ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Januártól eltűnnek a „Fizetés csak készpénzzel” feliratok

Tényleg sokba kerül a bankkártyás fizetés a kereskedőnek? Megadható fizetési limit? Tények és tévhitek a bankkártyás fizetésről és a POS-terminál használatáról.

Link másolása

Január elsejétől minden online kasszát használó magyarországi vállalkozásnak lehetővé kell tennie az elektronikus fizetés lehetőségeit. Ez a szabály mintegy 40-60 ezer kereskedő és szolgáltató számára jelent változtatási kényszert, mivel eddig csak készpénzt fogadtak el. Egyre közeleg a határidő, de sok kereskedő még mindig nem lépett.

„Üzletünkben csak készpénzes fizetésre van lehetőség”, „Bankkártyát csak 1000 Ft felett fogadunk el” - olvashatjuk gyakran a boltokban. Bosszantó ilyen feliratokkal vagy kifogásokkal találkozni, amikor éppen a reggeli kávét szeretnénk sietve beszerezni, vagy akár egy nagyobb értékű szolgáltatást kifizetni. Az elmúlt években szerencsére dinamikusan nőtt azoknak az üzleteknek és szolgáltatóknak a száma, ahol bankkártyát is elfogadnak, így akik alapvetően elektronikusan kapják a fizetésüket egyre kevésbé bajlódnak a készpénzfelvétellel.

Januártól azonban azoknál a kereskedőknél, ahol online kassza van, akár egy 20 forintos tétel esetében is lehetővé kell tenni az elektronikus fizetési lehetőséget, melynek egyik formája a bankkártyás fizetés, és tilos azt hátrányosan megkülönböztetni a készpénzessel szemben.

Az OTP Bank szakértőjének segítségével körbejártuk, hogy miért előnyös a bankkártyás fizetés a kereskedők, szolgáltatók számára, és miért nem kell tartani a POS-terminálok használatától.

Lássuk, mik a leggyakoribb tévhitek, és mik ezzel szemben a tények!

Tévhit: a POS-terminál magas költségeket ró a kereskedőkre

Fontos átlátni, hogy valójában milyen havi költségekkel kell számolniuk a kereskedőknek. Ez három tételből áll össze: a bankközi díjból, rendszerdíjból és kereskedői díjból. Az első kettőt a kártyatársaságok határozzák meg, a harmadikat pedig a hitelintézet. Utóbbiban szerepelnek például a tranzakció feldolgozásának, valamint a kötelező kártyatársasági, illetve a törvényi előírások betartásának költségei is.

A költségek attól is függhetnek, hogy a vevő kártyáját kibocsátó és a POS-terminált üzemeltető pénzintézet megegyezik-e. Ha ugyanis a kibocsátó és az elfogadó megegyezik, a kereskedőnek nem kell kifizetnie a bankközi díjat, ami jelentős megtakarítást jelenthet. Tehát ha olyan pénzintézetet választunk, amelyiknek sok lakossági ügyfele van, nagyobb eséllyel lesznek a nálunk vásárlók között is az éppen az ő bankkártyájukat használók.

Egy példával szemléltetve, ilyen esetekben tehát a bankközi díj 0 forint lesz, a rendszerdíj pedig tranzakciónkként 5 forint, illetve a forgalom 0,1333%-a, míg a kereskedői díj 1%. Ez azt jelenti, hogy egy 1000 forintos vásárlás esetén 16,33 forintba került a kereskedőnek a kártyahasználat. Különböző pénzintézetek esetében azonban ez a tétel 21 forintra is rúghat, ha ugyanennyit költöttünk.

Vannak olyan bankok is, amelyek nem bontják külön tételekre a kereskedőt terhelő költségeket, hanem egységes, minden tranzakcióra vonatkozó tarifát tüntetnek fel az ajánlatban. Ez általában a kettő közé eső összeget jelenti, azaz a fenti példánál maradva 1000 forintos fizetésnél ez lehet 19,5 forint, azaz a végösszeg 1,95 százaléka.

A rendszer előnye, hogy jobban átlátható, egyszerűbben kiszámolható a díjazás az elfogadóhely számára, hátránya azonban, hogy összességében a nap végén nagyobb költséggel járhat, mint a részletekre bontott árazás. Ezért is érdemes körültekintően választani és összehasonlítani a különböző szolgáltatók ajánlatait.

Tévhit: a jutalékon túl egyéb pluszköltségekkel is kell számolni POS-terminálonként

A POS-terminálok használatának van bizonyos bérleti díja, valamint érdemes számításba venni a telepítési, karbantartási és oktatási díjakat is, pont ezek miatt érdemes olyan szolgáltatót keresni, amelynek átlátható az árazása. De ha például az adott vállalkozó már rendelkezik vezetékes internettel, az asztali terminálok kisebb kiadással járnak, hiszen nem terheli a felhasználót plusz kommunikációs költség.

„Általánosságban a 30 millió forint feletti éves árbevétel esetén POS-terminál igénylését, míg alacsonyabb forgalmú vállalkozásoknak a SimpleBusiness alkalmazást ajánljuk, ami lehetővé teszi a bankkártyás fizetést és az azonnal utalást is. Az OTP Csoport pont azért kínál több megoldást a kereskedők számára, hogy igényeikhez és árbevételükhöz igazodó szolgáltatást választhassanak. Minden, a jogszabály-változás miatt érintett kereskedőnek érdemes átszámolnia, hogy melyik a számára legkedvezőbb megoldás” – hívta fel a figyelmet Hideg Noémi, az OTP Bank Kártya Elfogadói és Fejlesztési Főosztályának vezetője.

Tévhit: a POS-terminálhoz mindenképpen szükséges a vezetékes internet

Az asztali terminálok esetében valóban igaz ez az állítás, mobilterminállal azonban kiküszöbölhető ez a probléma. Ezek egy része SIM-kártyával működik, mint ahogy a mobiltelefonok, így a magyarországi mobil-lefedettség függvényében, az ország nagy részében ezek a terminálok vezetékes kapcsolat nélkül is használhatók.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: