kristófnak egészen más benyomása támadt, őt a karácsony estére emlékeztette ez az egész, ahogyan az amúgy sem túl sok ember szállingózott hazafelé, majd egyszer csak nem láttunk senkit magunk körül.

Budapest mindig is nyüzsgő város volt, mindig tele volt élettel. Különös azt látni, azt tapasztalni, ahogyan ez a nyüzsgő élet hagyja el lassan, szinte sóhajonként. Kérdés, hogy a ma este hangulata és az a tudat, hogy bezártak a színházak, az éttermek, a mozik, az összes szórakozóhely, mennyire nyomja majd rá a bélyegét a következő napokra, hetekre, vagy akár hónapokra.

"Ma estére színházjegyem volt" - mondja a körúton üldögélő, tiszta, ápolt hajléktalan. "Hát most nem megyek" - mosolyog. "Mi lesz esténként 8 után?" - kérdezem. "Nem lehet az utcán, jönnek a rendőrök." A férfi rám néz, huncut fény villan a szemében: "Ismernek a környékbeliek, és ismerek pár helyet. Majd elbújok."

A körút, az Oktogon vagy a Moszkva (pardon, Széll Kálmán) téren még nem is tapasztaljuk meg igazán a kijárási tilalom hatását, mert még jönnek-mennek munkából az emberek, hazasétál a fiú, aki morcos arccal mosta fel a padlót és zárta be a boltot este 7 órakor, biciklis futárok beszélgetnek arról, hogy csökken-e majd a fuvar mostanában.

A változás a bulinegyedben a legszembetűnőbb. Önmagában az is furcsa, hogy szerdán este 8 órakor elférünk a járdán, senki sem lökdös, nincs tömeg, hömpölygés, csak a sarkon oson valaki, akinek a jelek szerint nem sikerült időben hazaérnie.

A Gozsdu udvar felé indulunk, és közben találkozunk egy kutyáját sétáltató nővel. "Nem szokatlan ez a csend?" kérdezem. "Régen nem volt szokatlan, de úgy 2010 körül megváltozott a környék, tele lett, és ilyenkor este már morajlott minden" - válaszolja. Amikor megjegyzem, úgy is felfoghatjuk, hogy lesz egy kis nyugi, azt mondja, az tavasszal is volt, amikor márciusban hirtelen eltűntek a vendégek, ám nyáron az újranyitást követően szinte tombolásba kezdett, aki csak kiszabadult a karanténból.

"Ami pedig tegnap éjjel 11-ig itt volt, az leírhatatlan. Fékevesztett buli. Tavasztól egészen mostanáig nem volt hányás az utcán. Most meg mintha a vendégek fel akartak volna tankolni a következő 30 napra, ittak, ami beléjük fért."

A bezárt éttermek, üresen ásítozó bárok, a szokatlan csend ellenére a bulinegyed nem hazudtolja meg magát. Csak ott, ahol mi voltunk, két házibuli is ment egymástól függetlenül. Nem lennék meglepődve, ha ez a műfaj az illegális partikkal együtt felerősödne idén télen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET: