50 éves a Pong, ami teljesen átalakította a számítógépes játékok világát
1972 novemberében, vagyis éppen 50 évvel ezelőtt jelent meg a Pong. Az eredetileg Atarira írt program máig az egyik legismertebb videójáték, ami ráadásul alapjaiban változtatta meg számítógépes játékokat, írja a The Guardian.
Nolan Bushnell, az Atari alapítója feladatba adta az egyik fiatal programozójának, hogy készítse el a lehető „legegyszerűbb játékot”. Bushnell célja mindössze az volt, hogy a 24 éves Al Alcorn gyakorolja a videójátékok írását, aki teljesen tapasztalatlan volt a műfajban. Az Atari végül először játéktermekben mutatta be a programot, és csak két évvel később készült el az otthoni, tévéhez csatlakoztatható változat.
A Pong óriási siker lett a bárokban. Akadt olyan gép, mely akár a napi 40 dollárt is kitermelte, ami akkoriban jelentős bevételnek számított. A Home Pong megjelenése azonban átalakította egy másik eszköz használatát is: a televízióét. A tévé egészen addig passzív szórakozást tett lehetővé a családoknak, hiszen csak nézni lehetett. A Pong azonban egycsapásra interaktív eszközzé változtatta egy kábel segítségével a képernyőt.
Az átütő sikert követően az Atari sorra gyártotta a folytatásokat a nagysikerű első rész után. Előbb érkezett a Pong Doubles, majd a négyjátékos verziót is lefejlesztették a későbbiekben. Elkészült a Snoopy Pong, amit jogdíjproblémák miatt végül Puppy Pong néven dobtak piacra. De készült egy ingyenesen játszható verzió is a Pongból, melyet kifejezetten az orvosi várótermekbe terveztek.
Hiába érkeztek már a hetvenes évek végére is szebb grafikával, lebilincselő játékmenettel az újabb és újabb játékok, a Pong mégis örök klasszikus maradt. A következő évtizedben a játék dimenziót váltott: mezei játékprogramból eleinte múzsává lett, és vizuális művészek tucatjait ihlette meg, később pedig pszichológiai kísérletekben alkalmazták. Napjainkban pedig a Pong segítségével tanítják kódolni a gyerekeket az asztalitenisz és a flipper ötvözetével.